Avvänja sig från kaffe - hur lång tid?

Permalänk
Avstängd

Avvänja sig från kaffe - hur lång tid?

Jag har tänkt att sluta dricka kaffe efter cirka 20 års kaffedrickande. Jag brukar dricka mellan 4-5 "kaffekoppar" dagligen (typ 4-6 dl färdigt kaffe), men inget mer än så. Jag undrar hur lång tid med abstinens man brukar uppleva när slutar med kaffe?

Blir det mindre jobbigt om man trappar ned: typ dricka först bara 3 kaffekoppar, sedan bara 2, sedan bara 1, och sedan sluta? Eller bör man köra "cold turkey" omgående?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det blir likt andra droger givetvis lättare om du trappar ner. Bestämmer du dig för att gå cold turkey så kommer det bli rätt jobbigt men det bör inte ta många månader innan du är fri, både fysiskt och mentalt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

Kaffe är inte beroendeframkallande på samma sätt som t.ex. nikotin.
Ett par dagar utan kaffe, och din kropp har ställt om sig

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det blir likt andra droger givetvis lättare om du trappar ner. Bestämmer du dig för att gå cold turkey så kommer det bli rätt jobbigt men det bör inte ta många månader innan du är fri, både fysiskt och mentalt.

Kaffe en drog nu också ? :D:D

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,

Permalänk
Medlem

Hörde/läste nånstans att det tar 6 dagar att avvänja sig från koffein. De par dagar i mitten ska vara svåraste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Kaffe en drog nu också ? :D:D

Koffein är en psykoaktivt centralstimulerande drog, ja.
Det är dock inte narkotika om det är det du tänker på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Skrivet av Tipko:

Hörde/läste nånstans att det tar 6 dagar att avvänja sig från koffein. De par dagar i mitten ska vara svåraste.

Fysiskt möjligen. Men det är psyket som är största boven i dramat och det tar månader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Koffein är en psykoaktivt centralstimulerande drog, ja.
Det är dock inte narkotika om det är det du tänker på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Fysiskt möjligen. Men det är psyket som är största boven i dramat och det tar månader.

"Koffein är en psykoaktivt centralstimulernade drog,Fungerar som ett mildt vätskedrivande medel"

Så är väll lite att ta i att kalla det en drog. Även fast det tekniskt kanske klassifieras som det

Men ja som du säger är det nog psyket som orsakar möjliga bieffekter från att sluta med kaffe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Koffein är en psykoaktivt centralstimulernade drog,Fungerar som ett mildt vätskedrivande medel"

Så är väll lite att ta i att kalla det en drog. Även fast det tekniskt kanske klassifieras som det

Men ja som du säger är det nog psyket som orsakar möjliga bieffekter från att sluta med kaffe.

Det är en drog, punkt slut. Det kanske är stötande mot din världsbild, men så är det.
Som du säger är det garanterat psyket som är största boven.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det är en drog, punkt slut. Det kanske är stötande mot din världsbild, men så är det.
Som du säger är det garanterat psyket som är största boven.

Enligt din logik är Tee, cola, choklad, kaakao och allt annat som har koffein i sig droger då också eller ? Sound thinking

Edit: Måste fråga om du kallar bananer bär också ? För dom e ju det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt din logik är Tee, cola, choklad, kaakao och allt annat som har koffein i sig droger då också eller ? Sound thinking

Varför är du såhär för?
Koffein, den aktiva alkaloiden i kaffe är en drog. Det kallas tein när det har med tee (svart/grönt) att göra men det är samma aktiva substans.
Det har inte med hur jag tänker att göra, det är klassat så.

Jag tänker inte sitta här och babbla fram och tillbaka hur vida det är så. Det är upp till dig att acceptera verkligheten.
Det finns väldigt, väldigt många droger och många av dem är lagliga. Likt kaffe, nikotin och alkohol.

Men som jag sa tidigare TS, det kommer högst troligen ta någon månad att avvänja sig. Du skulle ju kunna ta koffeintabletter för att minska det fysiska beroendet och sakta trappa ner dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt individuellt och beroende på fysiologi. Personligen märker jag inte mycket mer än lite ökad trötthet ett par-tre dagar vid ett koffeinuppehåll. Har man problem med huvudvärk kan man nog få det rätt jobbigt har jag hört. Koffein är kärlsammandragande om jag inte minns fel och vid ett uppehåll efter längre tids användning så blir det motsatt effekt innan regleringen av receptorerna är på banan igen.

Trappa ned långsamt är alltid bäst om man vill slippa de mer akuta bieffekterna, men ger ett mer utdraget förlopp. Eftersom koffeinhalten kan variera en hel del så kan en idé vara att köra koffeintabletter och koffeinfritt kaffe så man får bättre kontroll över intaget och kan trappa ner kontrollerat. Hjälper ju med den psykiska aspekten också om man kan fortsätta dricka sina koppar gissar jag. Dricker dock inte kaffe så jag vet inte om det finns sådant som inte smakar skit

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är nog väldigt individuellt och beroende på fysiologi. Personligen märker jag inte mycket mer än lite ökad trötthet ett par-tre dagar vid ett koffeinuppehåll. Har man problem med huvudvärk kan man nog få det rätt jobbigt har jag hört. Koffein är kärlsammandragande om jag inte minns fel och vid ett uppehåll efter längre tids användning så blir det motsatt effekt innan regleringen av receptorerna är på banan igen.

Trappa ned långsamt är alltid bäst om man vill slippa de mer akuta bieffekterna, men ger ett mer utdraget förlopp. Eftersom koffeinhalten kan variera en hel del så kan en idé vara att köra koffeintabletter och koffeinfritt kaffe så man får bättre kontroll över intaget och kan trappa ner kontrollerat. Hjälper ju med den psykiska aspekten också.

Du har 100% rätt angående att koffein är kärlsammandragande. Det är en stor anledning till att Treo innehåller koffein.
Huvudvärk orsakas ofta av vidgade blodkärl. Har du druckigt väldigt mycket kaffe innan så kommer du högst troligen få daglig huvudvärk om du slutar dricka kaffe tvärt. Kroppen försöker anpassa sig över tid. Har du druckigt mycket kaffe så kommer du högst troligen ha lätt svullna blodkärl efter att du slutar dricka kaffe. Därav rekommenderar jag starkt, både för att det blir lättare fysiskt men framförallt psykiskt att du trappar ner intaget av koffein.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hänt ibland nör jag druckit myclet kaffe under längre tid att jag får ont i huvudet när jag inte dricker.
Så ovan inlägg stämmer.

Det tar ca en vecka att bli av med "beroendet" fysiskt.
Jag har inte slutat dricka kaffe helt för att det ör gott men dricker inte varje dag "bara för att".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför sluta med denna underbara dryck? Är ju även nyttigt i lagom doser. 😉

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem

Cola o läsk i allmänhet är nog betydligt värre än kaffe då de oftast även innehåller socker. Själv har jag inga problem alls att växla mellan att dricka eller inte dricka kaffe "tvärt" utan det går bra att ersätta kaffet med vatten utan att jag får abstinens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fysiska biverkningar, typ huvudvärk, har du max 2-3 dagar. Och det är ganska milda symptom.

Det svåra att bryta är vanan. En kopp när man går upp, en efter lunch, en när man vill ha en paus på jobbet etc etc.

Men trappa ner istället för att sluta? Viss mängd kaffe gör oss gott, det är överkonsumtion som är skadligt.

Men för ett rakt svar på din fråga: Sluta Cold turkey. Besvären är relativt lindriga och korta så finns ingen vits med att trappa ner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är en kaffe(espresso)älskare.
Äger oroväckande många maskiner.. och dricker en hel del. Sen blir det någon energidricka eller pwo..
Får lite ont i huvudet om jag skippar morgonkaffet, men inte alltid.
Efter 2 dagar utan kaffe så behöver jag det inte längre, men jag ser ingen anledning till att sluta, än.
Förr så drack jag bara på arbetsdagarna. Aldrig helg eller semester.
Nu har jag ju en 1 snart 2åring så då vill jag förtära koffein för att få vara den pappan dottern förtjänar, även med ynka timmars sömn.

Samma med socker, skippa en helg sen ’behövs’ det inte mer!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Cola o läsk i allmänhet är nog betydligt värre än kaffe då de oftast även innehåller socker. Själv har jag inga problem alls att växla mellan att dricka eller inte dricka kaffe "tvärt" utan det går bra att ersätta kaffet med vatten utan att jag får abstinens.

Det beror nog på vad man ser som värre. Socker är ju mer skadligt på diverse sätt, en del ser det som beroendeframkallande också, men en drog är det ju inte. Koffeininnehållet i läsk är i allmänhet inte så högt heller, om vi inte pratar om "energidrycker".

Permalänk
Medlem

Jag slutade dricka kaffe vid ett tillfälle. Gick alltså från 2 koppar om dagen till ingenting.
Dygn 1 gick utan anmärkningar. Dygn 2 fick jag däremot biverkningar som illamående, feber/frossa och huvudvärk. Drack en Coca Cola (ca 1/3 kopp kaffe i koffeinmängd) och en 20 minuter senare mådde jag prima.
Summa summarum så reagerar alla olika på koffeinets effekter både vid intag och avvänjning. Jag dricker en kopp om dagen nu och har inga planer på att sluta

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det beror nog på vad man ser som värre. Socker är ju mer skadligt på diverse sätt, en del ser det som beroendeframkallande också, men en drog är det ju inte. Koffeininnehållet i läsk är i allmänhet inte så högt heller, om vi inte pratar om "energidrycker".

Det är många yngre som hinkar i sig energiläsk och en del av de som dykt upp i Lyxsfällan verkar ju ha lagt otroliga pengar på läskinköp, jag har också jobbat med en som drack åtminstone 3 x 1,5 liters color per dag som han köpte i kiosken där de var extra dyra, det är också fascinerade att se de som köper kundvagnar med läsk.
Jag tror att rätt många är sockerberoende även om det inte räknas som en drog i vanlig bemärkelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har druckit kaffe sedan jag var 16 (35 nu).
Drack kaffe varje dag förut, 2-3 koppar är det "normala" gör mig, kopparna rymmer 3dl 8ch kaffet får gärna vara starkt.

Fram till 6 månader hade jag inte uppehåll men för att få tillbaka effekten av koffein så bestämde jag mig för att köra 6 dagar utan (koffein har en låg halveringstid på 6h så behövs inte 6 dagar heller men 🤷🏼‍♂️) dag 1-2 lite tröttare än vanligt, lite huvudvärk och that's it.

Cyklar kaffet numera för att få tillbaka effekt.. normalt sett försöker jag dricka kaffe måndag-fredag och är trött under helgen 🤣

Permalänk
Medlem

Men kaffe har ju en massa hälsofördelar! Kan till och med hjälpa till att minska risken för alzheimer/demens. Drick på säger jag, så länge magen orkar. 5-7 koppar om dagen verkar vara rekommenderad dos för att maximera hälsofördelarna.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Hälsa

Koffein är även luftrörsvidgande, dvs mild astamedicin, en effekt som kanske vissa undermedvetet gillar. Även te har svag luftrörsvidgande effekt.

Papperskaffefilter innehåller i många fall bly, (test Råd & rön) så kanske bra att använda nåt annat..

Även billiga kaffemaskiner typ som brukar finnas på kontor avger tydligen bly i vissa fall, tror det var från lödningar?

Själva rostningen ger väl upphov till en del skumma molekyler enligt en kemiprofessor jag känner, han dricker det här kaffet som heter idee som tydligen är nyttigare.

Jag har försökt sluta jag med med sakta nedtrappning…

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har tänkt att sluta dricka kaffe efter cirka 20 års kaffedrickande. Jag brukar dricka mellan 4-5 "kaffekoppar" dagligen (typ 4-6 dl färdigt kaffe), men inget mer än så. Jag undrar hur lång tid med abstinens man brukar uppleva när slutar med kaffe?

Blir det mindre jobbigt om man trappar ned: typ dricka först bara 3 kaffekoppar, sedan bara 2, sedan bara 1, och sedan sluta? Eller bör man köra "cold turkey" omgående?

Börja med att trappa ned till 2 koppar per dag första veckan, sedan 1 kopp per dag andra veckan (på morgonen) och slutligen kan du köra "decaff" för mys-abstinens Förslag från Finska sidan: https://meira.fi/en/product/kulta-katriina-plus-relax-the-caf...

Jag dricker inte ofta kaffe men då jag gör det är det ganska tungt associerat till trevliga besök hos gammelmormor eller caféstunder med vänner, därav mitt decaff förslag.

Permalänk
Medlem

Jag slutade tvärt då jag kände hur det påverkade min mage negativt. Du kan känna en viss huvudvärk efter nån dag då kroppen skriker efter koffeinet men det är lätt och förbise. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kaffe gör ju också att man blir inbillningspigg och slutar man måste åtminstone jag sova lite längre några nätter. Eller lägga mig tidigare. Jag får ofta huvudvärk, men det lindras med en kall Cola. Jag dricker 7-8 koppar per dag tror jag, men tar paus då och då pga magont eller kaffebrist samtidigt som jag VABbar, eller liknande. Dricker mest på jobbet alltså. 4-6 koppar där.

På helgen dricker jag ibland en liter kaffe per dag ca, men lika gärna 0 koppar. Min svåraste "abstinens" är oftast pigghet (dvs, man känner hur trött man egentligen är). Har man brist på pigghet, och är riktigt trött, blir allt så jäkla jobbigt.

Jag tror på 3 dagars avvänjning, max, om man får sova ut samtidigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Min kaffe abstinenes handlar 100% om huvudvärk. Jag är ingen jätte älskare av kaffe, dricker mest för det funkar även som aptit-minskare. Men jävlar i helvete vad jag får huvudvärk om jag missar eller glömmer att dricka kaffe på 2 dagar. Nu snackar vi en huvudvärk som innan jag förstod att det va pga avsaknad av kaffe, va nära att jag skulle åka in med mig själv till akuten pga smärtan.

Vi har en hat-kärlek till varandra, jag och kaffe.
Dags för en kopp

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika.
Jag har slutat i olika omgångar, första gången tog det mindre än en vecka med huvudvärk.
Andra gången slutade jag röka samtidigt så då hade jag huvudvärk i nästan 2 veckor, det var ett rent helvete.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Tre veckor för mig. Vecka två är jobbigast, mycket svettningar och ofta huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Själv trappade jag ner från ca 12-15st muggar kaffe varje dag till 1-2st muggar. Nej, jag gick inte på "fin-kaffet".
Utan gick på en fransk press, då jag upptäckte att jag gillade mer momentet att göra kaffe. En slags mindfulness kan man säga.

När jag trappade ner, så började jag med att minska med en mugg varje dag. Kroppen anpassar sig bättre till en nedtrappning än ett abrupt slut. Märkte att jag drack mera kaffe på jobbet än hemma. Mkt av det var för att röra på mig från skrivbordet, det blev en rast/rörelse att gå till kaffeautomaten/bryggaren för att hämta kaffe. För att "minska behovet" av att röra mig, så började jag stå vid skrivbordet istället för att sitta hela dagen.