Valve stramar åt regler för kampanjpriser på Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve stramar åt regler för kampanjpriser på Steam

Från och med den 28 mars ändras Steams policy för att motverka bluffkampanjer och förbjuda låga rabattsummor om enstaka procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valve gör så mycket rätt hela tiden, men samtidigt vill man inte att de ska ha monopol.

Det är en svår balansgång för samvetet.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jockos:

Valve gör så mycket rätt hela tiden, men samtidigt vill man inte att de ska ha monopol.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Väldigt paradoxal känsla

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fast skulle steam få monopol så slipper man alla andra fishy launchers. Steam funkar så pass bra att jag är beredd att betala ett hyfsat påslag på speltitlar för att inte behöva köpa dem på andra ställen.
Min enda grief är dock att steam poppar upp när jag startar datorn med kampanjer som jag inte är intresserad av. Detta kan jag utan några större problem leva med

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Bra då kanske många storspel som har funnits ute ett tag som RDR2 kan få högre rabatt än 50%.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast skulle steam få monopol så slipper man alla andra fishy launchers. Steam funkar så pass bra att jag är beredd att betala ett hyfsat påslag på speltitlar för att inte behöva köpa dem på andra ställen.
Min enda grief är dock att steam poppar upp när jag startar datorn med kampanjer som jag inte är intresserad av. Detta kan jag utan några större problem leva med

Det finns absolut inga reella fördelar för oss konsumenter med monopol. Jag förstår att man kan vara lat och bekväm, jag är det själv, men det känns som att man kanske borde dra gränsen någonstans. Dock helt okej om du inte vill dra den just där, vi kan ju inte engagera oss i absolut allt

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av jockos:

Dom är lite som bolaget, ett bra monopol

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom är lite som bolaget, ett bra monopol

Trodde du skulle skriva bra öppettider, men.............................................

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Det är ett problem tycker jag hur många spel som så ofta är på rea, på typ 70-90% att jag aldrig skulle överväga att köpa om det inte är på rea. Civ är ju ett exempel på skärmdumpen med -85%, men finns många, många fler.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Om de har över 50 % av marknaden (hur exakt den ska bestämmas här är en annan fråga) så har de en dominerande ställning (de kan även ha det även om de har mindre än 50 %), vilket aktiverar reglerna om dominerande ställning i artikel 102 i FEUF. Så de begränsas därigenom i vart fall därigenom vad gäller konkurrenshämmande åtgärder.

Permalänk
Medlem

Konstigt med en övre gräns på 90%, ska gratisspel inte längre kunna erbjudas? Antar att det inte finns någon övre gräns?

Permalänk
Medlem

Bra, bra.

Skrivet av jockos:

Sant, och det är 50% av anledningen till att jag handlar hos GOG så ofta som möjligt. Resterande 50% är pga att DRM är en förbannad styggelse som borde totalförbjudas!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt med en övre gräns på 90%, ska gratisspel inte längre kunna erbjudas? Antar att det inte finns någon övre gräns?

Gratisspelen har oftast innehåll som man kan köpa som boosters, kosmetiska tillägg och annat.
Jag antar att även de innefattas i "your product".

Själva gratisspelet kan ju inte ha någon rabatt då de inte har ett pris så då berörs de inte av dessa regler.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har aldrig kunnat sätta ett spel till 100% självt som en utgivare, dvs gratis, för att göra det måste du kontakta steam. Jag tror inte detta ändrar något på det systemet utan snarare vad detta ändrar på är vad utgivare själva kan göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Om de har över 50 % av marknaden (hur exakt den ska bestämmas här är en annan fråga) så har de en dominerande ställning (de kan även ha det även om de har mindre än 50 %), vilket aktiverar reglerna om dominerande ställning i artikel 102 i FEUF. Så de begränsas därigenom i vart fall därigenom vad gäller konkurrenshämmande åtgärder.

De håller ju faktiskt indirekt på med konkurrenshämmande beteende. De nyttjar personers lathet för att få sig en fördel via modscenen vilken borde vara helt öppen.
Många moddar finns bara på Steam om det inte är så att någon olovligen mot modskaparens tillåtelse laddat upp modden någon annan stans. För att komma åt en mod som bara finns på Steam så måste man antingen äga spelet på just Steam eller gå via en extern tjänst som på något vis laddar ned modden från Steam. Förmodar att det går via någon annans konto.
Detta system ska ha varit öppet en gång i tiden, men är inte det längre. Skulle inte förvåna mig om de lyckas sätta stop för de externa tjänsterna på något vis längre fram.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

DRM är en förbannad styggelse som borde totalförbjudas!

På vilket sätt har du blivit hindrad av Steams DRM?

Det har funnits många andra dåliga DRM-lösningar genom åren, men Steams DRM har jag aldrig haft ett enda problem med. Sen får man nog fundera ett varv till och inse att DRM var en av grundförutsättningarna för att digital distribution skulle bli av från första början, då det var det enda sättet för utgivare av spel att skydda sina investeringar mot en generation av pirater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På vilket sätt har du blivit hindrad av Steams DRM?

Det har funnits många andra dåliga DRM-lösningar genom åren, men Steams DRM har jag aldrig haft ett enda problem med. Sen får man nog fundera ett varv till och inse att DRM var en av grundförutsättningarna för att digital distribution skulle bli av från första början, då det var det enda sättet för utgivare av spel att skydda sina investeringar mot en generation av pirater.

Jag tycker till exempel att det är konstigt att någon som testar wallhack i CS riskerar att bli av med hela sitt konto, kanske med tusentals spel på. Inte riktigt DRM, men ett allvarligt sned maktsituation kan jag tycka

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tycker till exempel att det är konstigt att någon som testar wallhack i CS riskerar att bli av med hela sitt konto, kanske med tusentals spel på. Inte riktigt DRM, men ett allvarligt sned maktsituation kan jag tycka

Fast det där är ju totalt hitte-på, det fungerar inte sådär.

On topic så låter det som vettiga regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

"Testa wallhack i CS" är en försköning av att hackat i cs och då ska man ha en ban och det är bra att det svider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

"Testa wallhack i CS" är en försköning av att hackat i cs och då ska man ha en ban och det är bra att det svider.

Ban: absolut
Bli av med ett helt spelbibliotek: känns obefogat

Observera att jag inte vet om detta händer, men sett att folk blivit av med konton. Kanske är lite mer upprepade förseelser då?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Observera att jag inte vet om detta händer, men sett att folk blivit av med konton. Kanske är lite mer upprepade förseelser då?

Det ska till ganska mycket för att du ska "bli av" med ditt konto. Vi snackar bedrägeri, pengatvätt och liknande alltså riktiga lagbrott. Fusk inkluderas inte i det här. Exempelvis finns ju den här liraren;
https://win.gg/news/this-steam-user-has-been-vac-banned-42-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Det ska till ganska mycket för att du ska "bli av" med ditt konto. Vi snackar bedrägeri, pengatvätt och liknande alltså riktiga lagbrott. Fusk inkluderas inte i det här. Exempelvis finns ju den här liraren;
https://win.gg/news/this-steam-user-has-been-vac-banned-42-ti...

Fair enough!

Oavsett om det händer eller ej så är man iaf helt maktlös som slutanvändare om någon aktör skulle konka eller börja ta bort konton eller köp. GOG är ju bättre där för du kan ha allting fritt från DRM hemma och bestämma själv vad du vill spela

Tror dock knappt det gör någon skillnad i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DRM på Steam är faktiskt helt valfritt för utvecklarna, och det finns många spel som inte kräver Steam när de väl är installerade (inklusive flera av Valves egna spel som Half Life- och Portal-serien faktiskt). Det finns en lista på DRM-fria spel på Steam t.ex. här,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

På sätt och vis känns det "tryggt" med ett monopol när man har många tusentals kronor "investerade" i spel där. Mindre risk att de plötsligt går i kk och man förlorar allt man köpt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ban: absolut
Bli av med ett helt spelbibliotek: känns obefogat

En VAC-ban låser bara kontot från VAC-spel online under ban-perioden.

Det är bra hårt att bli av med ett helt konto för att lillebror fuskat eller att man bara skulle testa offline, men det är ju en läxa för livet i konsekvenstänk också. Upprepade förteelser borde absolut terminera kontot. Man kan alltid låta bli fusk och hacks, det är ett alternativ.

Spela datorspel är ju liksom inte en mänsklig rättighet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är problem när det säljs saker med en påstådd rabatt på 75-90%. Kan man varannan månad erbjuda en sådan rabatt så är uppenbarligen ordinarie pris ett hittepå-pris. Så det hade varit önskvärt med en lägre gräns för tillåten rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

En VAC-ban låser bara kontot från VAC-spel online under ban-perioden.

Precis.

Den här löjliga myten om att "folk blir av med sina konton" har ingen koppling till verkligheten, utan är något som sprids av påkomna fuskare för att försöka väcka sympati för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis.

Den här löjliga myten om att "folk blir av med sina konton" har ingen koppling till verkligheten, utan är något som sprids av påkomna fuskare för att försöka väcka sympati för dem.

Dåså, där hade jag helt enkelt fattat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag tycker det är problem när det säljs saker med en påstådd rabatt på 75-90%. Kan man varannan månad erbjuda en sådan rabatt så är uppenbarligen ordinarie pris ett hittepå-pris. Så det hade varit önskvärt med en lägre gräns för tillåten rabatt.

Rabatten borde väl vara en procentsats på snitt priset på senaste månaden eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Valve är ju väldigt duktiga på att hålla uppe priserna och erbjuda kassa reor? Men ändå får de någon slags cred kommer inte begripa detta förrän det går hitta bra deals på steam

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x