Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tror dom flesta här är väl medvetna om att pengar tillbaks indirekt är utlånade pengar utan ränta och därmed "dåligt" men det är inte som att man kan göra så mycket åt det i förhand själv (eller ens vet om det blir + eller - innan man tittar i deklarationen).

Här kan man räkna ut hur mycket skatt man ska betala i år:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalao...

Här ansöker man om jämkning:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/j...

Folk får förstås göra precis som de vill, men att påstå att ”inte som att man kan göra så mycket åt det i förhand” är fel. Jämka kan man göra flera gånger per år, så justera varefter man märker att det barkar fel åt nåt håll.

Personligen skippar jag jämkningen, men håller koll på vad jag förväntas betala in så jag har pengarna redo i februari och gör då en fyllnadsinbetalning till mitt skattekonto:
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

5800 kr tillbaka, bästa på flera år så det är ju trevligt. Ska man investera i fonder och aktier tro?

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Vad finns det fler för avdrag man kan göra? Finns avdraget för att tvätta arbetskläder hemma kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Du måste vara höjdpunkten på varje fest.

Blir nog inte bjuden på en sosse-fest ens.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

5800 kr tillbaka, bästa på flera år så det är ju trevligt. Ska man investera i fonder och aktier tro?

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Vad finns det fler för avdrag man kan göra? Finns avdraget för att tvätta arbetskläder hemma kvar?

Frågan är om du sparar minst två timmar per dag genom att köra bil gentemot att åka kollektivt? Gör du inte det får du inte dra av för bilkörningen. Allt står, även hur mycket du får dra av, på skatteverkets sida.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Brukar oftast säga åt arbetsgivaren att dra 30% rakt av på min skatt, fastän jag oftast bara landar på runt 24.
Har jag inga skulder hos kronkalle så blir det ett gott tillskott till semesterkassan som jag inte blåser på onödigheter resten av året (dryga tusenlappen per månad kan man allt som oftast leva utan), och ofta blir det att jag helt enkelt är skuldfri när sommaren börjar, de år jag tabbat mig med avbetalningar och skulder.

Då jag har runt 15.000 i skulder p.g.a. att jag inte hade råd att betala de tre sista hyrorna i min förra lägenhet (det var därför jag flyttade hem till mamma ett tag igen) så blir det nog på nollstrecket det här året.

Bäst vore väl egentligen om jag själv fick tummarna ur och satte pengarna direkt i indexfonder så fort jag fick dem, men sådan självbehärskning har man ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Uppfyller du kraven för reseavdrag?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Permalänk
Medlem

Skyldig 2 lök förra året, går plus 5 lök i år!
Blir perfekt till ett ps5

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Dum rubrik.

Får tillbaka ca 3300, så ska väl inte klaga. Bättre vore att få tillbaka ännu mer, men bäst är att slippa betala tillbaka XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Frågan är om du sparar minst två timmar per dag genom att köra bil gentemot att åka kollektivt? Gör du inte det får du inte dra av för bilkörningen. Allt står, även hur mycket du får dra av, på skatteverkets sida.

På skatteverkets sida kan man även läsa att man inte behöver spara 2 timmar per dag om det är så att man har mer än 2 km till kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dum rubrik.

Kolla första sidan i tråden, när den startade 2015 handlade tråden just om rubriken, utbetalningen i sig.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På skatteverkets sida kan man även läsa att man inte behöver spara 2 timmar per dag om det är så att man har mer än 2 km till kollektivtrafik.

Jag hittar inte den informationen så du får gärna länka till den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alphahanne:

Jag hittar inte den informationen så du får gärna länka till den.

Det står under "2. Förutsättningar" i kalkylatorn för reseavdrag. Eller ptja, det är ju att man antingen måste ha 2km+ till kollektivtrafik eller spara 2 timmar.

Skrivet av napahlm:

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Här är deras räknesnurra: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

De är som sagt väldigt noga med det här då det har fuskats en del genom åren. Med tanke på att du kunde åka buss innan pandemin lär det vara svårt att få ut något i det här fallet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

ska man kunna hitta elbidraget i deklarationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

ska man kunna hitta elbidraget i deklarationen?

Oavsett om det syns där eller inte så kommer det ju i så fall på nästa års deklaration.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 4800. Men jag har inte vågat kika på min vinstskatts blankett för de bostäder jag sålde. Blir nog 6 siffrigt är jag rädd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mickesven:

ska man kunna hitta elbidraget i deklarationen?

Skrivet av Nioreh83:

Oavsett om det syns där eller inte så kommer det ju i så fall på nästa års deklaration.

Det kommer ske via elbolagen någon gång i april och framåt: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-el...

Citat:

Utbetalningen kommer att ske automatiskt från kundens elnätsbolag, som kund behöver man alltså inte ansöka om kompensation.

Från och med den 15 mars 2022 kommer elnätsbolagen kunna ansöka om elpriskompensationen för sina kunder hos Kammarkollegiet. Därefter kommer Kammarkollegiet att betala ut medlen till elnätsbolagen, för fortsatt vidareutbetalning till hushållen. Ett flertal elnätsbolag planerar att påbörja sina utbetalningar på fakturor som skickas ut till hushållen i april månad.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det står under "2. Förutsättningar" i kalkylatorn för reseavdrag. Eller ptja, det är ju att man antingen måste ha 2km+ till kollektivtrafik eller spara 2 timmar.

Här är deras räknesnurra: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

De är som sagt väldigt noga med det här då det har fuskats en del genom åren. Med tanke på att du kunde åka buss innan pandemin lär det vara svårt att få ut något i det här fallet.

Om man måste åka strax innan 16 och vara framme vid 20 på kvällen, och börjar strax efter 7 dagen efter, så lär man vara safe 😅 Då är det ändå inte överdriven landsbygd egentligen mitt i Sörmland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ja, man älskar att låna ut pengar till staten räntefritt.

Jag betalar hellre tillbaks än får. Dock är det ju jobbigt med en smäll på över 15.000 om man inte var medveten om att den skulle komma.

Men om du får en smäll på 15k så borde du ju vara överlycklig! Då har ju du lånat från staten och investerat redan så du har gått plus.

Det är så jag uppfattar alla som är negativa att få tillbaka pengar på skatten (nu vet jag inte om du är negativ till det men det fanns ändå en antydan i ditt svar ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

7609:- vs ca 6600:- i fjol.
Blir en ny 🛋️

Säng, lampa eller handväska?
Ikonen var inte den bästa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

5 papp tillbaka. Sen blir det väl lite reseavdrag för de (allt för många) dagar man släpade sig till kontoret i fjol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Röda siffror? Globalfonder var upp ca 30% förra året. *facepalm*

Jo fast jag har kört lite annat, har iaf en som gått upp 107% på en vecka som räddar upp det. 😅

Permalänk
Ljusskygg

Får tillbaka lite över 11 500 kr, täcker min planerade utlandsresa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3600kr ?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Frågan är om du sparar minst två timmar per dag genom att köra bil gentemot att åka kollektivt? Gör du inte det får du inte dra av för bilkörningen. Allt står, även hur mycket du får dra av, på skatteverkets sida.

Skrivet av Sisyfos:

Det står under "2. Förutsättningar" i kalkylatorn för reseavdrag. Eller ptja, det är ju att man antingen måste ha 2km+ till kollektivtrafik eller spara 2 timmar.

Här är deras räknesnurra: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

De är som sagt väldigt noga med det här då det har fuskats en del genom åren. Med tanke på att du kunde åka buss innan pandemin lär det vara svårt att få ut något i det här fallet.

Tack ska kolla på snurran.

Jag sparar inte två timmar men väl en halvtimme per resa. Kan också bli längre om min buss in är sen till bytet jag behöver göra för att komma sista biten till jobbet.
Men jag fick ju inte åka buss, dels min arbetsgivare och FHM sa att det skulle undvikas. Egen bil har ju varit rekommendationen hela 2021 pga pandemin.
Hur tänker Skatteverket där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack ska kolla på snurran.

Jag sparar inte två timmar men väl en halvtimme per resa. Kan också bli längre om min buss in är sen till bytet jag behöver göra för att komma sista biten till jobbet.
Men jag fick ju inte åka buss, dels min arbetsgivare och FHM sa att det skulle undvikas. Egen bil har ju varit rekommendationen hela 2021 pga pandemin.
Hur tänker Skatteverket där?

När har rekommendationen varit egen bil? Jobba hemma där det är möjligt och lämna kollektivtrafik till de som ej kan jobba hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Säng, lampa eller handväska?
Ikonen var inte den bästa.

Haha, tyckte den var tydlig först men ser nu i efterhand att det kanske inte vart helt tydligt.
En soffa 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

5800 kr tillbaka, bästa på flera år så det är ju trevligt. Ska man investera i fonder och aktier tro?

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Vad finns det fler för avdrag man kan göra? Finns avdraget för att tvätta arbetskläder hemma kvar?

Med 3 mil så får du kanske en 1000:- extra tillbaka tänk på att när du räknat ut hur många dagar du jobbat på året och sedan tagit det gånger 3 mil sedan gånger 18.50:- så hamnar du på runt 12-13000 och på det ska du drav av 11000:- i grund av drag sedan får du tillbaka 30% av det belopp som är kvar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Ja, man älskar att låna ut pengar till staten räntefritt.

Jag betalar hellre tillbaks än får. Dock är det ju jobbigt med en smäll på över 15.000 om man inte var medveten om att den skulle komma.

Älskar och älskar, det är inte direkt någon fysisk person man lånar ut till. De märker varken från eller till heller. Det spelar helt enkelt ingen roll om man lånar ut ett fåtal tusen till staten.

Skrivet av vinylens:

Med 3 mil så får du kanske en 1000:- extra tillbaka tänk på att när du räknat ut hur många dagar du jobbat på året och sedan tagit det gånger 3 mil sedan gånger 18.50:- så hamnar du på runt 12-13000 och på det ska du drav av 11000:- i grund av drag sedan får du tillbaka 30% av det belopp som är kvar.

Dock även regler om tidsbesparing, kunde man åka buss innan är nog förmodligen inte tidsbesparingen så stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

När har rekommendationen varit egen bil? Jobba hemma där det är möjligt och lämna kollektivtrafik till de som ej kan jobba hemma.

Jobba hemma om man har möjlighet (vilket jag haft halvtid, men inte fått för min arbetsgivare). Dom som inte äger en bil och är beroende av kollektivtrafiken får åka. Resten kör. Sunt förnuft väl?

Blir inga avdrag för mig. Tvätta arbetskläder hemma finns inte kvar, eller så har det blivit justerat.
Och så är det 18,50 per mil, jag räknade snabbt igår på jobbet och då räknade jag felaktigt på 20kr och kom precis över de 11k.
Så det blir pengar till påsk som vanligt.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Dum rubrik.

Får tillbaka ca 3300, så ska väl inte klaga. Bättre vore att få tillbaka ännu mer, men bäst är att slippa betala tillbaka XD

Bästa är ju att varken att vara skyldig eller få tillbaka någonting. Då har man betalat rätt från början och slipper ligga ute med pengar.

Personligen får jag tillbaka 5810kr.