PTS hotar Bahnhof med ytterligare en miljon i vite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Kom med nåt vettigt argument istället för att kasta epitet.

Bahnhof lyder under exakt samma lagar som alla andra ISP.
Skillnaden är att Bahnhof i marknadsföringssyfte "informerar" svenska kunder om att de gör just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som motargument så har vi en skenande brottslighet och mycket mer av all kommunikation lämnas online.
Jag förstår då vissa argument. Detta tills jag ser vad som händer när de äntligen gripa någon, alla bevis höll. Ja, straffet är typ att de får höra frasen "aja, baja så får du ej göra" och kanske få sitta inne i en vecka och fångvaktarna säger välkommen tillbaka.
För en person som har ett "bra lagligt liv" så innebär detta en prick i registret, de kan inte längre ta alla jobb etc. För en person med en gediget brottsregister så är det vid småstraff inte så allvarligt.

Men det blir fort en politisk debatt kring vad denna övervakning ska användas emot. Min känsla är att den lätt används emot personer som man kan anse vara lagliga, men det kan användas för att hitta minsta lilla övertramp.

En brottsling använder så klart någon form av krypterad tunnel och krypterad kommunikation om den är minsta allvarlig, och det är ju de vi vill sätta åt inte Pellejöns som säljer hembränt via mail eller något annat småtjaffs, inte sant? Så varför blottlägga _samtligas_ trafik för att ändå inte komma åt de riktigt kriminella? Och varför ska vi inte börja öppna samtliga personers brev och paket? Vad särskiljer ett brev/paket mot ett digitalt mail eller package?

Skrivet av Erik_T:

I det här fallet så har det ingenting med piratkopiering eller brottsmisstankar att göra.
Och inget med IP-addresser att göra heller.

PTS vill ha addressuppgifter (fysisk address alltså) för samtliga Bahnhof's kunder. Punkt.
Detta för att annars så har PTS ofullständig statistik över bredbandsutbyggnad, och liknande.

Varför behöver de veta namn och adress på kunder? Som Bahnhof säger så har de tystnadsplikt. PTS behöver inte veta om Kalle Anka på Paradisäppelvägen 111 har bahnhof eller inte; Vad de kan behöva veta är om han har fiber eller adsl eller vad för typ av internetanslutning Kalle Anka har för att då kunna föra statistik på hur välutbyggt fiber är i sverige. Men för det kan de kontakta nätägaren, inte bahnhof (och igen, inte om adressuppgifter). Eller kom gärna med någon som helst rimlig anledning att PTS ska veta vilka kunder bahnhof har? Antalet kunder, vad för hastigheter kunder har och annat på anonymiserad nivå visst; men detaljnivå om vilken kund som har vad genom just bahnhof? Vad fan sak de med den informationen till, rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Låter som en PR-grej, fattar inte varför dom ska bråka om all ge ut adressinformation om alla deras kunder.

Deras agerande mot polismyndigheten tycker jag är rätt, det krävs IP+Protokol+Port+Tidpunk för att identifiera en enstaka person i vissa fall.
Att enbart kräva information baserat på IP+Tidpunk kommer kanske ge personuppgifter till 50 personer, varav 49 är oskyldiga, vad ska dom göra med det misstankeregister/kollektiv bestraffning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En brottsling använder så klart någon form av krypterad tunnel och krypterad kommunikation om den är minsta allvarlig, och det är ju de vi vill sätta åt inte Pellejöns som säljer hembränt via mail eller något annat småtjaffs, inte sant? Så varför blottlägga _samtligas_ trafik för att ändå inte komma åt de riktigt kriminella? Och varför ska vi inte börja öppna samtliga personers brev och paket? Vad särskiljer ett brev/paket mot ett digitalt mail eller package?

Varför behöver de veta namn och adress på kunder? Som Bahnhof säger så har de tystnadsplikt. PTS behöver inte veta om Kalle Anka på Paradisäppelvägen 111 har bahnhof eller inte; Vad de kan behöva veta är om han har fiber eller adsl eller vad för typ av internetanslutning Kalle Anka har för att då kunna föra statistik på hur välutbyggt fiber är i sverige. Men för det kan de kontakta nätägaren, inte bahnhof (och igen, inte om adressuppgifter). Eller kom gärna med någon som helst rimlig anledning att PTS ska veta vilka kunder bahnhof har? Antalet kunder, vad för hastigheter kunder har och annat på anonymiserad nivå visst; men detaljnivå om vilken kund som har vad genom just bahnhof? Vad fan sak de med den informationen till, rent ut sagt.

Namn har de inte frågat efter.
Vad de har begärt från Bahnhof är "samtliga adresser, innefattande
gatuadress eller fastighetsbeteckning, postnummer, ort, kommun samt uppgift om
gruppanslutning, till de aktiva internetabonnemang via fiber eller fiber-LAN som Bahnhof
tillhandahöll till slutkund den 1 oktober 2021"

Varför de vill ha det får du läsa själv i deras föreläggande - det är för mycket text att citera. (Länk till föreläggandet finns tidigare i tråden)

Det är inte bara Bahnhof de skickat en sådan begäran till, utan många andra operatörer också - som har svarat.

Permalänk
Avstängd

jobbigt att behöva dela ip med ett helt bostadshus, gör om gör rätt minst en unik ip-adress per lägenhet, vill man undvika myndigheter skaffar man en vpn annars förtjänar man åka fast

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kom med nåt vettigt argument istället för att kasta epitet.

Ganska enkelt, helt enkelt ingen som sitter på Bahnhof är skyddad mot att det lämnas ut uppgifter om dig till myndigheter det händer dagligen.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Låter som en PR-grej, fattar inte varför dom ska bråka om all ge ut adressinformation om alla deras kunder.

Deras agerande mot polismyndigheten tycker jag är rätt, det krävs IP+Protokol+Port+Tidpunk för att identifiera en enstaka person i vissa fall.
Att enbart kräva information baserat på IP+Tidpunk kommer kanske ge personuppgifter till 50 personer, varav 49 är oskyldiga, vad ska dom göra med det misstankeregister/kollektiv bestraffning?

Såklart det är PR. Företag är intresserade av att tjäna pengar.
För att tjäna pengar så ska man producera något väldigt billigt och sedan sälja det dyrt. Men fast internetuppkoppling börjar gå bli som ström i väggen. Där ytterst få säger att deras problem med lagg i spel och annat beror på att de har vattenfall som el-leverantör, men ström tillverkad på annat sätt flyter spelen bättre på. (jag, är väl insatt hur fel argumentet är på alla sätt, som var elen tillverkas)

Och då finns det varumärke kvar. Och det börjar gå emot att det inte längre finns så mycket annat än just detta med anonymitet som är kvar. De flesta anser nog att deras fasta bredband är skaplig och upplever inte så stor skillnad mellan leverantör.

Permalänk
Musikälskare

Riktiga kungar, kan tyvärr inte ha dom själv som leverantör

Som någon nämnde så gör dom inte det här av välmening i högsta grad, redigt bra PR, vi skriver om det här på forumet och SweC brukar pumpa ut artiklar om dom etc win win

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart det är PR. Företag är intresserade av att tjäna pengar.
För att tjäna pengar så ska man producera något väldigt billigt och sedan sälja det dyrt. Men fast internetuppkoppling börjar gå bli som ström i väggen. Där ytterst få säger att deras problem med lagg i spel och annat beror på att de har vattenfall som el-leverantör, med ström tillverkad på annat sätt flyter spelen bättre på. (jag, är väl insatt hur fel argumentet är på alla sätt, som var elen tillverkas)

Och då finns det varumärke kvar. Och det börjar gå emot att det inte längre finns så mycket annat än just detta med anonymitet som är kvar. De flesta anser nog att deras fasta bredband är skaplig och upplever inte så stor skillnad mellan leverantör.

Det är 100 % PR och ingenting annat så du har helt rätt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Blir att byta till Bahnhof inom snar framtid ifrån Telia som jag har idag, bättre pris o dessutom så slåss de för vår del mot PTS

Hoppas fler byter till Bahnhof efter detta 😎🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

jobbigt att behöva dela ip med ett helt bostadshus, gör om gör rätt minst en unik ip-adress per lägenhet, vill man undvika myndigheter skaffar man en vpn annars förtjänar man åka fast

Enklare sagt än gjort , ip4 adresserna börjar ta slut, därför försöker många (dom flesta?) bromsa problemet med att fler personer (hushåll) får dela på samma IP adress.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Härligt! Sålänge Bahnhof fortsätter stå upp för den lilla människans kamp mot jättarna så kan de fortsätta räkna med mina pengar. En del säger att de gör detta bara för att tjäna pengar. Och i så fall är jag gärna en bidragande orsak till det. Bahnhof är hjältar ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, inte samma sak.
I det här fallet har det ingenting med några brottsmisstankar att göra.

Det är väl precis vad det handlar om?
PTS ger vite för att bahnhof inte lämnar ut uppgifter till polisutredningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Riktiga kungar, kan tyvärr inte ha dom själv som leverantör

Som någon nämnde så gör dom inte det här av välmening i högsta grad, redigt bra PR, vi skriver om det här på forumet och SweC brukar pumpa ut artiklar om dom etc win win

Det folk inte verkar förstå är att, Ja, det är klart de gör det för att tjäna pengar...

Men det är klart att folk hellre ger sina pengar till ett företag som tar deras pengar och gör något bra för dem än folk som tar deras pengar och kränker deras integritet.

Företag har en lagstadgad skyndighet att försöka gå med vinst.. Så det är lite "duh" att de gör allt de gör för att tjäna pengar. Men får man något tillbaka utöver det man betalar för så borde man ju hurra och inte klaga så jag förstår inte gnället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Det är två olika ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bahnhof lyder under exakt samma lagar som alla andra ISP.
Skillnaden är att Bahnhof i marknadsföringssyfte "informerar" svenska kunder om att de gör just detta.

Visst är det så, men det är också så att lagen sätter en miniminivå för vad som krävs av en ISP. Vissa företag, t.ex. Telia, går längre än än vad lagen kräver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, inte samma sak.

Du har helt rätt!
My bad

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Bahnhof är bäst,, stickin' it to the man..

Ja de gillar ju att ge ut CGNAT adressser till sina kunder om man inte hostar upp extra 50kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu med ryssland och dess avskärmning så menar många på att piratkopieringen än en gång kommer öka där, efter att fler å fler gått över till Netflix, spotify mm de senaste åren. De kommer troligen gå tillbaka till piratkopiering. Finns det ett bredare utbud av kopierade verk ute, så finns väl även risk att fler som bor i sverige kommer "passa på" att ladda hem därifrån?

Jag tror iofs inte det är särskilt många i Sverige som skulle "våga" ladda hem saker från Ryssland i dagsläget, med alla nyheter om hacking och ransomware m.m. Särskilt när vi har så bra tillgång till snabbt Internet och många tjänster att välja på.
Det är enklare för "den stora massan" att inte behöva ha koll på vilka torrentprogram och liknande man använder, utan bara köra på stora tjänster.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Namn har de inte frågat efter.
Vad de har begärt från Bahnhof är "samtliga adresser, innefattande
gatuadress eller fastighetsbeteckning, postnummer, ort, kommun samt uppgift om
gruppanslutning, till de aktiva internetabonnemang via fiber eller fiber-LAN som Bahnhof
tillhandahöll till slutkund den 1 oktober 2021"

Varför de vill ha det får du läsa själv i deras föreläggande - det är för mycket text att citera. (Länk till föreläggandet finns tidigare i tråden)

Det är inte bara Bahnhof de skickat en sådan begäran till, utan många andra operatörer också - som har svarat.

Och har du gatuadress alternativt "uppgift om gruppanslutning" så har du namn. Och igen, vad för jäkla nytta har de att veta exakt vem som har just bahnhof? Ingen som helst jäkla nytta. Som jag skrev, den infon de kan ha nytta av kan de få från nätägaren och behöver inte gå på operatörerna, och annan info ska de fasiken inte ha.

Citat:

Så bara för att piratbyrån kräver ut info från Telia om vilka som laddat ned senaste Beck filmen som Telia gladeligen delar ut, så ska så klart andra leverantörer som Bahnhof bara svara för att andra har gjort det? F-no. Tack gud för Bahnhof att de faktiskt står på kundens sida.

Permalänk
Medlem

Skall byta till Bahnof som leverantör direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Skall byta till Bahnof som leverantör direkt.

Vad snackar du om? Sådanna här tilltag är ju bara löjligt trams för galleriet och får bara Bahnhof att framstå som töntar, och de får inga nya kunder på det här sättet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Privatpersoner är glatt omedvetna om hur långtgående informationsinsamling våra myndigheter ägnar sig åt och avkräver alla svenska företag. Det stannar inte vid brottsbekämpande myndigheter och PTS.

Exempelvis är det enligt svensk lag förbjudet för företag att inte besvara Statistiska Centralbyråns undersökningar. Hur många känner till det? SCB kan också anses harmlösa, men tro mig: efter 10 års spam med flera parallellt pågående och återkommande undersökningar, ofta med krav om rapportering varje månad i system som inte går att automatisera utan måste administreras manuellt, så blir det en börda för vilken organisation som helst oavsett storleksordning. Nivån av detaljerad data som efterfrågas känner heller inga som helst gränser.

I sakfrågan är det därför lätt att förstå Bahnhofs argument om att den information PTS kräver resulterar i en onödigt stor börda sett till PTS rimligtvis inte har behov av så pass specifika adressuppgifter för att kunna utföra det uppdrag som riksdagen har ålagt dem.

För er som inte läst föreläggandet:

PTS lutar sig mot förarbetena till LEK 8 kap. 1 § första stycket, kort sagt: vi tolkar lagen som att vi har rätt till denna information, och då vill vi ha den. Argumenten som följer är:

- Bahnhof är landets tredje största ISP för fiberanslutningar och PTS statistiska underlag blir undermåligt utan deras uppgifter.
- Bahnhof har tidigare år lämnat in dessa uppgifter.
- Alla andra operatörer gör som PTS vill.
- Statistiken är "av yttersta vikt för att analysera konkurrensförhållanden" på marknaden.
- Det är också viktigt för att PTS skall kunna jämföra fördelningen i exempelvis kommuner och "unika nät".
- Uppgifterna ligger till grund för PTS uppföljning och analys av bredbandsutbyggnaden.

Hur PTS sedan behandlar informationen, exempelvis om den avses delas med andra myndigheter eller företag (som del av offenlighetsprincipen), i syften som inte omfattas av LEK, kan vi bara spekulera i då det inte framgår av föreläggandet.

Permalänk
Inaktiv

"Enligt PTS har övriga internetleverantörer redan lämnat in samma uppgifter de kräver av Bahnhof"

Utan att ha kollat något ingående låter det ju lite som att PTS resonerar som "Alla andra underkastar sig oss så ni måste också göra det. Seså. Ned på knä, Bahnhof", och den neurotiskt narcissistiska Staten får spel när den blir ifrågasatt.

Klassiskt power-move.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, inte samma sak.

Är det inte? Jag kanske missade om det var alla eller vissa adresser dom ville åt. Men ja oavsett är jag glad att Bahnhof tar strid och inte bara lägget sig platt. Prejudikat och doktrin på detta tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det exakt för uppgifter som PTS vill ha ut?

Känns som att det borde framgå av artikeln, men som det är just nu så saknar den här tråden artikeln diskussionsvärde utan den informationen.

(Edit: Såg att denna info kommit upp tidigare i tråden, men kritiken kvarstår, det här borde framgå av artikeln!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej, det var en annan tråd om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Nu är det ju så att IPv4 fortfarande används i väldigt stor utsträckning och det finns helt enkelt inte tillräckligt med lediga adresser för att alla ska kunna få varsin.

Se det som att alla i ett lägenhetshus bor på samma adress men olika lägenhetsnummer. Beställer du hem något skriver du och grannen samma adress men du skriver lgh7 och din granne lgh5 exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Här hittar ni en länk till själva föreläggandet från PTS, med betydligt fler detaljer om vad det är PTS vill veta, och varför de anser sig ha rätt att veta det.

https://www.pts.se/sv/dokument/beslut/tele/2022/forelaggande-...

Kan även vara bra att ha "Lag om elektronisk information (LEK)" till hands när man läser föreläggandet då det refererar till LEK-paragrafer lite överallt. Tycker versionen från lagen.nu är trevligast av länkarna nedan.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK) på lagen.nu
Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation på riskdagen.se

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, det var en annan tråd om det.

Yes. My bad

Visa signatur