Ifixit blir officiell återförsäljare för Steam Decks reservdelar

Permalänk
Melding Plague

Ifixit blir officiell återförsäljare för Steam Decks reservdelar

Gör-det-själv-företaget kommer att sälja reservdelar framöver, och konstaterar att reparationsmöjligheterna för Steam Deck på det stora hela är bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag gillar iFixit - dom har hjälpt mig många gånger

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Wow! Det var ju lite oväntat samt riktigt kul!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Allt mer talar för en Steam Deck för min del och avvakta med ps5/xbox. Kanske tänker fler så om det då enklare går att köpa en ps5a.

Jag har sedan Nintendo Wii U haft en spelkonsol som man har i handen och jag gillar riktigt konceptet. Man ser på en film och samtidigt spelar. Man förstår inte ett skvatt av något men det hör till.
Att ockupera hela tvn med spel så vet jag ej om jag vill göra det. Och ser jag på min nintedo switch så har jag knappast testat den emot tvn.

Permalänk
Medlem

Jag gillar stärkt att Steam hoppar på "D.I.Y." vägen, det kan bli en ny trendsättare för företag världen över, och så MÅSTE det bli. Folk har rätt att använda och modifiera egen hårdvara, och det uppmanar till återanvändning och en hållbar framtid.

Detta berör mig mkt. även om jag inte direkt har planerat att köpa ett Steam deck (är nu frestad BARA för att stödja de företag som promoverar detta - take my money!).

Jag har en bakgrund som service tekniker, och är i fritiden radio-amatör (Maker - för ni som lever i detta århundrade), har ett gediget eget hobby serviceverkstad med miljontals elektroniska komponenter, ja det är lite galet jag vet hehe men för mig är det med att reparera och göra egna prylar second-nature och en del av min identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag gillar stärkt att Steam hoppar på "D.I.Y." vägen, det kan bli en ny trendsättare för företag världen över, och så MÅSTE det bli. Folk har rätt att använda och modifiera egen hårdvara, och det uppmanar till återanvändning och en hållbar framtid.

Detta berör mig mkt. även om jag inte direkt har planerat att köpa ett Steam deck (är nu frestad BARA för att stödja de företag som promoverar detta - take my money!).

Jag har en bakgrund som service tekniker, och är i fritiden radio-amatör (Maker - för ni som lever i detta århundrade), har ett gediget eget hobby serviceverkstad med miljontals elektroniska komponenter, ja det är lite galet jag vet hehe men för mig är det med att reparera och göra egna prylar second-nature och en del av min identitet.

Har en 12-tums Dali-sub du kan få sätta tänderna i, den tar ström men det kommer inget ljud.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har folk börjat få dessa än? Det är bara en vecka kvar av februari nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag gillar stärkt att Steam hoppar på "D.I.Y." vägen, det kan bli en ny trendsättare för företag världen över, och så MÅSTE det bli. Folk har rätt att använda och modifiera egen hårdvara, och det uppmanar till återanvändning och en hållbar framtid.

Detta berör mig mkt. även om jag inte direkt har planerat att köpa ett Steam deck (är nu frestad BARA för att stödja de företag som promoverar detta - take my money!).

Jag har en bakgrund som service tekniker, och är i fritiden radio-amatör (Maker - för ni som lever i detta århundrade), har ett gediget eget hobby serviceverkstad med miljontals elektroniska komponenter, ja det är lite galet jag vet hehe men för mig är det med att reparera och göra egna prylar second-nature och en del av min identitet.

Håller med för mycket prylar är idag begränsade i reparation och man vet ofta inte hur lätt att laga en pryl är. Folk brukar gnälla på mobiler, men jag tycker faktisk de är bra när det gäller reparation. Köper man en ny populär mobil så är de delar som brukar gå sönder utbytningsbara och många ställen gör detta jobb. Men visst kunde det vara enklare att byta batterier.

Extrem modularitet som man köpte en mobil med bluetooth 5.0, men ägaren senare skulle vilja byta ut till bluetooth 5.2. Så om vi tar iPhone 13 som såldes i 40 miljoner exemplar. Så är det inte miljömässigt försvarbart att göra bluetouth modulen utbytbar, bara för att 2 st högst 3 st personer kommer tvingas köpa en ny iPhone 14 istället för att bara uppgradera bluetooth modulen.
-Lite ironi i mitt påstående. Men kompakt design kan leda till bättre kvalite. Att göra saker modulära betyder inte per automatik att det är bättre miljömässigt eller ekonomisk för användaren.

Det jag mest stör mig på är inte standardiseringar. Hur många olika laddare finns det inte? Varenda pryl har en egen. (jag pratar ej mobil) Visst ofta standardiserad kontakt med spänning, men ofta blir det att folk slänger och köper nytt när unversalladddarna är så dyra. Sedan ej standardiserade batterimått. Jag förstår att det på vissa prylar är svårt som true wireless hörlurar, där varje gram spelar roll. Men det är inte standardiserad batterier på större prylar som dammsugare och där tycker jag de borde ha lättare att få till några få storlekar och spänningar och sedan en drös olika märken att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag gillar stärkt att Steam hoppar på "D.I.Y." vägen, det kan bli en ny trendsättare för företag världen över, och så MÅSTE det bli. Folk har rätt att använda och modifiera egen hårdvara, och det uppmanar till återanvändning och en hållbar framtid.

Detta berör mig mkt. även om jag inte direkt har planerat att köpa ett Steam deck (är nu frestad BARA för att stödja de företag som promoverar detta - take my money!).

Jag har en bakgrund som service tekniker, och är i fritiden radio-amatör (Maker - för ni som lever i detta århundrade), har ett gediget eget hobby serviceverkstad med miljontals elektroniska komponenter, ja det är lite galet jag vet hehe men för mig är det med att reparera och göra egna prylar second-nature och en del av min identitet.

Med ett sådant uttalande behöver du posta bilder på din verkstad! Nyfiken så posta bilder ASAP!

En annan sak radioamatör och maker är väl olika saker vad jag vet. Eller har det uppstått ett nytt område? Länge sedan man hörde om radioamatörer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Har en 12-tums Dali-sub du kan få sätta tänderna i, den tar ström men det kommer inget ljud.

Haha, ja du - när man har varit service tekniker i många år som arbete så är det något man tar betalt för, det är den delen folk ogillar mest då det ofta går tid och delar med så det inte alltid betalar sig, men att reparera egna saker då kan man se det lite som en hobby. Att reparera for skojs skull för ändra är inte nåt jag värken gör eller gillar, då kan jag använda tiden till nåt annat och för mig roligare.

En grej som jag har bemärkt över lång tid, är att vänner tror de gör mig en tjänst när de hittar defekta prylar på loppis och vill göra mig en "tjänst" att fixa deras prylar, jag gjorde detta ett tag för att vara snäll, men insåg snart att man bara blev utnyttjad, de sålde ofta sakerna eller gav dem som presenter till familjen. Det samma var för grannar och bekanta, sen insåg jag när jag behövde deras hjälp så var de pist borta.

Louis Rossman beskriver ämnet perfekt i videon här:

Nu vet jag inte om du hade i syfte att betala för tjänsten, och det är säkert så, så inget ont ord om det, men jag är så van vid att få just den responsen när jag förklarar min passion för elektronik - folk tror genuint att de gör mig en tjänst vid att låta mig ägna min värdefulla tid på jorden att fixa deras prylar billigt eller helst helt gratis, de gör ju mig bara en tjänst, right?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller med för mycket prylar är idag begränsade i reparation och man vet ofta inte hur lätt att laga en pryl är. Folk brukar gnälla på mobiler, men jag tycker faktisk de är bra när det gäller reparation. Köper man en ny populär mobil så är de delar som brukar gå sönder - inte möjliga att byta ut - och många ställen gör detta jobb, men företaget vill inte detta så de gör det besvärligt, Apple gick även så långt att sätta i en extra microchip som kollar om batteriet är genuint, och skyllde det på användarsäkerhet, men det höll inte riktig. Men visst kunde det vara enklare att byta batterier.

Håller helt med, de har ju gjord det besvärlig att byta batteri just i det syfte att du INTE ska fixa grejer själva, men helst köpa deras senaste prylar eller betala nästan ny pris för reparationen, och då faller liksom hela idén med hållbarhet helt bort, och bara profit är i högsätet.

Men helt vanliga folk kan faktisk reparera mkt. mera än de omedelbart går och tror - själva.

Permalänk
Medlem

Tycker EU skulle kunna kräva att alla produkter som säljs här skall ha en fritt tillgänglig service-manual under 25 år eller så (1995 år retro). Är så trött på företag som dumpar all information om sina äldre produkter så fort de släpper en uppföljare. Herre, om Google kan finansiera hela sin verksamhet med reklam så ska väl valfritt bolag kunna lagra några tusen pdf-filer med hjälp av lite banners utan att grina illa över att det kostar pengar.

Visserligen verkar många manualer dumpas till tredjepartsföretag som kräver inloggning för åtkomst. Har aldrig provat dessa då jag starkt misstänker att det kommer 25 mejl i månaden från "samarbetspartners".

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har folk börjat få dessa än? Det är bara en vecka kvar av februari nu.

25 feb börjar folk få dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Med ett sådant uttalande behöver du posta bilder på din verkstad! Nyfiken så posta bilder ASAP!

En annan sak radioamatör och maker är väl olika saker vad jag vet. Eller har det uppstått ett nytt område? Länge sedan man hörde om radioamatörer dock.

Mjovisst... aldrig FÖR smart att ge en tour av prylar man har i hemmet på nätet - men en litet kikare inom ett hörn kan jag väl ge:

Ett lite gammalt bild av ett annat hörn...

But you get the idea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har folk börjat få dessa än? Det är bara en vecka kvar av februari nu.

De börjar skickas 28 februari.

Permalänk
Musikälskare

"och konstaterar att reparationsmöjligheterna för Steam Deck på det stora hela är bra."

I bet they do nej men, skoj och bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Haha, ja du - när man har varit service tekniker i många år som arbete så är det något man tar betalt för, det är den delen folk ogillar mest då det ofta går tid och delar med så det inte alltid betalar sig, men att reparera egna saker då kan man se det lite som en hobby. Att reparera for skojs skull för ändra är inte nåt jag värken gör eller gillar, då kan jag använda tiden till nåt annat och för mig roligare.

En grej som jag har bemärkt över lång tid, är att vänner tror de gör mig en tjänst när de hittar defekta prylar på loppis och vill göra mig en "tjänst" att fixa deras prylar, jag gjorde detta ett tag för att vara snäll, men insåg snart att man bara blev utnyttjad, de sålde ofta sakerna eller gav dem som presenter till familjen. Det samma var för grannar och bekanta, sen insåg jag när jag behövde deras hjälp så var de pist borta.

Louis Rossman beskriver ämnet perfekt i videon här:
https://youtu.be/7yFFBBFqe-E?t=165

Nu vet jag inte om du hade i syfte att betala för tjänsten, och det är säkert så, så inget ont ord om det, men jag är så van vid att få just den responsen när jag förklarar min passion för elektronik - folk tror genuint att de gör mig en tjänst vid att låta mig ägna min värdefulla tid på jorden att fixa deras prylar billigt eller helst helt gratis, de gör ju mig bara en tjänst, right?

Nja den subben går ju på 7-8 tusen, självklart är jag en sådan som betalar för mig och har alltid gjort. Hade du sagt att det kostar 2500:- så hade jag gladeligen betalat det om det är vad det kostar för en ny sub är fortfarande mycket dyrare.

Jag lagar inte mat gratis heller om någon ber mig om den tjänsten vilket händer ofta, däremot säger jag inte nej. Jag säger ja, timkostnad och du står för kostnaden av maten

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

THIS. Det är ju reparationer av elektriska mojänger som skulle subventioneras stort. Men det klart att industrin inte vill.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Mjovisst... aldrig FÖR smart att ge en tour av prylar man har i hemmet på nätet - men en litet kikare inom ett hörn kan jag väl ge:

https://i.imgur.com/EWuGhEn.png

Ett lite gammalt bild av ett annat hörn...

https://i.imgur.com/2SOANku.jpg

But you get the idea...

Det där har odlats på länge är själv tekniker och det är väldig skillnad mellan en labb som finns för syns skull (tex. i läge att sälja företag) och labb där det faktiskt händer saker - det är dom små detaljerna som som avslöjar - det där lite ingrodda och lite stök på sina ställen som bara verklig användande under lång tid kan ge, uppsättningen av olika hemmagjorda kablar som hänger någonstans, adaptrar till någon för alla andra okänd pryl, komponentsamligar i racco-lådor i mängder och samlats under många år (man behöver 3 och köper tio ifall någon går sönder under reparationer etc. - 15 år senare är man glad att 7 är kvar då det nu är nära är omöjligt att köpa när man måste reparera någon av de gamla synderna...) och för att förtydliga - jag trivs inte i utställnings-labbar

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara Steam Deck som får reservdelar, utan även VR-headsetet Index. Också IfixIt som sköter en del reperationer där.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det där har odlats på länge är själv tekniker och det är väldig skillnad mellan en labb som finns för syns skull (tex. i läge att sälja företag) och labb där det faktiskt händer saker - det är dom små detaljerna som som avslöjar - det där lite ingrodda och lite stök på sina ställen som bara verklig användande under lång tid kan ge, uppsättningen av olika hemmagjorda kablar som hänger någonstans, adaptrar till någon för alla andra okänd pryl, komponentsamligar i racco-lådor i mängder och samlats under många år (man behöver 3 och köper tio ifall någon går sönder under reparationer etc. - 15 år senare är man glad att 7 är kvar då det nu är nära är omöjligt att köpa när man måste reparera någon av de gamla synderna...) och för att förtydliga - jag trivs inte i utställnings-labbar

Hahahaha, du har så evigt rätt, jag hade en kompis I Norge som var tekniker före mig (då var jag bara tonåring), hans labb var ungefärligt som mitt, en stor hög med delar, prylar och komponenter överallt, jag brukade fråga honom varför städer du inte upp lite mera?

Han sade - om du gick in i en verkstad som var helt rent och ny städat, så vet du att intet blir gjord där, här händer saker, och om jag skulle städa allt så hittar jag aldrig det jag behöver just nu.

Tycker du mitt labb liknar en utställning? Jag vet inte om du syftade till det

Permalänk
Medlem

Kul! Sånt här lockar mig! Kanske i denna generation av Steamdeck men varför inte nästa? Att kunna reparera sin hårdvara är guld värt. Annars känns det som om man inte äger den.

Spelar allt mindre å priserna på speldatorer har stigit allt mer, har svårt att motivera framtida köp.

Handhållet än så länge håller rimlig prislapp för mig och det ska sägas att det är trevligare att kunna spela brevid sambon i sängen eller på soffan. På en dator med ryggen vänd kan man lika gärna vara i Calcutta som avståndet känns.

Egentligen vill jag fortfarande ha en smidig lösning på att streama spel över nätverket. Gör det med telefonen ibland med en xbox controller å phone clip, rätt fräsigt när det väl är igång tkr jag men lite för klyddigt överlag.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tycker du mitt labb liknar en utställning? Jag vet inte om du syftade till det

nej, nej, nej, ditt ser 'äkta' använt ut - som labb brukar ser ut efter flera (många) års aktiviteter - besöker man företag för tex. anställning/tjänst så är det sådana saker som snabbt ger svaret om det är 'utställning' för att fylla tomma stolar eller om det redan är etablerad verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

nej, nej, nej, ditt ser 'äkta' använt ut - som labb brukar ser ut efter flera (många) års aktiviteter - besöker man företag för tex. anställning/tjänst så är det sådana saker som snabbt ger svaret om det är 'utställning' för att fylla tomma stolar eller om det redan är etablerad verksamhet.

Gött, då kan jag sova lugnt.