Permalänk
Medlem

Fick besked nyss, 8papp ska dom ha.

Skrivet av Nioreh83:

400kr tillbaka. Ganska bra prickat! Trodde jag skulle få restskatt pga ISK, men verkar som det vägs upp av ränteavdrag och lite annat som jag betalat för mycket.

Krävs ju ganska rejält med insättningar + tidigare kapital för att man ska få restskatt enbart pga ISK. Sätter man in 1miljon under Q1 och inte har någon avkastning så hamnar man på ca 4k i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Krävs ju ganska rejält med insättningar + tidigare kapital för att man ska få restskatt enbart pga ISK.

Det räcker väl egentligen med att man har pengar på ett ISK konto för att man skall kunna få restskatt om man utgår från att arbetsgivaren har dragit korrekt skatt?

Bor man i hyresrätt eller inte har några lån så har man inga ränteavdrag t ex.

Permalänk
Sötast

~4900 tillbaka.
Lite högre än vanligt men tjah, passar i tiden ändå så

Permalänk
Medlem

Frågan har kanske ställts förut, but hey:
Finns det nån viss ordning i hur dom skickar ut dom med digitala brevlådor, Kivra och liknande? Eller sker det bara helt slumpartat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen... +48kr på skattekontot. Pheeew...

Otur, de betalar inte ut under 99kr har jag för mig.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av RVX:

Finns det nån viss ordning i hur dom skickar ut dom med digitala brevlådor, Kivra och liknande?

De går i nummerordning(ish) med sista siffran i personnumret har jag förstått det som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli samma resultat för min del som förra året. Preliminär uträkning visar -3400 kr men efter reseavdrag blir det runt 15 000 kr tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

10 bananer, nu jävlar blire fest!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Var det torsdagens skattebesked var fel? Eller gäller det dom andra dagarna med?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Var det torsdagens skattebesked var fel? Eller gäller det dom andra dagarna med?

Som jag fattade det var det subtraktionen mellan det som du skulle betala och det som du hade betalt som var fel.

Det som stod om hur mycket skatt som var betald och det som du skall betala var korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det räcker väl egentligen med att man har pengar på ett ISK konto för att man skall kunna få restskatt om man utgår från att arbetsgivaren har dragit korrekt skatt?

Bor man i hyresrätt eller inte har några lån så har man inga ränteavdrag t ex.

Absolut. Men hur ofta har en arbetsgivare dragit såpass rätt skatt? Snittet verkar ju iaf få tillbaka pengar här (om man inte gjort något speciellt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Absolut. Men hur ofta har en arbetsgivare dragit såpass rätt skatt? Snittet verkar ju iaf få tillbaka pengar här (om man inte gjort något speciellt).

Är för att många har ränteavdrag och inte jämkat som de får tillbaka.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Mindfighter:

Är för att många har ränteavdrag och inte jämkat som de får tillbaka.

Precis. Har nästan alltid snuddat på 4-5k per år med ett litet lån på lgh. Detta år efter husköpet sniffar jag på 15k

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Nästan 15k tillbaka det här året. Kommer sitta fint 👍

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell • HHKB Hybrid Type-S
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

De går i nummerordning(ish) med sista siffran i personnumret har jag förstått det som.

Ah ok. Alltid denna väntan 😆

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Prisa gud, här kommer...

Trodde jag skulle få tillbaka men knappast denna summan.

...men staten, var är min ränta?

Körde även rätt mycket bil till/från jobbet förra året, någon som har bra koll på hur många mil man ska upp i innan det är lönt att dra av?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Prisa gud, här kommer...

https://images4.imagebam.com/34/cd/49/ME8DGVH_o.png

Körde även rätt mycket bil till/från jobbet förra året, någon som har bra koll på hur många mil man ska upp i innan det är lönt att dra av?

Med privat bil ca 596mil (får avdrag på belopp över 11 000kr och avdrag med 18,50kr per mil för privat bil)
Med dieseldriven förmånsbil ca 1692 mil (6,50kr per mil avdrag)
Med övriga förmånsbilar ca 1158 mil (9,50kr per mil avdrag)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Blir att betala tillbaka närmre 7k
Är så van att få tillbaka så jag blev lite förvånad men sen kom jag på att jag sålt lite fonder vilket förklarar saken.
Nu har jag bara ISK så framöver borde det bli lite tillbaka iom ränteavdraget på lånet.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Med privat bil ca 596mil (får avdrag på belopp över 11 000kr och avdrag med 18,50kr per mil för privat bil)

Det svåra brukar dock ofta vara att göra en tidsvinst på minst 2h/dag ställt mot kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, fråga till de som får tillbaka skattepengarna:
Funderar ni på att donera pengar till organisationer som hjälper de som drabbas av det krig som är närmast oss nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Prisa gud, här kommer...

https://images4.imagebam.com/34/cd/49/ME8DGVH_o.png

Du kan använda kalkylatorn som finns på skatteverkets hemsida, som i mitt fall så kommer jag få tillbaka 28038 kr, sen blir det 11K minus på det som blir 17Kish så får du 30% av den summan, så i mitt fal får jag kanske 4-6K tillbaks på mitt reseavdrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Åker 20 mil ToR varje dag till jobbet , elbil, så kostnaden för el blir runt 8000 kr per år, drar av över 80000:kr så det är ganska kul😬.

Herregud, hur mycket restid har du i veckan?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Bara nyfiken, fråga till de som får tillbaka skattepengarna:
Funderar ni på att donera pengar till organisationer som hjälper de som drabbas av det krig som är närmast oss nu?

Nej. 225:- till Rädda Barnen varje månad är mitt bidrag till den globala misären.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Herregud, hur mycket restid har du i veckan?

Mestadels motorväg så det går hyfsat smidigt, men det är klart att det blir någon arbetsdag eller två extra i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är väl alltid lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skrivet av tBiorrith:

Det är väl alltid lönt?

Se ovan. (Får bara avdrag för den del som överstiger 11 000kr)

Skrivet av Cerb:

Det svåra brukar dock ofta vara att göra en tidsvinst på minst 2h/dag ställt mot kollektivtrafik.

Ja precis, villkor gäller.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Fast det behöver man inte alltid göra. Har man inte kollektivtrafik inom ett visst avstånd från där man bor så kan man vara berättigad till reseavdrag ändå.

Permalänk
Medlem

14539 kr tillbaka.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Du kan använda kalkylatorn som finns på skatteverkets hemsida, som i mitt fall så kommer jag få tillbaka 28038 kr, sen blir det 11K minus på det som blir 17Kish så får du 30% av den summan, så i mitt fal får jag kanske 4-6K tillbaks på mitt reseavdrag

Att du får 30% stämmer inte. Din beskattningsbara inkomst minskar med den summan och minskningen i skatt beror på vilken marginalskatt du har.

Permalänk
Medlem

7609:- vs ca 6600:- i fjol.
Blir en ny 🛋️

Visa signatur