Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Pratar vi PC Recensioner eller allmänt?

FromSoft kommer aldrig göra ett spel med TB/Mus i åtanke. Det vet nog de flesta som följt Souls spelen. De är Konsollspel i förstahand, PC andra. Allt fungerar så mycket bättre med en kontroller ändå. Bara kika på Witcher 3, mycket bättre med en handkontroll bortsett från att sikta med Crossbow. Förstapersons spel som Skyrim är däremot trevligare med TB/Mus.

Spel för Mus/TB brukar ju ha rätt klumpig melee combat. Speciellt om de ska ha block+attack på höger/vänster och på det ska man ju ha en heavy attack där man håller in vänsterklick, inte alls lika flytande som att bara trycka på en knapp för vardera sak.

Sifu t.ex. mycket trevligare med kontroll än TB/Mus.

Japanska utvecklare vill helt enkelt inte, och bryr sig inte särskilt mycket om PC. Deras egna marknad är dominerad av konsoller och mobiler.

OM man recenserat spelet på PC så bör man ju dock slå ner på detta oavsett om det är väntat eller ej.
Men jag håller med att om man testat spelet på någon helt annan plattform så blir det ju en icke-fråga där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Pratar vi PC Recensioner eller allmänt?

FromSoft kommer aldrig göra ett spel med TB/Mus i åtanke. Det vet nog de flesta som följt Souls spelen. De är Konsollspel i förstahand, PC andra. Allt fungerar så mycket bättre med en kontroller ändå. Bara kika på Witcher 3, mycket bättre med en handkontroll bortsett från att sikta med Crossbow. Förstapersons spel som Skyrim är däremot trevligare med TB/Mus.

Spel för Mus/TB brukar ju ha rätt klumpig melee combat. Speciellt om de ska ha block+attack på höger/vänster och på det ska man ju ha en heavy attack där man håller in vänsterklick, inte alls lika flytande som att bara trycka på en knapp för vardera sak.

Sifu t.ex. mycket trevligare med kontroll än TB/Mus.

Japanska utvecklare vill helt enkelt inte, och bryr sig inte särskilt mycket om PC. Deras egna marknad är dominerad av konsoller och mobiler.

Ptja, spelet är släppt på PC så....

Vad de flesta vet som följt Souls spelen förändrar inte att recensenter som inte nämner detta har missat att göra sitt jobb. Sen kan jag inte hålla med om att allt funkar mycket bättre med handkontroll - jag skulle aldrig få för mig att spela Witcher eller något annat PC spel med handkontroll.

Tur att jag kunde testa utan att köpa spelet. Uppenbarligen bryr sig inte utvecklaren om PC, och då bryr inte jag mig längre om spelet.

Permalänk
Medlem

Jag har otroligt roligt med spelet. Tar nu en paus. Känslan av att utforska och bara hitta saker, det är fantastiskt. Jag glömmer ständigt att man kan hoppa! Så jag ser items ligga nånstans och bara, "hmm, hur ska jag få tag på den", när jag kunnat hoppat hela tiden. Får "unlearna" lite. Och sen förstår jag inte riktigt detta med ashes of war och vad som händer om man ändrar det, om man förlorar den för alltid då?

Varning, lite meta; Detta är för övrigt, för er som inte spelar From-spel så mycket, en aspekt av deras spel som är så jävla bra. Eftersom dem är invecklade och komplexa by design, så hjälps man åt. Det känns lite som när man var ung och gav sin polare IDKFA och IDDQD till Doom.

Jag har undvikit all media kring spelet. Har inte sett trailern, inga reviews, Vaati videor, ingenting. Helt blint. Rekommenderar det starkt.

Edit:
Enda kritiken jag har är att det inte är så optimerat som det borde vara, relativt den visuella kvalitén, frame stuttering ibland samt att när man kör med PS4-kontroller så är alla prompts fortfarande för Xbox. Lugnt för mig som är van men lite irriterande. Musiken kan ibland bli lite påtaglig så jag funderar på att antingen stänga av det (och se till så det bara är i boss fights) eller sänka det bara.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

OM man recenserat spelet på PC så bör man ju dock slå ner på detta oavsett om det är väntat eller ej.
Men jag håller med att om man testat spelet på någon helt annan plattform så blir det ju en icke-fråga där.

Har ni några exempel på PC recensioner gällande spelet där de inte alls nämner kontrollen?
De flesta recensenter skiter totalt i ex. prestanda och annat i sina recensioner och recenserar själva spelet.
Cue Cyberpunk.

Skrivet av DasIch:

Ptja, spelet är släppt på PC så....

Vad de flesta vet som följt Souls spelen förändrar inte att recensenter som inte nämner detta har missat att göra sitt jobb. Sen kan jag inte hålla med om att allt funkar mycket bättre med handkontroll - jag skulle aldrig få för mig att spela Witcher eller något annat PC spel med handkontroll.

Tur att jag kunde testa utan att köpa spelet. Uppenbarligen bryr sig inte utvecklaren om PC, och då bryr inte jag mig längre om spelet.

Fast dessa spel (Witcher mfl) är ju inte "PC" Spel utan Multiplat spel där fokus ligger på Handkontroll och Konsoll.
Att hålla ned vänsterklick för att göra en heavy attack för att högerklick är upptagen med Block blir så segt och flyter inte alls på lika bra som att ha en dedikerad knapp. Heavy attack på tangentbordet blir ju lite konstigt. Och sedan har du ju inte möjligheten på samma sätt att röra dig om du jämför en Joystick med WASD vilket handikappar en till viss del.

Min upplevelse i Witcher blev betydligt bättre med en handkontroll över Mus/TB. Speciellt då hur sjukt seg och konstigt Geralt rör sig med TB. Vilket är en anledning till varför de lade till Alternate Movement i spelet i någon patch senare. Men hjälper inte så mycket. Samma sak gäller Red Dead Redemption 2, rörelserna lämpar sig bättre en Joystick än WASD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast dessa spel (Witcher mfl) är ju inte "PC" Spel utan Multiplat spel där fokus ligger på Handkontroll och Konsoll.
Att hålla ned vänsterklick för att göra en heavy attack för att högerklick är upptagen med Block blir så segt och flyter inte alls på lika bra som att ha en dedikerad knapp. Heavy attack på tangentbordet blir ju lite konstigt. Och sedan har du ju inte möjligheten på samma sätt att röra dig om du jämför en Joystick med WASD vilket handikappar en till viss del.

Min upplevelse i Witcher blev betydligt bättre med en handkontroll över Mus/TB. Speciellt då hur sjukt seg och konstigt Geralt rör sig med TB. Vilket är en anledning till varför de lade till Alternate Movement i spelet i någon patch senare. Men hjälper inte så mycket. Samma sak gäller Red Dead Redemption 2, rörelserna lämpar sig bättre en Joystick än WASD.

Det här är ju din åsikt men du uttrycker dig som om det vore fakta. Jag delar inte åsikten utan tycker Witcher 3 var grymt bra med tangentbord och mus, och jag skulle aldrig vilja spela det med handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Provade en timme idag. Dödade fiender i godan ro och plötsligt gick jag i en fälla så jag teleporterades till andra sidan kartan och stendog av allt som rörde sig, är fortfarande fast där.

10/10

Det är bara dra löpet. Rakt ut, upp till vänster, och sen förbi den där vidriga grejen som kommer mot dig. Fortsätt löpa bara så kommer du ner i en vanlig grotta till slut och därifrån kan du ta dig vidare.

Skrivet av Rickosaurus:

Jag blev sugen på spelet efter ha läst recensionen inne på Gamereactor, har dock en fråga angående spelet som jag hoppas någon välvillig person här kan svara på.

Jag har egentligen aldrig varit särskilt inne på FromSoftwares spel där det känns som att det är svårighetsgraden som är "hypen" istället för berättelsen, dock så köpte jag Bloodborne för det verkade vara så stämningsfullt, jag tappade tyvärr intresset ganska så fort och jag gillade inte att man skulle skapa sin egen karaktär i början av spelet, rent generellt så gillar jag inte rollspel där "character creation" är en stor del av spelet, jag har t.ex. aldrig spelat Elder Scrolls eller liknande spel där man ska välja ras, kön osv osv, utan jag föredrar "färdiga" karaktärer man spelar som.

Så för att komma till frågan, jag undrar om Elden Ring har samma upplägg som Bloodborne och andra rollspel?, skapar man sin egen karaktär i spelet eller är det en befintlig person och berättelse man upplever i spelet?

Tack på förhand för ev. svar och önskar alla som läser detta en trevlig helg! (samt trevligt spelande )

Det är exakt samma sak. Karaktären spelar liksom ingen roll i dessa spel, kör med ett default utseende bara och döp den till Kalle Kalas. Det spelar ingen roll. Det är inte ett rollspel i den bemärkelsen. Och det är inte svårighetsgraden som är själva poängen, men den bidrar ju till att spelet ger den känsla det ger. I spel där man mejar ner 10 fiender med en ultracombo och sin slow time-perk med 5x mer grenade damage när man hoppar så blir man ju bara less när man dör. Här är man van vid att dö, så man blir glad när man vinner. Det är två helt olika saker.

Skrivet av Dennisen:

Nu kom jag ihåg varför jag inte gillade dark souls.
Klarar inte av att spela med "lock on target" system, så jävla klumpigt! musen stängs ju av helt så fort man låser på ett mål.

Går det att ändra på något sätt?

Kom där alldrig en mod till dark souls som gör om kontrollerna till vanlig strafe med mouse look?

Spela med kontroll. Souls-spelen är i princip ospelbara med tangentbord och mus enligt mig. Det är inte gjort för det. Det är som att spela racingspel med mus och tangentbord.

Skrivet av asrte1:

vad ska man lira för klass när man e nybörjare? detta är mitt första souls-spel

Den du tycker har häftigast utseende. Typ. Det spelar otroligt lite roll efter någon timme, men jag hade väl tipsat om Vagabond om du vill döda saker med närstridsvapen. Ta någon annan om du vill köra trollerier.

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen konsol eller handkontroll. Spelar endast med pc, tangentbord och mus. Har aldrig spelat dessa spel och misstänker att de kommer vara ganska svåra för mig. Har köpt men tror jag returnerar det och besöker piratbukten istället om jag skulle känna det inte var min grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har ni några exempel på PC recensioner gällande spelet där de inte alls nämner kontrollen?

Jag bemötte främst ett lite konstigt svar på någon annans inlägg, men vi har ett exempel på systersajten FZ...
https://www.fz.se/recension/289305-elden-ring-recension-del-1
https://www.fz.se/recension/289322-elden-ring-recension-del-2

Den känns väl inte som att den är skriven specifikt för PC men det är tydligt att recensenten testat åtminstone bland annat på PC (diskuterar bland annat framedrops på PC och att de inte tycker problemen varit så stora ändå) och den är taggad med "PC".

Kontrollerna berörs lite i allmänna termer, men inga kommentarer om just frågeställningen kring mus/tangentbord.

Skrivet av Nozomi:

De flesta recensenter skiter totalt i ex. prestanda och annat i sina recensioner och recenserar själva spelet.
Cue Cyberpunk.

Fast vad gäller Cyberpunk 2077 så har väl mycket av kritiken gällt just "själva spelet".

Skrivet av Nozomi:

Fast dessa spel (Witcher mfl) är ju inte "PC" Spel utan Multiplat spel där fokus ligger på Handkontroll och Konsoll.
Att hålla ned vänsterklick för att göra en heavy attack för att högerklick är upptagen med Block blir så segt och flyter inte alls på lika bra som att ha en dedikerad knapp. Heavy attack på tangentbordet blir ju lite konstigt. Och sedan har du ju inte möjligheten på samma sätt att röra dig om du jämför en Joystick med WASD vilket handikappar en till viss del.

Min upplevelse i Witcher blev betydligt bättre med en handkontroll över Mus/TB. Speciellt då hur sjukt seg och konstigt Geralt rör sig med TB. Vilket är en anledning till varför de lade till Alternate Movement i spelet i någon patch senare. Men hjälper inte så mycket. Samma sak gäller Red Dead Redemption 2, rörelserna lämpar sig bättre en Joystick än WASD.

Personligen tycker jag att Witcher 3 (antar att det är vad som avses) fungerar helt okej med både med mus/tangentbord och handkontroll.
Dock håller jag med såtillvida att handkontroll känns något bättre på det hela taget, mycket eftersom mus/tangentbord skapar en förväntan av precision, vilken inte riktigt infrias.
Då skapar handkontrollen mer realistiska förväntningar och det i sig gör att det känns lite bättre, helt bortsett från hur kontrollerna fungerar rent praktiskt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har nu provat med en PS3 kontroller också, samma skit där jag klarar bara inte av att styra gubben alls i detta spel.
Synd att styrningen ska sabba ett helt spel för det verkar bra annars.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

PS Prompts/Buttons (För PC) kommer garanterats fixas med tanke på feedback som skickats deras väg. I övrigt så finner jag det mycket underhållande att läsa "haters" kommenterar om att det är ospelbart på PC.. Det är det inte.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det var väl typ nån digital guide och en gesture man annars måste låsa upp genom att spela coop med någon som har förbokat. Jag förbokade bara av samma anledning som du, bryr mig inte riktigt om det man får. Till PC alltså.

Själv så har jag en sambo som pluggar till HP så hennes föräldrar har erbjudit sig att vara barnvakt den helgen så att hon kan plugga ifred. Åh nej. Attans. Vilken tråkig timing, att min sambo kommer sitta med huvudet i matteböcker och att barnen inte kommer vara hemma, samtidigt som Elden Ring släpps. Attans. Äsch.

#osis #attansrabarber

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Kan ni andra ansluta till nätverket? (Har xbox) . Det står connection failed, please check network.

Det är inget fel på mitt nät

Permalänk
Medlem

Kanske är bra, vet inte.
Men lockas inte själv alls av temat och speltypen: Medeltid/riddare/liknande som springer runt med svärd och magi, slåss mot div monster/bossar (en viss förenkling, men ni fattar).

Permalänk
Medlem

Okej.. någon får förklara för mig..

Hur ska jag egentligen spela spelet?
Jag farmade så jag hade 4-5k coins eller vad det heter... gick runt och sedan hittade jag en grotta.. clearade den och kom till bossen som jag inte lyckades döda..

Jag förstår att om man dör en gång så förlorar man ALLA coins, men då behöver man ta sig till kroppen på andra försöket... men jag dog ju hos bossen så det var ju inte så jäkla enkelt...

Hur ska man liksom veta om man kommer klara bossen eller ej ? Ska man slösa sina pengar så ofta det bara går ?

Edit: Hur följer jag main quest liksom? Förstår att det är fritt fram att göra vad man vill, men man vill ju få någon hint ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hur ska man liksom veta om man kommer klara bossen eller ej ? Ska man slösa sina pengar så ofta det bara går ?

Det är lite som att spela på börsen. Gambla inte med det du inte har lust att förlora Men du kommer alltid kunna tjäna ihop dem så det är ju inte hela världen om du blir av med dem. Men om du har 2-3 levels värt av runes på dig kan det ju vara en idé att gå och spendera dem innan du försöker döda en boss.

Skrivet av D.:

Kanske är bra, vet inte.
Men lockas inte själv alls av temat och speltypen: Medeltid/riddare/liknande som springer runt med svärd och magi, slåss mot div monster/bossar (en viss förenkling, men ni fattar).

Låter som helt fel spel för dig då, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är bara dra löpet. Rakt ut, upp till vänster, och sen förbi den där vidriga grejen som kommer mot dig. Fortsätt löpa bara så kommer du ner i en vanlig grotta till slut och därifrån kan du ta dig vidare.
Det är exakt samma sak. Karaktären spelar liksom ingen roll i dessa spel, kör med ett default utseende bara och döp den till Kalle Kalas. Det spelar ingen roll. Det är inte ett rollspel i den bemärkelsen. Och det är inte svårighetsgraden som är själva poängen, men den bidrar ju till att spelet ger den känsla det ger. I spel där man mejar ner 10 fiender med en ultracombo och sin slow time-perk med 5x mer grenade damage när man hoppar så blir man ju bara less när man dör. Här är man van vid att dö, så man blir glad när man vinner. Det är två helt olika saker.
Spela med kontroll. Souls-spelen är i princip ospelbara med tangentbord och mus enligt mig. Det är inte gjort för det. Det är som att spela racingspel med mus och tangentbord.
Den du tycker har häftigast utseende. Typ. Det spelar otroligt lite roll efter någon timme, men jag hade väl tipsat om Vagabond om du vill döda saker med närstridsvapen. Ta någon annan om du vill köra trollerier.

Tog mig tillbaka! Var lite sugen att googla ett tag men har lovat mig själv att googla 0 på första genonspelningen. Får se hur det går.

Rent generellt tycker jag det här spelet hittills är mycket enklare än dom andra soulsborne spelen. Alla svåra strider är lätta att fly från/hoppa över och det finns så mycket att göra/utforska att man rent mentalt enkelt kan lägga det svåra åt sidan och ta det sen. Älskar också att det inte är markers över hela jävla kartan som i tex Witcher 3, ger sån grym stress och känsla av att man bara jobbar sig igenom uppgifter.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är lite som att spela på börsen. Gambla inte med det du inte har lust att förlora Men du kommer alltid kunna tjäna ihop dem så det är ju inte hela världen om du blir av med dem. Men om du har 2-3 levels värt av runes på dig kan det ju vara en idé att gå och spendera dem innan du försöker döda en boss.

Okej så det är med Runes man alltså lvlar upp med ? För jag kunde inte hitta något xp system. Är det alltså det som är " runes needed" som visar hur mycket jag behöver samla på mig för att lvla.
Finns det någon lvl cap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Rent generellt tycker jag det här spelet hittills är mycket enklare än dom andra soulsborne spelen. Alla svåra strider är lätta att fly från/hoppa över och det finns så mycket att göra/utforska att man rent mentalt enkelt kan lägga det svåra åt sidan och ta det sen.

Tyckte jag med. Nu är jag förbi första (riktiga) bossen och inne i en mer Dark Souls-liknande borg. Helvete. Dött sjuttielva gånger och det finns ingenstans att fly och det är vissa monster som är helt dumma i huvudet. Så man ska inte lockas att tro att hela spelet kommer vara lika enkelt som open world-delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Okej så det är med Runes man alltså lvlar upp med ? För jag kunde inte hitta något xp system. Är det alltså det som är " runes needed" som visar hur mycket jag behöver samla på mig för att lvla.
Finns det någon lvl cap?

Japp, du använder dina "pengar" både för att köpa levels och andra saker. Samma valuta du handlar grejer för hos merchants alltså. Så det kan vara värt att fundera på om du ska levla en gång eller köpa ett fett svärd t.ex.

Level cap är 99 i alla stats. Du kommer aldrig komma dit på en normal genomspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Japp, du använder dina "pengar" både för att köpa levels och andra saker. Samma valuta du handlar grejer för hos merchants alltså. Så det kan vara värt att fundera på om du ska levla en gång eller köpa ett fett svärd t.ex.

Level cap är 99 i alla stats. Du kommer aldrig komma dit på en normal genomspelning.

Tack för svar... hur gör du för att hålla reda på vilka grottor du har clearat ? Är kanske inte roligt att typ cleara samma grotta flera ggr

Permalänk
Medlem

Tips till de som har det kämpigt:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag kan dock tycka att det är tråkigt när man typ har clearat ett helt område och så dör man på de sista mobsen och behöver börja om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Tack för svar... hur gör du för att hålla reda på vilka grottor du har clearat ? Är kanske inte roligt att typ cleara samma grotta flera ggr

Det har jag väl inte riktigt, annat än att jag känner igen om jag har varit någonstans redan. Om du har en site of grace du kan hoppa till på kartan så är det väl en bra ledtråd till att du redan varit där.

Skrivet av adde1337:

Jag kan dock tycka att det är tråkigt när man typ har clearat ett helt område och så dör man på de sista mobsen och behöver börja om...

Du kan ju alltid skippa rätt mycket när du vet var allt är, bara spring förbi. Och du har ingen anledning att döda allt i en grotta heller, om du har tagit belöningen så är det ju bara att du lämnar.

Själv har jag sprungit runt i (spoilers eventuellt?)

Stormveil Castle ett par timmar och har ingen aning om vart jag ska. Jag har låst upp genvägen och dödat den där jävla helvetesgrejen med tusen armar så att den slutar respawna, men alla vägar därifrån känns som en väg tillbaka dit jag redan har varit, en återvändsgränd, eller ut till starten igen där det är 400 grabbar som dödar mig rätt snabbt

Dold text

. Ger upp för ikväll, kanske blir tydligare vart jag ska någonstans imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag klarar fan inte Shardbearer Godrick...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur det kan fått så bra reviews, kommande från Horizon Forbidden West kunde man tro att detta släpptes 2015 med sin spelmekanik och grafik... Världen är stor, tom och öppen. Vissa fiender och bossar två shottar och har attackerar som mer eller mindre teleporterar dem till dig. Slottet är en enorm jäkla röra...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Vissa fiender och bossar två shottar och har attackerar som mer eller mindre teleporterar dem till dig. Slottet är en enorm jäkla röra...

Username related?

Det är inte samma typ av spel. Hela grejen med FromSoftwares spel är att inget blir serverat på silverfat, varken storyn eller waypoints eller quests. Det är det som gör det kul. Och om du säger att världen är tom har du inte utforskat speciellt mycket. Det är ju grejer överallt.

Permalänk
Medlem

Är just nu lvl 17. Känns som jag har utforskat allt i närområdet... men går jag till ny zon så är det fan för svårt.

Typ den där jävla gubben på häst med two-hand... måste ju typ kita honom om jag ska ens ha en chans

Permalänk
Medlem

<sax> wall of test </sax>

Kan inte inte endra sättning si menyerna.
bara keyboard å mus.
Kommer in och kan ändra med musen men att sava allt se "press B", ja b funkar inte, inte heller y för reset eller symbolen som tar er tillbaka TLL förra skärmen.

Koma nog garanterat en patch idag.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Mycket stuttering när områden laddas och den del tappade frames i övrigt. Det pågår serverunderhåll nu mellan åtta och tio.
Och grafiken hade kunnat vara bättre.

Annars bra spel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag bemötte främst ett lite konstigt svar på någon annans inlägg, men vi har ett exempel på systersajten FZ...
https://www.fz.se/recension/289305-elden-ring-recension-del-1
https://www.fz.se/recension/289322-elden-ring-recension-del-2

Den känns väl inte som att den är skriven specifikt för PC men det är tydligt att recensenten testat åtminstone bland annat på PC (diskuterar bland annat framedrops på PC och att de inte tycker problemen varit så stora ändå) och den är taggad med "PC".

Kontrollerna berörs lite i allmänna termer, men inga kommentarer om just frågeställningen kring mus/tangentbord.

Fast vad gäller Cyberpunk 2077 så har väl mycket av kritiken gällt just "själva spelet".

Personligen tycker jag att Witcher 3 (antar att det är vad som avses) fungerar helt okej med både med mus/tangentbord och handkontroll.
Dock håller jag med såtillvida att handkontroll känns något bättre på det hela taget, mycket eftersom mus/tangentbord skapar en förväntan av precision, vilken inte riktigt infrias.
Då skapar handkontrollen mer realistiska förväntningar och det i sig gör att det känns lite bättre, helt bortsett från hur kontrollerna fungerar rent praktiskt.

Cyberpunk prisades ju som världens bästa spel av i stort sett alla recensenter när spelet släpptes

Grejjen med mus är ju att kontrollschemat inte riktigt passar ett spel där du har 360* movement i dina fötter. Utan lämpar sig bäst till spel där man strafar. Vilket inte alls skulle fungera i Souls spel utan att göra spelet sjukt mycket enklare då du helt enkelt skulle kunna strafa runt bossar ochsåvidare.