2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Vilka fantastiska möjligheter att få vara med om ett rekord. En sån här chans får man bara en gång i livet.... Nu jävlar drar jag och kör en fulltankning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Räkna på vad det kostade att köra en mil på 70 talet och en bil idag av samma storlek, du kommer upptäcka att det är ungefär samma nivåer eller billigare idag.
Fundera på varför man samåkte till jobbet i större utsträckning förr.

Hör ofta detta men i min lilla ort så jobbade alla på orten förr, nu måste halva orten pendla för att kunna ta sig till jobbet. Allt centraliseras och inte ens statliga tjänster finns kvar, man måste ta bilen... Buss då? Busslinjerna är indragna efter dieselpris och för få åkande på bussarna... Regionen tyckte det var för dyrt. Höja priset på bussbiljett gick tydligen inte att göra gör då var de tvungna att också höja priset för de i stan dit allt centraliserats. Och politikerna bor såklart själva och arbetar i stan.

För min egen del så säger jag snart upp mig, finns inga marginaler kvar. Köpa ny bil då... svårt med små marginaler och stor del av lönen går till el och diesel (som köptes som miljöbil och staten gav mig bonus då den var så jävla bra). Kan tillägga att vägarna är så jävla dåliga att man undrar om de verkligen tar ut någon skatt...

På 90-talet kunde jag tanka bilen två ggr på mitt studiemedel sista året på gymnasiet. Misstänker att man knappt hade fått en full tank idag.

Permalänk

Trådens ämne är bensinskatt. Inte skatt i allmänhet och jag drar mig ut en debatt som jag inte borde få ha här.
Skatter har vi dock olika åsikter på och det är starkt politisk ofta åt hållet att andra kan betala.
De som bor i stan är generellt mer för bensinskatt än landsbygdsbor. Och raka motsatsen är det när det gäller gratis kollektivtrafik etc. Det finns en så otroligt tydlig samband med politik och vad man själv tjänar på saker.
När det gäller miljö, så är det ofta så att om högre miljöskatter drabbar andra så höj dem bara. Som landsbyggdsbo kan säga om trängelavgift etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Nu syftar jag på de som pendlar <=7 mil tur då även de billigaste elbilarna klarar av den distansen i minus 40.
Ja, det är jobbigt att behöva ladda men man slipper gnälla om bensinpriset och kan fokusera på det riktiga haveriet istället, nämligen en ohållbar och farlig energipolitik

Tror du att elbilisterna kommer klara sig undan hur länge som helst?
Landet behöver skatterna och ju färre som kommer köra fossilbilar ju lägre kommer inkomsten till skattkistan att bli. Jag gissar att om max fem år så har vi någon form av kilometerskatt på elfordon också som kommer göra dem knappt billigare att köra än vad det idag är att åka fossilbil men då det samtidigt kommer vara ännu dyrare att köra fossilt så kommer det säkert ändå löna sig med en elbil om det passar ens körmönster.

Jag har sett någon uträkning att om alla, både företag och personer betalade en viss procent i skatt på inkomst så skulle hela landet utan problem klara sig att driva runt och jag vet att den skatten var långt under vad vi idag betalar men problemet är att många företag och rika personer kommer undan genom att "skatteplanera" som är helt lagligt plus massor av andra lösningar för att helt enkelt slippa betala ut massa pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trådens ämne är bensinskatt. Inte skatt i allmänhet och jag drar mig ut en debatt som jag inte borde få ha här.
Skatter har vi dock olika åsikter på och det är starkt politisk ofta åt hållet att andra kan betala.
De som bor i stan är generellt mer för bensinskatt än landsbygdsbor. Och raka motsatsen är det när det gäller gratis kollektivtrafik etc. Det finns en så otroligt tydlig samband med politik och vad man själv tjänar på saker.
När det gäller miljö, så är det ofta så att om högre miljöskatter drabbar andra så höj dem bara. Som landsbyggdsbo kan säga om trängelavgift etc.

Många verkar tro på detta, men sanningen är ju att de som kör mest bil är storstadsbor. Det enda län där bilarna går längre än snittet för landet är Stockholms exempelvis. Behovet av bil kan absolut vara lägre där dock, men likväl är det stadsbor som drabbas mest av högre skatt på drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trådens ämne är bensinskatt. Inte skatt i allmänhet och jag drar mig ut en debatt som jag inte borde få ha här.
Skatter har vi dock olika åsikter på och det är starkt politisk ofta åt hållet att andra kan betala.
De som bor i stan är generellt mer för bensinskatt än landsbygdsbor. Och raka motsatsen är det när det gäller gratis kollektivtrafik etc. Det finns en så otroligt tydlig samband med politik och vad man själv tjänar på saker.
När det gäller miljö, så är det ofta så att om högre miljöskatter drabbar andra så höj dem bara. Som landsbyggdsbo kan säga om trängelavgift etc.

Klokt inlägg men jag tror inte att alla bara ser till sig själv.
Jag som är långt ifrån pension och inte har barn ser ändå positivt på att dessa grupper har det väldigt bra.
När det gäller bränsleskatt så skulle jag säga att det är något näst intill genetiskt att gnälla på dessa, det får människor att bonda lika mkt som att prata väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror du att elbilisterna kommer klara sig undan hur länge som helst?
Landet behöver skatterna och ju färre som kommer köra fossilbilar ju lägre kommer inkomsten till skattkistan att bli. Jag gissar att om max fem år så har vi någon form av kilometerskatt på elfordon också som kommer göra dem knappt billigare att köra än vad det idag är att åka fossilbil men då det samtidigt kommer vara ännu dyrare att köra fossilt så kommer det säkert ändå löna sig med en elbil om det passar ens körmönster.

Jag har sett någon uträkning att om alla, både företag och personer betalade en viss procent i skatt på inkomst så skulle hela landet utan problem klara sig att driva runt och jag vet att den skatten var långt under vad vi idag betalar men problemet är att många företag och rika personer kommer undan genom att "skatteplanera" som är helt lagligt plus massor av andra lösningar för att helt enkelt slippa betala ut massa pengar.

Jag hoppas verkligen inte att elbilsbilisterna klarar sig undan och jag suktar efter möjligheten att ha en elbil (behöver kunna ladda).

Permalänk
Medlem

Jag har noll intresse av hur utsläpp av koldioxid från förbränningsmotorn i min bil eventuellt påverkar miljön och vill ha så billigt bränsle som möjligt, finns det någon som representerar denna linje i den allmänna debatten? Jag känner att vi behöver ifrågasätta vissa premisser som alla tar för givna nu när det börjar bränna till i prisutvecklingen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Jag har noll intresse av hur utsläpp av koldioxid från förbränningsmotorn i min bil eventuellt påverkar miljön och vill ha så billigt bränsle som möjligt, finns det någon som representerar denna linje i den allmänna debatten? Jag känner att vi behöver ifrågasätta vissa premisser som alla tar för givna nu när det börjar bränna till i prisutvecklingen.

Svårt att få fossila bränslen billigare än el även om vi helt skippar skatten skulle jag säga. Så köp en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag har noll intresse av hur utsläpp av koldioxid från förbränningsmotorn i min bil eventuellt påverkar miljön och vill ha så billigt bränsle som möjligt, finns det någon som representerar denna linje i den allmänna debatten? Jag känner att vi behöver ifrågasätta vissa premisser som alla tar för givna nu när det börjar bränna till i prisutvecklingen.

https://www.bransleupproret.se/ låter som något för dig.
Sen släpper ju inte bara bilar ut koldioxid, det är bra att ha i åtanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Jag hoppas verkligen inte att elbilsbilisterna klarar sig undan och jag suktar efter möjligheten att ha en elbil (behöver kunna ladda).

Jo, utvecklingen på elbilar går fort och de kommer säkerligen bli bättre hela tiden och städerna kommer kasta ut laddstolpar som om det vore hönsmat men frågan är om det kommer räcka. En villaägare har många gånger inga problem att lösa det men en stor del av hushållen här i landet bor i en lägenhet och då blir det genast lite värre. Se bara i centrala Stockholm idag där boende kan få leta efter en parkering i 20 minuter och då kanske få stå tre kvarter från lägenheten. Ska man sen dessutom då hitta en parkering med laddstolpe, uttag av rätt typ, rätt bolag som äger stolpen så man kan använda någon av sina alla appar där man har abonnemang och som dessutom ska fungera kommer inte göra det lättare.
Detta gäller inte bara Stockholm men är väl säkerligen värst där.
Att tillägga så ska även kablaget i gatorna räcka att mata alla dessa bilar och där är vi absolut inte än heller.

Jag bor själv inte i den staden men har släkt som bor centralt men inte gått över till elbil än så länge. Själv bor jag i villa och kör diesel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Känns som att vi kommer uppnå 30kr/l inom 6 månader

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fortom min då.. senaste 1200km så har den 29.3kWh/mil.
Sedan så får jag betala typ 6.29kr/kWh när jag laddar bilen hos Circle K.

Ja, klart det finns elbilar som är väldigt ineffektiva men man bör inte räkna med en genomsnittlig förbrukning för alla elbilar baserat på de sämsta. Finns bilar som drar över 2 liter milen också men skall man räkna med vad en genomsnittlig bil drar lär man inte basera det på den siffran.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Diskutera saken sakligt och undvik saker som ”du håller inte med mig, alltså har du röstat på parti X”.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fortom min då.. senaste 1200km så har den 29.3kWh/mil.
Sedan så får jag betala typ 6.29kr/kWh när jag laddar bilen hos Circle K.

Vad har du för bil om man får fråga? Den enda jag känner som ligger på den nivån (2,7kWh) är en kollega med model S100D som snittar säkert 130km/h och kör snabbare än 99,7% av svenska befolkningen. 6.29kr så är det billigare på ionity med abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://www.bransleupproret.se/ låter som något för dig.
Sen släpper ju inte bara bilar ut koldioxid, det är bra att ha i åtanke.

Det är sant, jag bryr mig faktiskt lite grann om svavelutsläpp och sånt men det är långt ner på priolistan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag har noll intresse av hur utsläpp av koldioxid från förbränningsmotorn i min bil eventuellt påverkar miljön och vill ha så billigt bränsle som möjligt, finns det någon som representerar denna linje i den allmänna debatten? Jag känner att vi behöver ifrågasätta vissa premisser som alla tar för givna nu när det börjar bränna till i prisutvecklingen.

Håller med dig. Varför ska vi lida så otroligt mycket ekonomiskt när länder som faktiskt gör de stora utsläppen inte bryr sig ett skit. Sverige är en fis i rymden och vi ska gå i personlig konkurs.
Alla regler o skatter mot fossilt är gjort för att funka i sthlm innerstad där det finns bra tunnelbana o grejer.
I resten av Sverige behöver vi bil för att bara ta oss till jobbet eller handla mat så vi kan äta.

Det är lixom inte alla som är IT konsulter med 75lax i månaden och gratis bil från företaget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Håller med dig. Varför ska vi lida så otroligt mycket ekonomiskt när länder som faktiskt gör de stora utsläppen inte bryr sig ett skit.

Vilka länder tänker du på?

Skrivet av Mullvaden83:

I resten av Sverige behöver vi bil för att bara ta oss till jobbet eller handla mat så vi kan äta.

Om du inte har möjlighet att åka kollektivt eller om det tar mycket längre tid så har du rätt till reseavdrag.

Snittet på körsträcka tror jag är runt 1100 mil per år. Varje krona som bränslet stiger innebär då en merkostnad på runt 100 kr/mån. Det finns aboslut hushåll där ökningen av priset på drivmedel skapar problem men för majoriteten av hushållen så tror jag inte att det är så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Vad har du för bil om man får fråga? Den enda jag känner som ligger på den nivån (2,7kWh) är en kollega med model S100D som snittar säkert 130km/h och kör snabbare än 99,7% av svenska befolkningen. 6.29kr så är det billigare på ionity med abonnemang?

Mercedes Benz EQC 400 AMG Line, tung som satan, och inte så effektiv så att säga.

Finns ingen ionity i min närhet, utan minst 4 mil omväg för att ladda hos dem.
Med ionity kan jag få ladda för typ 2.04kr/kWh + årsavgift på typ 2000kr för abbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mercedes Benz EQC 400 AMG Line, tung som satan, och inte så effektiv så att säga.

Skrivet av stgr:

Fortom min då.. senaste 1200km så har den 29.3kWh/mil.

Det kan väl inte vara rimligt med en förbrukning på närmare 30 kWh/mil för den? Kollar jag på Mercedes hemsida så säger dom att förbrukningen är mindre än en tiondel av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det kan väl inte vara rimligt med en förbrukning på närmare 30 kWh/mil för den? Kollar jag på Mercedes hemsida så säger dom att förbrukningen är mindre än en tiondel av detta.

Deras glädjesiffror är bara på sommaren, med en förare som vägre mindre än 75kg med uppvärmt batteri som körs enligt testet på ett perfekt sätt.
På sommaren vid 20+ hamnar jag runt 24 kWh/mil (förra sommaren motorväg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Deras glädjesiffror är bara på sommaren, med en förare som vägre mindre än 75kg med uppvärmt batteri som körs enligt testet på ett perfekt sätt.
På sommaren vid 20+ hamnar jag runt 24 kWh/mil (förra sommaren motorväg)

Jag tror poängen var att det inte är per mil utan per 100 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Deras glädjesiffror är bara på sommaren, med en förare som vägre mindre än 75kg med uppvärmt batteri som körs enligt testet på ett perfekt sätt.
På sommaren vid 20+ hamnar jag runt 24 kWh/mil (förra sommaren motorväg)

Det är riktgt surt. Dock skiljer det en faktor 10 på vad de redovisar som förbrukning och aktuell förbrukning så är det definitvt falsk marknadsföring. Måste vara trist att bara kunna köra 3-4 mil innan du måste ladda bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror poängen var att det inte är per mil utan per 100 km.

Det blir onekligen en mer realistisk förbrukning då...

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att ni behöver gå hem och kolla era bilars förbrukning en gång till...Kör ni var sin traktor eller 40 tons lastbil?

Om ni dividerar era siffror med faktorn 10 börjar det blir rimligt. 1.7-3.0 kWh/mil är i alla fall vad min bil drar.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror du att elbilisterna kommer klara sig undan hur länge som helst?
Landet behöver skatterna och ju färre som kommer köra fossilbilar ju lägre kommer inkomsten till skattkistan att bli. Jag gissar att om max fem år så har vi någon form av kilometerskatt på elfordon också som kommer göra dem knappt billigare att köra än vad det idag är att åka fossilbil men då det samtidigt kommer vara ännu dyrare att köra fossilt så kommer det säkert ändå löna sig med en elbil om det passar ens körmönster.

Nu är det så dock att en av dem stora puckarna till varför fossilbränsleskatten ligger så högt, är just då det används som ett styrmedel så att du som invånare skall välja alternativa transportsätt som påverkar mindre på miljön.
Det är i alla fall grundtanken. Du betalar fortfarande fordonsskatt och elskatt på en elbil så någon ytterligare "km"-skatt är högst osannolikt.

Grunden är således såhär -> Hög skatt på fossildrivmedel = Bra skatteinkomst + styrmedel för att du som konsument skall välja något annat. Sen att det i praktiken inte fungerar då det i samma veva gäller att erbjuda fungerande alternativ för att det skall fungera, så har man misslyckats fatalt från båda blockens sida.

Bensin och Dieselbilen kommer att dö under vår livstid, det är ett faktum. Sedan om det blir vätgas, batterier eller segel som ersätter spelar ingen roll

Edit*
För att förtydliga -> Självklart bör bränslet vara billigare för de som behöver det, där jag hade kunnat tänka mig något i stil med rabattkort utefter tillgång till andra transportsätt eller folkbokföring.
Bor du i Stockholm / Göteborg / Malmö måste du inte ha en bil, men bor du i Jokkmokk så måste du ha det, och antagligen måste du även åka 40 mil till närmaste BB för det är tydligen svårt att driva fungerande sjukvård utanför Danderyd nu för tiden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Svårt att få fossila bränslen billigare än el även om vi helt skippar skatten skulle jag säga. Så köp en elbil.

Köp en elbil för att sedan få en kilometerskatt eller mer skatt på el, samt mer brist på el och således högre kostnad för att ha en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Köp en elbil för att sedan få en kilometerskatt eller mer skatt på el, samt mer brist på el och således högre kostnad för att ha en elbil.

Vad får du kilometerskatten från?
Varför skulle man beskatta elen mer än man gör?
Varför kan vi inte bara inse att fossilbilar är påväg att dö, köp varsin elbil / vätgasbil och vara nöjda med att man gör något gott för nästa generation?

Edit*
Som student som inte har något alternativ än att behöva köra fossilbil är det rätt tröttsamt att behöva se hur man plockar fram massa icke resonemang. Finns slående likheter med vapenlobbyn i USA

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Köp en elbil för att sedan få en kilometerskatt eller mer skatt på el, samt mer brist på el och således högre kostnad för att ha en elbil.

Skönt att du har en spåkula kan du inte berätta hur Ukrainakriget slutar och vem som vinner valet?

Permalänk
Medlem

Källa

Edit*
Skatten har således varit relativt stadig. Det som däremot har ökat är produktionskostnaden (och därigenom puttar det på momsen (som också är skatt, jag vet)).

Visa signatur

Krusidullen är stulen