Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Tack 🙂 Jag kanske är en idiot som tänker för mkt på priset! Hittade gött tugg och de kampanjar bort en del bord här i Umeå då de tog in fel antal enligt de och tänkte försöka tjata ner paketpris bord och stol. Satt skönt i stolen men anmärkte också på plasten och frågade om den går att få utan all plast 😁 Ska prova malmstolen nästa vecka och 9334 veckan därpå.

OT finns det någon liknande tråd för bord eller behövs det ej? 120x80 IKEA BEKANT kändes så jäkla beige och jag tänkte att det måste finnas konkurrens för 3500:- om det var allt de kunde skrapa fram för den pengen. Bordet på Kinnarps kändes vara från en annan värld men jag hade lite bråttom, de släppte den för 3500:- 120x80 elektriskt.

Ber om ursäkt för offtopic och vet inte om det finns tråd. Men hört att IKEA BEKANT skall vara relativt vingligt (alltså ingen personlig erfarenhet) så skaffade själv IKEA IDÅSEN (Svart, ej säker på mått) som jag är väldigt nöjd med förutom två saker:
1. Ibland när jag sänker bordet slutar det sänka och höjer det typ 20 centimeter innan jag kan sänka det igen, tror det är någon typ av säkerhetsfunktion som sätter igång då det kan replikeras genom att slå i bordet när det sänks.
2. Finna inga direkt snabbkommandon för att höja och sänka bordet till förinställda lägen vilket kan vara irriterande.
Dock om jag kommer ihåg rätt så var det något dyrare än 3500, snarare plus 1000 på det men det är bara från minnet, dock helt klart värt det för mig då jag jobbar hemifrån och stabiliteten är viktigt för mig.
Edit: Måste dock nämna att jag personligen inte testat något annat sitt/stå bord än denna så kan inte uttala mig relativt till andra ord utifrån egen erfarenhet.

För att inte vara helt offtopic så kan jag nämna att jag ämnar införskaffa en Malmstolen 7000 när jag tillslut skaffar en ny stol, vilket är när jag för det första har ekonomin, och skaffat det jag vill skaffa först först, vilket egentligen är att uppgradera datorn och lite ljudgrejer. Känner inte någon stress att byta stol dock då jag känt mig mycket bättre i kroppen sedan jag börjat stå ~50% av arbetsdagen men när jag väl sätter mig så känns det verkligen inte bra i denna gamla uttjänta DXRacer stol så skulle vara trevligt att uppgradera så småning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

En ny Aeron kostar 16kkr+, förmodligen ingenting du köper utan att provsitta en stund.
Du är byggd typ som mig, så uppdatera gärna om hur det går

Jag ska till stockholm om ett par veckor och försöka provsitta följande:

  • Herman Miller Embody

  • Herman Miller Aeron

  • Steelcase Leap v2

  • Steelcase Gesture

Var kan man provsitta Steelcase i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Var kan man provsitta Steelcase i Stockholm?

Dom hänvisar själva till

https://lindelof.se/sve/

Men inte varit där på många år nu så osäker på om finns i deras utställning men kan väl vara värt en fråga till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Var kan man provsitta Steelcase i Stockholm?

Skrivet av improwise:

Dom hänvisar själva till

https://lindelof.se/sve/

Men inte varit där på många år nu så osäker på om finns i deras utställning men kan väl vara värt en fråga till dom.

Jag har pratat med dem nyligen, och lindelöf ska ha Steelcase Gesture & Leap på sitt showroom.
Ska dit på fredag

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Tack 🙂 Jag kanske är en idiot som tänker för mkt på priset! Hittade gött tugg och de kampanjar bort en del bord här i Umeå då de tog in fel antal enligt de och tänkte försöka tjata ner paketpris bord och stol. Satt skönt i stolen men anmärkte också på plasten och frågade om den går att få utan all plast 😁 Ska prova malmstolen nästa vecka och 9334 veckan därpå.

OT finns det någon liknande tråd för bord eller behövs det ej? 120x80 IKEA BEKANT kändes så jäkla beige och jag tänkte att det måste finnas konkurrens för 3500:- om det var allt de kunde skrapa fram för den pengen. Bordet på Kinnarps kändes vara från en annan värld men jag hade lite bråttom, de släppte den för 3500:- 120x80 elektriskt.

Det finns några andra butiker som ser ut att sälja samma typ (eller liknande) av bord som Ikea.

Tänker på:
https://www.azdesign.se/sv/articles/317/hoj-och-sankbara-skri...
https://www.dpj.se/46-hoj-och-sankbart-skrivbord
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/skrivbord

Det finns säkert många fler butiker också. Men valnöt och svart från DPJ är ju väldigt snyggt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag har pratat med dem nyligen, och lindelöf ska ha Steelcase Gesture & Leap på sitt showroom.
Ska dit på fredag

Det på Hornsgatan? Kanske man skulle släpa sig förbi då vid tillfälle Ska du ändå dit kan jag tipsa om att många andra tillverkare har showroom på Rosenlundsgatan inte långt därifrån, HÅG etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Tack 🙂 Jag kanske är en idiot som tänker för mkt på priset! Hittade gött tugg och de kampanjar bort en del bord här i Umeå då de tog in fel antal enligt de och tänkte försöka tjata ner paketpris bord och stol. Satt skönt i stolen men anmärkte också på plasten och frågade om den går att få utan all plast 😁 Ska prova malmstolen nästa vecka och 9334 veckan därpå.

OT finns det någon liknande tråd för bord eller behövs det ej? 120x80 IKEA BEKANT kändes så jäkla beige och jag tänkte att det måste finnas konkurrens för 3500:- om det var allt de kunde skrapa fram för den pengen. Bordet på Kinnarps kändes vara från en annan värld men jag hade lite bråttom, de släppte den för 3500:- 120x80 elektriskt.

Vilka butiker är det som tillhandahåller det du hittade? Bor också i närheten av Umeå och behöver byta ut min sketna Chili stol som ger mig förtidspensions-vibbar!

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Vilka butiker är det som tillhandahåller det du hittade? Bor också i närheten av Umeå och behöver byta ut min sketna Chili stol som ger mig förtidspensions-vibbar!

Kinnarps och Input Interiör, ca 400m från varandra ligger de, på Ersboda 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Kinnarps och Input Interiör, ca 400m från varandra ligger de, på Ersboda 🙂

Toppen tack! Var det någon av dem som hade beställt för mycket?

Permalänk
Medlem

Provade Malmstolen Classic 4000, oj den modellen slår Kinnarps med hästlängder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag har pratat med dem nyligen, och lindelöf ska ha Steelcase Gesture & Leap på sitt showroom.
Ska dit på fredag

Blev det någon provsitting av Gesture?

Efter att ha läst den här tråden så har jag blivit sugen på en malmstolen 4000/7000, har dock ännu inte provsuttit en sån.

Såg att dom fanns begagnade här för 8000kr. Kändes dock lite dyrt när en helt ny går loss omkring 11 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Blev det någon provsitting av Gesture?

Tack för påminnelsen, självklart ska jag dela med mig!

Jag hade en heldag med provsittning av stolar i tre olika butiker. Mina personliga åsikter nedan (193cm / 80kg).
Hade bara en dryg kvart med varje stol, men bättre än inget.
Trodde inte att armstöden skulle spela in i mitt val, men det visade sig vara avgörande.

Malmstolen 4000
Inte så imponerad. Känns som en lite mjukare/lyxigare kinnarps.

Steelcase Leap
Lite hård sits, lite för hårt svankstöd, och kändes som att stolen lutade bakåt i standardpositionen.

Steelcase Gesture
Otroliga armstöd! Bekväm sits, uppmuntrar till en position som jag spontant kände var ergonomisk.

Herman Miller Embody
Hade höga förväntningar, men var inte en positiv upplevelse. "Pixel"-systemet upplevde jag som hårt.
För att nyttja flexibiliteten i ryggen behöver man röra på sig rejält.

Herman Miller Aeron
Riktigt imponerad! Som att sitta på moln. En sval, svävande upplevelse.
Tvärtemot vad jag hört av andra hade jag inga problem att sitta med ena benet över det andra.
Gesture hade i mitt fall en snäppet bättre arbets-pose, och jag saknade armstöden från Gesture.

Jag ska få några tygprover och sedan beställa en Steelcase Gesture (med nackstöd) från lindelöfs.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Tack för påminnelsen, självklart ska jag dela med mig!

Wow tack för en superbra sammanfattning!
Hur mycket tar Lindelöfs för en Steelcase Gesture med nackstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Wow tack för en superbra sammanfattning!
Hur mycket tar Lindelöfs för en Steelcase Gesture med nackstöd?

De har inga offentliga priser, men på min offert varierar priset mellan 13-17k (ex. moms) beroende på konfiguration.
Alltså liknande pris som en ny Aeron. Med tanke på den goda servicen och att de är ensamma om att sälja Steelcase i sverige känns priset fullt rimligt.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

190cm och 85kg, provat Kinnarps 9334 för 8000:- och Malmstolen 4000 för 10000:- i några sittningar vardera, där sistnämnda vinner enkelt.

Frågan är bara om det är värt det då höjbara bjuder in till att stå och det är vad jag vill göra mer av. Kanske räcker med någon enklare "pall" då man vilar från stå, som man sitter skönt på men som kräver ansträngning för att hålla formen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig kontorsstol som inte kostar skjortan och är ergonomisk? Vet inte om vikt/längd spelar roll men jag är 195cm och väger 90kg. Nackstöd hade varit najs. Är det begagnat man ska kika efter? Tips på bra sidor isåfall?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns det någon vettig kontorsstol som inte kostar skjortan och är ergonomisk? Vet inte om vikt/längd spelar roll men jag är 195cm och väger 90kg. Nackstöd hade varit najs. Är det begagnat man ska kika efter? Tips på bra sidor isåfall?

Var går gränsen för "inte kostar skjortan" för dig? 1000? 5000? Svårt att rekommendera något när man inte vet budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Var går gränsen för "inte kostar skjortan" för dig? 1000? 5000? Svårt att rekommendera något när man inte vet budget.

Självklart, ca 1500-2000 tänkte jag 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

kolla in rekomo.se, dvs f.d bafab.
annars blocket och liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Självklart, ca 1500-2000 tänkte jag 😊

Åk och provsitt Ikeas modeller, sitter man bra i dem är de alla väldigt prisvärda.

Jag hade samma budget och köpte en Järvfjället från Ikea. Den nya modellen i skinn och med justerbara armstöd, justerbart sittdjup, svankstöd och nackstöd. https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Visst kan man köpa en nedpruttad begagnad Kinnarps med kaffefläckar från 90-talet för samma peng, men de är sjukt överskattade enligt mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Självklart, ca 1500-2000 tänkte jag 😊

Som redan nämnt, kolla Ikeas stolar. Deras finaste stolar har 10 års garanti och tycker man de passar så är de kanon. Annars så är det scouta blocket, facebook och diverse företag som säljer rekondade stolar. Provsitt så många du kan för vad som uppfattas som obekvämt för vissa kan vara skönt för andra, ur både softa synpunkt och ergonomiskt.

Permalänk
Medlem

Är det fel att tipsa om tillfällen i denna tråd?

Herman Miller, andra modeller än Aeron, dyker inte upp jätteofta så kan tipsa om att Rekomo har 4st Sayl för 4375kr/st och 16st Mirra 2 för 4875kr/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Åk och provsitt Ikeas modeller, sitter man bra i dem är de alla väldigt prisvärda.

Jag hade samma budget och köpte en Järvfjället från Ikea. Den nya modellen i skinn och med justerbara armstöd, justerbart sittdjup, svankstöd och nackstöd. https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar...

Visst kan man köpa en nedpruttad begagnad Kinnarps med kaffefläckar från 90-talet för samma peng, men de är sjukt överskattade enligt mig.

Tack, ser bra ut. Får åka till Ikea och testa den 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Provar en Savo Joi pall nu, känner spontant efter Malmstolen4000 att jag vill stå mer än en stol runt eller över 10 lax vill att jag ska sitta!

Någon som har erfarenhet? 🙂

Lägga till bild
Permalänk

Tar en sån för fem lax, känns som en bra investering för kroppen! Riktigt häftig funktion faktiskt

Permalänk
Medlem

Har joinat klubben med ordentliga kontorsstolar nu . Fick tag på en KAB Director till hyfsat pris. Sida vid sida med min nedsuttna Kinnarps 8784 vars fjäder är trasig. Och armstöd som läcker kletigt innehåll (varav det rivna lakanet + buntband).

En helt annan värld av stol, enda negativa är att basen av armstöden inte kan höjas eller sänkas, men med lite CNC jobb och ny plåt med tre nya skruvar så fixar man en adapter för det.

Nu ska man bara orka släpa med gamla till tippen.

Permalänk
Medlem

Blev en ny kontorsstol i förra veckan. En Herman Miller Aeron, har aldrig suttit skönare. DPJ kör sänkt pris just nu på dom så blir lite billigare än annars.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som haft svårt att få tag på Ikea stolar som Järvfjället och Markus? Jagat sedan våren och de sälj ut direkt verkar de som på min lokala ikea i GBG

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Är det bara jag som haft svårt att få tag på Ikea stolar som Järvfjället och Markus? Jagat sedan våren och de sälj ut direkt verkar de som på min lokala ikea i GBG

Nej har också tyvärr upplevt det svårt att få tag på ffa Järvfjället...ibland dyker det upp på Ikeas hemsida så man får vara vaksam

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Någon som vet något ställe i närheten av Örebro där man kan provsitta andra kvalitetsstolar än Kinnarps? Hade gärna provat lite olika innan man pungar ut med så mycket som vi pratar om när det gäller dessa stolar.

Kinnarps har jag koll på men vill alltså testa lite andra för att jämföra.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore