LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av medbor:

Videon är inte för att fixa något, mer för att få se hur utbrett felet är

Sorry det borde jag ha fattat, får skylla på febern som gör en snurrig i bollen ikväll ^^

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SubzeroNr1:

Bör jag ändå köra pixel refresher programmet? Har redan mailat komplett tänker om det är något dom kommer att be mig göra oavsett?

Kör programmet. Då får du definitivt svar om det är en dålig panel eller något tillfälligt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kör programmet. Då får du definitivt svar om det är en dålig panel eller något tillfälligt.

Ok tack!

Permalänk
Skrivet av SubzeroNr1:

Körde programmet och problemet verkar vara borta nu såvitt jag kan se. Det borde isåfall leda till slutsatsen att jag får flytta tvn och se om det var solen eller ngt med tvn i sig som var problemet.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Härligt

Hur lång tid tog det att få den bytt när det väl bestämt att den skulle bytas?

Tog ca 2 veckor för servicekillarna att komma hit från det att beslut togs. Helt ok.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få en beta firmware i Sverige på C1?
Ställde TVn till engineer mode för flera veckor sedan men den hittar ingen firmware. Måste man även ställa servern till test under system 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som lyckats få en beta firmware i Sverige på C1?
Ställde TVn till engineer mode för flera veckor sedan men den hittar ingen firmware. Måste man även ställa servern till test under system 3?

Jag avråder verkligen från att göra det. Om du har otur fastnar du i en beta branch som gör att du inte kommer att kunna gå över på en officiell firmware längre fram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle:

Jag avråder verkligen från att göra det. Om du har otur fastnar du i en beta branch som gör att du inte kommer att kunna gå över på en officiell firmware längre fram.

Går det inte ens att fabriksåterställa?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag är fullt medveten om riskerna med beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Går det inte ens att fabriksåterställa?

Nej, du stannar kvar på samma firmware som du har installerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Tompa_911:

Köpte mig en LG C1 65:a i fredags, var tok nöjd tills idag då tv:n började att flimra i ca 10 sekunder för att sen bli helt svart.

Provade då att starta den igen men samma fenomen återkom.
Provade då att koppla ur allting och starta den igen samma sak, suck, fan va trött jag blir.

Nu kommer det säkert bli reparation som antagligen tar 2-3 veckor 🤮

Vad tycker ni man ska göra, ska man bråka med Elgiganten och begära en ny tv eller ska man snällt vänta på att LG ska få tummen ur och komma?
Kan tillägga att på min lokala Elgiganten affär så hade dom ingen C1:a kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Vad tycker ni man ska göra, ska man bråka med Elgiganten och begära en ny tv eller ska man snällt vänta på att LG ska få tummen ur och komma?
Kan tillägga att på min lokala Elgiganten affär så hade dom ingen C1:a kvar.

Personligen skulle jag börjat med Elgiganten och försöka få den utbytt.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Personligen skulle jag börjat med Elgiganten och försöka få den utbytt.

Jag var iväg och snacka med dom på Elgiganten och han sa att jag skulle ta kontakt med LG. Som jag förstod det så var de tvungna att ta in den och felsöka och försöka laga, skulle det inte gå att laga så skulle man få en ny eller pengarna tillbaka.

Det smidigaste vore att släpa med sig tv:n och bara ta en ny, men det kunde man tydligen inte vad jag förstod, eftersom den inte var trasig från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Jag var iväg och snacka med dom på Elgiganten och han sa att jag skulle ta kontakt med LG. Som jag förstod det så var de tvungna att ta in den och felsöka och försöka laga, skulle det inte gå att laga så skulle man få en ny eller pengarna tillbaka.

Det smidigaste vore att släpa med sig tv:n och bara ta en ny, men det kunde man tydligen inte vad jag förstod, eftersom den inte var trasig från början.

Fast om det är en ny TV som börjar knasa inom reklamationsperiodens första 6 månader så har du ett väldigt starkt konsumentskydd och det ligger på elgiganten att bevisa att det är du som har orsakat skadan.

"De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar."

Med "du" i ovanstående citat menas försäljaren.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Fast om det är en ny TV som börjar knasa inom reklamationsperiodens första 6 månader så har du ett väldigt starkt konsumentskydd och det ligger på elgiganten att bevisa att det är du som har orsakat skadan.

"De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar."

Men betyder det att man har rätt till en ny vara under 6 första månaderna vid fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men betyder det att man har rätt till en ny vara under 6 första månaderna vid fel?

Framgår i länken vad som gäller, men:

Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Permalänk
Medlem

Ni som äger en C1: Hur upplever ni uppskalningen av 1080p-material på TV:n? Jag var inne på Elgiganten och kikade och tyckte att uppskalningen gjorde att bilden fick en "vattenmålad" effekt. Är det något som ni själva har upplevt och har ni i så fall lyckats göra någon inställning för att förbättra bilden?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TraXx:

Ni som äger en C1: Hur upplever ni uppskalningen av 1080p-material på TV:n? Jag var inne på Elgiganten och kikade och tyckte att uppskalningen gjorde att bilden fick en "vattenmålad" effekt. Är det något som ni själva har upplevt och har ni i så fall lyckats göra någon inställning för att förbättra bilden?

1080p på en 4K-panel ser i grunden ut som 1080p på en 1080p-panel. Med subtila förändringar som kommer av sakens natur likt att pixlarna är mindre och sitter tätare (mindre synligt rutnät) på en 4K-panel. Olika typer av grundläggande skalningsalgoritmer, bi-linjär, nearest neighbour påverkar också. Men det är också subtilt och sällan ens skönjbart på TV-avstånd.

Utöver detta gör varje tillverkare en rad andra saker och dessa är mer ett resultat av hur du ställer in TV:n. Det du ser i butik är ett resultat av just detta där butiksläget processar bilden extra mycket. Typiskt är det AI-uppskalningen som ger det "vattenmålade" resultatet extra tydligt, särskilt på nära håll. Det gamla alternativet var mer statiska algoritmer med olika nivåer av kantskärpa och det går också att få till om man gillar mer vita kanter runt konturer och tydligare aliasing.

Ifall du vill ha en TV med valbar algoritm för skalning så rekommenderas Panasonic som kan kan hålla en 1:4-skalning av 1080p och verkligen återge 1080p som 1080p.

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Ja enligt han på Elgiganten så sa han ju att de får ta in tv:n, felsöka och försöka laga den, och kan dom inte laga den så får man en ny vara.
Så man får ju vänta likt förbannat på att eventuellt få en ny, och då trodde han att LG skulle vara snabbare på en eventuell reparation.
Så jag fattade som att det var första steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Jag tycker det presterar över förväntad och upplever inte det du beskriver. Kör utan en massa 'lull-lull' igång som Sharpness, Super Resolution osv. och är helnöjd efter att ha kommit från en plasma TV.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk

Måste bara säga att inställningen "minska blått ljus" var det bästa jag kunde hitta, nu slipper jag det otroligt starkt lysande vita trots mörk bild.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av steffeskonditori:

Måste bara säga att inställningen "minska blått ljus" var det bästa jag kunde hitta, nu slipper jag det otroligt starkt lysande vita trots mörk bild.

Ännu bättre är att sänka ljusstyrkan, ändra Peak Brightness-inställningar till en lägre nivå så att inte TV:n lyser starkare utan håller sig mer konstant. Samt aktivera ljussensorn!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ännu bättre är att sänka ljusstyrkan, ändra Peak Brightness-inställningar till en lägre nivå så att inte TV:n lyser starkare utan håller sig mer konstant. Samt aktivera ljussensorn!

Har ljusstyrkan på 60 och högsta ljusstyrka avaktiverad.

Permalänk

Hur är det med "biografduk" och "trumotion"? På/av? Vad innebär dessa?

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ljusstyrkan på 60 och högsta ljusstyrka avaktiverad.

Det bör ge mellan 160–180 nits vid SDR vilket beroende på rummet du befinner dig i är ganska högt. Särskilt ifall du sitter i ett mörkt rum nu på kvällen vid 21:00-tiden på kvällen så här års.

Förutsatt att du kör ett vettigt bildläge, likt expert, filmmaker etc. ska Högsta Ljusstyrka: Av med OLED-pixelljusstyrka25–30 ge kring 100 nits vilket är den nivå man arbetar mot vid mastring av SDR.

Andra bildlägen, likt Eco kan ha dynamik som trycker på mer ljus i olika situationer.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur är det med "biografduk" och "trumotion"? På/av? Vad innebär dessa?

"Biografduk" är den fantastiska översättningen för ett reglage som ger 24p vid filmer. Avstängt kommer 24p att rycka helt i onödan. Trumotion är interpolering av bilden för mer flyt. Används efter personliga önskemål om just "...mer flyt..." till priset av mer fel i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det bör ge mellan 160–180 nits vid SDR vilket beroende på rummet du befinner dig i är ganska högt. Särskilt ifall du sitter i ett mörkt rum nu på kvällen vid 21:00-tiden på kvällen så här års.

Förutsatt att du kör ett vettigt bildläge, likt expert, filmmaker etc. ska Högsta Ljusstyrka: Av med OLED-pixelljusstyrka25–30 ge kring 100 nits vilket är den nivå man arbetar mot vid mastring av SDR.

Andra bildlägen, likt Eco kan ha dynamik som trycker på mer ljus i olika situationer.

Bara jag som tycker att det vanliga standard mode är tillräckligt bra för all round bruk? 😅

Permalänk

Vad har man istället för FILMMAKER MODE i Dolby Vision? Stora skillnader på Film hemma och Biosalong, dem förstnämnde mer ljust åt det blåa hållet och den andra är rätt kolsvart.

edit. På Film hemma kan man däremot inte stänga av TruMotion såg jag nu. Tråkigt, då den såg bäst ut i bild.

Permalänk
Medlem

Vad har man istället för FILMMAKER MODE i Dolby Vision? Stora skillnader på Film hemma och Biosalong, dem förstnämnde mer ljust åt det blåa hållet och den andra är rätt kolsvart.

edit. På Film hemma kan man däremot inte stänga av TruMotion såg jag nu. Tråkigt, då den såg bäst ut i bild.

Du kan stänga av TruMotion i "Film hemma" men för att göra inställningen tillgänglig måste du först stänga av automatisk genre-val under AI.

Tror Biosalong ska motsvara Filmmaker mode i Dolby Vision och Film Hemma är mer som expert bright.
Vill du köra Dolby Vision IQ måste du använda Film hemma och se till att Automatisk ljusstyrka är aktiverat under AI.

Permalänk
Medlem

Köpa C1 idag 11/3 eller vänta till C22 släpps?

Hej!

Vad har ni experter för tankar kring prisutveckling? Jag har länge sneglat på C1 (innan det CX) men aldrig kommit till skott, väntat på rätt tillfälle och bla bla, varit feg med plånboken helt enkelt och rädd för inbränningar och annat.

Nu/idag ligger C1 65" på 16 000- 17000 och det känns som att det inte kommer sjunka mer men känns också jättedumt att köpa när C2 är så nära släpp (kommer ej köpa C2 utan isåfall slå till på en billigare C1), men risken är väl att C1 bara slutar tillverkas och fasas ut som CX?

Har ni ett råd att ge en velare? (Äger redan en Sony x900e 65, senaste köpet var en Philips ambilight 8000 serien så har svårt att rättfärdiga köpet utöver vill ps5-next gen hdmi/oled-filmkvalitén)