Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Hej,

Jag har blivit headhuntad till två jobb, vars processer är igång parallellt. Jag är redan tillvidareanställd i dagsläget och har således ingen panik att flytta på mig, även om båda jobben i fråga verkar intressanta. Det jag undrar är om någon har input på vad som är rimligt att begära i lön? Jag är 27 år med 1 1/2 år arbetslivserfarenhet. Utbildad högskoleingenjör i maskinteknik (3 år) samt har en master i industriell ekonomi (2 år). Med andra ord teknisk baskompetens med god affärsförståelse.

Jobb 1 är konsultchef på ett relativt stort och väletablerat konsultbolag. Rollen innebär:
* Ansvar för 10-12 konsulter med allt ansvar en chef normalt har, förutom arbetsledning som sker onsite.
* Rekrytering av nya konsulter
* Försäljning => Sälja in konsultbolagets tjänster/kompetens till företag
** Ingen chefserfarenhet sedan tidigare**

Jobb 2 är som projektledare på ett nystartat konsultbolag (dock backat av ett större, mer etablerat bolag). Kommer alltså vara projektledare ute hos kund. Detaljerna är rätt sparsmakade från deras sida med motiveringen "att det blir vad du gör det till". Känns lite osäkert kan jag tycka. Nåväl, om jag får gissa kommer jag till en början bli junior projektledare för mindre projekt.
** Jobbar i projekt nu och stöttar projketledare i allehanda frågor men är inte formellt (del)projektledare**

Region: Stockholm för båda jobben.

Min fråga är som sagt: vad är rimligt att begära i lön för respektive jobb givet placering, ålder och erfarenhet?

Hjälp uppskattas.

Vad har du för erfarenhet sen tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Vad har du för erfarenhet sen tidigare?

Jag har som sagt jobbat i 1 1/2 efter examen år så den är ju rätt begränsad till att börja med. Nåväl, varit på ett stort industriföretag där jag började med deras traineeprogram. Genomförde 2 av 3 rotationer där jag för respektive rotation planerade och genomförde ett eget projektarbete som en del av ett större projekt. Projektens karaktär var tekniska och snarlika varandra och handlade i stort om att utvärdera tekniska/digitala hjälpmedel för förbättringsarbete. För rotation 3 blev jag headhuntad tillbaka till projekt 1 där jag sedan ett år tillbaka har en heltidsroll. Jobbar efter projektplanen, men i stort är det framtagande av processer, kravställning/inköp av utrustning, koordinering av installationsarbeten, planering av desamma etc. Viss ekonomiuppföljning förekommer också. Sedan har jag "erfarenhet" från diverse jobb under studietiden etc, typ kundservice. Men ser det inte som så värst relevant i sammanhanget.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag antar att du även har bilen som förmånsbil på ditt AB?

Så är det, det var det givna valet när jag väl plockade ut nuvarande bil och är det förmodligen idag också med omkostnader och annat som lätt följer med förutom själva kostnaden för bilen men det verkar inte lika självklart med tjänstebil idag framför privat. Nu kanske vi dock börjar närmar oss OT även i denna tråd, även om den väl i praktiken kommit att användas till "jobbrelaterad privatekonomi" rätt ofta innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Jag har som sagt jobbat i 1 1/2 efter examen år så den är ju rätt begränsad till att börja med. Nåväl, varit på ett stort industriföretag där jag började med deras traineeprogram. Genomförde 2 av 3 rotationer där jag för respektive rotation planerade och genomförde ett eget projektarbete som en del av ett större projekt. Projektens karaktär var tekniska och snarlika varandra och handlade i stort om att utvärdera tekniska/digitala hjälpmedel för förbättringsarbete. För rotation 3 blev jag headhuntad tillbaka till projekt 1 där jag sedan ett år tillbaka har en heltidsroll. Jobbar efter projektplanen, men i stort är det framtagande av processer, kravställning/inköp av utrustning, koordinering av installationsarbeten, planering av desamma etc. Viss ekonomiuppföljning förekommer också. Sedan har jag "erfarenhet" från diverse jobb under studietiden etc, typ kundservice. Men ser det inte som så värst relevant i sammanhanget.

Det var jag som skrev om 60k + 20% bonus ovan. Givet att erfarenheten mest består av rotationer skulle jag vara mer dämpad i anspråken. Kanske 50k i stället. Bonus svårt att säga, men se till så att den finns där.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Hej,

Jag har blivit headhuntad till två jobb, vars processer är igång parallellt. Jag är redan tillvidareanställd i dagsläget och har således ingen panik att flytta på mig, även om båda jobben i fråga verkar intressanta. Det jag undrar är om någon har input på vad som är rimligt att begära i lön? Jag är 27 år med 1 1/2 år arbetslivserfarenhet. Utbildad högskoleingenjör i maskinteknik (3 år) samt har en master i industriell ekonomi (2 år). Med andra ord teknisk baskompetens med god affärsförståelse.

Jobb 1 är konsultchef på ett relativt stort och väletablerat konsultbolag. Rollen innebär:
* Ansvar för 10-12 konsulter med allt ansvar en chef normalt har, förutom arbetsledning som sker onsite.
* Rekrytering av nya konsulter
* Försäljning => Sälja in konsultbolagets tjänster/kompetens till företag
** Ingen chefserfarenhet sedan tidigare**

Med uppenbar risk att framstå som en bitter gamling, men är det inte rätt ovanligt med 27 åriga konsultchefer för 10-12 personer på konsultbolag? Att vara chef, eller snarare ledare, brukar ofta gynnas av lite mer livs- och jobberfarenhet än vad du verkar ha så jag blir lite nyfiken på förutsättningarna. Eller så är jag helt enkelt en bitter gamling

Permalänk
Medlem

Sjukpensionär sen 2012 och får ut ca 16800 efter skatt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Med uppenbar risk att framstå som en bitter gamling, men är det inte rätt ovanligt med 27 åriga konsultchefer för 10-12 personer på konsultbolag? Att vara chef, eller snarare ledare, brukar ofta gynnas av lite mer livs- och jobberfarenhet än vad du verkar ha så jag blir lite nyfiken på förutsättningarna. Eller så är jag helt enkelt en bitter gamling

Har haft chef som var omkring 27 och var då också ett år yngre än mig. En av de bästa cheferna jag haft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Med uppenbar risk att framstå som en bitter gamling, men är det inte rätt ovanligt med 27 åriga konsultchefer för 10-12 personer på konsultbolag? Att vara chef, eller snarare ledare, brukar ofta gynnas av lite mer livs- och jobberfarenhet än vad du verkar ha så jag blir lite nyfiken på förutsättningarna. Eller så är jag helt enkelt en bitter gamling

De bästa cheferna jag haft har varit yngre. Detta gäller givetvis inte alla för det du beskriver kan absolut användas som en fördel, min upplevelse är dock att de positiva egenskaperna trängs bort. Snarare har man sett då att bitterhet, trångsynthet och ovilja att förändras "för det alltid varit så" träder fram med åldern. Men det kan lika gärna varit att man varit på samma plats för länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt billigt. Men underskattar du inte kostnaden att äga en bil? Typ värdeminskning, skatt och sånt?

Man anpassar/jämkar tämligen enkelt sin Utkomst mot sin inkomst (speciellt när inkomsten stiger), det är värre tvärtom!

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Jag är både civ.ing o civ.ek. Tog mig 10 år + innan jag kunde säga mig "förstå mig på affärsvärlden" ens på basnivå. De världsfrånvända "toffelhasarna" inom universitetsvärlden tutar i dagens ungs studenter en massa skit rent ut sagt. Vet inte hur många "överkaxiga" unga nyexade jag fått stötta som chef efter det att dom tagit jobb dom inte haft erfarenhet av och gått in i väggen. Antingen för att man inte pallat resultatkrav eller kunnat hantera bångstyrig personal.

Tänk bara på att du skall orka. Skulle inte rekommendera någon att bli chef inom konsultvärlden med införsäljning av konsulter innan man har 8-10 års arbetslivserfarenhet. Både relativt lång erfarenhet av personal och fram för allt förhandlingsvana. Jag har själv varit konsultchef i 5 år på ett av rikets större konsultbolag men då hade jag 12 år i näringslivet i bagaget innan och var 41 år innan jag tog jobbet. Det är ingen dans på rosor och du kommer få hantera. Jag kan lova dig att det kommer att blåsa hårt kring resultatkrav och faktueringsgrad.

Det är smickrande att bli headhuntad och allt låter som guld och gröna skogar men det är tyvärr ofta de tjänster där det är tufft och man har svårt att rekrytera någon som man försöker med headhunting.

Du verkar ung så mitt råd är att skaffa dig 6-10 års arbetslivserfarenhet innan du tar ett chefsjobb. Jag jobbade själv i 8 år inom eftermarknad som ingenjör i ett av Sveriges större företag innan jag blev chef inom samma område.

Det kommer inte att råda brist på jobb så sitt lugnt i båten och samla arbetslivserfarenhet om du trivs på jobbet. Det kommer att gå fler tåg...tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt billigt. Men underskattar du inte kostnaden att äga en bil? Typ värdeminskning, skatt och sånt?

Känns som det, om det inte är så att personen i fråga har en väldigt gammal/sliten bil (då brukar värdeminskningen gå mot noll, men verkstadskostnader och reservdelskostnader öka iofs.).

Själv så ligger mina totala bilkostnader (värdeminskning, räntekostnader, försäkring, elladdning, skatter) på ca 5000/månaden för en relativt ny elbil (min fru har liknande kostnad för vår andra bil).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med uppenbar risk att framstå som en bitter gamling, men är det inte rätt ovanligt med 27 åriga konsultchefer för 10-12 personer på konsultbolag? Att vara chef, eller snarare ledare, brukar ofta gynnas av lite mer livs- och jobberfarenhet än vad du verkar ha så jag blir lite nyfiken på förutsättningarna. Eller så är jag helt enkelt en bitter gamling

jag ser det som väldigt märkligt också. men för att vara lite ödmjuk, så om denna 27åring skall vara KC över några överhuvudtaget så är det nästan ett måste att de som har en 27årig KC är själva yngre än sin KC.

med andra ord KC över ett gäng HelpDesk / ServiceDesk / Support konsulter.

Inga "vanliga" eller "senior" konsulter accepterar en chef som är så pass mycket yngre än dem själva (10 till 30 år yngre)
just pga arbetslivserfarenhet osv.

men jag kan se att som 27åring ha en Team Leader roll på en firma för att hålla igång ett gäng i åldrarna 18 till 25 år typ.
de skulle kunna fungera med stöd från en äldre ledare / KC.

så nej, jag tycker inte du / vi är bittra gamlingar
det låter bara inte så rimligt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt billigt. Men underskattar du inte kostnaden att äga en bil? Typ värdeminskning, skatt och sånt?

Givetvis, men tycker du jag ska sätta mig ner och kalkylera detta?
Skatten kan jag givetvis "deklarera" direkt, den glömde jag. Den ligger på 1520kr per år.
Jag har haft bilen i över 5 år. Jag har lagt 900kr i reparationer på den. Den drar runt 0.42-0.48 vid långkörning och 0.54-0.58 vid kortare resor, min resväg till jobbet är som ni förmodligen räknat ut rätt kort och jag skulle egentligen inte behöva en bil för det.

Sen ligger servicen på cirka 600-900kr per år just nu. Den är tillverkad april 2011 så jag lämnar knappast in den längre om det inte är saker som är över min ork eller kunskap.

Men jag skaffar inte en cykel där jag bor idag, även om det är ett lugnt område så finns det tyvärr inga bra ställen att förvara den på.

För övrigt kan jag säga att min bil ökat i värde på andrahandsmarknaden senaste året, och det rätt skapligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag har 34000 i lön. Pluggat 2 år inom offentlig uppphandling på yrkeshögskola. Nyexaminerad. Arbetar som Bid Manager på ett bolag inom IT-branschen.

Innan jag bestämde för att studera så hade jag 23000 i lön. Man kan nog säga att jag är nöjd med vart jag har hamnat efter studierna.

Ångrar starkt att jag inte började studera tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag ser det som väldigt märkligt också. men för att vara lite ödmjuk, så om denna 27åring skall vara KC över några överhuvudtaget så är det nästan ett måste att de som har en 27årig KC är själva yngre än sin KC.

med andra ord KC över ett gäng HelpDesk / ServiceDesk / Support konsulter.

Inga "vanliga" eller "senior" konsulter accepterar en chef som är så pass mycket yngre än dem själva (10 till 30 år yngre)
just pga arbetslivserfarenhet osv.

men jag kan se att som 27åring ha en Team Leader roll på en firma för att hålla igång ett gäng i åldrarna 18 till 25 år typ.
de skulle kunna fungera med stöd från en äldre ledare / KC.

så nej, jag tycker inte du / vi är bittra gamlingar
det låter bara inte så rimligt

Lite så tänker jag också, och då mer generellt och inte specifikt på just frågeställaren, som jag av naturliga skäl inte känner. Finns väl folk i samma ålder som leder startsups värda miljarder och med hundratals anställda

Eftersom frågan var gällande lön så gör det en viss skillnad om det handlar om 10 st. seniora konsulter på McKinsey eller 10 st. 25 åriga supporttekniker som ska manageras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag har 34000 i lön. Pluggat 2 år inom offentlig uppphandling på yrkeshögskola. Nyexaminerad. Arbetar som Bid Manager på ett bolag inom IT-branschen.

Innan jag bestämde för att studera så hade jag 23000 i lön. Man kan nog säga att jag är nöjd med vart jag har hamnat efter studierna.

Ångrar starkt att jag inte började studera tidigare.

Grymt! Har ungefär samma lön, utan fullständig examen. Dessutom helt annan inriktning.
Alltid brunnit för programmering, it. Började som support på ett stort företag när jag tröttnade på plugget.

Därefter fått div. betald utbildning av företaget med lön och jobbar nu som devops.

Så finns andra vägar att gå!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med uppenbar risk att framstå som en bitter gamling, men är det inte rätt ovanligt med 27 åriga konsultchefer för 10-12 personer på konsultbolag? Att vara chef, eller snarare ledare, brukar ofta gynnas av lite mer livs- och jobberfarenhet än vad du verkar ha så jag blir lite nyfiken på förutsättningarna. Eller så är jag helt enkelt en bitter gamling

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med åldersfördelning på chefer, men nog tror jag det finns en del yngre chefer därute också. Tror inte man ska titta så mycket på åldern som sådan utan vem personen ifråga är. Med det sagt så har förutsättningar ändrats lite sedan jag skrev första inlägget.

Jobbet är som sagt tre delar: försäljning, rekrytering och ledarskap men gruppen är till en början betydligt mindre än 10-12 pers som jag skrev från början (runt 4). Och som nån annan längre ner skrev ang att seniora konsulter inte vill ha en yngre chef, så gissar jag att de typer av uppdrag jag kommer jobba med och kring rör konsulter som är nya i gamet också.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag ser det som väldigt märkligt också. men för att vara lite ödmjuk, så om denna 27åring skall vara KC över några överhuvudtaget så är det nästan ett måste att de som har en 27årig KC är själva yngre än sin KC.

med andra ord KC över ett gäng HelpDesk / ServiceDesk / Support konsulter.

Inga "vanliga" eller "senior" konsulter accepterar en chef som är så pass mycket yngre än dem själva (10 till 30 år yngre)
just pga arbetslivserfarenhet osv.

men jag kan se att som 27åring ha en Team Leader roll på en firma för att hålla igång ett gäng i åldrarna 18 till 25 år typ.
de skulle kunna fungera med stöd från en äldre ledare / KC.

så nej, jag tycker inte du / vi är bittra gamlingar
det låter bara inte så rimligt

Nja, arbetslivserfarenhet gör inte att man automatiskt blir senior eller duktig eller är förtjänt av högre lön/titel. Så ett gäng duktiga konsulter skulle nog inte ha några problem med att acceptera en mycket yngre chef bara för att den är yngre om den faktiskt är duktig på det den gör, seniora konsulter bör kunna känna igen kompetensen hos andra och inse att det är vad som är viktigt. Finns som sagt folk som vid 27 har skaffat sig mer viktig erfarenhet och kompetens än vad genomsnittspersonen lyckas med under 20-30 år.

Har själv exempel på personer vi intervjuat för seniora konsultpositioner som vi inte tyckt varit seniora trots erfarenhet från firmor med snygga namn och högre ålder, vi förväntar oss helt enkelt att en senior konsult bland annat skall kunna ta visst eget ansvar för att man har uppdrag (nätverk som ger leads, kontakta företag osv), kan sälja in sig själva, klarar av att leverera inom sitt område från början till slut samt ha egna idéer för vilka produkter och områden man vill satsa inom. Måste man hålla dem i handen så är de helt enkelt inte seniora i våra ögon utan en senior konsult är den som kan hålla andra i handen. Vissa har vi tyckt varit intressanta personer ändå men att de inte kan gå in en senior roll så de har erbjudits en vanlig konsultroll med allt vad det innebär i lön osv så de kan växa in i rollen.

Icke att förglömma är ju även att en konsultchef inte nödvändigtvis måste vara bäst på området som konsulterna jobbar inom, finns gott om konsultchefer som är det över konsulter inom många olika områden där konsulterna är experterna. Konsultchefen skall helt enkelt vara duktig på de områdena som berör att vara just konsultchef vilket inte nödvändigtvis kommer av att arbeta som konsult i sig.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Givetvis, men tycker du jag ska sätta mig ner och kalkylera detta?
Skatten kan jag givetvis "deklarera" direkt, den glömde jag. Den ligger på 1520kr per år.
Jag har haft bilen i över 5 år. Jag har lagt 900kr i reparationer på den. Den drar runt 0.42-0.48 vid långkörning och 0.54-0.58 vid kortare resor, min resväg till jobbet är som ni förmodligen räknat ut rätt kort och jag skulle egentligen inte behöva en bil för det.

Sen ligger servicen på cirka 600-900kr per år just nu. Den är tillverkad april 2011 så jag lämnar knappast in den längre om det inte är saker som är över min ork eller kunskap.

Men jag skaffar inte en cykel där jag bor idag, även om det är ett lugnt område så finns det tyvärr inga bra ställen att förvara den på.

För övrigt kan jag säga att min bil ökat i värde på andrahandsmarknaden senaste året, och det rätt skapligt.

Vad är det för modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med åldersfördelning på chefer, men nog tror jag det finns en del yngre chefer därute också. Tror inte man ska titta så mycket på åldern som sådan utan vem personen ifråga är. Med det sagt så har förutsättningar ändrats lite sedan jag skrev första inlägget.

Jobbet är som sagt tre delar: försäljning, rekrytering och ledarskap men gruppen är till en början betydligt mindre än 10-12 pers som jag skrev från början (runt 4). Och som nån annan längre ner skrev ang att seniora konsulter inte vill ha en yngre chef, så gissar jag att de typer av uppdrag jag kommer jobba med och kring rör konsulter som är nya i gamet också.

Själv klart finns det bra chefer som är yngre än genomsnittet och dåliga som är äldre. Men eftersom du ställde en fråga om vad du borde ha för lön så är det ganska relevant vad du faktiskt ska jobba med och med vilka. Som chef för ett antal seniora managementkonsulter lär du kunna begära en klart högre lön än som chef för samma antal juniora supporttekniker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, arbetslivserfarenhet gör inte att man automatiskt blir senior eller duktig eller är förtjänt av högre lön/titel. Så ett gäng duktiga konsulter skulle nog inte ha några problem med att acceptera en mycket yngre chef bara för att den är yngre om den faktiskt är duktig på det den gör, seniora konsulter bör kunna känna igen kompetensen hos andra och inse att det är vad som är viktigt. Finns som sagt folk som vid 27 har skaffat sig mer viktig erfarenhet och kompetens än vad genomsnittspersonen lyckas med under 20-30 år.

...

Icke att förglömma är ju även att en konsultchef inte nödvändigtvis måste vara bäst på området som konsulterna jobbar inom, finns gott om konsultchefer som är det över konsulter inom många olika områden där konsulterna är experterna. Konsultchefen skall helt enkelt vara duktig på de områdena som berör att vara just konsultchef vilket inte nödvändigtvis kommer av att arbeta som konsult i sig.

Att något förekommer behöver dock inte betyda att det är vanligt eller optimalt. Här pratar vi genrellt och inte om några specifika individer. I slutändan handlar det så klart om vem som är mest lämpad för jobbet, men för kvalificerade jobb så är min erfarenhet att det behövs en viss mängd egen erfarenet för att bli en bra chef, eller snarare ledare, och det är svårt att skaffa sig utan att samtidigt också levt ett tag. Och desto mer seniora personerna man ska vara chef över är, desto enklare är det om även chefen är mer senior. Det påverkar även vilken lön man lär ha som konsultchef, varför det är relevant i denna diskussion, har de man är chef över 90 000 kr i månaden i genomsnitt så ökar nog chanserna att själv få en högre lön än om dom har 20 000 kr i månaden. Däremot är det väl inget som säger att en 50 åring som har 10 års relevant erfarenhet av något skulle vara bättre på det än en 35 åring med samma erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att något förekommer behöver dock inte betyda att det är vanligt eller optimalt. Här pratar vi genrellt och inte om några specifika individer. I slutändan handlar det så klart om vem som är mest lämpad för jobbet, men för kvalificerade jobb så är min erfarenhet att det behövs en viss mängd egen erfarenet för att bli en bra chef, eller snarare ledare, och det är svårt att skaffa sig utan att samtidigt också levt ett tag. Och desto mer seniora personerna man ska vara chef över är, desto enklare är det om även chefen är mer senior. Det påverkar även vilken lön man lär ha som konsultchef, varför det är relevant i denna diskussion, har de man är chef över 90 000 kr i månaden i genomsnitt så ökar nog chanserna att själv få en högre lön än om dom har 20 000 kr i månaden. Däremot är det väl inget som säger att en 50 åring som har 10 års relevant erfarenhet av något skulle vara bättre på det än en 35 åring med samma erfarenhet.

Det jag vänder mig mot är att duktiga seniora medarbetare på något sätt skulle ha problem med att jobba under någon som är 27 bara pga dess ålder. För duktiga seniora medarbetare är det vad man presterar och bidrar med som är viktigt, inte åldern. Jag kan komma på massvis med scenarion där erfarenheter som en person fått från egna projekt sedan tonåren kan vara väldigt intressant att ta in för att växa fram en organisation inom det området. Där en 27 åring kommer ha mycket bättre koll på nya områden än de som som i många fall inte fortbildat sig löpande.

Och skall vi vara ärliga, kollar vi generellt så kommer den genomsnittliga konsultchefen vara som folk i allmänhet, inte speciellt duktiga på det som de gör. Så det är inga höga nivåer 27 åringen måste nå upp till för att passa in i mängden även om jag håller med om att för att bli en riktigt duktig ledare så kan mer erfarenhet helt klart vara en hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag vänder mig mot är att duktiga seniora medarbetare på något sätt skulle ha problem med att jobba under någon som är 27 bara pga dess ålder. För duktiga seniora medarbetare är det vad man presterar och bidrar med som är viktigt, inte åldern. Jag kan komma på massvis med scenarion där erfarenheter som en person fått från egna projekt sedan tonåren kan vara väldigt intressant att ta in för att växa fram en organisation inom det området. Där en 27 åring kommer ha mycket bättre koll på nya områden än de som som i många fall inte fortbildat sig löpande.

Och skall vi vara ärliga, kollar vi generellt så kommer den genomsnittliga konsultchefen vara som folk i allmänhet, inte speciellt duktiga på det som de gör. Så det är inga höga nivåer 27 åringen måste nå upp till för att passa in i mängden även om jag håller med om att för att bli en riktigt duktig ledare så kan mer erfarenhet helt klart vara en hjälp.

Det är tydligt vad du argumenterar mot, däremot inte vem du argumenterar mot, vet inte vem som fokuserat just på åldern som sådan utan mer på vad den förmodligen innebär i form av erfarenhet osv. Jag får känslan av att din arguementation mer handlar om varför någon som är 27-år kan vara bra på sitt jobb snarare än varför dom är bra som chef. Det kan jag hålla med om även om det är en annan diskussion.

Om medarbetarna är 25 år så är det nog få som har några synpunkter på om chefen är 27 även om personen är lika oerfaren som dom själva förmodligen är. Man kan så klart vara erfarenhet även vid den åldern, t.ex en professionell fotbollsspelare som är 27 år lär väl ha 20 års erfarenhet vid det laget. Men i normalfallet, som vi pratar om här, är det nog rätt ovanligt med chefer i den åldern för den typen av jobb.

Konsultbegreppet numera är väl så urvattnat att även konsultchef känns som det kan betyda lite vad som helst. Till dess frågeställaren förtydligar vad det faktiskt avser tror jag det är svårt att besvara frågan.

Av nyfikenhet, hur många konsultchefer har du själv haft som varit under 30 år?

(Kanske att vi börjat komma lite långt ifrån ämnet även om det inte känns helt off-topic sett till frågeställningen som startade diskussionen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt billigt. Men underskattar du inte kostnaden att äga en bil? Typ värdeminskning, skatt och sånt?

Beror ju på vad man kör runt i, jag körde runt i en sån här ett tag: https://www.blocket.se/annons/dalarna/hyundai_i30_1_6_crdi_90...

då hade jag också ungefär såna kostnader om inget gick sönder då

de bilarna har stått stilla i pris nu i flera år.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är tydligt vad du argumenterar mot, däremot inte vem du argumenterar mot, vet inte vem som fokuserat just på åldern som sådan utan mer på vad den förmodligen innebär i form av erfarenhet osv. Jag får känslan av att din arguementation mer handlar om varför någon som är 27-år kan vara bra på sitt jobb snarare än varför dom är bra som chef. Det kan jag hålla med om även om det är en annan diskussion.

Om medarbetarna är 25 år så är det nog få som har några synpunkter på om chefen är 27 även om personen är lika oerfaren som dom själva förmodligen är. Man kan så klart vara erfarenhet även vid den åldern, t.ex en professionell fotbollsspelare som är 27 år lär väl ha 20 års erfarenhet vid det laget. Men i normalfallet, som vi pratar om här, är det nog rätt ovanligt med chefer i den åldern för den typen av jobb.

Konsultbegreppet numera är väl så urvattnat att även konsultchef känns som det kan betyda lite vad som helst. Till dess frågeställaren förtydligar vad det faktiskt avser tror jag det är svårt att besvara frågan.

Av nyfikenhet, hur många konsultchefer har du själv haft som varit under 30 år?

(Kanske att vi börjat komma lite långt ifrån ämnet även om det inte känns helt off-topic sett till frågeställningen som startade diskussionen )

Läs inlägget jag citerade, det är väldigt fokus på just åldern där och att seniora personer inte skulle acceptera någon som är mycket yngre än dem pga mindre erfarenhet. Jag har nog aldrig varit med om faktiskt seniora personer som haft problem med att yngre personer bestämmer saker eller leder arbetet, har däremot varit med om folk som inte varit seniora i mer än att åren har gått som haft sådana problem.

Och vem säger att vi pratar normalfallet? Personen jag citerade sa uttryckligen att "inga vanliga eller seniora konsulter" skulle acceptera någon så pass mycket yngre med mindre arbetslivserfarenhet. Det finns självklart både konsulter som accepterar yngre samtidigt som det finns yngre som har mycket hjälp av sin personlighet. Jag har stött på många grymma människor som varit riktigt duktiga ledare som är under 30, folk som jag inte hade haft några problem alls med att arbeta under även om jag är äldre (dock inte 40+). Personligen hade det varit en stor utmaning för mig att ha personalansvar oavsett hur mycket erfarenhet jag får, det passar helt enkelt inte min personlighet medan dessa människor jag stött på har haft det naturligt i sig.

Har inte haft någon konsultchef under 30 år personligen, däremot har jag jobbat på bolag som har haft VD (som inte är ägaren) som varit i tidiga 30-års åldern samtidigt som en klar majoritet av de anställda var 50+ och det fungerade riktigt bra ändå. Då har denna kommit från övriga koncernen där de varit chefer tidigare och då varit ännu yngre och haft äldre människor under sig som uppenbarligen varit nöjda med deras insats. Men personliga erfarenheter är inte speciellt relevant för diskussionen oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Jag har som sagt jobbat i 1 1/2 efter examen år så den är ju rätt begränsad till att börja med. Nåväl, varit på ett stort industriföretag där jag började med deras traineeprogram. Genomförde 2 av 3 rotationer där jag för respektive rotation planerade och genomförde ett eget projektarbete som en del av ett större projekt. Projektens karaktär var tekniska och snarlika varandra och handlade i stort om att utvärdera tekniska/digitala hjälpmedel för förbättringsarbete. För rotation 3 blev jag headhuntad tillbaka till projekt 1 där jag sedan ett år tillbaka har en heltidsroll. Jobbar efter projektplanen, men i stort är det framtagande av processer, kravställning/inköp av utrustning, koordinering av installationsarbeten, planering av desamma etc. Viss ekonomiuppföljning förekommer också. Sedan har jag "erfarenhet" från diverse jobb under studietiden etc, typ kundservice. Men ser det inte som så värst relevant i sammanhanget.

Då har du ingen arbetserfarenhet som ledare heller? Hur kan man bli chef över 12 pers utan erfarenhet. Hur mycket arbetslivserfarenhet har de som kommer vara under dig ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Då har du ingen arbetserfarenhet som ledare heller? Hur kan man bli chef över 12 pers utan erfarenhet. Hur mycket arbetslivserfarenhet har de som kommer vara under dig ha?

Hur ska man få erfarenhet från ledarskap om man inte kan bli ledare utan erfarenhet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eott:

Då har du ingen arbetserfarenhet som ledare heller? Hur kan man bli chef över 12 pers utan erfarenhet. Hur mycket arbetslivserfarenhet har de som kommer vara under dig ha?

Är du en sån rekryterare som kräver flera år arbetslivserfarenhet från någon som är nyexaminerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur ska man få erfarenhet från ledarskap om man inte kan bli ledare utan erfarenhet?

Bli ledd av andra en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Bli ledd av andra en bra början.

Ibland kan den bästa ledaren vara den som håller sig borta och bara finns där när man frågar. Och de kvaliteterna existerar oftast hos folk som är yngre och som fattar att de inte alltid vet bäst (och som är överrepresenterat hos äldre chefer enligt erfarenhet)