AMD högre värderat än Intel för första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Ja verkligen,
197000000000 / 1199303422 = 167$
23 Nov 2021 toppade den på 161.9$ vad jag ser.

Sedan spelar aktiekurs framtiden, tar med PE i ekvationen så ser den annorlunda ut.

AMD: 36.8
Intel: 9.45

AMD är alltså ~4 gånger högre värderat om man tittar på deras vinster. Marknaden tror helt enkelt att AMD kommer fortsätta öka sina vinster, vilket jag hoppas, då man har drygt 100k i den!

Intel är undervärderat med P/E 10. De tjänar fortsatt väldigt bra med pengar och framtiden just nu ser ganska hoppfull ut för Intels del skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte varit en fegis så hade jag blankat.
Övervärderat och ett solklart blanknings case.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Vad ska Intel hitta på nu då?
Bra jobbat av AMD, riktigt bra jobbat!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Helt sjukt egentligen…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

omsättning säger inte ett jävla skit, kan lika väl vara mycket pengar in och mycket pengar ut.

Du har rätt, helt superkorkat att företag presenterar omsättning som ett av de viktigaste nyckeltalen vid årsredovisningen, "det säger ju inte ett jävla skit". Vi kan skita i bruttomarginaler också. Företagsnissarna fattar inget. Tack att du förklarar läget!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta trodde man då aldrig!

Om någon hade påstått detta vid t.ex Core 2 Duo eller Bulldozer lanseringen så hade han blivit så jäkla utskrattad att han hade fått byta smeknamn….

Imponerande!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cchriss:

Hade jag inte varit en fegis så hade jag blankat.
Övervärderat och ett solklart blanknings case.

Varför är det så solklart?

2019 var AMD förbannat högt värderat - i förhållande till vinsterna de hade då. PE på över 200. Sedan dess har den siffran stadigt tickat ner eftersom vinsterna stigit mycket snabbare än aktievärdet senaste åren så nu är PE nere kring 40 för AMD.
Det om något - i kombination med deras kontinuerliga tillväxt visar väl på motsatsen vad jag kan se?
Eller ja, det kan väl vara övervärderat nu också - men varför inte blanka redan 2019 när värderingen kontra vinsterna var så mycket större då?

Alltså PE är inte allt. Givetvis inte.
Men jag har svårt att se att AMD skulle vara så extra övervärderat just nu. Underlaget visar att det snarare är tvärt om och att de först nu börjar närma sig rimligare värdering i förhållande till vinst.

Eller?

Nvidia däremot... De har väl PE kring 80. And rising.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Varför är det så solklart?

2019 var AMD förbannat högt värderat - i förhållande till vinsterna de hade då. PE på över 200. Sedan dess har den siffran stadigt tickat ner eftersom vinsterna stigit mycket snabbare än aktievärdet senaste åren så nu är PE nere kring 40 för AMD.
Det om något - i kombination med deras kontinuerliga tillväxt visar väl på motsatsen vad jag kan se?
Eller ja, det kan väl vara övervärderat nu också - men varför inte blanka redan 2019 när värderingen kontra vinsterna var så mycket större då?

Alltså PE är inte allt. Givetvis inte.
Men jag har svårt att se att AMD skulle vara så extra övervärderat just nu. Underlaget visar att det snarare är tvärt om och att de först nu börjar närma sig rimligare värdering i förhållande till vinst.

Eller?

Nvidia däremot... De har väl PE kring 80. And rising.

Du har inte påvisat alls varför AMD är övervärderat, rätt värderat eller undervärderat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matvraket:

Du har inte påvisat alls varför AMD är övervärderat, rätt värderat eller undervärderat.

Näe precis.
Det jag däremot har gjort är att ställa frågan varför det skulle vara så övervärderat och solklart blankningscase just nu - med tanke på att vinsterna ökat i snabbare takt än värderingen senaste åren.

Kanske stämmer det. Men jag ser inte riktigt varför. Har du möjligen svar på den frågan?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Näe precis.
Det jag däremot har gjort är att ställa frågan varför det skulle vara så övervärderat och solklart blankningscase just nu - med tanke på att vinsterna ökat i snabbare takt än värderingen senaste åren.

Kanske stämmer det. Men jag ser inte riktigt varför. Har du möjligen svar på den frågan?

Värderingen är en reflektion av all framtida vinst, inget växer för evigt och AMD är redan högt värderat jämfört med vinst och även framtida vinst. Även om efterfrågan fortsätter med deras goda tillväxt finns det dessvärre en verklig begränsningen pga att de inte äger fabs. De har dessutom konkurrrenter som är på väg tillbaka å gör stora investeringar för framtiden (i synnerhet Intel). AMD kommer dock fortsätta frodas som bolag även om värdering är lite ansträngd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matvraket:

Värderingen är en reflektion av all framtida vinst, inget växer för evigt och AMD är redan högt värderat jämfört med vinst och även framtida vinst. Även om efterfrågan fortsätter med deras goda tillväxt finns det dessvärre en verklig begränsningen pga att de inte äger fabs. De har dessutom konkurrrenter som är på väg tillbaka å gör stora investeringar för framtiden (i synnerhet Intel). AMD kommer dock fortsätta frodas som bolag även om värdering är lite ansträngd.

Jag ser fortfarande inte det solklara blankningscaset. Det du beskriver är något annat.
Sure - man kanske inte tror att AMD kan växa så mycket mer. Det kanske är så - eller inte.
AMD kan satsa mer än någonsin på utveckling just nu, och det finns marknadsandelar kvar att ta. Ja eller så mattas tillväxten av. Who knows.

Det är emellertid inte samma sak som att det skulle vara ett solklart blankningscase.

Jag saknar helt enkelt fortfarande vad som är aå speciellt just nu. Är det för att AMD inte har egen tillverkning så har de ju haft det problemet i minst 6 kvartal redan. Kretsbristen är knappast ny. De har växt ordentligt genom den perioden ändå.

Vad är illa nog att kalla det solklart blankningdcase nu som inte fanns där som problem för ett eller två år sedan?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Marknaden värderar dem gott, nu skall vi bara ta o få in riktiga pengar i företaget också.
Ryzen 7900X vill ni ha mina pengar? Släpp skiten!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Hoppas fler företag och hela industrier inser att fokus på bra produkt är vad som skapat ett företag pengar. Konkurrensen är inte bara bra för konsumenten utan även företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser fortfarande inte det solklara blankningscaset. Det du beskriver är något annat.
Sure - man kanske inte tror att AMD kan växa så mycket mer. Det kanske är så - eller inte.
AMD kan satsa mer än någonsin på utveckling just nu, och det finns marknadsandelar kvar att ta. Ja eller så mattas tillväxten av. Who knows.

Det är emellertid inte samma sak som att det skulle vara ett solklart blankningscase.

Jag saknar helt enkelt fortfarande vad som är aå speciellt just nu. Är det för att AMD inte har egen tillverkning så har de ju haft det problemet i minst 6 kvartal redan. Kretsbristen är knappast ny. De har växt ordentligt genom den perioden ändå.

Vad är illa nog att kalla det solklart blankningdcase nu som inte fanns där som problem för ett eller två år sedan?

Det var någon annan som sa att det var ett solklart blanknings case, jag är bara någon som la sig i, sorry

Det sagt, så jag tror också AMD är en aningen övervärderat, men för att få rätt med blankning så är timing synnerligen viktigt å skulle aldrig blanka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Intel är undervärderat med P/E 10. De tjänar fortsatt väldigt bra med pengar och framtiden just nu ser ganska hoppfull ut för Intels del skulle jag säga.

AMD och Intel är helt olika bolag dock. Kapitalintensiva bolag som Intel brukar ha låg P/E, AMD är fabless så de har inte haft samma problem sen 2009 när de knoppade av Global Foundries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Värderingen är en reflektion av all framtida vinst, inget växer för evigt och AMD är redan högt värderat jämfört med vinst och även framtida vinst. Även om efterfrågan fortsätter med deras goda tillväxt finns det dessvärre en verklig begränsningen pga att de inte äger fabs. De har dessutom konkurrrenter som är på väg tillbaka å gör stora investeringar för framtiden (i synnerhet Intel). AMD kommer dock fortsätta frodas som bolag även om värdering är lite ansträngd.

Så länge AMD har produkter som är minst lika bra eller bättre än Intels så borde ju den teoretiska marknadsandelen vara 50% så länge de inte har det så finns det ju en potentiell tillväxt att investera i. Sen kanske inte det händer imorgon eller nästa år men den teoretiska möjligheten finns. Bara det faktum att amd gått från obefintliga i datacentret till nästan 20% marknadsandel på fem år säger ju lite om styrkan i produkten.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

AMD och Intel är helt olika bolag dock. Kapitalintensiva bolag som Intel brukar ha låg P/E, AMD är fabless så de har inte haft samma problem sen 2009 när de knoppade av Global Foundries.

Intels låga PE är kopplat till att tillväxten minskat och att risken competition ökat, samt deras misslyckanden de senaste åren med att leverera i tid. De satsade för sent på att bygga nya fabs också. Varför de inte faller mer är för att det finns fortfarande hopp om tillväxt i framtiden, dels vad Pat Gelsinger påbörjat, men även pga att de fortfarande tjänar mycket pengar. Efterfrågan på semiconductors ökar med ca 7% per år i genomsnitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Så länge AMD har produkter som är minst lika bra eller bättre än Intels så borde ju den teoretiska marknadsandelen vara 50% så länge de inte har det så finns det ju en potentiell tillväxt att investera i. Sen kanske inte det händer imorgon eller nästa år men den teoretiska möjligheten finns. Bara det faktum att amd gått från obefintliga i datacentret till nästan 20% marknadsandel på fem år säger ju lite om styrkan i produkten.

Absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Intels låga PE är kopplat till att tillväxten minskat och att risken competition ökat, samt deras misslyckanden de senaste åren med att leverera i tid. De satsade för sent på att bygga nya fabs också. Varför de inte faller mer är för att det finns fortfarande hopp om tillväxt i framtiden, dels vad Pat Gelsinger påbörjat, men även pga att de fortfarande tjänar mycket pengar. Efterfrågan på semiconductors ökar med ca 7% per år i genomsnitt.

Deras PE har varit såhär i över 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Helt klart, och det är AMD värda idag, denna framgång kommer ju inte gratis och Lisa har varit en väldigt bra kapten på skutan AMD.

Absolut inget fanboy av AMD, men jag har sen 1990-talet alltid gillat AMD, men också kräkts på dem, typ som "Bulldozer" fan så besviken man var då, att man var tvungen till å köpa en Intel CPU iaf. Så det känns som en "skön revansch"

Jag har en liknande uppfattning.
Har för tillfället AMD CPU och GPU i huvuddatorn.

Tex tycker jag att deras 6500XT gränsar till bedrägeri, hur f-n tänkte dom? För att dra nytta av en 6500XT "pris/prestanda" måste man man använda PCIe4 och det finns bara på nyare och dyrare moderkort. Totalt slöseri med dyrbar kapacitet hos TSMC

Hoppas att deras nästa GPU-generation kommer vara MCM och därmed få en chans att både bli prisvärd och tillverkas i stora kvantiteter. Lite som första generationens Zen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matvraket:

Det var någon annan som sa att det var ett solklart blanknings case, jag är bara någon som la sig i, sorry

Det sagt, så jag tror också AMD är en aningen övervärderat, men för att få rätt med blankning så är timing synnerligen viktigt å skulle aldrig blanka.

Ja jag är ju med er båda på den 😁. Köpte AMD på 10 eller 12 dollar och gick ur på 143 dollar. Köpte lite intel istället.
Så jag har agerat så som ni båda resonerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Intel är undervärderat med P/E 10. De tjänar fortsatt väldigt bra med pengar och framtiden just nu ser ganska hoppfull ut för Intels del skulle jag säga.

Det ska bli intressant att se vad som händer på server-sidan. Alder-lake går ju med en ring-buss så något motsvarade lyft är inte aktuellt för många CPUer.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Phenom var väl rätt bra det var mer det att K10 började bli en rätt gammal arkitektur vid det laget och att AMD satsade mer på en ny arkitektur än att förfina den än mer?

Eller minns jag fel?

Cache-systemet var alldeles för långsamt jämfört med Intel Sandy Bridge. Från Athlon II till Phenom II gör bara typ 10% på prestanda.

Permalänk
Medlem

Det är vad man tjänar och inte vad börsvärdet är som är det viktiga, i alla fall för en investerare. Intel tjänar ca 180 miljarder kronor per år, i reda pengar som kommer in i bolaget. Vad tjänar AMD....

Samma jämförelse kan tex göras mellan Tesla och VW.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det är vad man tjänar och inte vad börsvärdet är som är det viktiga, i alla fall för en investerare. Intel tjänar ca 180 miljarder kronor per år, i reda pengar som kommer in i bolaget. Vad tjänar AMD....

Samma jämförelse kan tex göras mellan Tesla och VW.

Börsvärdet är ju intressant på en metanivå, eftersom det blir något slags kvitto på vad investerare faktiskt anser om bolaget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du har rätt, helt superkorkat att företag presenterar omsättning som ett av de viktigaste nyckeltalen vid årsredovisningen, "det säger ju inte ett jävla skit". Vi kan skita i bruttomarginaler också. Företagsnissarna fattar inget. Tack att du förklarar läget!

Personen i fråga har rätt till stor del. Om ett företag omsätter 10 miljoner men går back 500k så blir min andel av vinsten som ägare av 5% aktier fattigare än om bolaget omsätter 2 miljoner och 500k är vinst.

Vore ganska dumt att satsa på ett bolag som är bra på att omsätta pengar men inte gör något vettigt med dem.

Jag kan I min privatekonomi omsätta massor med pengar genom att köpa en pryl för 1000 spänn och sedan sälja den för 999. Gör jag det 1000 gånger har jag omsatt en miljon och gått back 1000 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Börsvärdet är ju intressant på en metanivå, eftersom det blir något slags kvitto på vad investerare faktiskt anser om bolaget.

Börsvärdet har väldigt lite med vad investerare anser om bolaget. Finns bolag som än så länge är väldigt små och har litet BV men som är superpopulära av marknaden, tex bolag som är mycket mer populära, men mindre än sina peers.

Byt ut börsvärde mot p/e så kan vi fortsätta diskussionen. Det visar på ett bättre sätt vad marknaden anser om ett bolag eller en bransch, eller snarare förväntningarna skulle jag säga.

Det är väl kan man säga en spegling av förväntningar på bolaget, marknaden är dock allt annat än facit. Speglar även hur populärt ett bolag eller en bransch är. Lite förenklat förklarat så klart, men ändå.

För min egen del så kan jag säga att jag skulle 1000 gånger hellre köpa Intel på p/e 10 än AMD på p/e över 40, förväntningarna på AMD är helt enkelt väldigt stora och dito väldigt låga på Intel. Vad är chansen att AMD kommer fortsätta överraska? Intel är även så mycket mer än CPU och GPU. Massvis med forskning, fabriker och man satsar på att bredda verksamheten rejält med produktion till bilindustrin etc etc.

Har köpt Intel även om jag än så länge inte har så stor andel, finns många andra intressanta bolag

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Börsvärdet har väldigt lite med vad investerare anser om bolaget. Finns bolag som än så länge är väldigt små och har litet BV men som är superpopulära av marknaden, tex bolag som är mycket mer populära, men mindre än sina peers.

Byt ut börsvärde mot p/e så kan vi fortsätta diskussionen. Det visar på ett bättre sätt vad marknaden anser om ett bolag eller en bransch, eller snarare förväntningarna skulle jag säga.

Det är väl kan man säga en spegling av förväntningar på bolaget, marknaden är dock allt annat än facit. Speglar även hur populärt ett bolag eller en bransch är. Lite förenklat förklarat så klart, men ändå.

För min egen del så kan jag säga att jag skulle 1000 gånger hellre köpa Intel på p/e 10 än AMD på p/e över 40, förväntningarna på AMD är helt enkelt väldigt stora och dito väldigt låga på Intel. Vad är chansen att AMD kommer fortsätta överraska? Intel är även så mycket mer än CPU och GPU. Massvis med forskning, fabriker och man satsar på att bredda verksamheten rejält med produktion till bilindustrin etc etc.

Har köpt Intel även om jag än så länge inte har så stor andel, finns många andra intressanta bolag

Ja, det var slarvigt uttryckt av mig och jag håller med på denna punkt. Men där har du ju också just det där P:et som jag invände mot att du menade var ointressant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304