Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Äkta grädde är svårare. Jag köper ingen annan grädde än vispgrädde med 40% fett för det är äkta grädde för mig, går man ner till de där 37-38% varianterna så har de ju fått använda guarkärnmjöl eller liknande för att få till konsistensen.

Nja, det går att vispa ned till 30 % eller något i den stilen, så det är nog inte riktigt huvudpoängen i de som inte är påtagligt magrare. Arla har både den vanliga 40 %, men även en som jag har för mig är 36 % med skruvkork. Det är karragenan i den sistnämnda, men poängen är att den inte stelnar och har sig som "vanlig" grädde gör och har längre hållbarhet. Sedan passade de väl på att spara lite pengar genom att sänka fetthalten något... Marknaden vred sig från att allt skulle vara magert till högre efterfrågan på fetare varianten, vilket ju ledde till underskott på mjölkfett.

Tillägg: Sedan blir det förstås svårare och svårare att vispa ju lägre fetthalten är, så det är givetvis ingen fast gräns. Det här med att sänka fetthalten tycker jag ofta inte fyller sitt syfte. Häller man mager mjölk i kaffe så får man hälla i mer för samma effekt och har man mager crème fraiche får man ösa på/i mer osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nja, det går att vispa ned till 30 % eller något i den stilen, så det är nog inte riktigt huvudpoängen i de som inte är påtagligt magrare. Arla har både den vanliga 40 %, men även en som jag har för mig är 36 % med skruvkork. Det är karragenan i den sistnämnda, men poängen är att den inte stelnar och har sig som "vanlig" grädde gör och har längre hållbarhet. Sedan passade de väl på att spara lite pengar genom att sänka fetthalten något... Marknaden vred sig från att allt skulle vara magert till högre efterfrågan på fetare varianten, vilket ju ledde till underskott på mjölkfett.

Nja, det är ju ganska stor skillnad i hur enkelt det är att vispa, så trots karragen eller guarmjöl så är det inte alls samma sak. Hade de inte haft i dessa tillsatser så hade konsistensen varit mycket tunnare men det hade också krävts en väldig ansträngning för vispningen. Men om man jobbar sig så behövs det inte mycket fett för att kunna vispa. Jag kommer ju ihåg TV-shopreklamen från när jag var liten med Mr Mixer tror jag, en mixerstav, som hade något speciellt visp-blad som de demonstrerade kunde vispa minimjölk.

Men även smaken är ju sämre för de här gräddvarianterna i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är lite som köttfria........köttbullar

To be fair dock, för en som inte är insatt öht i vegetarisk kost, men som har en vegetariansk flickvän så uppskattar jag verkligen när de "skriver vad de ersätter". Liksom att köpa vegansk färskost är ju lätt när de heter saker som "på mackan"... Blir en hel del googlande i affären

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo det går lite till överdrift med dessa marknadsföringstermer. Jag har flera gånger sett någon etikett med "Veganskt" på saker som alltid är veganska exempelvis, som saft eller olivolja. Snart kommer typ en påse morötter att vara täckt av diverse labels, "100% vegetarisk", "Vegan", "Utan tillsatt socker", "Glutenfri", "Inga konserveringsmedel", "Laktosfri".

För mig får de gärna ha vegetariska eller veganska alternativ men ofta är de ju sämre så jag förstår inte varför någon som inte är vegan eller vegetarian skulle köpa sådana, speciellt när det är en så lite del som inte är vegetarisk i vanliga fall som med ostbågar. Ett annat exempel är den veganska Kexchokladen, jag har fått den som kompensation för efterkontroll vid självscanning några gånger och den smakar ju hemskt.

Jag käkar gärna vegetariskt emellanåt men substituten de hittar på för att, antar jag, göra övergången lättare för köttätare är ju i princip alltid skitäckliga. Beyond meat är inte gott, inte heller sojabiffar, quorn-"filé" och så vidare, däremot kan man göra en god morotsburgare eller kikärtsburgare liksom, som inte försöker efterlikna kött. Jag fick någon indisk curry på restaurang med oumph eller liknande äckliga bitar, vad är det för fel på paneer liksom?
När det gäller potatismos så tolkar jag i alla fall det som att äkta mos inte är pulvermos.

Ja det är ju solklart marknadsföring men samtidigt har jag svårt att se problemet med att marknadsföra något som veganskt osv om det de facto är det. Det ökar snarare tydligheten mot konsumenten.

Sen beror det lite på från substitut till substitut och vad de jämförs med. Max frysta veganska burgare är otroligt mycket godare än scans frysta köttmotsvarighet. Båda slås dock av en riktig smashed på högrev. Vegonuggets är mycket godare än de frysta motsvarigheterna. Min son har aldrig ätit kött och han älskar alla substituten.

Själv föredrar jag substituten, har slutat helt med kyckling och fläskkött och ersatt med substitut. Däremot avskyr jag verkligen champinjonburgare, kikärtsburgare osv. Soja och qourn brukar leverera bäst - smaken är som baken.*

*Utom veggie bacon det är den sämsta skiten i matväg som satts på den här jorden.

Och vad i hela friden är det för lyxaffär du går till som man får kompensation för efterkontroll på självscanningen?? Jag har aldrig fått mer än ett tack Avundsjukan är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det går lite till överdrift med dessa marknadsföringstermer. Jag har flera gånger sett någon etikett med "Veganskt" på saker som alltid är veganska exempelvis, som saft eller olivolja. Snart kommer typ en påse morötter att vara täckt av diverse labels, "100% vegetarisk", "Vegan", "Utan tillsatt socker", "Glutenfri", "Inga konserveringsmedel", "Laktosfri".

För mig får de gärna ha vegetariska eller veganska alternativ men ofta är de ju sämre så jag förstår inte varför någon som inte är vegan eller vegetarian skulle köpa sådana, speciellt när det är en så lite del som inte är vegetarisk i vanliga fall som med ostbågar. Ett annat exempel är den veganska Kexchokladen, jag har fått den som kompensation för efterkontroll vid självscanning några gånger och den smakar ju hemskt.

Jag käkar gärna vegetariskt emellanåt men substituten de hittar på för att, antar jag, göra övergången lättare för köttätare är ju i princip alltid skitäckliga. Beyond meat är inte gott, inte heller sojabiffar, quorn-"filé" och så vidare, däremot kan man göra en god morotsburgare eller kikärtsburgare liksom, som inte försöker efterlikna kött. Jag fick någon indisk curry på restaurang med oumph eller liknande äckliga bitar, vad är det för fel på paneer liksom?

Håller med. Äter gärna vegetarisk mat och enstaka gånger veganskt men inte köttsubstituten, alla såna smakar skit men väl tillagad vegetarisk mat som inte försöker likna någon kötträtt är gott i de allra flesta fallen. Ost har jag inte hittat någon god ersättare för. Jag har en massa kokböcker och bland dem flera med vegetarisk mat och det jag lagar ur dem är gott. Enstaka gånger har jag ätit någon mat som innehåller köttsubstitut men alltid blivit besviken. Sen alla fåniga mjölk- och gräddsubstitut som alla smakar skit! Har lagat mat där det passat med s.k. havregrädde men kaffe med havremjölk är i mina ögon odrickbart. Har också testat en del vegetariska recept från COOP, ICA och andra ställen och så länge de inte innehåller något köttsubstitut så har de recept jag använt funkat bra.
Gillar inte halvfabrikat heller vare sig de är vegetariska eller inte utan lagar alltid mat från råvaror så jag kan hålla koll på vad som finns i. Har i o f s några enportionsrätter i frysen om det skulle bli kris nån gång men oftast blir jag tvungen att äta dem innan utgångsdatum trots utebliven kris och sedan ersätta med nya men det är inte ofta.
Sen Dafgårds larv med Mannerströms köttfria köttbullar blir man ju bara trött av. Och även Max reklam med pappan som inte gillar vegetariskt men äter vegoburgare utan att märka skillnaden gör mig trött. Bedragen pappa älskar maten men han vet inte ... Vilken idioti!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Ja det är ju solklart marknadsföring men samtidigt har jag svårt att se problemet med att marknadsföra något som veganskt osv om det de facto är det. Det ökar snarare tydligheten mot konsumenten.

Jo det blir bara lite fånigt. Jag vet att morötter är vegetariska liksom, eller att en köttbit är glutenfri.

Citat:

Sen beror det lite på från substitut till substitut och vad de jämförs med. Max frysta veganska burgare är otroligt mycket godare än scans frysta köttmotsvarighet. Båda slås dock av en riktig smashed på högrev. Vegonuggets är mycket godare än de frysta motsvarigheterna. Min son har aldrig ätit kött och han älskar alla substituten.

Själv föredrar jag substituten, har slutat helt med kyckling och fläskkött och ersatt med substitut. Däremot avskyr jag verkligen champinjonburgare, kikärtsburgare osv. Soja och qourn brukar leverera bäst - smaken är som baken.*

*Utom veggie bacon det är den sämsta skiten i matväg som satts på den här jorden.

Jo smaken är absolut som baken. Frysta burgare har jag inte ätit sen lågstadiet typ, förutom på snabbmatskedjor förstås, så jag kan inte uttala mig om dem men absolut är högrevsfärs bra. Vill man verkligen lyxa till det kan man mala själv och köra mycket högrev men också lite bringa eller något annat stycke med mycket smak, och man kan ju klämma i lite bacon också när man ändå håller på. De svampbaserade burgare jag har ätit har också varit riktigt hemska dock, mycket värre än alla konstiga substitut och liknande, men kikärtsburgare, bönburgare och så tycker jag kan vara riktigt bra. Falafel och sånt också förstås.

Sojabaserade tycker jag minst om, vilket kan ha att göra med att min flickvän på gymnasiet fick en väldig massa sojabaserat efter att ha jobbat på Gothia Cup eftersom hon var den enda vegetarianen i hennes lag eller så, och vi typ levde på det en sommar. Hon slutade också med sojabaserat efter den sommaren och vi slängde nog mer än hälften i alla fall, trots att vi var fattiga gymnasieungdomar.

Citat:

Och vad i hela friden är det för lyxaffär du går till som man får kompensation för efterkontroll på självscanningen?? Jag har aldrig fått mer än ett tack Avundsjukan är total.

Den närmaste Ica Maxi men jag har för mig att det har hänt på andra ställen också. Det är alltså en liten kexchoklad man får, typ 40g, ibland Marabous inte så goda variant men nu på senare tid har det varit Cloettas vegan kexchoklad som verkligen inte är god. Jag antar att de har ett överskott, kanske för att den inte är så god.

Skrivet av serafim:

Håller med. Äter gärna vegetarisk mat och enstaka gånger veganskt men inte köttsubstituten, alla såna smakar skit men väl tillagad vegetarisk mat som inte försöker likna någon kötträtt är gott i de allra flesta fallen. Ost har jag inte hittat någon god ersättare för. Jag har en massa kokböcker och bland dem flera med vegetarisk mat och det jag lagar ur dem är gott. Enstaka gånger har jag ätit någon mat som innehåller köttsubstitut men alltid blivit besviken. Sen alla fåniga mjölk- och gräddsubstitut som alla smakar skit! Har lagat mat där det passat med s.k. havregrädde men kaffe med havremjölk är i mina ögon odrickbart. Har också testat en del vegetariska recept från COOP, ICA och andra ställen och så länge de inte innehåller något köttsubstitut så har de recept jag använt funkat bra.

Jo. Någon hade hällt havremjölk i kaffemaskinen på jobbet för ett tag sedan, fruktansvärt, jag kunde inte dricka något kaffe på hela dagen. Men många verkar ju gilla det. För mig tar det också emot lite att det är så dyrt, jag förstår att mandelmjölk, cashew och liknande kostar på lite men havre är ju typ det billigaste man kan äta, så varför kostar havremjölk lika mycket som cashewmjölk? Annars gillar jag havre, men det är någon kemisk bismak i "mjölken" som jag inte fixar. Sojabaserade grejer har lite liknande grej fast en annan bismak.

Citat:

Gillar inte halvfabrikat heller vare sig de är vegetariska eller inte utan lagar alltid mat från råvaror så jag kan hålla koll på vad som finns i. Har i o f s några enportionsrätter i frysen om det skulle bli kris nån gång men oftast blir jag tvungen att äta dem innan utgångsdatum trots utebliven kris och sedan ersätta med nya men det är inte ofta.

Jo jag undviker det helst också. Men sonen har ganska specifik smak som barn ofta har, även om det blir bättre ju äldre han blir, så det blir en del sprödbakad fisk och sånt.

Citat:

Sen Dafgårds larv med Mannerströms köttfria köttbullar blir man ju bara trött av. Och även Max reklam med pappan som inte gillar vegetariskt men äter vegoburgare utan att märka skillnaden gör mig trött. Bedragen pappa älskar maten men han vet inte ... Vilken idioti!

Håller med.

Permalänk
Medlem

Att det ska var så dj-vla svårt att hitta resultatet för damernas tremil så gick nu på morgonen , alla rubriker i vanliga tidningar är bara klickbait...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Att det ska var så dj-vla svårt att hitta resultatet för damernas tremil så gick nu på morgonen , alla rubriker i vanliga tidningar är bara klickbait...

Googla bara results olympics så får man det serverat på silverfat. Google presenterar resultaten mest tillgängligt av alla tycker jag med deras olympicssida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Som gubbe blir jag närmast vansinnigt irriterad på det, till synes, närmast notoriska självskadebeteendet som vi svenskar tycks älska. För att nämna några lösryckta exempel:

- Det skall minsann inte etableras gruvor i landet trots uppenbart god tillgång på eftertraktade naturtillgångar.
- Det skall minsann inte byggas vindkraft på min bakgård trots en vilja att öka andelen av förnybar energi.
- Det skall minsann inte byggas mer kärnkraft trots moder naturs lynnighet.
- Det skall minsann inte förekomma onödiga mängder vapen i vår försvarsmakt
- Det skall minsann inte x, y, eller för den delen z. [INSERT VALFRITT pretty sensible choice i variablerna]

- Men det skall minsann poseras kring allt ovan - både politiskt och privat. "Gud vad vi är bra" "Åh, vad jag är stolt över ...."

Usch vad gammal och bitter jag börjar bli. Och jag vet att jag förenklar in i absurdum när jag skriver ovan. Men jag älskar det. Det är ju därför jag är här; i just denna tråd. Denna oas vi har.

Det senaste - du får inte avverka skog förrän du räknat alla fåglarna i din skog, och då är det INDIVIDERNA, inte arterna.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ehsnils:

Det senaste - du får inte avverka skog förrän du räknat alla fåglarna i din skog, och då är det INDIVIDERNA, inte arterna.

Det kan man förstå OM man orkar kika på ett flygfoto över Sverige. Tiveden, som inte länge är vidsträckt orörd vildmark och urskog, består numera av en spillra på 7 km tvärs över. Att bruka skogen på det sätt vi gör idag är inte hållbart för naturens invånare, djur som växter. Monokultur i skogen är lika illa som på våra åkrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

• Skogsägaren är skyldig att visa hänsyn till samtliga vilda fågelarter på individnivå eftersom alla vilda fåglar är fridlysta enligt artskyddsförordningen.

• Skogsägaren är också skyldig att ta hänsyn till en rad andra fridlysta växter och djur vid skogsbruksåtgärder.

• Inför en avverkning är skogsägaren skyldig att skaffa den kunskap som behövs för att inte fridlysta arter ska påverkas på ett sätt som strider mot lagen.

• Skogsstyrelsen kommer i högre utsträckning än tidigare att behöva begära in kompletterande underlag och utredningar av skogsägaren gällande fridlysta arter som kan påverkas negativt.

Detta du menar? Låter helt rimligt. Om nån skulle börja riva ditt hus så hade du nog viljat att nån tog hänsyn till dig

Permalänk

Miljödebatten handlar ofta om Simpson Can't someone else do it? Om precis alla i världen hade skog och annat som upptogd den mängd koldioxid som de skapar så skulle vi inte ha något problem med för höga koldioxid utsläppt. Många länder har dock valt att avverka sin skog för 100tals år sedan och vill att de som inte har gjort det ska ansvara för deras utsläpp.

Att ta ansvar är ett ord som kan betyda flera saker. Ingen kan väl säga nej jag behöver inte ta ansvar. Men likaförbaskat så gör majoriteten av sveriges befolkning det när det gäller koldioxidutsläpp. De bryr sig inte ett skit om att de släpper ut mer än vad deras egendom tar upp och de ränner på ena och andra resan för att tillverka mer koldioxid och säger att det är andras ansvar att deras egendom även tar upp deras utsläpp.

*edit*
Citat: samtliga vilda fågelarter på individnivå eftersom alla vilda fåglar är fridlysta enligt artskyddsförordningen. hur man ska tolka detta är en bra fråga. Man kan skriva att alla båtägare ska ta hänsyn till alla fiskar på individnivå och det betyder vadå? Det är en knäpp formulering på alla sätt och vis.

Ett tips till EU tvinga alla länder att plantera skog så det upptar de koldioxiduppsläpp som de har. Undra varför inte detta skulle gå igenom, kan det vara för att de största länderna i EU har avverkat deras skog och gjort åkermark?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Miljödebatten handlar ofta om Simpson Can't someone else do it? Om precis alla i världen hade skog och annat som upptogd den mängd koldioxid som de skapar så skulle vi inte ha något problem med för höga koldioxid utsläppt. Många länder har dock valt att avverka sin skog för 100tals år sedan och vill att de som inte har gjort det ska ansvara för deras utsläpp.

Att ta ansvar är ett ord som kan betyda flera saker. Ingen kan väl säga nej jag behöver inte ta ansvar. Men likaförbaskat så gör majoriteten av sveriges befolkning det när det gäller koldioxidutsläpp. De bryr sig inte ett skit om att de släpper ut mer än vad deras egendom tar upp och de ränner på ena och andra resan för att tillverka mer koldioxid och säger att det är andras ansvar att deras egendom även tar upp deras utsläpp.

*edit*
Citat: samtliga vilda fågelarter på individnivå eftersom alla vilda fåglar är fridlysta enligt artskyddsförordningen. hur man ska tolka detta är en bra fråga. Man kan skriva att alla båtägare ska ta hänsyn till alla fiskar på individnivå och det betyder vadå?
Det är en knäpp formulering på alla sätt och vis.

Ja det brukar vara så, alla är för miljöförbättringar tills det att man själv behöver rubba på sin livsstil.

Angående det sista, ja egentligen. Alla djur som är fridlysta får inte dödas och skadas. Spelar ju ingen roll hur. Så som båtägare tolkar jag det att man har skyldighet att inte döda och skada fridlysta djur med sin båt. Sen är det ju inte det lättaste att lagföra någon för det, men om nån ser dig köra på en brugd och anmäler dig så kan det säkert vara grund för nåt artskyddsbrott. Men det är inte direkt troligt att det sker. Min känsla är att den lagen har som grund människors moraliska kompass att vilja att följa den.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja det brukar vara så, alla är för miljöförbättringar tills det att man själv behöver rubba på sin livsstil.

Angående det sista, ja egentligen. Alla djur som är fridlysta får inte dödas och skadas. Spelar ju ingen roll hur. Så som båtägare tolkar jag det att man har skyldighet att inte döda och skada fridlysta djur med sin båt. Sen är det ju inte det lättaste att lagföra någon för det, men om nån ser dig köra på en brugd och anmäler dig så kan det säkert vara grund för nåt artskyddsbrott. Men det är inte direkt troligt att det sker. Min känsla är att den lagen har som grund människors moraliska kompass att vilja att följa den skulle jag tro.

Livsstil. Folk har köpt skogsmark ofta tagit lån. Det är deras verksamhet som de lever på.
Nå ingen vet riktigt vad detta ovanför betyder och det är väldigt flummigt skrivit. Liksom ta ansvar, kan betyda vad som helst. Alltifrån extremfallet till att man ska prata med varenda fågel, till att man i praktiken inte ska göra ett skit. För när det finns så otroligt mycket skog, så om man sågar ner ett träd som en fågel kanske sitter i en gång varannan vecka så kan fågeln bara flyga lite längre bort.

Det finns risk att det skapas en massa mer byråkratijobb, där man ska betala väldigt mycket pengar till en tomte som ränner ut i skogen och i praktiken inte gör ett skit. Men tomten fakturerar en 1000kr/h för detta.
Och då är man väldigt nyfiken på om denna tomte är en bättre miljövän än en själv? Har tomten ens skog som upptog den mängd koldixiod som resan den gjorde för att granska ens skog?

Det är väldigt många såna tomtar idag som man måste anlita. Jag själv har haft tomtar jag har blivit tungen att anlita som går runt och ger en spartips som att man ska ha lågenergilampor och annat. Ofan, 70talet vill ha tillbaka dennas kunskapsnivå. Nå tomten kostade mig runt 1000kr/h.

Jag tycker stadsbor ofta borde bli tvingade att anlita folk som de får betala 1000kr/h. Varför inte obligatorisk göra detta för alla föräldrar så de lär sig passa barn? De som är motståndare till denna tjänst tycker de ej om barn? Argumentet är detsamma som jag får när jag tvingas anlita dessa svindyra personer. Det går inför hur mycket obligatorisk byråkratijobb som helst för precis allt. De som är motståndare till detta är inte alltid emot bättre kontroller, utan om dessa kontroller för dem kostar tusentals extra kronor varenda gång.

Permalänk
Inaktiv

Livsstil. Folk har köpt skogsmark ofta tagit lån. Det är deras verksamhet som de lever på.
Nå ingen vet riktigt vad detta ovanför betyder och det är väldigt flummigt skrivit. Liksom ta ansvar, kan betyda vad som helst. Alltifrån extremfallet till att man ska prata med varenda fågel, till att man i praktiken inte ska göra ett skit. För när det finns så otroligt mycket skog, så om man sågar ner ett träd som en fågel kanske sitter i en gång varannan vecka så kan fågeln bara flyga lite längre bort.

Det finns risk att det skapas en massa mer byråkratijobb, där man ska betala väldigt mycket pengar till en tomte som ränner ut i skogen och i praktiken inte gör ett skit. Men tomten fakturerar en 1000kr/h för detta.
Och då är man väldigt nyfiken på om denna tomte är en bättre miljövän än en själv? Har tomten ens skog som upptog den mängd koldixiod som resan den gjorde för att granska ens skog?

Det är väldigt många såna tomtar idag som man måste anlita. Jag själv har haft tomtar jag har blivit tungen att anlita som går runt och ger en spartips som att man ska ha lågenergilampor och annat. Ofan, 70talet vill ha tillbaka dennas kunskapsnivå.
Nå tomten kostade mig runt 1000kr/h.

Japp, har man köpt skogsmark så är det ingen idé att börja klaga på ansvaret som följer med. För mig är det en självklarhet att djuren som bor där, ska skyddas och ska åtnjuta ett starkt skydd, oavsett hur jobbigt det blir för skogsägaren. Deras liv ska inte påverkas av mänsklighetens beslut att belåna sig, köpa skogsmark och avverka den för lönsamhet.

Skog behövs också, det kan man inte komma ifrån heller. Det finns absolut en risk att det blir mer byråkratijobb med för och nackdelar som följer med. I realiteten är lagen svår att efterfölja, och det lär snart komma praxis om hur man ska agera också. Det minsta man kan göra är att kontrollera varje enstaka träd efter fridlysta arter, om bon finns t ex. Jag har själv lite skog, de som bor där ska prioriteras över skövling.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Japp, har man köpt skogsmark så är det ingen idé att börja klaga på ansvaret som följer med. För mig är det en självklarhet att djuren som bor där, ska skyddas och ska åtnjuta ett starkt skydd, oavsett hur jobbigt det blir för skogsägaren. Deras liv ska inte påverkas av mänsklighetens beslut att belåna sig, köpa skogsmark och avverka den för lönsamhet.

Skog behövs också, det kan man inte komma ifrån heller. Det finns absolut en risk att det blir mer byråkratijobb med för och nackdelar som följer med. I realiteten är lagen svår att efterfölja, och det lär snart komma praxis om hur man ska agera också. Det minsta man kan göra är att kontrollera varje enstaka träd efter fridlysta arter, om bon finns t ex. Jag har själv lite skog, de som bor där ska prioriteras över skövling.

Vi får se vad som händer. Det är bara flummiga ord som har presenteras och upp till vilda spekulationer.
Jag själv är emot dessa rovfågelfällor som vissa sätter upp som dödar mängder av rovfåglar.
De sätter upp vita torn runt 80m i luften ofta 3st vassa knivblad som roterar runt, runt. Väldigt ofta så dödar de häckande fridlysta rovfåglar så deras ungar får svälta ihjäl.

Expertlarmet: Vindkraftverken massakrerar rovfåglar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/omfattande-rovf...
Så här har vi fågeldödaren förutom motorvägar, snabbtåg och annat.
Det kan faktisk bli riktigt bra om alla dessa tvingas granska fåglar per individnivå eller stänga ner skiten.

Permalänk
Medlem

Så enda lösningen är att se till att det blir en världsomspännande 1-barnslösning till dess att problemet mänskligheten upphör.
1 barn per län alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Så enda lösningen är att se till att det blir en världsomspännande 1-barnslösning till dess att problemet mänskligheten upphör.
1 barn per län alltså.

Enbarnspolitiken i Kina och det låga barnafödandet i länder som Japan eller Tjeckien exempelvis innebär en demografisk katastrof. Åldringarna blir fler och de unga färre så vem ska ta hand om de gamla, generera skatteintäkterna som krävs?

Permalänk
Avstängd

Vi får se vad som händer. Det är bara flummiga ord som har presenteras och upp till vilda spekulationer.
Jag själv är emot dessa rovfågelfällor som vissa sätter upp som dödar mängder av rovfåglar.
De sätter upp vita torn runt 80m i luften ofta 3st vassa knivblad som roterar runt, runt. Väldigt ofta så dödar de häckande fridlysta rovfåglar så deras ungar får svälta ihjäl.

Det kan faktisk bli riktigt bra om alla dessa tvingas granska fåglar per individnivå eller stänga ner skiten.

Vindkraften kommer rätt långt ner på listan över vad som tar död på våra fåglar. Efter hus med fönster, katter, biltrafik, utsläpp, elledningar och så vidare. Och dessutom verkar det gå att minska detta rätt kraftigt med enkla och billiga åtgärder som att måla ett av bladen i avvikande färg.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt vad vindkraftverk har med skogsdiskussionen att göra, bara för de tar död på fåglar så gör det inte skogskövlingen bättre. Dessutom är katter och trafik ett betydligt större problem i så fall. Förhoppningsvis hittar mänskligheten ett sätt att lösa det problemet med vindkraftverk. Där är det bra mycket mer djur än fåglar som får betala vid skogsskövling. Hela ekosystem har förstörts under många år tid. Finns så gott som ingen urskog kvar.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vet inte riktigt vad vindkraftverk har med skogsdiskussionen att göra, bara för de tar död på fåglar så gör det inte skogskövlingen bättre. Dessutom är katter och trafik ett betydligt större problem i så fall. Förhoppningsvis hittar mänskligheten ett sätt att lösa det problemet med vindkraftverk. Där är det bra mycket mer djur än fåglar som får betala vid skogsskövling. Hela ekosystem har förstörts under många år tid. Finns så gott som ingen urskog kvar.

Det har med att man bör fråga fåglar per individnivå om de har problem att man sätter upp ett vindkraftverk eller fäller ett träd. Jag skulle säga att varenda fågel på en aria av 10 mil från ett vindkraftverk är rimligt att kolla upp 1 gång per år, man behöver inte på något sätt överdriva. Sedan har världen förändras. Dessa vattenkraftverk borde genast avvecklas, de förstör den naturliga vandringsled som många fiskar och andra djur har.

Att urskogen håller på och försvinna så är det bara att köpa upp den som man anser vara detta för marknadsvärde. I praktiken är det bara dumt, då denna skog ändå inte får avvecklas.

Permalänk
Medlem

Det har med att man bör fråga fåglar per individnivå om de har problem att man sätter upp ett vindkraftverk eller fäller ett träd. Jag skulle säga att varenda fågel på en aria av 10 mil från ett vindkraftverk är rimligt att kolla upp 1 gång per år, man behöver inte på något sätt överdriva. Sedan har världen förändras. Dessa vattenkraftverk borde genast avvecklas, de förstör den naturliga vandringsled som många fiskar och andra djur har.

Det börjar bli lite fånigt nu.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Det börjar bli lite fånigt nu.

Problemet är en konstig formulerad lagtext som troligen snart kommer att ändras. Flera av de stora partierna är för att ändra det till mer praktisk.
Men vindkraft och vattenkraft är extremt skadliga för vår natur.
De flesta är dock för något som kan kallas för pragmatism lite som vi tillämpar i trafiken. Ingen vill att människor ska dö i trafiken, men om alla bara fick köra i 20km/h så hade samhället kollapsat.
Man väljer då att öka hastigheterna till vad man anser är rimligt. Samma borde gälla det andra som skogsbruket att sverige anpassar sig efter övrigt världen och har minst lika mycket skog som resten i Europa. Detta både gammelskog och annat.

Problemet i sverige handlar tillstor del om att hur vi räknar alla fåglar som fridlysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enbarnspolitiken i Kina och det låga barnafödandet i länder som Japan eller Tjeckien exempelvis innebär en demografisk katastrof. Åldringarna blir fler och de unga färre så vem ska ta hand om de gamla, generera skatteintäkterna som krävs?

Så vi behöver bli flera på jorden ? när ska vi avsluta det pyramidspelet , vi behöver bli fler p.g.a. att vi blir fler ? nej vi behöver bli färre.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Katter dödar inte rovfåglar , rovfåglar är i riskzonen p.g.a. dom fortplantar sej långsamt till skillnad mot för småfåglar som katter däremot tar , vind och skog har med varandra att göra på så sätt det är rent hyckleri att ignorera alla fåglar vindkraften dödar men skogsindustrin ska analysera varenda fågels öde , fåglar som dessutom vanligtvis drar så fort skogsmaskinerna kommer i närheten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Katter dödar inte rovfåglar , rovfåglar är i riskzonen p.g.a. dom fortplantar sej långsamt till skillnad mot för småfåglar som katter däremot tar , vind och skog har med varandra att göra på så sätt det är rent hyckleri att ignorera alla fåglar vindkraften dödar men skogsindustrin ska analysera varenda fågels öde , fåglar som dessutom vanligtvis drar så fort skogsmaskinerna kommer i närheten.

Det är inte bara rovfåglar som är fridlysta. Jag har inte pratat om bara rovfåglar. Fåglarna drar när skogsmaskinerna kommer, deras bon och ungar kan bli kvar. Det händer inte när vindkraften är igång.

Som redan tagits upp här, målar man ett av rotorbladen i t ex svart kan minska antalet fåglar som dödas av vindkraftverk med upp till 70% enligt en studie från Norwegian Institute for Nature Research.

Problemet ignoreras inte. Man kan ha två bollar i luften samtidigt, eller hur? Varje industri får ta sitt ansvar i den mån som går och är rimligt.

Skrivet av mr_sQuinty:

Så vi behöver bli flera på jorden ? när ska vi avsluta det pyramidspelet , vi behöver bli fler p.g.a. att vi blir fler ? nej vi behöver bli färre.

Håller med till 100%, det stämmer också att enbarnspolitik orsakar stora problem men någonstans måste vi bryta trenden och ta konsekvenserna av det. Vi behöver indeed bli färre. Annars kommer det ske genom svält och dylikt. Fosforen tar slut om 50-100 år. Bara det kommer ge jordbruksindustrin stora problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Helt riktigt. Vissa länder har problem med att för få människor föds men i det stora hela så är vi på tok för många på detta klot. Jorden försöker själv att få ner antalet människor med olika typer av katastrofer men tyvärr har vi blivit lite för smarta och få dör även då.
Jag skulle säga att en bra folkmängd är nog att ca 5 miljarder och idag är vi runt 7,5 miljarder så några ska bort, vem är sugen?

Vi lever redan nu som om vi ägde fler jordklot, jag gjorde själv en test på WWF och tydligen lever jag för 3,7 jordklot och ändå så är jag nog inte den värsta. Ser mig ändå som att jag tänker efter och försöker återvinna det jag kan. Visst att vi bor på tok för stort men istället så reser vi inte så ofta.

https://www.wwf.se/om-oss/goda-resultat/ny-klimatkalkylator-h...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Fin halmgubbe, men det är inte vad jag säger. Problemet med enbarnspolitik är att befolkningen minskar fort, vilket är ett reellt problem i länder som har sådan politik, eller där barnafödandet gått ner av andra orsaker. För att befolkningen inte ska minska borde det krävas ungefär två barn per par av föräldrar. Vi ligger runt 1,67 vilket hade gjort att befolkningen minskat och blivit allt äldre, om det inte var för invandringen, men ändå långt bättre än hur det ser ut i Kina exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skillnaden mellan TikTok och internet är att man får det presenterat för sig, man söker inte aktivt upp det. TikTok är inte så duktiga på att få ned det snabbt.
Alla efterblivna challanges som är mer eller mindre skapade för att försätta godtrogna människor i riskfyllda situationer.
Ytlighet säljer.

Så TikTok är Darwin Awards 2.0?

Skrivet av anon134512:

Som tur är, så är dock vegobullar ett mer vanligt begrepp som typ alla använder. Av någon anledning ingen förstår skulle Leif kalla sitt för köttfria köttbullar, ett begrepp ingen använder? Det är märkligt, ordet kött brukar ju inte direkt locka vegetarianer och veganer.

De flesta av dess har dock tidigare ätit kött, och då är det väl rimligt att något som försöker efterlikna en specifik kötträtt också lånar namnet av denne när personen vill ha något liknande men vegetariskt. Kan också tänka att det är bra för köttätare som försöker hitta substitut till "den där vännen/släktingen" när man bjuder på mat.

Skrivet av Stefflo:

Jag skulle säga att en bra folkmängd är nog att ca 5 miljarder och idag är vi runt 7,5 miljarder så några ska bort, vem är sugen?

Mina ickeexisterande barn hälsar att de är intresserade av att hjälpa till.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Så TikTok är Darwin Awards 2.0?

De flesta av dess har dock tidigare ätit kött, och då är det väl rimligt att något som försöker efterlikna en specifik kötträtt också lånar namnet av denne när personen vill ha något liknande men vegetariskt. Kan också tänka att det är bra för köttätare som försöker hitta substitut till "den där vännen/släktingen" när man bjuder på mat.

Tik Tok hostar Darwingalan. Ja, det är rimligt att försöka efterlikna kötträtt men köttfria köttbullar känns poänglöst. Alla andra märken kör på vegobullar eller vegetariska bullar och på bilden syns tydligt vad det är man försöker efterlikna. Substituten är jag helt för och äger regelbundet.