Permalänk
Medlem

4G till Android-stereo i bilen

Testar Android-enhet i bilen, lärde mig tydligen inte från förra gången. (Xtrons förra gången, Joying nu)

Enheten har plats för simkort.
Har satt i ett kort från Halebop och de medföljande antennerna:

Upplever dock att mottagningen är klart sådär, har nog inte sett 4G, bara 3G och nedåt, och då med rätt tråkig mottagning.

Så jag köpte mig en Teltonika-antenn:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Kopplar in och får bara 2G/Edge, full täckning typ överallt, men man kan inte göra något alls på edge.
Enheten ser andras 4G-nät verkar det som:

Så jag testade med flera simkort som jag har liggandes.
Ett visade 4G med hyfsad täckning, en liten stund.
Sedan ingen täckning eller Edge.

Kopplade in en annan antenn som jag haft uppe på en stuga med goda resultat innan:

Men bara Edge.

Stack ned till macken och köpte ett Comviq-kontantkort men exakt samma sak.

Vad kör tillverkarna för ful-trick som gör att man inte kan köra andra antenner än deras egna?
Eller bara att slänga skiten?

EDIT:
Satte tillbaka de medföljande och ett Comviq-kort = 4G.
Satte i mitt Halebop som jag har till min telefon = 2G

Fattar inte detta.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Kanske är någon frekvens som bara comviq använder som stöds av enheten.

Har för mig att 4g har väl typ 3olika frekvenser det körs på och enheten måste stödja den aktuella frekvensen.
På namnet låter det som asien importerad enhet och har för mig de bara använder en av 4g frekvenserna som används här.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har kollat mer. Får bara Edge på alla operatörer, det är deras Launcher som ljuger och visar 4G, går man in i inställningarna för nätverk så är det bara Edge.
Troligen är det som ovan skriver, frekvenser.
Då kan man undra om det går att göra något mjukvarumässigt för att fixa det.
Har mailat mer med deras support, de skulle kolla upp det.
Tyvärr är där massor av andra buggar också, får se om jag vill ha kvar enheten.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har kollat mer. Får bara Edge på alla operatörer, det är deras Launcher som ljuger och visar 4G, går man in i inställningarna för nätverk så är det bara Edge.
Troligen är det som ovan skriver, frekvenser.

Jag gick in som exempel på den här sidan:
https://www.joyingauto.eu/7-inch-single-din-car-stereo-replac...
Under Details står det vilka frekvenser enheten supporterar.
Kanske finns liknande för din enhet?

Jämför sedan tillverkarens supporterade band med supporterade band i Sverige/operatör som du kan hitta här:
https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Permalänk

4G går ju på 700/800/900/1800/2600 frekvenserna. Majoriteten av mobilbasarna har ju antenner för alla (eller de flesta) av de frekvenserna så det borde ju finnas spektrum för dig att ha täckning mot något i alla fall kan jag tycka. 2G nätet går på 900/1800 frekvenser. Känns som de e nåt märkligt med din enhet att den "prioriterar" gsm eller så

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Kolla inte bara frekvenser, kolla så den verkligen stödjer svenska 4G band.
Dela från mobilen är troligen en bättre lösning, alternativt kan vissa 4G-donglar via USB funka.

Har en Atoto android stereo som tidigare ägare satte in i bilen, visst låter det trevligt med fulla android men helt ärligt är jag rätt sugen på att byta till något med android auto / carplay. Det är mycket smidigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Jag gick in som exempel på den här sidan:
https://www.joyingauto.eu/7-inch-single-din-car-stereo-replac...
Under Details står det vilka frekvenser enheten supporterar.
Kanske finns liknande för din enhet?

Jämför sedan tillverkarens supporterade band med supporterade band i Sverige/operatör som du kan hitta här:
https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Det är denna:
https://www.joyingauto.eu/joying-10-1-inch-double-din-1280x80...

Tycker att det stämmer.

Skrivet av DanneBern:

4G går ju på 700/800/900/1800/2600 frekvenserna. Majoriteten av mobilbasarna har ju antenner för alla (eller de flesta) av de frekvenserna så det borde ju finnas spektrum för dig att ha täckning mot något i alla fall kan jag tycka. 2G nätet går på 900/1800 frekvenser. Känns som de e nåt märkligt med din enhet att den "prioriterar" gsm eller så

Kan inte tvinga in den.
Har jag i Halebop så syns bara Halebop 2G om man söker.
Men man ser T.ex. Telenor 4G.
Sätter jag i Telenor så ser man helt plötsligt bara Telenor 2G.
Och så fortsätter det med alla jag testar.

Skrivet av Json_81:

Kolla inte bara frekvenser, kolla så den verkligen stödjer svenska 4G band.
Dela från mobilen är troligen en bättre lösning, alternativt kan vissa 4G-donglar via USB funka.

Har en Atoto android stereo som tidigare ägare satte in i bilen, visst låter det trevligt med fulla android men helt ärligt är jag rätt sugen på att byta till något med android auto / carplay. Det är mycket smidigare.

Kommer nog byta ut den, försöker få Joying att fixa det men kommer nog skicka tillbaka den.
Den har massor av andra buggar också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Det är denna:
https://www.joyingauto.eu/joying-10-1-inch-double-din-1280x80...

Tycker att det stämmer.

Kan inte tvinga in den.
Har jag i Halebop så syns bara Halebop 2G om man söker.
Men man ser T.ex. Telenor 4G.
Sätter jag i Telenor så ser man helt plötsligt bara Telenor 2G.
Och så fortsätter det med alla jag testar.

Kommer nog byta ut den, försöker få Joying att fixa det men kommer nog skicka tillbaka den.
Den har massor av andra buggar också.

att du bara får GSM/3G med halebop är för att telias nät kör bara det på Band8 (900Mhz) resten av telia använda band stöds inte av enheten.

Telenor ska köra GSM och 4g på band 8 men ä lite märkligt att den kör GSM men kanske är för dålig mottagning för 4G där du testat den på band 8 och samma här resterande band telenor använder stöds inte av enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows