Raspberry Pi fyller tio år

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Raspberry Pi fyller tio år

Den 29 februari år 2012 lanserades de första versionerna i enkortsdatorfamiljen Raspberry Pi i form av Raspberry Pi Model A och Model B. Båda baserades kring Broadcoms systemkrets BCM2835 som innehöll en enkärnig ARM1176JZF-S-processor och grafikkretsen VideoCore IV, där den förstnämnda kördes i 700 MHz. Vidare bjöds det på 256 MB primärminne, ljudutgång, HDMI- och USB-portar samt expanderbara lagringsmöjligheter via SD-kort.

Raspberry Pi var ursprungligen menad som en prisvärd datorplattform för utbildningssyfte, men den låga prislappen på mellan 25 och 35 USD lockade snabbt till sig kreativa entusiaster som hittade på alla möjliga användningsområden. I början kretsade mycket kring att bygga billiga mediaspelare, då grafikkretsen var kapabel att avkoda H.264-kodad video i 1080p30. Med nya hårdvarurevisioner och utökad beräkningskraft har dock tillämpningarna för Raspberry Pi som plattform ökat explosionsartat, där allt ifrån webbserver och kontrollsystem för smarta hemmet till emulatorstation och renodlad skrivbordsdator är fullt möjliga användningsområden.

Raspberry Pi har alltid varit ett hett ämne på SweClockers, så det vore kul att höra om ni använder er av plattformen idag. Vilken modell/modeller har ni använt genom åren, och till vilka tillämpningar?

Permalänk
Medlem

Vad använder jag det inte till...?

1. PiHole + DHCP-server
2. Steam-link "låda" vid tvn för strömmning av spel i hemmet (Steam + Nvidias gamestreaming mha Moonlight)
3. Hemma-VPN ifall man behöver ha tillgång till något hemma när man är på språng, eller slippa riskerna med café-wifi
4. Bildator - Tillsammans med en 7 tums touch så kör den Android Auto i Volvon (Trådlöst, funkar skitbra)

Tanken är väl att snart byta ut 1. samt 3. till en "vanlig" server men det får vänta just nu...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Grattis HallonPaj!

Har använt sen B till olika saker, har en 4:a i dagligt drift för att mata Flightradar24 med data, vilket jag i dagarna gjort i sex år. Min sekundära DNS-server snurrar även där (Unbound som gör uppslag med DNS-over-TLS så mina namnuppslag är krypterade.

Sen har jag ett gäng som jag till och från labbar med, har bl.a. haft en docker swarm med tre noder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

gusnan@raspberrypi:~ > cat /proc/cpuinfo | grep Model Model : Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2

Kör i princip bara irssi på min - man har ju tänkt att man ska göra såååå mycket med den, men det blir ju aldrig av.

Permalänk
Medlem

Har en Pi 4 till Minecraft server och Pihole, och en Pi 3 till Kodi. Ska nog göra lite omorganisering då jag vill få till någon form av lagringstjänst också.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har 2 st Raspberry 2 B, en som jag har använt i cirka 2 år och en ny.
Båda samlar damm nu. 😞

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Har två stycken;
En med RetroPie (emulationstation) och en med PiHole.
Den senare kommer jag också köra som printserver.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Har en 3B+ som agerar VPN, DNS, DHCP och Webbserver.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

kör den som mediaspelare till TVn

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Just nu är tre i drift hemmavid där två agerar servrar för DNS, DHCP och andra småtjänster, samt en som är kopplad mot 3D-skrivaren.
Annars har de mest samlat damm historiskt sett. En fick styra min automatbevattning ett tag, men jag lade ner det projektet efter en säsong.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Älskar och hatar den lille burken.. bristen på riktigt diskinterface och realtidsklocka ställer till det, men de är ju så billiga och jag är så snål.. 😛

Har en pi4 som kör emulationstation hemma och en pi1 som ska få sitta med ett 4G-modem på landet och styra saker. Men som server har jag hellre en NUC eller nåt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Jag bokade på releasedagen av var bland de första som fick tag på en! Fun times
Nu räcker inte 256mb särskilt långt. De ligger i en låda.

Permalänk
Snusfri

Har en 3B och en 4 4GB, både ligger oanvända just nu.
Funderar dock på att börja använda 4an som sängdator istället för min laptop.

Vet dock inte hur pass bra Prime och Viaplay fungerar i Linux numera (fungerade inte alls förut).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har en som kör pi-hole och Unifi controller. Och så har jag en för musikstreaming (spotify connect & roon).

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Pi-hoe och HA containers på min RP2. ☺️

Även lekt med RetroPi innan samt lite temperatur sensorer och annat.

Permalänk
Medlem

grattis! har två 4 8GB samt en pi400 .. kör vpn o wordpress o på pi400 lär jag mig python

Permalänk
Medlem

Kul kul minns första pajen man körde xbmc på, sen hängde de med ett tag och man provade openelec och till slut kodi.
Provade också på Retropi ett tag men fick det tyvärr aldrig att lira helt hundra.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi B 256
Raspberry Pi B 512
Raspberry Pi 3 B För att få WiFi.

Kört Kodi på dem alla.
Testade lite emulering (Nintendo) ligger fortfarande i TV bänken med kontroller inkopplade.. = ) (Raspberry Pi B 512)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har ingen. Men är sugen på en för Kodi och en för webbserver någon gång i framtiden när jag kanske gått över till egenbyggd nas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

kör en rpi med zway.me för att testa deras nya razberry 7 pro samt för att testa den nya integrationen till HA

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en Pi 3B+. Upptäckte snabbt att jag behövde RTC och mSATA-interface för mina behov, men hittade inte några hattar som passade ihop vettigt, och sen har den blivit liggande...

Permalänk
Medlem

Har 3st varav 2 är i drift

1st PI3+ som kör nextcloudpi med disk i extern kabinett
1st PI3+ som kör pihole

Samt 1st PI4 som jag funderat på att göra retropie eller migrera över nextcloudpi till och göra om PI3+ till retropie inte riktigt bestämt mig än.

Körde även Homeassistant ett tag men tyckte det var alldeles för avancerat, har folk tips på något eventuellt enklare smarthem system som baseras på rpi tar jag gärna emot rekommendationer!

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har flertal PI gillar att pilla med de.

Byggt en arkad till syskonbarnen som kör RetroPie på PI3+
PI3+ som styr utomhusljudet med en HIFIBERRY AMP2.
En PI4 som agera VPN+Pihole så man kan komma åt hemmanätverket, samt denna skickar ut en påminelse genom sms varje månad att de ska swisha mig.

Fixade också nu med PI zero som visar en sensorpanel med hjälp av AIDA64.

Permalänk

Har fyra stycken som går dygnet runt. En 3B skickar temperatur från sommarstugan till en websida. En annan 3B hemma med Domotics hemautomations server. Den har två gateways anslutna för olika sensorer. En tredje 3B hemma som har en pi-kamera och en ljus-sensor som skickar lux-värdet till Domotics och skickar bilder från kameran till webben var tionde minut. Den skapar också animerade bildsekvenser från kameran och från en webbkamera i sommarstugan och skickar dessa till websidan. Den fjärde är en sprillans 4B 8GB som bara agerar filserver från en SSD för närvarande (en vanlig samba-utdelning). 4an är riktig snabb och bra att jobba med så den går utmärkt att surfa med och programmera på också. Kör alla headless med VNC. Funderar på att köra någon NAS-mjukvara på 4an senare.

Permalänk
Medlem

Har minst 2 av varje modell sedan den första (+ Banana Pi Pro & Tinkerboard S), körs som NAS (ar), mediaspelare, desktop, övervakningskameror, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

inte kört något på ens ännu. men verkligen glad att den finns. glad födelsedag 😊

Permalänk
Medlem

Jag äger 10 st varav 4 är i drift

2x Raspberry pi - pensionerade
2x Raspberry pi 2 - pensionerade
1x Raspberry pi 3 - Arkadmaskin som står i fikarummet på jobbet (finns i galleriet)
2x Raspberry pi 4 - 1 kör VPN, Pi-Hole, WOL, Unifi, osv, och en sitter på 3d skrivaren med octoprint.
1x Raspberry pi Zero - Sitter i ett Gameboy GPI case
2x Raspberry pi Zero 2 - Ligger på bordet i väntan på att en ska få hamna i GPI caset som uppgradering och den andra vet jag inte, kändes bara som jag behövde en till o leka med

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

3b+ och en zero w2 hemköpt som var tanken till 3d skrivare men änså länge ligger dom o samlar damm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Använder min 3b till hemautomation, VPN och web server :3

Har även en RP1 liggande nånstans men den används inte numera.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Grattis Pajen!
Själv så använder jag såna på jobbet för att kunna styra Spotify till steroanläggningar. Fungerar väldigt smidigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.