Byta mobiloperatör utanför bindningstid

Permalänk
Medlem

Byta mobiloperatör utanför bindningstid

Hur går det till när man byter mobiloperatör (i detta fallet från Tele2 till Comviq) utanför bindningstiden och utan uppsägningstid? Mobilnumret ska behållas.

Är det något speciellt man ska tänka på för att undvika dubbla fakturor, t.ex. skaffa det nya abonnemanget vid månadsskiftet, eller är det bara att begära byte via nätet och så löser det sig av sig självt så att säga?

Permalänk
Medlem

Jag ska byta operatör då min bindningstid går ut om någon månad. Skrev till min nuvarande operatör och bad dem att säga upp abonnemanget 2022-03-15, och när jag beställde mitt nya abonnemang på nätet valde jag aktiveringsdatum 2022-03-16. Borde vara det enklaste sättet.

Permalänk
Medlem

Tele2 och Comviq är ju samma bolag men det enklaste är ju att fråga dem, det är bara därifrån du kan få helt korrekt svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Hur går det till när man byter mobiloperatör (i detta fallet från Tele2 till Comviq) utanför bindningstiden och utan uppsägningstid? Mobilnumret ska behållas.

Är det något speciellt man ska tänka på för att undvika dubbla fakturor, t.ex. skaffa det nya abonnemanget vid månadsskiftet, eller är det bara att begära byte via nätet och så löser det sig av sig självt så att säga?

Jag skulle rekommendera att ringa tele2.

Bytte själv från tele2 till just comviq för några månader sedan. Trots att de ägs av samma koncern så måste bytet ske den traditionella vägen. Däremot om du ringer tele2 så kunde de tydligen minska tiden mellan uppsägning och att det blev uppsagt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Du låter nya operatören sköta överlåtelsen samt porteringsfrågan, helst den första i månaden om du ej har bindningstid. Ofta har alla 30 dagar uppsägningstid. Så det kanske du måste förhålla dig till.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Du kan göra vilket som, enda skillnaden är att om du inte kontaktar din nuvarande operatör avslutas abonnemanget när den andra operatören tar över och du får en faktura på 1 månad pga uppsägningstiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig