Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Permalänk
Medlem

Snälla länka till familjebilden ni använde för rubriken, otroligt rolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@UndaC har lärt mig att ta bilder med dom manuella funktioner som finns antingen på en digital kamera eller när det införskaffas en ny mobiltelefon att den har manuella funktioner den med. Själv har jag en Sony Xperia 5 mk III. Och ja, med alla funktioner som finns där som slutarhastighet, bländaröppning, ISO m.m. så är man fortfarande inte nöjd så vete fan. Då kanske det bara duger med en Hasselblad H6D för typ 350.000. men då ska man fan inte ens ha en mobil med kamera utan en gammal Nokia 3310.

De funktionerna är ju grundläggande och påverkar även RAW-filen. Så långt hoppas jag de flesta är med. Men går man vidare och tänker att man ska använda färgkurvor och annat direkt i kamerans mjukvara så är det ett lager ovanpå RAW-formatet och kan ändras vid redigering. Det jag gör i efterbehandlingen på datorn idag är delvis det jag skulle ha gjort i mörkrummet förr.

Foton direkt från kameran utan efterbehandling alls och bara förlita sig på det som är förinställt i tillverkarens mjukvara kan funka till familjealbumet och för dokumentation.

Efterbehandling är för mig en stor del av det kreativa skapandet när det gäller foto, eller som en del fint uttrycker det, "att måla med ljus".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Snälla länka till familjebilden ni använde för rubriken, otroligt rolig

https://m.youtube.com/watch?v=t73ITMgr1aM

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Lightroom och Photoshop för fotoredigering, mycket mogna program 2022.

Permalänk

Finns de på något sätt man kan förbättra en bilds DPI? Från 72 lr va de är till 320+ va nu hög kvalité är.
Testade någon sida där man kunde skriva in vilken DPI man ville ha bilden i o spara, DPI ändrades, men ser absolut ingen skillnad.

Ska ge bort en canvastavla i present, i typ 60*40 lr däromkring, men vågar inte beställa ifall de blir skitkass kvalité. Vissa sidor som har förhandsgranskning ser de bra ut andra inte!

Går de ändra kvalitén/DPI lr är de helt kört? Vill helst ha just den bilden.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Crackerjack12:

Finns de på något sätt man kan förbättra en bilds DPI? Från 72 lr va de är till 320+ va nu hög kvalité är.
Testade någon sida där man kunde skriva in vilken DPI man ville ha bilden i o spara, DPI ändrades, men ser absolut ingen skillnad.

DPI blir i detta fall bara en fråga om metadata. Bildens faktiska upplösning och information ändras inte.

Jag skulle rekommendera att kika vilken DPI tryckeriet arbetar i och därefter beräkna vilken upplösning som skulle matcha. De gånger jag har skickat mina foton på tryck har jag fått anpassa bilderna så att de motsvarar 200dpi på given storlek. Går utmärkt att skapa ett projekt i PS med rätt mått och upplösning för valfritt tryckeri.