AMD högre värderat än Intel för första gången

Permalänk
Melding Plague

AMD högre värderat än Intel för första gången

Förvärv av FPGA-tillverkaren Xilinx gjorde att AMD:s börsvärde för första gången hittills översteg Intels.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åter igen: Lisa Su har gjort ett bra jobb! 😉

Permalänk
Medlem

Rätt så häftigt. Dock så är det ju synd att AMD inte kan hålla nivån utan måste falla tillbaka direkt.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Aktiekurs är en sak, Intels omsättning är tio gånger högre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig jag skulle få se dagen. Mäktigt!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Viceroy:

Åter igen: Lisa Su har gjort ett bra jobb! 😉

Svårt att inte beundra lite!

Med det sagt, tvivlar inte på att en majoritet av alla stora profiler i branschen jobbar häcken av sig, eller åtminstone har jobbat häcken av sig för att vara där de är

Permalänk
Medlem

Intel being underdog.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Lite som Tesla vs GM, vilket bolag tror analytikerna har framtiden för sig?

Kul att de får betalt för arbetet de lägger ner, sånt här gör det lättare att få in kapital och fortsätta på den insprängda vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Svårt att inte beundra lite!

Med det sagt, tvivlar inte på att en majoritet av alla stora profiler i branschen jobbar häcken av sig, eller åtminstone har jobbat häcken av sig för att vara där de är

Så är det absolut! 😊

Permalänk
Medlem

Betyder egentligen inte ett skit men är ändå otroligt viktigt symboliskt att det har hänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De gör ju sitt också att AMD sitter i nya gen konsoler som är precis i början på sin resa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Fake news. Ni har läst en artikel som är helt felaktig.

AMD market cap: $141 billion
Intel market cap: $196 billion

Permalänk
Medlem

Resan som AMD har gjort är sannerligen imponerande.
Den tillväxten är inte många som slår.
Man ser tydligt att AMD aggressivt rört sig framåt medans Intel stått och stampat på samma ställe i flera år.
Hoppas att Pat Gelsinger får dem att röra sig framåt.
Det är dags för Intel att visa lite "verkstad" för allt "snackande"

Och...jag behåller nog mina AMD-aktier ett år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Fake news. Ni har läst en artikel som är helt felaktig.

AMD market cap: $141 billion
Intel market cap: $196 billion

https://www.windowscentral.com/amds-market-cap-surges-past-in...

Är det så?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Fake news. Ni har läst en artikel som är helt felaktig.

AMD market cap: $141 billion
Intel market cap: $196 billion

Ja verkligen,
197000000000 / 1199303422 = 167$
23 Nov 2021 toppade den på 161.9$ vad jag ser.

Sedan spelar aktiekurs framtiden, tar med PE i ekvationen så ser den annorlunda ut.

AMD: 36.8
Intel: 9.45

AMD är alltså ~4 gånger högre värderat om man tittar på deras vinster. Marknaden tror helt enkelt att AMD kommer fortsätta öka sina vinster, vilket jag hoppas, då man har drygt 100k i den!

Permalänk
Medlem

Aha, kanske inte Avanza har uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som Tesla vs GM, vilket bolag tror analytikerna har framtiden för sig?

Kul att de får betalt för arbetet de lägger ner, sånt här gör det lättare att få in kapital och fortsätta på den insprängda vägen

Det är väl en rätt passande liknelse. Tesla är värderat dubbelt så högt som GM, VAG, Toyota och Ford tillsammans. Värderingen började rusa iväg för ett par år sen. Det är förstås en helt overklig värdering.

AMD är likaledes värderat högre än Intel, som har tio gånger större omsättning. Måhända en inte fullt så galen värdering som Tesla, men det är ju uppenbart en fantasi-värdering. AMD har gjort bra ifrån sig senaste åren men Intel utgör fortfarande en formidabel konkurrent som är tio gånger större.

Kul att det går bra för AMD men att börsmarknaden är såhär skev är oroväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Fake news. Ni har läst en artikel som är helt felaktig.

AMD market cap: $141 billion
Intel market cap: $196 billion

Inga "fake news", AMDs market cap blev boostat med 50~ miljarder dollar här om dagen när man gav ut nya aktier för att betala för Xilinx köpet. Vid tillfället så klev AMD precis över Intel i market cap, nu har dock aktien sålt av något och trillat några miljarder dollar under igen.

Permalänk
Medlem

Inte satt mig in i detaljerna men om inte man köpte Xilinx extremt billigt eller att börsen blev väldig glad över köpet så borde väl inte AMDs värde öka då jag antar man betalade med aktier och dess då borde spädas ut? Inte kollat detaljerna dock som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte satt mig in i detaljerna men om inte man köpte Xilinx extremt billigt eller att börsen blev väldig glad över köpet så borde väl inte AMDs värde öka då jag antar man betalade med aktier och dess då borde spädas ut? Inte kollat detaljerna dock som sagt.

Hela köpet var betalt med nya aktier. Sen krävs det ju att dessa aktier säljs om priset ska tryckas ner. Skulle gissa att AMDs aktiepris kan ta en del strykt framöver. Xilinx har varit extremt hög värderade pga arbitrage mellan den aktien och AMD pga att AMDs pris drog iväg senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Hela köpet var betalt med nya aktier. Sen krävs det ju att dessa aktier säljs om priset ska tryckas ner. Skulle gissa att AMDs aktiepris kan ta en del strykt framöver. Xilinx har varit extremt hög värderade pga arbitrage mellan den aktien och AMD pga att AMDs pris drog iväg senaste året.

Nu är jag ingen aktiekille utan satsar med på globala indexfonder men om man ger ut nya aktier så måste väl rimligtvis värdet på de gamla minska eftersom de motsvarar en mindre del av bolaget? Sen kan det väl rimligtvis ta ett tag innan allt sätter sig, samt så klart att börskurserna i sig kan stiga om marknaden gillade köpet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu är jag ingen aktiekille utan satsar med på globala indexfonder men om man ger ut nya aktier så måste väl rimligtvis värdet på de gamla minska eftersom de motsvarar en mindre del av bolaget? Sen kan det väl rimligtvis ta ett tag innan allt sätter sig, samt så klart att börskurserna i sig kan stiga om marknaden gillade köpet osv.

Huruvida det sjunker eller inte hänger också ihop med hur marknaden värderar bolaget som köptes. Det kan vara såväl 1+1=3 som 1+1=1.5 när det gäller företagsköp och värderingar.

Permalänk

Man får hoppas AMD inte gör någon Bulldozer de kommande tio åren. Jag vill inte ens se någon upprepning på Phenom heller för den delen. Phenom var inte direkt en hit heller.

Permalänk
Medlem

Det trodde man inte när bulldozer släpptes xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man får hoppas AMD inte gör någon Bulldozer de kommande tio åren. Jag vill inte ens se någon upprepning på Phenom heller för den delen. Phenom var inte direkt en hit heller.

Phenom var väl rätt bra det var mer det att K10 började bli en rätt gammal arkitektur vid det laget och att AMD satsade mer på en ny arkitektur än att förfina den än mer?

Eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Åter igen: Lisa Su har gjort ett bra jobb! 😉

Helt klart, och det är AMD värda idag, denna framgång kommer ju inte gratis och Lisa har varit en väldigt bra kapten på skutan AMD.

Absolut inget fanboy av AMD, men jag har sen 1990-talet alltid gillat AMD, men också kräkts på dem, typ som "Bulldozer" fan så besviken man var då, att man var tvungen till å köpa en Intel CPU iaf. Så det känns som en "skön revansch"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Phenom var väl rätt bra det var mer det att K10 började bli en rätt gammal arkitektur vid det laget och att AMD satsade mer på en ny arkitektur än att förfina den än mer?

Eller minns jag fel?

Phenom II var ganska populär för de som ville ha prisvärda grejer. Första Phenom var mindre lyckad men dög speciellt för sådana som mig som kunde uppgradera från Athlon x2 på samma moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Aktiekurs är en sak, Intels omsättning är tio gånger högre.

omsättning säger inte ett jävla skit, kan lika väl vara mycket pengar in och mycket pengar ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Rätt så häftigt. Dock så är det ju synd att AMD inte kan hålla nivån utan måste falla tillbaka direkt.

märkte du hur ingen nappade på din trollpost intel fanboi xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ryzen shine! Grymt bra jobbat AMD.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO