Permalänk
Medlem

Är det någon som är över 190cm och provat Ikeas järvfjället? Passar den långa eller är det no no?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Är det någon som beställt från rafz.se? Erfarenheter?

Ser att de har både Malmstolen och några RH stolar på lager.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Letar begagnat men har inte chans att provsitta. Någon som kan jämföra följande? Någon som är i en klass för sig?

- Kinnarps 9000
- Malmstolen 4000
- RH Mereo 220
- RH Logic 400
- RH Extend 220

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Letar begagnat men har inte chans att provsitta. Någon som kan jämföra följande? Någon som är i en klass för sig?

- Kinnarps 9000
- Malmstolen 4000
- RH Mereo 220
- RH Logic 400
- RH Extend 220

Tack på förhand.

Har en Malmstolen 4000 på arbetet just nu, hade en RH Logic 400 innan. Personligen föredrar jag Malmstolen. RH´n är mer fast och har väldigt bra stöd för svanken. Malmstolen är lite mjukare och känns bekvämare när man sitter länge som kan göra på ex. jobbet.

Är själv ute efter en Malmstolen 4000 till hemmet, men har inte slagit till på en ännu.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Letar begagnat men har inte chans att provsitta. Någon som kan jämföra följande? Någon som är i en klass för sig?

- Kinnarps 9000
- Malmstolen 4000
- RH Mereo 220
- RH Logic 400
- RH Extend 220

Tack på förhand.

Kinnarps känns tveksamt med tanke på kvalitetsproblemen som har tagits upp i tråden.

Jag gillar RH men håller med om att sitsen är lite hård. Känslan i reglagen är till och med bättre än på min KAB-stol. Jag testade Malmstolen R7 och tyckte att det var en helt misslyckad stol.

Att köpa stol utan att provsitta blir verkligen en chansning.

Permalänk
Medlem

Inet har Noblechairs på sin rensarkampanj. De säljs hårt av OverclockersUK men är de något att ha?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

En ny stol från Ikea har fångat mitt intresse, Gruppspel. Främst därför att den är i klädd i narvläder och inte i någon imitation som är vanligt i den prisklassen. Den verkar därtill ha flertalet inställningar som gör att jag betraktar den som ett seriöst alternativ. Jag har begränsad erfarenhet av Ikeas kontorsstolar men min uppfattning är att byggkvaliteten inte är toppen (vilket man kanske inte ska förvänta sig i den prisklasen)

Är det någon på forumet som äger stolen eller har provsuttit den? Vad är er uppfattning?

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Inet har Noblechairs på sin rensarkampanj. De säljs hårt av OverclockersUK men är de något att ha?

Jag har rätt generös budget och trodde aldrig jag skulle köpa en "gamingstol" men det slutade faktiskt med en Noblechair Hero i äkta läder framför Kinnarps, RH, KAB etc. som jag haft tidigare. Detta bland annat för att jag tycker att många vanliga skrivbordsstolar är på tok för dyra i förhållande till vad dom gör, och dessutom är grymt fula. Känns lite sängvarning på det hela där en säng kan kostar massor utan att tillverkaren riktigt kan förklara varför. Däremot skulle jag aldrig köpa någon sån här 3000 kr gamingstol.

Heron överlag tycker jag matchat väl tidigare stolar jag haft, förutom att den har en stor nackdel, att den är för bred och armstöden därför sitter för långt isär. Om det är ett problem får var och en avgöra själv, för mig innebär det att dom är snudd på meningslösa. Design osv får väl var och en avgöra själv vad som är snyggt.

Ergo Human tycker jag annars är rätt snygg, hade ett tag en i mesh som var rätt ok men för klen i konstruktionen för en fullvuxen man tyckte jag, kanske testar att köpa en sån i läder istället när nuvarnade ger upp (så här efter 2 år är Heron i närmast nyskick).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasee:

En ny stol från Ikea har fångat mitt intresse, Gruppspel. Främst därför att den är i klädd i narvläder och inte i någon imitation som är vanligt i den prisklassen. Den verkar därtill ha flertalet inställningar som gör att jag betraktar den som ett seriöst alternativ. Jag har begränsad erfarenhet av Ikeas kontorsstolar men min uppfattning är att byggkvaliteten inte är toppen (vilket man kanske inte ska förvänta sig i den prisklasen)

Är det någon på forumet som äger stolen eller har provsuttit den? Vad är er uppfattning?

Har också kikat på denna, men tyvärr inte haft tillfälle att provsitta. Tidigare erfarenheter från IKEA-stolar är dock inget vidare. Framförallt bristfällig stoppning som snabbt kollapsar och ger träsmak. Att konstruktionen är skraltig får man ju räkna med för det priset. Tycker sitsen på GRUPPSPEL ser otroligt hård ut redan från början och den har ingen justering i djupled. Den skålade konstruktionen tror jag inte heller är någon höjdare ur ett ergonomiskt perspektiv.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har beställt en HM Embody. Kan återkomma med lite intryck när jag använt den ett par veckor. Men tyvärr lär det dröja ca 2 månader pga leveranstid...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har också kikat på denna, men tyvärr inte haft tillfälle att provsitta. Tidigare erfarenheter från IKEA-stolar är dock inget vidare. Framförallt bristfällig stoppning som snabbt kollapsar och ger träsmak. Att konstruktionen är skraltig får man ju räkna med för det priset. Tycker sitsen på GRUPPSPEL ser otroligt hård ut redan från början och den har ingen justering i djupled. Den skålade konstruktionen tror jag inte heller är någon höjdare ur ett ergonomiskt perspektiv.

Tack för kommentaren. Jag håller med om att sitsen ser hård ut, och därtill något tunn. Jag har inte ägnat så mycket tanke åt formen på sittdynan. Det var bra att du påpekade det. Jag noterar att en skålformad sittdyna verkar vara ganska vanligt på gamingstolar. Det kanske bara är de få stolar jag har tittat på. Jag undrar vilken ergonomisk funktion en sådan form bidrar med (i jämförelse med en plan sittdyna).

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasee:

Tack för kommentaren. Jag håller med om att sitsen ser hård ut, och därtill något tunn. Jag har inte ägnat så mycket tanke åt formen på sittdynan. Det var bra att du påpekade det. Jag noterar att en skålformad sittdyna verkar vara ganska vanligt på gamingstolar. Det kanske bara är de få stolar jag har tittat på. Jag undrar vilken ergonomisk funktion en sådan form bidrar med (i jämförelse med en plan sittdyna).

Det tillför ingen ergonomisk funktion alls. Det är inspirerat från racingsäten där skålade säten fyller en funktion att hålla föraren på plats vid höga hastigheter och g-krafter. Så om du inte svänger snabbt när du sitter vid datorn så är rekommendationen att titta på lite mer vettiga stolar.

Med det sagt så finns det ändå chans att en sådan stol passar dig. Alla har olika kroppar och vad som är ergonomiskt för vissa är inte det för andra. Därför viktigt att prova för att se vad som passar en själv.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en DXRacer formula just nu som jag blir mindre och mindre nöjd med. Har bytt lägenheter och bord, nu tycker jag att stolen inte gör sitt. Problemet är alltså armstöden som är på tok för långt fram. Jag kommer inte närmre bordet och kan inte ha armarna bekvämt. Fick för mig att jag kunde skifta plats på armstöden så skulle de gå bakåt istället men det var bara en total tankevurpa.

Är det någon som har tips på en schysst stol som har det jag söker?

172cm
60-65kg
Armstöd längre bak
Kan kosta rimligt. Jag köpte ändå DXRacern för typ 3k och den vill jag kasta nu...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hej!

Jag har en DXRacer formula just nu som jag blir mindre och mindre nöjd med. Har bytt lägenheter och bord, nu tycker jag att stolen inte gör sitt. Problemet är alltså armstöden som är på tok för långt fram. Jag kommer inte närmre bordet och kan inte ha armarna bekvämt. Fick för mig att jag kunde skifta plats på armstöden så skulle de gå bakåt istället men det var bara en total tankevurpa.

Är det någon som har tips på en schysst stol som har det jag söker?

172cm
60-65kg
Armstöd längre bak
Kan kosta rimligt. Jag köpte ändå DXRacern för typ 3k och den vill jag kasta nu...

Om armstöden är den enda anledningen till att du vill ha ny stol skulle kanske någonting liknande det jag gjort funka för dig? En bit metall med borrade hål för skruvarna.

Dold text

Men själv är jag också inne på att skaffa ny stol, min dxracer håller i princip på att desintegrera...

Permalänk
Medlem

Var just och plockade upp den äldre modellen av en Herman Miller Aeron från återbruksförsäljning av kontorsmöbler. Fick ge 6500 och det känns som en helt okej affär. De hade väldigt billiga HM Mirra också för runt 4200 med moms, men det var en silvergrå färg som såg lite extra plastig ut. Verkade var helt okej skick på dem.

Nu ska jag sitta in den ordentligt och se hur jag känner. Väldigt nöjd med armstöden som var anledningen till bytet av stol. Min gamla stol hade helt fixerade som satt för brett och högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Om armstöden är den enda anledningen till att du vill ha ny stol skulle kanske någonting liknande det jag gjort funka för dig? En bit metall med borrade hål för skruvarna.

Men själv är jag också inne på att skaffa ny stol, min dxracer håller i princip på att desintegrera...

Hm, intressant! Tänkte först på någon modfikation men såg inte något som kunde funka, men det här kanske kan gå!

Ja, håller den på att falla ihop så är det väl inte mycket mer att göra. Min är använd men den både känns och ser ut som nyskick, så mitt problem är väl egentligen inte så illa.

Tack!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Inet har Noblechairs på sin rensarkampanj. De säljs hårt av OverclockersUK men är de något att ha?

Jag hade en Epic i ett par år. Knappt ett år efter jag köpte den gick sitsen sönder helt spontant i ramen undertill. Supporten skickade en reservdel som jag fick montera ihop. Ett år senare lossnade ryggen från sittdynan på ena sidan medan jag satt i den och lutade mig bakåt. Förstås möjligt att jag fått ett måndagsex, men läst liknande på nätet.

Kan inte rekommendera Noble.

Permalänk
Medlem

Tackar för varningen. Känns som om de har massa blingbling på billig grundstomme.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Var just och plockade upp den äldre modellen av en Herman Miller Aeron från återbruksförsäljning av kontorsmöbler. Fick ge 6500 och det känns som en helt okej affär. De hade väldigt billiga HM Mirra också för runt 4200 med moms, men det var en silvergrå färg som såg lite extra plastig ut. Verkade var helt okej skick på dem.

Nu ska jag sitta in den ordentligt och se hur jag känner. Väldigt nöjd med armstöden som var anledningen till bytet av stol. Min gamla stol hade helt fixerade som satt för brett och högt.

Nice!
Fastän jag gav det dubbla tycker jag det är ett av de bästa köpen jag gjort 😃
Så här några år efter är det fortfarande ren glädje att sitta i den, speciellt när jag tänker tillbaka på diverse gamingstolar som fått kroppen att kännas trött.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Var just och plockade upp den äldre modellen av en Herman Miller Aeron från återbruksförsäljning av kontorsmöbler. Fick ge 6500 och det känns som en helt okej affär. De hade väldigt billiga HM Mirra också för runt 4200 med moms, men det var en silvergrå färg som såg lite extra plastig ut. Verkade var helt okej skick på dem.

Nu ska jag sitta in den ordentligt och se hur jag känner. Väldigt nöjd med armstöden som var anledningen till bytet av stol. Min gamla stol hade helt fixerade som satt för brett och högt.

Armstöden är underbara! Om du någonsin saknar nackstöd kan jag tipsa om att det finns tredjeparts-tillverkare för sådana och dom håller hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra hemsida i eu/sverige där man kan köpa Herman Miller Aeron för ett bra pris? refurb funkar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Finns det någon bra hemsida i eu/sverige där man kan köpa Herman Miller Aeron för ett bra pris? refurb funkar också

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/2745-kontorsstol...

Dpj har bästa nypris så vitt jag vet, beggat och refurb verkar vara mer lokalt begränsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Finns det någon bra hemsida i eu/sverige där man kan köpa Herman Miller Aeron för ett bra pris? refurb funkar också

https://www.designcabinet.biz/ är Herman Miller Partner i Tyskland. Skickar till Sverige. De har nya, refurb och även demostolar ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniac:

Är det någon som beställt från rafz.se? Erfarenheter?

Ser att de har både Malmstolen och några RH stolar på lager.

Beställde en Malmstolen 4000 förra veckan. Den kom och var nästan i nyskick. Trevlig stol! Kostade 4500:- exkl moms.

Permalänk
Medlem

Har en 20 år gammal Kinnarps 6000. Skicket är ganska bra, den knarrar lite och har lite gammal tråkig design. Men saknar framförallt justerbart svankstöd och att kunna luta den mer. Får även ont i skuldran vilket jag inte fick av min gamla Ikea Volmar stol.

Så med andra ord letar jag efter något nytt. Priset är inte så viktigt då jag ska ha den till jobbet men max 15k exkl moms. Finns inte några bra ställen att testa stolar på här tyvärr. Har kollat lite på dessa:

Malmstolen 4000/7000, osäker på skillnaden där annat än annorlunda gunga?

Herman Miller Aeron
Mirra 2

Man verkar ju kunna låna hem Malmstolen, någon som testat detta? https://malmstolen.se/lana-en-stol/

Dock är jag mer inställd på Aeron eller Mirra 2 då jag oftast blir varm och svettig så något luftigt vore kanske bättre för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Beställde en Malmstolen 4000 förra veckan. Den kom och var nästan i nyskick. Trevlig stol! Kostade 4500:- exkl moms.

Det låter lovade. Tackar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag köpte två Malmstolen 4000 från Rafz, samma batch som maniac.
Skicket enligt Rafz 4/5 och det kan jag väl hålla med om. Dom är omklädda så tyget är nytt, enda egentliga slitaget är lite på hjulen och fotkryssen samt armstödet på den ena stolen. Dock har dom satt på överdrag av skinn eller imitation på armstöden så det syns inte. Kan inte märka av någon form av nedsutthet så kanske är kuddarna nya också.
För priset 4500 + moms så tycker jag absolut det är värt det, har suttit på min frus hemlånade jobbstol ett tag och ville verkligen ha en egen och fick två för priset av en ny.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag köpte två Malmstolen 4000 från Rafz, samma batch som maniac.
Skicket enligt Rafz 4/5 och det kan jag väl hålla med om. Dom är omklädda så tyget är nytt, enda egentliga slitaget är lite på hjulen och fotkryssen samt armstödet på den ena stolen. Dock har dom satt på överdrag av skinn eller imitation på armstöden så det syns inte. Kan inte märka av någon form av nedsutthet så kanske är kuddarna nya också.
För priset 4500 + moms så tycker jag absolut det är värt det, har suttit på min frus hemlånade jobbstol ett tag och ville verkligen ha en egen och fick två för priset av en ny.

Fick min stol i fredags och håller med. Helt ok skick för att vara en refurb. Tyget är som nytt. Enda skavanken är precis som du säger, armstöden har något sorts överdrag men det är inget som stör.

Just ja, stolen är utrustad med hjul avsedda för golv med matta så jag beställde nya hjul för hårda golv. Stolen rullar lite för lätt som det är nu.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig suttit i en riktig kontorsstol innan, vore det dumt att beställa en från internet? Har ingen möjlighet att testa en stol, hittar inga på blocket heller i närheten av där jag bor. Tänker begagnad främst från tex rafz (enda sidan jag känner till just nu, får gärna tipsa om fler)

Jag vet ju att alla inte gillar samma stolar men med tanke på att jag har haft en gamingstol sedan 2016 så känns det som det borde bli svårt att bli missnöjd med en riktig stol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Jag har aldrig suttit i en riktig kontorsstol innan, vore det dumt att beställa en från internet? Har ingen möjlighet att testa en stol, hittar inga på blocket heller i närheten av där jag bor. Tänker begagnad främst från tex rafz (enda sidan jag känner till just nu, får gärna tipsa om fler)

Jag vet ju att alla inte gillar samma stolar men med tanke på att jag har haft en gamingstol sedan 2016 så känns det som det borde bli svårt att bli missnöjd med en riktig stol?

Det är otroligt personligt vad folk gillar för stolar. Jag skulle rekommendera att vänta till nästa gång du besöker en annan stad och testa då. Även mindre orter kan ha butiker med begagnade kontorsstolar.
Om det inte är en struntsumma för dig förstås, då är det väl bara att testa.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS