Rykte: Windows 12-utvecklingen påbörjas i mars

Permalänk
Medlem

Kan dom bara inte kalla det för windows 10 23H1? Windows är på god väg att bli terminalfönster mot windowsmolnet. Att klippa& klistra lite text måste passera MS-analysservers. Inget sker lokalt o privat. Allt som görs på en windowsmaskin tillhör Microsoft.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du Windows 11 Pro så kommer snart kravet på Microsoft konto (ej lokalt konto) för att kunna installera Windows 11 Pro och då kan dom neka installation om du ha för gammal hårdvara
https://www.pcgamer.com/windows-11-pro-will-soon-force-you-to...

Kan ja, men jag tror inte de kommer göra det. De sa ju i somras att de som installerade Windows 11 dev versionen på enheter som inte officiellt stödjer W11 att man skulle behöva nedgradera till W10 när W11 kom ut, men än så länge så får jag fortfarande vara med i Windows Insider Programme med min dator från 2012

Skrivet av walkir:

Jo, körde själv in Windows 11 på en Lenovo Thinkpad X240 från 2013(?) med Legacy Boot och TPM 1.2 och det rullade på utan problem. Däremot betyder det inte att alla kommande versioner av Windows 11 kommer att fungera. Windows 10 i sig slutade fungera på många enheter runt version 1709. Var det även här stödet för PowerVR i Atom försvann?

Visste inte att många enheter slutade att fungera runt 1709. Ingen enhet jag kört Windows 10 på har slutat fungera med/efter 1709

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Båda maskinerna körs med lokalt konto, inget ms konto heller går att få ner dev updates utan ms konto.

Det är väl ingen som sagt att lokalt konto inte går att köra? Kritiken var främst att det inte går att undvika ett Microsoft-konto vid en nyinstallation, vilket i sig innebär ett krav på internetuppkoppling vid installationstillfället.

Jag tillhör den utdöende skaran av folk som vill att saker och ting ska fungera offline till 100%.

Kraven på online gör att "inget" kommer fungera i mer än 10 år. Tänker lite på hur EA effektivt dödar sina spelserier gång på gång genom stänga av online-funktionerna.

Permalänk
Medlem

Att folk vet så mycket om något som inte existerar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl ingen som sagt att lokalt konto inte går att köra? Kritiken var främst att det inte går att undvika ett Microsoft-konto vid en nyinstallation, vilket i sig innebär ett krav på internetuppkoppling vid installationstillfället.

Jag tillhör den utdöende skaran av folk som vill att saker och ting ska fungera offline till 100%.

Kraven på online gör att "inget" kommer fungera i mer än 10 år. Tänker lite på hur EA effektivt dödar sina spelserier gång på gång genom stänga av online-funktionerna.

Du kan installera utan ms konto vid nyinstallation, bara och kringgå det hela om man så vill. Och du kan installera offline med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag hoppas då att det är en ordentlig vidareutveckling av Windows 11 där allt eftersläntrandes blir åtgärdat på en gång istället för småsaker i varje uppdatering.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Windows 7 for lyyyfe

Önskar att jag kunde fortsätta men jag blir tvungen att byta pga BankID på fil slutar fungera på Windows 7 nästa månad. Finns mobilt men jag har inte råd med telefon och extra utgifter. Det är bara att skjuta sig ungefär och försöka hitta jobb när man fyller 60 år i sommar är meningslöst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Du kan installera utan ms konto vid nyinstallation, bara och kringgå det hela om man så vill. Och du kan installera offline med.

Tack! Då kan jag sova lugnt ett tag till När jag körde in Windows 11 senast, så var det omöjligt att kringgå användandet av MS-konto för Home-licensen. Det gamla tricket att köra installationen offline fungerade inte heller.

Har en liten utmaning med att många av mina laptops levererats med en Home-licens och sedan uppgraderats till Pro, vilket gör att vissa ISO-filer (från Microsoft) väljer Home per automatik som sedan måste uppdateras till Pro genom Windows i sig.

Har tyvärr inget MSDN-/Visual Studio-konto längre, så har ingen möjlighet att få tag i "rena" ISO-filer officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur många gånger tror du att du har klickat "nej" till Edge nu? Jag tror det börjar närma sig 200-300 gånger för min del.

Om du inte om installerat windows lika många gånger är det skit bakom spakarna som gör att det fått göra det, men troligen överdriver du bara för att haka på gnälltåget.

Skrivet av lonewolfshade:

Du kan ju hoppa på tåget men en trillion konton till allting om du vill.

Jag avstår konton som inte fyller någon funktion överhuvudtaget.

Skulle vara kul att veta vilka kontot du syftar på som man måste ha och inte fyller någon funktion?

Skrivet av Dinkefing:

Vet inte om du trollar

https://www.neowin.net/news/five-things-i-hate-about-windows-...

Kan ge dig källor som visar att Win 11 har installerats på betydligt mindre datorer till dags dato än vad Win 10 gjorde.

Microsoft försökte göra ett Mac OS men det fungerade inte så bra tydligen.

Sant, men varför tror du det är så?
Jo eftersom systemkraven är högre och merparten av alla datorägare i värden antingen sitter på datorer som inte klarar kraven för TPM eller att dom som har äldre utrustning som faktiskt klarar det inte vet hur man aktiverar det i det bios.

Permalänk

Nu får dom ge sig! Windows 10 Skulle ju vara det sista Windows de släppte och Windows 11 har knappt hunnit vara ute på marknaden innan Microsoft snackar om Windows 12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack! Då kan jag sova lugnt ett tag till När jag körde in Windows 11 senast, så var det omöjligt att kringgå användandet av MS-konto för Home-licensen. Det gamla tricket att köra installationen offline fungerade inte heller.

Har en liten utmaning med att många av mina laptops levererats med en Home-licens och sedan uppgraderats till Pro, vilket gör att vissa ISO-filer (från Microsoft) väljer Home per automatik som sedan måste uppdateras till Pro genom Windows i sig.

Har tyvärr inget MSDN-/Visual Studio-konto längre, så har ingen möjlighet att få tag i "rena" ISO-filer officiellt.

Du ska kunna hämta Windows 10/11 direkt från MS antingen genom att få hem IOS filen direkt (Windows 11) eller via MS Media Creator (Windows 10) och sedan under installationen få val om vilken Windows version du vill installera. Det fick jag när jag installerade Windows 10 på en surfplatta under helgen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack! Då kan jag sova lugnt ett tag till När jag körde in Windows 11 senast, så var det omöjligt att kringgå användandet av MS-konto för Home-licensen. Det gamla tricket att köra installationen offline fungerade inte heller.

Har en liten utmaning med att många av mina laptops levererats med en Home-licens och sedan uppgraderats till Pro, vilket gör att vissa ISO-filer (från Microsoft) väljer Home per automatik som sedan måste uppdateras till Pro genom Windows i sig.

Har tyvärr inget MSDN-/Visual Studio-konto längre, så har ingen möjlighet att få tag i "rena" ISO-filer officiellt.

How to install Windows 11 without Microsoft account.

How to install Windows 11 with local account.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Bildexpert

Har folk glömt att Windows Vista började utvecklas innan Windows XP ens var färdigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Nu får dom ge sig! Windows 10 Skulle ju vara det sista Windows de släppte och Windows 11 har knappt hunnit vara ute på marknaden innan Microsoft snackar om Windows 12...

Hold your horses.
Microsoft har inte snckat om windows 12.
Det här tas också upp i artikeln.

"Windows 11 har ett knappt halvår på nacken och Microsoft har av förklarliga skäl inte börjat tala om en eventuell efterträdare till operativsystemet"

Däremot börjar man på nya projekt långt innan de utannonseras officiellt. Det gäller inte windows 12 specifikt utan det är väldigt vanligt. Det gäller osx, chrome os, windowsversioner, mobilOS, linux - men även annan mjukvara. Och andra produktkategorier för den delen. Så det är väl som vanligt egentligen. Men någon verkar ha läckt lite info tidigt här bara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur gammal laptop? Hur länge kommer det att fungera? Microsoft har själva gått ut och sagt att all installation på osupportad hårdvara sker på egen risk.

Sen är det stor skillnad på att slösurfa med ett OS jfm att försöka arbete 100% i det. Jag tvivlar inte att Windows 11 kommer bli bra till slut, men risken är att det blir lite som Vista och Windows 8. När Microsoft väl fått ordning på det, så har folk redan hoppat vidare till nästa OS.

Windows 10 har bitvis också varit en mindre katastrof, men där var det lättare att hoppa över ett par feature-releaser.

Önskar inget annat än att få Windows LTSC som hemanvändare, men tills det kommer kör jag Ubuntu LTS på mina datorer här.

För vissa av oss stämmer det

En Asus ROG från 2015. Klarade TPM men klarade inte av processor kravet.
Win10 funkade bra på den, men ville testa nytt. Funkar bra. Surfar mest. Tycker att användarupplevelsen är trevligare. Praktiskt sett är det nog ingen större skillnad.

Skrivet av AMD-FX:

Har du Windows 11 Pro så kommer snart kravet på Microsoft konto (ej lokalt konto) för att kunna installera Windows 11 Pro och då kan dom neka installation om du ha för gammal hårdvara
https://www.pcgamer.com/windows-11-pro-will-soon-force-you-to...

Har vanlig hemanvändare-licens. Gör inget om dom inför krav på Microsoft-konto, för då överförs mina inställningar från installation till installation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

En Asus ROG från 2015. Klarade TPM men klarade inte av processor kravet.
Win10 funkade bra på den, men ville testa nytt. Funkar bra. Surfar mest. Tycker att användarupplevelsen är trevligare. Praktiskt sett är det nog ingen större skillnad.

Min Lenovo dator klarade TPM, men ej CPU. Min HP från 2012 klarade halvt TPM, då den har TPM 1.2 men inte CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det verkar många som lider av "motstånd mot förändring". Är det samma personer som säger det var bättre förr?

Är det bara jag som vill att utvecklingen inte stannar?

Kruxet är ju bara det att utvecklingen går åt fel håll.

Permalänk

Alla utgåvor av Windows (förutom XP och 7an) känns som de levererats som en beta release full av bloat. Windows är ett skämt, det har byggts fel från grunden. Att bara felsöka saker i Windows känns som ett konstant moment 22. Ubuntu t.ex. är ett bättre OS överlag, byggt ordentligt från början. Har bättre användarupplevelse, drivarstöd, mindre buggar i GUI osv. Dessutom fantastiskt för utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur många gånger tror du att du har klickat "nej" till Edge nu? Jag tror det börjar närma sig 200-300 gånger för min del.

Vad har du för version? Jag har pro, har aldrig fått den frågan. Enda gången jag kört edge var för att tanka Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur många gånger tror du att du har klickat "nej" till Edge nu? Jag tror det börjar närma sig 200-300 gånger för min del.

För vad har du sagt "nej" till i Edge?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En remaster av Windows 7!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Efter 30 års utveckling klagar användarna fortfarande på varannan release. Verkar som Microsoft inte ger sig förrän deras OS väcker lika mycket känslor som för de som tillfälligt provat Linux Något slags "den som lider kommer ihåg oss". Till deras försvar är väl att Linux-sidan inte lyckats skapa något som slår an på den breda massan (Windows-användarna) på 25 år (GNOME t.ex.).

Är orsaken till missnöjet helt enkelt att varje användare är en personlig individ med eget tycke och smak. I så fall borde Linux ligga bättre till eftersom man i stort sett har minst fyra alternativ till allt, men så är det ju inte riktigt än. (Windows 75% OSX 15% Övriga linux-baserade inkl ChromeOS 10 %)

Då torde orsaken snarare vara att det är enklare att klaga än att hoppa ut i det okända.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska kalla det windows dussin.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Windows 12? eller ännu en byggnation av windows? (version 10.0.19044.1566 är W10 och version 10.0.22000.527 är W11)... så fortfarande version 10.0.... så W11 är asså W10 i mina ögon... hoppas det blir då 10.1 isåfall...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker vi ska kalla det windows dussin.

Blir bra när det följs av Baker's Dozen sen. Windows 14 sägs även kunna bli en religiös upplevelse (Stations of the Cross).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Ok ... hoppar väl Win 11 och väntar på Win 12 då. Orkar inte uppgradera hela tiden.

Ja att uppgradera till Win 11 med typ 3 klick och 20 min väntetid var bland det jobbigare jag gjort i datorväg. Tänk att behöva göra det inom loppet av flera år också. Usch.

Tror det tog mer energi ur mig att läsa gnället i den här tråden än att installera Win 11 faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja att uppgradera till Win 11 med typ 3 klick och 20 min väntetid var bland det jobbigare jag gjort i datorväg. Tänk att behöva göra det inom loppet av flera år också. Usch.

Att installera windows vart 3e år eller vart annat år gör att risken för att gå in i väggen är överhängande.
Kan se att sjukskrivningarna skjuter i höjden framöver.

Det kanske sprider sig och fyller IVA med windows installatörer.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är orsaken till missnöjet helt enkelt att varje användare är en personlig individ med eget tycke och smak. I så fall borde Linux ligga bättre till eftersom man i stort sett har minst fyra alternativ till allt, men så är det ju inte riktigt än.

Utmaningen med GNU/Linux är väl att precis inget är något annat likt. Just därför jag håller mig till LTS-utgåvorna av Ubuntu, då jag faktiskt kan söka lösningar online. Annars är det femtioelva olika versioner av Gnome, KDE, LXQt samt Xorg/Wayland, pakethanterare, fönsterhanterare m.m.

Har precis fått Ubuntu 20.04.4 LTS att bete sig likt Ubuntu LTS 18.04.5 (olika datorer). Lagom till att Ubuntu 22.04 LTS släpps Ubuntu 20.04 var dock långt ifrån bugfritt i början, så lär avvakta ett tag med 22.04 också Nu ska jag bara testa 10 olika kernels för att se vilken som presterar bäst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Gör ju inte Win 11 bättre för det. Det är en flopp!

Skrivet av Dinkefing:

Vet inte om du trollar

https://www.neowin.net/news/five-things-i-hate-about-windows-...

Kan ge dig källor som visar att Win 11 har installerats på betydligt mindre datorer till dags dato än vad Win 10 gjorde.

Microsoft försökte göra ett Mac OS men det fungerade inte så bra tydligen.

Nej, Win 11 är ingen flopp. Många gillar det. Sen har Microsofts inte forcerat Win 11 på användare på samma sätt som man gjorde vid Win 10 rätt aggressivt. Det har varit väldigt lite marknadsföring den här gången faktiskt. Helt naturligt att installationer inte skett i samma takt. Försöker du övertala dig själv eller vadå?

Vad försöker du uppnå med den länken, är det ett bevis på flopp? Högst upp har personen lagt en länk till sin andra lista...

"5 things I love about Windows 11".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker vi ska kalla det windows dussin.

Röstar för Widde eller Wille dussin.