Skrivet av Thomas:
Håller den på så även om signalen aldrig innehåller höga nivåer, som det väl blir när man ställer in Windows tone mapping för att få en relativt mörk SDR-bild i HDR-läget? (Vilket är det jag syftade på tidigare med att sänka nivån i Windows.)
Isåfall försvinner ju hela poängen med att ha HDR-läget i Windows aktivt -- dvs att enkelt kunna byta mellan spel och annat, där spel får använda hela skärmens HDR-möjlighet medan saker som webbläsaren körs i "SDR". Då måste man ändå in i TVn och ändra inställningar varje gång, isf är det ju lättare att slå HDR på/av i Windows och ha inställningarna klara på TVn för de två lägena.
Är inte med på vad du frågar riktigt, så försöker förklara och hoppas det är svaret du söker
SDR är relativa nivåer. SDR datoromfång är 0= svart (0%) och 255 = vitt (100%). Resten är en potensfunktion, "gamma". Så om 100% vitt lyser med 300 nits är 50% grått = 0,5^2.2 multiplicerat med 300 nits, alltså 65 nits.
Med ST.2084/HDR10 (i datornivåer) är det fasta nivåer, code values (brukar skrivas # men då blir forumet drygt, så _ underscore)
_0 = 0 nits
_593 ≈ 200 nits
_730 ≈ 700 nits
_760 ≈ 1000 nits (egentligen 999 nits)
_1023 = 10 000 nits.
Så om en pixel i en film (eller i spel) innehåller _760 är det en instruktion att den pixeln ska lysa med 1 000 nits.
Eftersom ingen TV kan lysa till 10 000 nits (ännu) måste de tonemappa och behålla själva tonkurvan. Alternativet är att klippa nivåer, så om en OLED orkar lysa med 700 nits klipper den bort allt över _730. Men istället görs en tonemapping så att den översätter code values till faktisk fysisk kapacitet för ljusstyrka. Detta kan då ändras med dynamisk metadata.
Det man justerar i Windows är vilka _code_value-nivåer man ankrar SDR-innehåll på. Vad vill man att 100% vitt i SDR ska landa på i fråga om absolut HDR-nivå? Det är ju ett abstrakt reglage så man får testa sig fram. Idealiskt hade det varit en code value-reglage, eller ett nits-reglage, likt att man kan välja att SDR i windows exempelvis ska ankras på _593 eller 200 nits. Sedan får TV:ns tonemapping avgöra vad _593 blir i faktiska nits.
En del spel har ett nits-reglage som ger motsvarande effekt. När man väljer "1 000 nits" på det reglaget så använder spelet _730 som högsta värde i HDR-renderingen. Väljer man "300 nits" används _637 som högsta värde.
Väljer man då "Högsta ljusstyrka: Av" brukar peak brigtness på en LG OLED typiskt bli 400 nits. Då tonemappas _593 in på en något annat än 200 nits enligt PQ-tonkurvan skalad eller projicerad för 400 nits.
När man sänker OLED-pixelljus-reglaget för långt påverkar man både fysisk ljusstyrka och nivåerna på sätt som inte alltid är gynnsamt för tonemappingen. Oftast blir mörka nyanser för mörka.
Allt detta är är ju så sabla komplext. Man åstadkommer snarlika men ändå olika resultat med olika reglage...
OLED-pixelljus
Kontrast
Högsta ljusstyrka
...kan alltså i kombination med varandra ge varierande resultat.
Det jag funnit minskar risken för att HDR-bilden blir för mörk och dämpad är att behålla Kontrast på 100 och att OLED-pixelljus ska inte sänkas allt för mycket, helst inte under 50 utan gärna vara kvar 80–100 och så ställer man Högsta ljusstyrka på Av, Låg eller Mellan beroende på hur mycket lugn man vill ha med både APL och peak brightness.
Hoppas det hjälper