Raspberry Pi fyller tio år

Permalänk
Medlem

Lol, har alltid velat ha en och många gånger varit frestad att köpa.

Problemet...har alltid varit det, att jag redan har en hel hop med datorer för både jobb & spel, både laptops & stationära. Samt surfplattor & möjlighet att streama media till vilken skärm/tv som helst. Så...jag har aldrig kunnat hitta på något som jag faktiskt kunnat ha nytta/nöje av med en Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Lol, har alltid velat ha en och många gånger varit frestad att köpa.

Problemet...har alltid varit det, att jag redan har en hel hop med datorer för både jobb & spel, både laptops & stationära. Samt surfplattor & möjlighet att streama media till vilken skärm/tv som helst. Så...jag har aldrig kunnat hitta på något som jag faktiskt kunnat ha nytta/nöje av med en Pi.

Detta!
Har också många PI's som står och dammar ner, en av dom använde jag till min arkadmaskin, men fann ut av att även min 13 år gamla Q6600 PC var bättre till MAME arkad emulation, så använder PC istället.

Och när det gäller användning till mina experimenten, robotar, idéer och andra elektroniska prylar jag bygger och konstruerar så är raspberry PI efterhanden så dyra och ofta svåra att få tag på att jag har återvänd till Arduino Devboards istället. De allra flesta projekt behöver jag absolut inte 500 MHz - 1.4 GHz för att utföra, 8 - 200 MHz räcker väl och länge till 99% av allt jag konstruerar och så är de lätt tillgängliga, ofta funkar Arduino på moduler som ESP8266, ESP32, Nano och många andra Arduino kompatibla moduler, de är super billiga, ofta mindre än ett par dollar och jag har 100 tals av de. De behöver ingen Linux OS för att fungera, är snabba o enkla att programmera.

Permalänk
Medlem

Har byggt ett system för att mäta hastighet på modellflygplan/helikopter i realtid, med Raspberry PI som kamera-stationer. Har två stycken på 100M avstånd som tar 90 bilder i sekunden, time-taggar väldigt exakt och skickar över till en laptop som analyserar bilderna i realtid. Sen en högtalare som ropar ut hastigheten. Den här typen av system finns inte att köpa och dom som byggt innan har svindyra målkameror, tror inte det finns någon annan som gör det hela i realtid med bildanalys. Mitt är Open Source förståss.

http://linlar.org/sleipnir/

https://www.youtube.com/watch?v=VjRLarSxgAo&t=61s

Permalänk
Medlem

Använder de till blandade saker men just nu är detta i drift. Blivit några stycken mest beroende på att det är kul att fixa och testa saker med de.
1st cm4+io board - NAS/VPN/SyncThing
1st 3B+ - Backup NAS/pihole, unbund/VPN/dhcp
1st 3B+ - Backup NAS på annan ort
1st 3B+ - RetroPie till ungarna
1st Zero 2W - Printserver/pihole, unbound/dhcp
1st 4B 8GB - RetroPie (min egen)