Intel tar fram kretsar för kryptoberäkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag pratade nyligen med en gammal vän som berätta att han hållit på med Forex, krypto, och även investering av guld och silver i ett par år nu för han tror att "Fiatvalutorna kommer att krascha närsomhelst".

Vet ej vad jag ska tro, men jisses sa jösses...

Bara en tidsfråga innan han bokstavligen talat "Gräver guld i Kiruna"!

Japp. Pratade nog också med honom eller hans bästis, fast då var året 2001.

Definera "när som helst" liksom. Jämfört med en livstid eller? På en människa eller ett solsystem?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Japp. Pratade nog också med honom eller hans bästis, fast då var året 2001.

Definera "när som helst" liksom. Jämfört med en livstid eller? På en människa eller ett solsystem?

Vet inte. Men jag tror det hör ihop med snacket om att köpa guld och silver.

Har sett att personer som förespråkar guld- och silverinvesteringar påstår att "fiatvalutorna är på väg att krascha".

Och "köper" man det så är det ju lättare att vilja hoppa på guld- och silverinvesteringståget via annonsörlänkarna från dessa förespråkare...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är kanske på gränsen till konspirationsteori men det påstås att de företag som utvecklar ny mining-hårdvara exempelvis någon ny ASIC-miner de kör mining med sina nya miners ett halvår eller så själva innan de släpper dem på marknaden och att det är detta som de tjänar mest pengar på. Sedan säljer de burkarna dyrt till övriga miners när de gått över till nästa nya produkt som de kan mina med. Så skulle jag också ha gjort om jag byggde en ny supereffektiv hårdvara att mina med. Intäkterna är ju störst när man är först.

Permalänk
Medlem

Kan det ta bort efterfrågan på grafikkort från miners så är det kanon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan det ta bort efterfrågan på grafikkort från miners så är det kanon.

Tyvärr kommer det inte göra det. Miners slutade mina Bitcoin med grafikkort för i runda slängar 10 år sedan. Sedan dess har alla på Bitcoin-sidan gått över till ASICs. Och detta är alltså också en ASIC för Bitcoin-mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Tyvärr kommer det inte göra det. Miners slutade mina Bitcoin med grafikkort för i runda slängar 10 år sedan. Sedan dess har alla på Bitcoin-sidan gått över till ASICs. Och detta är alltså också en ASIC för Bitcoin-mining

Ah. Fan också. Tack för klargörandet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är kanske på gränsen till konspirationsteori men det påstås att de företag som utvecklar ny mining-hårdvara exempelvis någon ny ASIC-miner de kör mining med sina nya miners ett halvår eller så själva innan de släpper dem på marknaden och att det är detta som de tjänar mest pengar på. Sedan säljer de burkarna dyrt till övriga miners när de gått över till nästa nya produkt som de kan mina med. Så skulle jag också ha gjort om jag byggde en ny supereffektiv hårdvara att mina med. Intäkterna är ju störst när man är först.

Stämmer bra. Håller själv på med Mining och ville själv köra ASIC för nån säg 8-9 år sedan men förstod ganska snabbt att det inte är kul att "förbeställa och betala i förväg" en-två-tre ASIC som aldrig dyker upp förns lönsamheten går ner så mycket att det rent av blir väldigt svårt att mina in det man investerat. . Det är lite lättare att greja med grafikkort som man kan sälja när man får lust till nån gamer.

Jag minar fortfarande på GTX 1070 så länge det är lönsamt och det är det ju så.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ah. Fan också. Tack för klargörandet

(Tolkar "Fan också som att du vill prova)
beror på vad du har för kort.

har gått alldeles utmärkt att mina på grafikkort närapå hela tiden förutom nån liten svacka (men mest mental för snacket gick så) precis när ASIC kom där för en massa år sen. I dag gäller det bara att ha mer än 8GB ram så är det bara att köra. Det enda du behöver göra är att sätta igång egentligen men det är alltid massor att ta reda på och det krävs ju att du tycker den tekniska biten är rolig att hålla på med.

Du kan börja med att ladda hem ett program från nicehash och köra igång direkt. regga bara ett konto där och du behöver inte ens en krypoplånbok.

Glöm inte att du ska klocka ner ditt grafikkort bara och lite sånt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

(Tolkar "Fan också som att du vill prova)
beror på vad du har för kort.

har gått alldeles utmärkt att mina på grafikkort närapå hela tiden förutom nån liten svacka (men mest mental för snacket gick så) precis när ASIC kom där för en massa år sen. I dag gäller det bara att ha mer än 8GB ram så är det bara att köra. Det enda du behöver göra är att sätta igång egentligen men det är alltid massor att ta reda på och det krävs ju att du tycker den tekniska biten är rolig att hålla på med.

Du kan börja med att ladda hem ett program från nicehash och köra igång direkt. regga bara ett konto där och du behöver inte ens en krypoplånbok.

Glöm inte att du ska klocka ner ditt grafikkort bara och lite sånt.

Lol

@Ozzed är forumets största mining motståndare

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Lol

@Ozzed är forumets största mining motståndare

Hahaha
Ett sånt där miningtroll menar du

Vi andra kanske är rika och kan luta oss tillbaka en dag då skrattar vi nog gott i en sån här tråd !

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

(Tolkar "Fan också som att du vill prova)
beror på vad du har för kort.

har gått alldeles utmärkt att mina på grafikkort närapå hela tiden förutom nån liten svacka (men mest mental för snacket gick så) precis när ASIC kom där för en massa år sen. I dag gäller det bara att ha mer än 8GB ram så är det bara att köra. Det enda du behöver göra är att sätta igång egentligen men det är alltid massor att ta reda på och det krävs ju att du tycker den tekniska biten är rolig att hålla på med.

Du kan börja med att ladda hem ett program från nicehash och köra igång direkt. regga bara ett konto där och du behöver inte ens en krypoplånbok.

Glöm inte att du ska klocka ner ditt grafikkort bara och lite sånt.

Skrivet av FX9:

Lol

@Ozzed är forumets största mining motståndare

Skrivet av Modellören:

Hahaha
Ett sånt där miningtroll menar du

Vi andra kanske är rika och kan luta oss tillbaka en dag då skrattar vi nog gott i en sån här tråd !

Mitt fan också skall tolkas som att det är synd att det inte blir en produkt som gör att efterfrågan på grafikkort minskar hos miners.. Jag hade inte haft något emot Krypto om det inte höjde priset på grafikkort för oss som faktiskt använder dem till grafik. Så det hade varit nice om detta funkat till sådant som folk använder grafikkort till idag. Det var så jag menade.

Jag tror heller inte att Krypto har någon vidare framtid. Stater är ju beroende av riktiga pengar för att forma sin politik, och börjar Krypto bli för stort så lär de fixa det med lagar och regler. Sen får väl gärna folk försöka ha kul så länge det varar, men det vore ju trevligare om de kunde göra det utan att förstöra för andra. Men ja det är en helt annan diskussion egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Var är en "riktig peng " för något. Snäckskal på en ö för hundra år sen. En kopparplatta som någon hackade bort bitar på som betalning för småsaker. Eller ett skuldbrev ?

En papperslapp med några siffror på är ju egentligen ett bevis på att du har rätt att kräva in en skuld. "Pengar" kan ju bokstavligen se ut så som vi vill att dom ska se ut varken mer eller mindre. Förslagsvis något som gör att vårt vardagsliv blir så mycket lättare än att tvingas bära med sig ett par hundra kilo metaller när man vill handla lite mjölk.

Eller att tvingas hålla på med en bank som ställer hundra efterblivna frågor och tar tre dygn på sig när jag vill köpa en fredlig sak av en privatperson i japan. Det ger ju liksom ingen bra upplevelse att hålla på med en bank längre egentligen.

Jag hoppas verkligen därför att krypto blir bra och betydlig smidigare att hålla på med eller helst sätta lite press på så att bankerna skärper till sig lite.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bankerna måste lite på varandra och att systemen inte gör dubbeltransaktioner o.s.v. Med en blockchain kan du garantera att sånt inte händer. Grejen med blockchain är att du inte behöver tillit.

Nej, har nån sagt det? Inget har värde om människor inte ger det värde. Det gäller Fiat också. Kolla bara på hur många valutor som krashar regelbundet och blir totalt värdelösa, hyperinflation är nästan oundvikligt i längden.

På samma sätt som en olaglig transaktion i sedlar kan förhindras.

Om du är genuint intresserad så kan du börja med att läsa "The Bitcoin Standard".

Tack för utförligt svar och för boktipset. Läste lite om boken och den verkar intressant, med brasklappen att han skulle behövt någon som redigerade den en del, utifrån vad recensenter skriver. Ska kika på den vid tillfälle.

Angående att man inte behöver någon tillit, gäller det specifikt att transaktionen har skett, mellan vilka eniteter, och vad som har skickats? Alltså jag är intresserad av specifikt vad teknologin i sig kan garantera utan att samhället behöver lägga sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hahaha
Ett sånt där miningtroll menar du

Vi andra kanske är rika och kan luta oss tillbaka en dag då skrattar vi nog gott i en sån här tråd !

Skrivet av Ozzed:

Mitt fan också skall tolkas som att det är synd att det inte blir en produkt som gör att efterfrågan på grafikkort minskar hos miners.. Jag hade inte haft något emot Krypto om det inte höjde priset på grafikkort för oss som faktiskt använder dem till grafik. Så det hade varit nice om detta funkat till sådant som folk använder grafikkort till idag. Det var så jag menade.

Jag tror heller inte att Krypto har någon vidare framtid. Stater är ju beroende av riktiga pengar för att forma sin politik, och börjar Krypto bli för stort så lär de fixa det med lagar och regler. Sen får väl gärna folk försöka ha kul så länge det varar, men det vore ju trevligare om de kunde göra det utan att förstöra för andra. Men ja det är en helt annan diskussion egentligen.

Jag sällar mig till @Ozzed 's sida.

Och vill tillägga att mining helst skulle undvikits att ens tagits fram.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Att allt som lagras hänger ihop i en kedja och blir beständiga. Det går att beräkna alla noder tillbaka och det går inte att manipulera en nod. Detta passar som hand i handske för transaktionssystem.

Ett annat exempel är betygsdatabaser där elevernas betyg sparas och kan ej manipuleras med tiden (eventuella förändringar spårad helt öppet i kedjan).

Vanliga relationsdatabaser eller nosqldatabaser har ju inte sådant här skydd på datalagernivå.

Nackdelen är som jag förstått att eftersom varje transaktion bygger på tidigare transaktioner så tar det mer och mer energi att göra beräkningarna desto fler transaktioner som finns lagrade i en given kedja.

Ett problem som jag ser med blockkedjor är kompatibilitet med GDPR. Lycka till att åberopa rätten att bli glömd om personuppgifterna "för evigt" finns i en blockkedja

Tack för ett bra svar.

Ja, att allt är transparent är ju både en fördel och en nackdel. Kan tänka mig att Sverige har ovanligt stor möjlighet att få till en lösning, då vi faktiskt har en lång tradition (och lagar) av att offentliga institutioner måste tillgängliggöra information och beslut utifrån offentlighetsprincipen.

Dock väldigt olämpligt för tex hälsouppgifter eller annan känslig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag sällar mig till @Ozzed 's sida.

Och vill tillägga att mining helst skulle undvikits att ens tagits fram.

Åtminstonne I sådan form att det gick bryta med hjälp av grafikkort och drog massa ström. De skulle begränsat det till proof of stake från början så hade vi sluppit många av problemen och konflikterna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack för utförligt svar och för boktipset. Läste lite om boken och den verkar intressant, med brasklappen att han skulle behövt någon som redigerade den en del, utifrån vad recensenter skriver. Ska kika på den vid tillfälle.

Angående att man inte behöver någon tillit, gäller det specifikt att transaktionen har skett, mellan vilka eniteter, och vad som har skickats? Alltså jag är intresserad av specifikt vad teknologin i sig kan garantera utan att samhället behöver lägga sig i.

När det kommer till en icke-digital värld är det trivialt att föra över något av värde från en individ till en annan individ utan att behöva lita på en tredjepart. Man kommer överens om vad som har ett värde (det kan vara en hundralapp, ett äpple, ett hektogram silver etc etc) och sedan ger man det till den andra personen. Ingen tredjepart behöver vara inblandad.

När det kommer till att göra detta digitalt blev det helt plötsligt mycket svårare. Den tidigare lösningen (banker) innebär att man litar på en tredjepart (sin bank) och ber dem föra över pengarna till en annan bank som mottagaren litar på. Har man en bank som inte är villig att göra överföringen kan man inget göra. Har mottagaren en bank som inte vill ta emot överföringen kan man inte heller något göra osv.

Bitcoin (och blockchain-tekniken) är lösningen för att kunna göra transaktioner digitalt mellan två individer helt utan att man behöver lita på en tredjepart, dvs precis som man enkelt kan göra i den icke-digitala världen. Lösningen handlar om att ha ett decentraliserat nätverk där vem som helst kan delta och lägga in transaktioner som någon efterfrågar att göra. Säg att jag vill göra en transaktion som hela landet Kina av någon anledning inte vill att jag ska göra. Då kan vilken miner som helst i Europa eller USA ändå få betalningen att gå igenom (grovt förenklat nu när vi har mining pools och det är typ omöjligt att solo-mine:a längre). Eftersom man får en belöning (mining-reward) när man godkänner transaktioner är det ett system där det lönar sig (för en miner) att vara ärlig, och helt enkelt godkänna legitima betalningar.

I början handlade det främst om rena betalningar, ju mer tekniken har utvecklats har det börjat handla om allt möjligt som är, eller kan vara, digitalt

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag sällar mig till @Ozzed 's sida.

Och vill tillägga att mining helst skulle undvikits att ens tagits fram.

När du handlar varor från andra delar av världen så önskar du i bland att annat betalningsmedel. Eller ta bara det där med att möjligheten att föra över pengar mellan två olika banker här helt låst från fredag kl 17 till måndag kl 8.

Eller varför inte när folk gör olika bedrägerier och man vill kunna spåra pengarna.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack för ett bra svar.

Ja, att allt är transparent är ju både en fördel och en nackdel. Kan tänka mig att Sverige har ovanligt stor möjlighet att få till en lösning, då vi faktiskt har en lång tradition (och lagar) av att offentliga institutioner måste tillgängliggöra information och beslut utifrån offentlighetsprincipen.

Dock väldigt olämpligt för tex hälsouppgifter eller annan känslig information.

Offentlighetsprincipen/Tryckfrihetsförordningen betyder inte att varje myndighet ska eller ens bör ha en öppen databas. Det betyder att du har rätt att ta del av allmänna handlingar genom att beställa dem från myndigheten och att förfrågan endast i specifika undantagsfall nekas och då alltid med hänvisning till applicerbar lagstiftning.

Ändrade kommun till myndighet
Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vet inte. Men jag tror det hör ihop med snacket om att köpa guld och silver.

Har sett att personer som förespråkar guld- och silverinvesteringar påstår att "fiatvalutorna är på väg att krascha".

Och "köper" man det så är det ju lättare att vilja hoppa på guld- och silverinvesteringståget via annonsörlänkarna från dessa förespråkare...

Jepp. Han äger libertysilver och är typ en exchange för det

Men det är lite så, det man tror på ser man bevis för överallt. Vi kan ha lika fel som vi tror att de har. Det är för jävligt, att alltid veta att man aldrig vet något egentligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hittills inga. Blockchain förblir en lösning som letar efter ett verkligt problem att lösa.

Jag var grymt förhoppningsfull runt 2010, men det står nu ganska klart att kryptovalutor blivit en slags pest, och decentralisering ser mer och mer ut som en bugg än en feature.

Skrivet av Klarspråkarn:

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vilka problem som blockkedjor löser bättre än nuvarande dominerande metoder.

Uppenbarligen är det tillräckligt intressant för att stora företag som Intel ska släppa produkter specifikt ämnade för detta, så jag har väl missat något, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

När det kommer till en icke-digital värld är det trivialt att föra över något av värde från en individ till en annan individ utan att behöva lita på en tredjepart. Man kommer överens om vad som har ett värde (det kan vara en hundralapp, ett äpple, ett hektogram silver etc etc) och sedan ger man det till den andra personen. Ingen tredjepart behöver vara inblandad.

När det kommer till att göra detta digitalt blev det helt plötsligt mycket svårare. Den tidigare lösningen (banker) innebär att man litar på en tredjepart (sin bank) och ber dem föra över pengarna till en annan bank som mottagaren litar på. Har man en bank som inte är villig att göra överföringen kan man inget göra. Har mottagaren en bank som inte vill ta emot överföringen kan man inte heller något göra osv.

Bitcoin (och blockchain-tekniken) är lösningen för att kunna göra transaktioner digitalt mellan två individer helt utan att man behöver lita på en tredjepart, dvs precis som man enkelt kan göra i den icke-digitala världen. Lösningen handlar om att ha ett decentraliserat nätverk där vem som helst kan delta och lägga in transaktioner som någon efterfrågar att göra. Säg att jag vill göra en transaktion som hela landet Kina av någon anledning inte vill att jag ska göra. Då kan vilken miner som helst i Europa eller USA ändå få betalningen att gå igenom (grovt förenklat nu när vi har mining pools och det är typ omöjligt att solo-mine:a längre). Eftersom man får en belöning (mining-reward) när man godkänner transaktioner är det ett system där det lönar sig (för en miner) att vara ärlig, och helt enkelt godkänna legitima betalningar.

I början handlade det främst om rena betalningar, ju mer tekniken har utvecklats har det börjat handla om allt möjligt som är, eller kan vara, digitalt

Ok, tack!

En fråga: blir inte mining pools och mining exchanges en tredjepart som man blir delvis beroende av? Typ som en ny typ av bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Hittills inga. Blockchain förblir en lösning som letar efter ett verkligt problem att lösa.

Jag var grymt förhoppningsfull runt 2010, men det står nu ganska klart att kryptovalutor blivit en slags pest, och decentralisering ser mer och mer ut som en bugg än en feature.

Ok. Vad menar du med att det är en bugg, mer än en feature?

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Offentlighetsprincipen/Tryckfrihetsförordningen betyder inte att varje myndighet ska eller ens bör ha en öppen databas. Det betyder att du har rätt att ta del av allmänna handlingar genom att beställa dem från myndigheten och att förfrågan endast i specifika undantagsfall nekas och då alltid med hänvisning till applicerbar lagstiftning.

Har själv jobbat på myndighet, så har någorlunda koll på detta redan.

Mitt svar var mer menat som att vi har en lång tradition av transparens på myndighetsnivå, jämfört med större delen av världen. Och att vi därför har större chans att kunna få acceptans både från politiker och befolkning, att ha mer transparenta och lättillgängliga system riktade mot beslut som faller under dessa lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ok, tack!

En fråga: blir inte mining pools och mining exchanges en tredjepart som man blir delvis beroende av? Typ som en ny typ av bank?

Jag antar att du med "mining exchange" menar de centraliserade börserna? Typ Binance, Coinbase osv.

Ja, absolut är de centraliserade, och har man pengar hos dem är det samma sak som att ha pengar hos sin bank. Dvs man tappar stora delar av poängen med kryptovalutor. Därför finns det ju self custody wallets och DeFi (decentralized finance) där man inte behöver ha tillit till en tredjepart.

Och ja, att vissa mining pools blir för stora är såklart ett problem, är ju därför man som miner aldrig ska joina den största poolen och därför man ska byta pool så fort ens pool gör något som man inte gillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag antar att du med "mining exchange" menar de centraliserade börserna? Typ Binance, Coinbase osv.

Ja, absolut är de centraliserade och har man pengar hos dem är det samma sak som att ha pengar hos sin bank. Dvs man tappar stora delar av poängen med kryptovalutor. Därför finns det ju self custody wallets och DeFi (decentralized finance) där man inte behöver ha tillit till en tredjepart.

Och ja, att vissa mining pools blir för stora är såklart ett problem, är ju därför man som miner aldrig ska joina den största poolen och därför man ska byta pool så fort ens pool gör något som man inte gillar

Ja, precis. Menade typ coinbase.

Ok. Så kan man jämföra att ha en self custody wallet med att ha kontanter i plånboken? Vad finns det för risker/fördelar med dessa lösningar kontra centraliserad lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, precis. Menade typ coinbase.

Ok. Så kan man jämföra att ha en self custody wallet med att ha kontanter i plånboken? Vad finns det för risker/fördelar med dessa lösningar kontra centraliserad lagring?

Ja precis, en lite bättre jämförelse är nog mer i stil med att man har pengarna i ett ogenomträngligt valv där endast nyckeln kan öppna valvet. De som har tillgång till nyckeln är de enda som har tillgång till pengarna i valvet.

Det är väldigt säkert på det sättet att man inte behöver lita på en tredjepart (typ ens bank), eftersom de inte har tillgång till pengarna om man inte ger dem tillgång.
Eftersom det inte behöver finnas en tredjepart som godkänner transaktionerna kan ingen hindra en från att göra de betalningar man vill. Min bank t.ex. tillåter inte mig att göra utlandsbetalningar.

Men det är också osäkert på det sättet att om man tappar bort sin nyckel (och ingen annan har nyckeln) så är de pengarna borta för alltid.

Det som är bra är att man kan göra en multisig-wallet (vilket är motsvarande att man har ett kassavalv med X antal nyckelhål och själv bestämmer hur många nycklar som behövs för att kassavalvet ska öppnas).

Den här typen av lösning är såklart brutalt viktig om man till exempel bor i ett korrupt land där en korrupt regering eller diktatur kontrollerar bankerna. Lösningen är såklart också brutalt viktig om man tillhör någon av de hundratals miljoner (eller om det är några få miljarder till och med, var längesedan jag kollade upp siffran) som inte har tillgång till en bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja precis, en lite bättre jämförelse är nog mer i stil med att man har pengarna i ett ogenomträngligt valv där endast nyckeln kan öppna valvet. De som har tillgång till nyckeln är de enda som har tillgång till pengarna i valvet.

Det är väldigt säkert på det sättet att man inte behöver lita på en tredjepart (typ ens bank), eftersom de inte har tillgång till pengarna om man inte ger dem tillgång.
Eftersom det inte behöver finnas en tredjepart som godkänner transaktionerna kan ingen hindra en från att göra de betalningar man vill. Min bank t.ex. tillåter inte mig att göra utlandsbetalningar.

Men det är också osäkert på det sättet att om man tappar bort sin nyckel (och ingen annan har nyckeln) så är de pengarna borta för alltid.

Det som är bra är att man kan göra en multisig-wallet (vilket är motsvarande att man har ett kassavalv med X antal nyckelhål och själv bestämmer hur många nycklar som behövs för att kassavalvet ska öppnas).

Den här typen av lösning är såklart brutalt viktig om man till exempel bor i ett korrupt land där en korrupt regering eller diktatur kontrollerar bankerna. Lösningen är såklart också brutalt viktig om man tillhör någon av de hundratals miljoner (eller om det är några få miljarder till och med, var längesedan jag kollade upp siffran) som inte har tillgång till en bank

Tack för svaret! Även om jag fortsatt är oinsatt och (kanske därför) lite skeptisk, så har jag fått lite info och även ett boktips. Så vid tillfälle ska jag kika mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack för svaret! Även om jag fortsatt är oinsatt och (kanske därför) lite skeptisk, så har jag fått lite info och även ett boktips. Så vid tillfälle ska jag kika mer på det.

Inga problem
Om du har fler frågor får du gärna fortsätta eller så kan vi ta det i PM

Det bästa att börja med (som också går väldigt fort) är att faktiskt läsa Bitcoins whitepaper. Det är typ 8 sidor med stora figurer, så det går väldigt fort att ta sig igenom och ger en bra grund för hur det fungerar. Sedan ska man ju känna till att det är ett antal år sedan den skrevs, men den är fortfarande väldigt relevant skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Inga problem
Om du har fler frågor får du gärna fortsätta eller så kan vi ta det i PM

Det bästa att börja med (som också går väldigt fort) är att faktiskt läsa Bitcoins whitepaper. Det är typ 8 sidor med stora figurer, så det går väldigt fort att ta sig igenom och ger en bra grund för hur det fungerar. Sedan ska man ju känna till att det är ett antal år sedan den skrevs, men den är fortfarande väldigt relevant skulle jag säga.

Googlade på deras whitepaper men är väldigt skeptisk till att klicka på en hel del sidor. Har du tips på en sida man kan lita på som har bitcoins whitepaper?