Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Verkar märkligt att en sub lågnivå inte skulle vara linjär när man höjer den. Aldrig märkt det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sonos har ingen sub, de e "standalone" högtalare men basen på dem regleras när man skruvar upp. En misstanke är att det handlar om att skydda elementet från att ta skada och då låta användaren kunna skruva upp lite extra. Men det ger ett maffigare ljud på låg volym från en liten högtalare som man kanske inte annars förväntar sig den typen av bas ifrån. Man förväntar sig såklart att basen följer med volymen linjärt upp vilket den som sagt inte gör.

Jag förstår att "Hifi" prylar inte ska in och modifiera frekvenser med olika kurvor men vad jag säger är att i detta fallet hade det varit ganska fint om subben kunde leverera lite mer på lägre volym och på högre lite mindre.

Självklart är det som vanligt en smaksak För TV tittande som de troligen egentligen är tänkta för så lär man ändå ha dem på en högre volym så där kommer man aldrig tänka på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

@Jimmy: Ja nej asså kontrollen är ju skön med sin vikt, jag styr volymen via den då! På förra systemet (logitech) så styrde jag volymen via datorn vilket också funka men nu när man ändå har kontroll så kan man lika gärna använda den!
Jo, blir å köpa någon optisk å testa, tror ClasOhlson har såna kablar, pallar inte köpa nå värsting precis men iallafall för nån hundralapp kan man testa!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Är mer än nöjd med mina T14 som jag nu haft ett tag. Köpte dessa på rean för knappt 1,300 kr utan att först ha provlyssnat så jag blev positivt överraskad när jag spelade första gången. Spelar verkligen mycket större än vad man tror att denna lilla högtalare klarar av att leverera. Snygga och med riktigt bra finish.

Permalänk
Medlem

Har nu haft subben och högtalarna ett tag och måste säga att de fungerar riktigt bra ihop! Jag har tidigare sagt att jag knappt märker av subben vid låg volym men den gör faktiskt en hel del skillnad även där.

Jag köpte subben med tanken att om den inte gav något så skulle den tillbaka till butiken men jag kan inte tänka mig att köra högtalarna utan subben nu faktiskt.

Dock hade jag haft svårt att motivera fullpris, det är ändå en hel del pengar för den men för 2000 kr så var den lätt värt priset för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Automatiskt on/off verkar fungera bra både för högtalare och sub, ibland kan man höra att subben startar lite tidigare/senare men ingen big deal.

Har man riktigt låg volym så kan det krävas att man gör en mindre ändring för att systemet ska starta men överlag fungerar det utmärkt.

Jag hade dock velat att dioden var släckt eller signalera på något vit att den är i stand-by.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Väcker tråden lite. Sitter idag på detta system. Hade det varit ett hopp framåt i ljudkvalitet genom att byta ut till ett par T14 utan sub?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Tveklöst. Men som vanligt; testa innan du köper.

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Väcker tråden lite. Sitter idag på detta system. Hade det varit ett hopp framåt i ljudkvalitet genom att byta ut till ett par T14 utan sub?

//Jonathan

Jag skulle säga att du kommer märka skillnad, dock kanske inte lika fyllig bas men den kan du ju köpa till senare!
Men jag märkte stor skillnad i ljud från att gå från Logitech z-2300 till dessa T14 + addon sub. Körde någon vecka utan sub och var redan då imponerad av ljudet! Subwoofern adderar till det lilla extra som fattas men som sagt, redan utan den så är det riktigt bra ljud!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Går det att utöka antalet högtalare? Dvs köpa till ett par extra nån gång i framtiden och koppla så man har fyra totalt? Försökt leta men finner inga svar.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

@H3Nc3:
Mer än bas så går det nog inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Missnöjd AudioPro T14 -ägare här.

Ibland tappar blåtanden kontakten och ljudet börjar då hacka. Alla möjliga enheter. Helt varierande avstånd. Jag hade även önskat en smidigare blåtand-anslutning. Jag har tvingats gå över till AUX-sladd. Det var inte vad jag hade tänkt när jag köpte dessa högtalare.
Jag hoppas och tror det finns bättre alternativ på marknaden.

Permalänk
Medlem

Förstärkare i högtalarna är gjorde för 2 högtalare så nej, det går inte att koppla på mer, iallafall inte utan att förlora kvalité. Subben går på lågnivåssignal så där funkar det dock troligen bra.

Förövrigt hade jag troligen valt något annat system idag, visst fungerar det bra(använder endast optiskt) men jag har inte helt nöjd med ljudet faktiskt. Jag är van vid ett mycket klarar ljud än vad dessa högtalare kan ge via min dator. Jag är säker på att datorn ger ut bättre efter som mina hörlurar låter klart bättre.

Dock är det inget dåligt ljud, det handlar ju mycket om vad man är van vid och vad man värdesätter i ljudkaraktären.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Missnöjd AudioPro T14 -ägare här.

Ibland tappar blåtanden kontakten och ljudet börjar då hacka. Alla möjliga enheter. Helt varierande avstånd. Jag hade även önskat en smidigare blåtand-anslutning. Jag har tvingats gå över till AUX-sladd. Det var inte vad jag hade tänkt när jag köpte dessa högtalare.
Jag hoppas och tror det finns bättre alternativ på marknaden.

Jag köpte mina T14 i slutet av 2015. Både jag och sambo har använt BT flitigt och aldrig märkt av några problem med anslutning eller kvalité som jag inte också funnit på de övriga BT enheterna i hemmet.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par T14 förra mellandagsrean.
Gillar de skarpt förutom EN sak.
De stängs av ibland efter 20/30min. Oavsett hur jag har switchen på baksidan, standby eller auto on.
Det stör jag mig på en hel del faktiskt.

Upplever någon av er det?
Generellt sett är det mest när jag har bakgrundsvolym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag köpte ett par T14 förra mellandagsrean.
Gillar de skarpt förutom EN sak.
De stängs av ibland efter 20/30min. Oavsett hur jag har switchen på baksidan, standby eller auto on.
Det stör jag mig på en hel del faktiskt.

Upplever någon av er det?
Generellt sett är det mest när jag har bakgrundsvolym.

Ja, när ljudet är lågt en längre stund så går högtalarna in i sparläge, verkar inte som man kan stänga av det. Dock hör man basen som fortsätter på låg volym(har en sub kopplad).

Vet faktiskt inte varför de gjort så, kanske drar förstärkaren en hel del ström.

Lösningen är att höja volymen på datorn en aning så startar högtalarna igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hej, jag har börjat kollat efter ett par nya högtalare till min dator då jag är så kopiöst trött på mina Logitech Z623. Mitt enda krav egentligen var högtalare som skulle spela bra för sin lilla storlek. Det var just då jag stötte på Audio Pro Addon T14. Dessa högtalare har i princip bara positiva omdömen på alla möjliga sidor. Jag tänkte slå till på mellandagsrean som börjar närma sig då dem blir betydligt billigare än vad dem är i dagsläget.
Det jag tänkte fråga er som använder dessa högtalare i nuläget var ifall dessa högtalare funkar lika bra till olika typer utav musikstilar, eller är det mer anpassade för dunka dunka?

Permalänk
Medlem

Fick hem mina T14 idag från Elgiganten och var nöjd första halvtimmen innan dom börja krångla. Har inte maxat någon volym överhuvudtaget så jag kan omöjligen ha 'spräckt' dom. När jag spelar så låter det som högtalarna börjar ducka och knastra och volymen blir väldigt låg. Ifall jag stänger av högtalarna och låter dom vara avstängda i typ 10-20 sek och sätter igång dom så funkar dom utmärkt i någon minut/någon låt innan dom börjar låta konstigt igen. Blir likadant både med BT och AUX, t.om. testat två olika eluttag. Någon som
sitter inne på lite kunskap om högtalare som vet någon lösning på det här? Tänkte kolla här innan jag börjar strula med kundtjänst.

Film där ni kan höra hur det låter

EDIT:
Tror jag har löst det nu, det var nog en dålig strömkabel jag fick med. Bytte ut mot en annan jag hade liggandes hemma och nu har dom funkat perfekt i en kvart utan problem. Lämnar kvar kommentaren ifall någon stöter på liknande problem

EDIT 2:
SKOJA BARA DOM FUNKAR FORTFARANDE INTE. Dom funkade i en timme med den nya kabeln sen när jag skulle ställa tillbaka dom på den platsen som dom ska stå på egentligen så börja det strula efter några minuter. Bör vara något glapp i själva uttaget. Blir till att reklamera men fyfan vad jag är less.

Visa signatur

a du

Permalänk
Medlem
Skrivet av exentic:

Fick hem mina T14 idag från Elgiganten och var nöjd första halvtimmen innan dom börja krångla. Har inte maxat någon volym överhuvudtaget så jag kan omöjligen ha 'spräckt' dom. När jag spelar så låter det som högtalarna börjar ducka och knastra och volymen blir väldigt låg. Ifall jag stänger av högtalarna och låter dom vara avstängda i typ 10-20 sek och sätter igång dom så funkar dom utmärkt i någon minut/någon låt innan dom börjar låta konstigt igen. Blir likadant både med BT och AUX, t.om. testat två olika eluttag. Någon som
sitter inne på lite kunskap om högtalare som vet någon lösning på det här? Tänkte kolla här innan jag börjar strula med kundtjänst.

Film där ni kan höra hur det låter

Om det inte är ljudkällan så blir det till att reklamera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av exentic:

Fick hem mina T14 idag från Elgiganten och var nöjd första halvtimmen innan dom börja krångla. Har inte maxat någon volym överhuvudtaget så jag kan omöjligen ha 'spräckt' dom. När jag spelar så låter det som högtalarna börjar ducka och knastra och volymen blir väldigt låg. Ifall jag stänger av högtalarna och låter dom vara avstängda i typ 10-20 sek och sätter igång dom så funkar dom utmärkt i någon minut/någon låt innan dom börjar låta konstigt igen. Blir likadant både med BT och AUX, t.om. testat två olika eluttag. Någon som
sitter inne på lite kunskap om högtalare som vet någon lösning på det här? Tänkte kolla här innan jag börjar strula med kundtjänst.

Film där ni kan höra hur det låter

EDIT:
Tror jag har löst det nu, det var nog en dålig strömkabel jag fick med. Bytte ut mot en annan jag hade liggandes hemma och nu har dom funkat perfekt i en kvart utan problem. Lämnar kvar kommentaren ifall någon stöter på liknande problem

EDIT 2:
SKOJA BARA DOM FUNKAR FORTFARANDE INTE. Dom funkade i en timme med den nya kabeln sen när jag skulle ställa tillbaka dom på den platsen som dom ska stå på egentligen så börja det strula efter några minuter. Bör vara något glapp i själva uttaget. Blir till att reklamera men fyfan vad jag är less.

Hej, jag har exakt samma problem med mina efter en dags användning. Oavsett om man kopplar dem till datorn eller mobil, och det spelar ingen roll om det är AUX eller Bluetooth. Har du fått någon mer info?

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Hoppar in här=) Har nyss skaffat T14 och stör mig på att de går att det bara går att ha en enhet parkopplad? Dvs varje gång man byter BT enhet tex från pc till iphone så måste parkopplingsproceduren göras om varje gång. Antar att den bara kan minnas den senast använda enheten? Till och med skräphögtalare för några hundralappar brukar ju klara iaf 2 st..

Permalänk
Medlem
Skrivet av batmangavle:

Hoppar in här=) Har nyss skaffat T14 och stör mig på att de går att det bara går att ha en enhet parkopplad? Dvs varje gång man byter BT enhet tex från pc till iphone så måste parkopplingsproceduren göras om varje gång. Antar att den bara kan minnas den senast använda enheten? Till och med skräphögtalare för några hundralappar brukar ju klara iaf 2 st..

Skaffa chromecast audio

Permalänk

Ett par T14 är på ingång och jag letar väggfästen. Har spanat in B-Tech BT77
(Bild)

Dold text

Är det någon som kan tipsa om andra väggfästen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har nu haft subben och högtalarna ett tag och måste säga att de fungerar riktigt bra ihop! Jag har tidigare sagt att jag knappt märker av subben vid låg volym men den gör faktiskt en hel del skillnad även där.

Jag köpte subben med tanken att om den inte gav något så skulle den tillbaka till butiken men jag kan inte tänka mig att köra högtalarna utan subben nu faktiskt.

Dock hade jag haft svårt att motivera fullpris, det är ändå en hel del pengar för den men för 2000 kr så var den lätt värt priset för min del.

Hi guys,
I would like to know, how does the combination of Addon T14 and Addon Sub really works together?
Jimmy, I've caught your thoughts about weaker middle register of T14. Did it improve the mids of whole system when you add the Addon Sub? How did you set the Sub's crossover and Level? And what's your setting of treble and bass on T14 (on remote control)?
One more thing - what's the real height of the Sub? On audiopro website, there is 275mm, but I don't know if it is measured with or without bottom feet. Please, can you measure this for me?

Permalänk
Medlem

Behövde ljud till ny rigg, hittade ett par T14 för strax över 2k som klickades hem. Blir nog bra.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Behövde ljud till ny rigg, hittade ett par T14 för strax över 2k som klickades hem. Blir nog bra.

Lol, värt inlägg för att nekro'a en över två år stendöd tråd =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Behövde ljud till ny rigg, hittade ett par T14 för strax över 2k som klickades hem. Blir nog bra.

Blev det bra?

Skrivet av Broder Truck:

Lol, värt inlägg för att nekro'a en över två år stendöd tråd =D

Jättebra ju, nu fick jag upp ögonen för dem, kikar efter något i den här stilen till min dotter

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blev det bra?

För 2k är det klart värt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Väcker denna tråd igen

Funderar på en Audio PRO T14 alt en C10. Vilken har kraftigare ljud av dessa två? Kommer att vara i vardagsrummet. Behöver fylla ut ca 40-50kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Väcker denna tråd igen

Funderar på en Audio PRO T14 alt en C10. Vilken har kraftigare ljud av dessa två? Kommer att vara i vardagsrummet. Behöver fylla ut ca 40-50kvm

Nog för att C10 är en väldigt trevlig högtalare, men kika på A26, vilket är uppföljaren till T14
I vardagsrummet för seriösare multimedia går C10 bort. Man vill ju ha åtminstone 2.0-ljud

Jag själv sitter med T14 och konsumerar båda film, musik och gitarr-spelande. Är supernöjd!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Väcker denna tråd igen

Funderar på en Audio PRO T14 alt en C10. Vilken har kraftigare ljud av dessa två? Kommer att vara i vardagsrummet. Behöver fylla ut ca 40-50kvm

Jag har haft T14 i några år nu.
Jag kan faktiskt inte rekommendera dom.
De låter burkigt och är alldeles för hissade i basen och har ingen energi i övre delen av registret. Vill man trixa med EQ så går det att få dom att låta bättre men det är ju inte det som är meningen direkt.
Jag har även suben. Den är ok för vad det är. Men det blir ju aldrig något riktigt tryck med en 8-tummar och så liten låda.

Positiva saker är väl fjärren, många anslutningsmöjligheter (BT, optiskt och analogt) sen är dom snygga i mitt tycke.

Edit: Kom på en till positiv sak som slog mig när jag packade upp dom för första gången. De känns riktigt, riktigt välbyggda. Finish och byggkvalitet är det alltså inget fel på. Men det är ju inte mer än ursäkter när de inte låter särskilt bra

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!