MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Jag fick min uppkörning rätt sent också, frågan är hur man får göra om man skulle kugga första körningen, hinner man få en till chans under säsongen eller får man helt enkelt göra om teori och körningen till året därpå?

På körskolan jag gick till fick man förtur till lediga tider, avbokningar etc, om man kuggat.
Antar att det är standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Borde absolut finnas tider om du håller koll på trafikverket.

Bästa tiden jag hittade är en tid fyra timmars bilfärd bort första augusti. Nästa tid inom rimligt köravstånd var slutet på augusti eller senare.
Det är inte helt rimligt kan jag tycka.

Ska prova att gå via en körskola och se om de kan hjälpa en om jag köper en lektion eller två.

Edit: snackade precis med en lokal körskola, och deras tips var att hugga en avbokad tid när säsongen börjar komma igång igen. Briljant. De kunde inte hjälpa mig med det även om jag köpte någon enstaka lektion hos dem.
Ja, får kika dagligen och försöka hitta en tid inom rimligare avstånd och datum.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Bästa tiden jag hittade är en tid fyra timmars bilfärd bort första augusti. Nästa tid inom rimligt köravstånd var slutet på augusti eller senare.

Ska prova att gå via en körskola och se om de kan hjälpa en om jag köper en lektion eller två.

Jag sparade många månader på att boka teoriprovet och uppkörningen via körskolan. Det som krävdes var att jag var "kund" hos dem, dvs. att jag hade gått minst en lektion. Helt klart värt att gå den vägen, tycker jag.

Edit: Detta var via Hässlö Trafikskola i Västerås, förra sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Edit: snackade precis med en lokal körskola, och deras tips var att hugga en avbokad tid när säsongen börjar komma igång igen. Briljant. De kunde inte hjälpa mig med det även om jag köpte någon enstaka lektion hos dem.
Ja, får kika dagligen och försöka hitta en tid inom rimligare avstånd och datum.

Vår lokala körskola (vi har 2st men jag vet bara en av dem) har slut på årets lektioner och ordinarie uppkörningar redan 10 januari. Oftast från elever föregående år...
Däremot så dyker specialtider upp hela tiden så de kunde oftast fixa tid inom 1-2 månader.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Körskolor har väl någon form av statistik att upprätthålla, de lär ju inte vilja boka in vem som helst på en uppkörning som de inte är övertygande om skall klara den.

Bokade själv privat för snart fem år sen, skulle säga att det vara lika svårt att hitta tider då som det är nu. Tricket är att gå in och kolla tider hela tiden, har du en bokning i augusti så kan du ändå gå in och hitta en bättre tid om du är redo att köra upp.

Permalänk
Medlem

Jag fick just ett väldigt trevligt samtal från "min" ÅF
Min Kawasaki Z900 SE Performance kommer till Sverige inom en vecka! Han hade lyckats norpa en från en kollega ute i Europa någonstans. Ibland ska man ha tur

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Min Kawasaki Z900 SE Performance kommer till Sverige inom en vecka! Han hade lyckats norpa en från en kollega ute i Europa någonstans. Ibland ska man ha tur

Grattis. Själv är jag ute efter att byta min Suzuki GSX-S 750 (sälja) mot en BMW 1200GS eller liknande. Rolig men inte skön att åka på längre sträckor. Något för liten för mig på 195cm.
Z900 var bara något större men riktigt fin hoj, provkörde 2020 modellen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grattis. Själv är jag ute efter att byta min Suzuki GSX-S 750 (sälja) mot en BMW 1200GS eller liknande. Rolig men inte skön att åka på längre sträckor. Något för liten för mig på 195cm.

"Större" som i lägre fotpinnar så att den kändes rymligare? För annars om jag inte minns fel är z900 något kortare fast de har samma hjulbas och sitthöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Gött, gå och peta på den en gång om dagen tills april då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

"Större" som i lägre fotpinnar så att den kändes rymligare? För annars om jag inte minns fel är z900 något kortare fast de har samma hjulbas och sitthöjd.

Den kändes större när man satt på den iaf. Om det är pga annorlunda fotpinnar eller form vet jag inte rent av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den kändes större när man satt på den iaf. Om det är pga annorlunda fotpinnar eller form vet jag inte rent av.

Men det är ju bara siffror, har ingen aning om hur den faktiskt upplevs eftersom jag inte kört någon 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av Cerb:

Gött, gå och peta på den en gång om dagen tills april då

Stort tack!
Haha, peta på den? Jag kommer att ha med den i sängen

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så jäkla fint väder idag att det fick bli en liten tur!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Så jäkla fint väder idag att det fick bli en liten tur!

https://i.ibb.co/jhTDcTb/C4856235-C0-FB-4683-A55-F-3-E86-E9-AC9-B04.jpg

Hittade du någon vettig hållare till mobilen? Annars rekommenderar jag RAM mount X-grip

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Paddglutt:

Hittade du någon vettig hållare till mobilen? Annars rekommenderar jag RAM mount X-grip

Jag köpte någon billig gummi-damask som man snörde om telefonen för nån hundralapp om man tvunget måste ha den synlig.
Tyckte att RAM -fästena vart lite i dyraste laget, men hört från flera håll att de är väldigt bra... så det blir kanske ett sådant.

Tillsvidare så låter jag telefonen ligga i fickan istället och låter intercom'en vara uppkopplad och kör på instruktioner via tal från GPS tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa hjälm nu och har sett att priserna varierar enormt. Vad bör man titta specifikt efter vid ett köp? Är ju inget man ska snåla på förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Jag ska köpa hjälm nu och har sett att priserna varierar enormt. Vad bör man titta specifikt efter vid ett köp? Är ju inget man ska snåla på förstås.

Jättesvårt med hjälm tyckte jag med... Men man måste börja någonstans och jag fann den här sidan: https://sharp.dft.gov.uk/
Där kollade jag efter hjälmar med hög säkerhetsrating och därifrån försöka hitta någon som passade mig både gällande funktioner och pris. Tror de är svårt med tips som "jag har xx och är jättenöjd". Hjälmarna är dessutom utformade på olika vis, vissa märken passar inte personer med runt huvud och viceversa.

Prioritet tycker jag alltid ska vara säkerhet, och efter de får man prioritera funktioner och pris.
Utom säkerhet ville jag gärna ha en så tyst hjälm som möjligt så försökte hitta det samt ett nedfällbart solvisir innanför det vanliga visiret.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Trevlig tråd som man inte sett förens nu

Själv kör jag Z900 MY20 samt en RC8R MY11

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Supersvår fråga. Åk till en MC handlare och testa hjälmar. Satsa på 1500kr+ så brukar kvaliteten vara fine. De bästa ligger på runt 5000kr+ men det brukar vara reor hela tiden. Särskilt innan och efter MC säsong.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

FortNine har ett par serier om hjälmar där han även förklarar mycket av fysiken bakom hjälmars uppbyggnad.

Han har lite rekommendationer för 2021 i nedan video

https://www.youtube.com/watch?v=9d8MALEJCHg

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Direkt:

Det bör såklart vara en säker hjälm men hjälmen med högst säkerhetsbetyg är värdelös om den inte sitter bra på huvudet. Åk till butiker och försök klura ut vilka märken som passar din huvudform och kolla efter hjälmar med bra säkerhetsbetyg efter det, någon länkade till Sharp vilket jag har utgått ifrån tidigare. När du testar hjälmar så be om hjälp ifall du är osäker på hur du vet att hjälmen sitter rätt. Det ska inte trycka någonstans så det gör ont efter 30 minuter på hojen, du ska inte kunna vrida eller röra huvudet i hjälmen. Spännet måste du också känna dig bekväm med, D-ring kan verka lite förvirrande först men är trevligt då det kan justeras perfekt och tajt. Kolla att du verkligen kan få det tajt under hakan och det inte går att dra av hjälmen eller att den ens rör sig mycket.

Efter du hittat en eller flera modeller som sitter perfekt kan du börja kika på funktioner och utseende.

Själv åkte jag sist ner från Linköping till Mölndal med lite omväg för att besöka olika butiker och testa hjälmarna jag var intresserad av. Det blev en trevlig bilresa med tjejen och hjälmen jag till slut köpte hittade jag just i slutet av resan. Det är inte en pryl man vill impulsköpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte någon billig gummi-damask som man snörde om telefonen för nån hundralapp om man tvunget måste ha den synlig.
Tyckte att RAM -fästena vart lite i dyraste laget, men hört från flera håll att de är väldigt bra... så det blir kanske ett sådant.

Tillsvidare så låter jag telefonen ligga i fickan istället och låter intercom'en vara uppkopplad och kör på instruktioner via tal från GPS tex.

Kör du en nyare iPhone? I så fall skulle jag avråda från att fästa den på styret när du kör.
Det är ett känt problem att telefoner som har rörliga delar för bildstabilisering i mobilkameran vibrerar sönder och kameran blir oduglig.
Kan vara värt att kolla upp för sin specifika telefonmodell

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Trevlig tråd som man inte sett förens nu

Själv kör jag Z900 MY20 samt en RC8R MY11

Vill bara flika in att RC8R är en av de coolaste hojarna som byggts och du får aldrig sälja den. Tack för ordet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Vill bara flika in att RC8R är en av de coolaste hojarna som byggts och du får aldrig sälja den. Tack för ordet.

Ja, den är rätt rolig och köra Får se hur länge man har den kvar, har tyvärr en tendens att byta hoj vartannat år. Men den är unik märker man. Många som blir förvånade över att KTM har gjort en sporthoj.

Kan ju lova dig att känslan när man drar fullt med gasrullen och man känner hur vridet levereras är väldigt trevligt

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Nu är man hojlös! Blir spännande att se vad det blir för nytt till sommaren även om det lutar mot BMW 1200 GS så vet jag inte.
Har ni några tips (på billigare) hojar som gör liknande BMWn? Tänker jag plus eventuellt sambo och packning ut på vägarna dvs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu är man hojlös! Blir spännande att se vad det blir för nytt till sommaren även om det lutar mot BMW 1200 GS så vet jag inte.
Har ni några tips (på billigare) hojar som gör liknande BMWn? Tänker jag plus eventuellt sambo och packning ut på vägarna dvs.

18% värdeminskning över 2 år från ny till försäljning.

Jag är inte en auktoritet på värdeminskning men kollar du begmarknaden hittar du få märken som förlorar mindre i värde än BMW så länge du inte klotar eller råkar ut för något dyrt mekaniskt missöde.

Ska du köra långt på taskig väg (Norden och tjälskott..) är det väl i princip GS som alla jämför sig med. Du hittar naturligtvis andra alternativ beroende på om du lutar mer åt grus- eller asfalthållet, men GS är överlag en otroligt vilsam cykel att åka långt på så länge du hittar en bra punkt med lite turbulens bakom rutan. Ska du köra långt på bättre vägar (motorväg samt neråt Europa) kanske RT borde undersökas som ett möjligt alternativ.

För kortare turer kan något med mer je ne sais quoi - själ, egenheter, morr; kalla det vad du vill - vara roligare, men allt som gör den korta turen spännande är uttröttande efter några tiotal mil. (Säger jag som gammal Buell-ägare och Iron Butt-deltagare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har själv varit sugen på en 1250gsa ett bra tag. Men efter mycket funderande får det bli att vänta på ett bra begagnat exemplar.

Vad jag läst mig till finns det flera bra liknande hojar, men ingen slår bmw'n i komfort på längre turer.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är inte en auktoritet på värdeminskning men kollar du begmarknaden hittar du få märken som förlorar mindre i värde än BMW så länge du inte klotar eller råkar ut för något dyrt mekaniskt missöde.

Ska du köra långt på taskig väg (Norden och tjälskott..) är det väl i princip GS som alla jämför sig med. Du hittar naturligtvis andra alternativ beroende på om du lutar mer åt grus- eller asfalthållet, men GS är överlag en otroligt vilsam cykel att åka långt på så länge du hittar en bra punkt med lite turbulens bakom rutan. Ska du köra långt på bättre vägar (motorväg samt neråt Europa) kanske RT borde undersökas som ett möjligt alternativ.

För kortare turer kan något med mer je ne sais quoi - själ, egenheter, morr; kalla det vad du vill - vara roligare, men allt som gör den korta turen spännande är uttröttande efter några tiotal mil. (Säger jag som gammal Buell-ägare och Iron Butt-deltagare).

Skrivet av Chade:

Har själv varit sugen på en 1250gsa ett bra tag. Men efter mycket funderande får det bli att vänta på ett bra begagnat exemplar.

Vad jag läst mig till finns det flera bra liknande hojar, men ingen slår bmw'n i komfort på längre turer.

Ja men precis, det är ju lite det jag är rädd för. GS är i toppen men när budgeten sträcker sig till max 100k och helst en bra bit under så får man inte dem bästa exemplaren kanske. RT är för jädra ful (personligt dock) men är säkert toppen för vägkörning. Jag vill ju kunna köra av vägen (med vilje) utan att halka runt som en fisk på land.
Min förra GSX-S 750 var superkul men efter 10 mil så var det inte kul längre. Varken röv eller rygg var glad på mig.

Ser fram emot värmen och alla provkörningar man kan göra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men precis, det är ju lite det jag är rädd för. GS är i toppen men när budgeten sträcker sig till max 100k och helst en bra bit under så får man inte dem bästa exemplaren kanske.

Det är ju nackdelen med begagnat: det kan gå hur bra som helst, men man vet aldrig. Just nu verkar du få cyklar fram till runt 2012-modellen (alltså före 2013 års redesign) inom din budget: Riktigt bra resekompisar om du får ett bra exemplar, men ja: 10 år eller äldre, och riskerar att ha gått en del.

Mitt tips är att läsa på, på AdvRider och se vad du kan förvänta dig av de olika modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag hade kollat på Triumph Tiger (800, 900, 1200), det går att hitta nyare modeller en bra bit under vad motsvarande BMW går för.

Andra alternativ:

* Honda Africa Twin
* Suzuki V-Strom
* KTM 890 Adventure