Hur bör jag dra nätverk i villan?

Permalänk
Medlem

Hur bör jag dra nätverk i villan?

Vi håller för tillfället på att renovera hela huset och när vi ändå har ner all tretex på väggarna så tänkte vi dra ordentliga uttag för ethernet till alla rum. Varje uttag kommer dras upp till vinden från respektive rum. Frågan är bara vad som är mest lämpligt att göra i vår situation?

Fibern kommer in i "Hobby/spelrum 1" och jag funderar på om man ska ha själva centralen i det rummet eller om man istället ska dra upp nätverket helt och hållet på vinden. Fördelen med detta är att det blir oerhört lätt att koppla in alla kablar som kommer från vardera rum, men nackdelen är att jag inte vet hur klimatet på en vind är + att vi behöver få upp ström dit.

Helst vill jag få bort allt från "Hobby/spelrum 1", då en nätverkscentral med massor av switchar förstör rummet en aning. Hur ni någon idé hur man kan lösa detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Tänker du ha några övervakningskameror inne (mot ytter dörr eller på annan plats) eller utomhus?
Dra kablar till de ställena redan nu, tejpa ändarna så att fukt inte kommer in i kabeln (kanske onödigt men så gjorde jag).

För utomhus kameror så hade jag dragit två kablar till varje hörn på huset, sedan kan du koppla in på de ställen där du vill.
Kanske en extra kabel mot den sidan där du har uppfarten beroende på hur det ser ut.

Om du i framtiden vill ha en nätverksansluten ringklocka så dra en kabel till ytterdörren också, så mycket smidigare med POE för ringklockan än att behöva byta batteri på den.

Hur tänker du köra ditt WiFi i huset? Dra kabel till de innertak där du tänker sätta upp dina AP:s.

Dra dubbel kabel till alla uttag inomhus.
Jag hade dragit in ett uttag någonstans i köket också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Du har ju källare, se till att hitta lämplig plats att få ner fiber dit direkt, jämnare temperatur och mindre ljud i övriga huset, det skulle jag sikta på iallafall.
Sedan beroende på förutsättningarna dra därifrån till övriga rum.

Lycka till med huset.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Elvarg:

Helst vill jag få bort allt från "Hobby/spelrum 1", då en nätverkscentral med massor av switchar förstör rummet en aning.

Upp med prylarna i takhöjd så är de ur vägen.

Permalänk
Medlem

Fler uttag/rum speciellt i vardagsrum och spelrummet. Dra ett till köket också när du ändå är igång.
Man kan aldrig har för många eluttag eller nätverksuttag.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback!
Funderar på om man ska dra all form av nätverk upp på vinden, för att sedan låta allt kablage gå ner via trappan ner till källaren. Detta måste ju vara oerhört mycket bättre än att försöka göra hål genom golvet överallt för att nå källaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Tack för all feedback!
Funderar på om man ska dra all form av nätverk upp på vinden, för att sedan låta allt kablage gå ner via trappan ner till källaren. Detta måste ju vara oerhört mycket bättre än att försöka göra hål genom golvet överallt för att nå källaren?

Det är en bra plan. Om du ändå öppnar väggarna så kan du ju välja en och samma punkt och i förväg sätta in en stor mängd med rör där. Om det inte finns något sådant bra ställe så skulle du kanske kunna göra en vägg tjockare för att tillåta detta eller bygga dit en slits där det går en massa rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Tack för all feedback!

Hur mycket renoverar du? Om golv är öppna kan gå den vägen och sedan föra allt till din favorit väg ner till källaren.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är källaren lika stor som hela huset?
I sådana fall så borra ner genom golvet där uttagen ska sitta i varje rum. Sen drar du kablarna i taket i källaren.
Bättre att ha utrustningen å kablarna i källaren än på vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är källaren lika stor som hela huset?
I sådana fall så borra ner genom golvet där uttagen ska sitta i varje rum. Sen drar du kablarna i taket i källaren.
Bättre att ha utrustningen å kablarna i källaren än på vinden.

Jag funderar som tidigare sagt att dra upp kablarna på vinden istället, för att sedan dra ner dem i källaren genom trappen (kablarna kommer alltså gå från taket längst väggen i trappen). Då får jag en gemensam punkt för alla kablar, istället för att ha dem utspridda i hela källaren. Vad tror du om det?

Vi har dessutom en matkällare precis framför trappen i källaren, där fibern går in i huset. Vi funderar på att göra detta rummet till centralpunkten för hela nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Jag funderar som tidigare sagt att dra upp kablarna på vinden istället, för att sedan dra ner dem i källaren genom trappen (kablarna kommer alltså gå från taket längst väggen i trappen). Då får jag en gemensam punkt för alla kablar, istället för att ha dem utspridda i hela källaren. Vad tror du om det?

Vi har dessutom en matkällare precis framför trappen i källaren, där fibern går in i huset. Vi funderar på att göra detta rummet till centralpunkten för hela nätverket.

Jo visst kan man göra så.
Men blir det inte en stor å ful kabelstam i trappen då?
Tänkte att man drar kablarna i tak, tex två från varje rum. Drar fram den till en punkt och där har man en patchpanel till rummen.

Vinden kan du ju passa på att tilläggsisolera nu när du renoverar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Vi håller för tillfället på att renovera hela huset och när vi ändå har ner all tretex på väggarna så tänkte vi dra ordentliga uttag för ethernet till alla rum. Varje uttag kommer dras upp till vinden från respektive rum. Frågan är bara vad som är mest lämpligt att göra i vår situation?

Fibern kommer in i "Hobby/spelrum 1" och jag funderar på om man ska ha själva centralen i det rummet eller om man istället ska dra upp nätverket helt och hållet på vinden. Fördelen med detta är att det blir oerhört lätt att koppla in alla kablar som kommer från vardera rum, men nackdelen är att jag inte vet hur klimatet på en vind är + att vi behöver få upp ström dit.

Helst vill jag få bort allt från "Hobby/spelrum 1", då en nätverkscentral med massor av switchar förstör rummet en aning. Hur ni någon idé hur man kan lösa detta på bästa sätt?

https://i.imgur.com/6eCJ60n.png

Definitivt vinden, extra speciellt om du skaffar en NAS då dessa inte är knäpptysta.

Permalänk
Medlem

Skulle våga påstå att ha kvar dom där dom är och bara dra kablar därifrån när du ändå håller på. problemet med vinden beroende på hur det ser ut där uppe är att felsökning kan bli mycket bökigare. Samt om du tycker att det förstör i hobby/spelrummet så kan du alltid gömma det snyggt med ett insänkt skåp liknande man gör vid nybyggen. Dom går även att antingen måla eller tapetsera så dom mer eller mindre helt försvinner om man inte bygger en egen. beror självklart lite på hur pass tjocka väggarna är men då har du allt på samma ställe, lätt att komma åt istället för att ha allt uppe på vinden.

Är vinden inredd så är det visserligen lite skit samma men är den inte det så är det mycket smidigare vid uppgradering/felsökning att inte dra upp det på vinden.

Visa signatur

here we go!