Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Har ni ett råd att ge en velare? (Äger redan en Sony x900e 65, senaste köpet var en Philips ambilight 8000 serien så har svårt att rättfärdiga köpet utöver vill ps5-next gen hdmi/oled-filmkvalitén)

Det är generellt samma loop med ungefär samma prisbild år efter år efter år
Om något verkar priserna på OLED gå ner några spänn varje år om ser trenden som helhet, plus att de förstås får mer teknik.

Så å ena sidan kan du vänta ett år till utan att egentligen riskera "missa" någon deal: det lär dyka upp motsvarande deals nästa år! (förutom såna där uddafall som mediamarkts felmärkning...)

Å andra sidan är det typ bästa prisläget att köpa gamla modellen nu när priserna är i princip så låga som de kan bli och man vet tillräckligt om de nya modellerna och kan avgöra om det faktiskt finns något viktigt på nya modellen som man behöver eller om det är OK att köpa den gamla nu till bra pris! Priserna lär inte sjunka så speciellt mycket mer och C1 kommer fasas ut till den nya modellen...
Och väntar du till nästa år vid samma tidpunkt blir det förstås samma ångestfyllda resa igen (been there done that)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är generellt samma loop med ungefär samma prisbild år efter år efter år
Om något verkar priserna på OLED gå ner några spänn varje år om ser trenden som helhet, plus att de förstås får mer teknik.

Så å ena sidan kan du vänta ett år till utan att egentligen riskera "missa" någon deal: det lär dyka upp motsvarande deals nästa år! (förutom såna där uddafall som mediamarkts felmärkning...)

Å andra sidan är det typ bästa prisläget att köpa gamla modellen nu när priserna är i princip så låga som de kan bli och man vet tillräckligt om de nya modellerna och kan avgöra om det faktiskt finns något viktigt på nya modellen som man behöver eller om det är OK att köpa den gamla nu till bra pris! Priserna lär inte sjunka så speciellt mycket mer och C1 kommer fasas ut till den nya modellen...
Och väntar du till nästa år vid samma tidpunkt blir det förstås samma ångestfyllda resa igen (been there done that)

Grymt, tack så jättemycket för svar! Jag är supernöjd med vad C1 erbjuder och har ingen lust att göra samma resa med C2, vänta på att dom större modellerna sjunker i pris tillräckligt för att man ska kunna som normalkonsument och sen se C3 i horisonten.

Det får nog bli ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Hej!

Vad har ni experter för tankar kring prisutveckling? Jag har länge sneglat på C1 (innan det CX) men aldrig kommit till skott, väntat på rätt tillfälle och bla bla, varit feg med plånboken helt enkelt och rädd för inbränningar och annat.

Nu/idag ligger C1 65" på 16 000- 17000 och det känns som att det inte kommer sjunka mer men känns också jättedumt att köpa när C2 är så nära släpp (kommer ej köpa C2 utan isåfall slå till på en billigare C1), men risken är väl att C1 bara slutar tillverkas och fasas ut som CX?

Har ni ett råd att ge en velare? (Äger redan en Sony x900e 65, senaste köpet var en Philips ambilight 8000 serien så har svårt att rättfärdiga köpet utöver vill ps5-next gen hdmi/oled-filmkvalitén)

Du kan få ner priset 5% till med https://partner.getgifted.com/se/ via webhallen

Permalänk
Medlem

Fungerar FPS räknaren i Game Mode? Startar jag Horizon Forbidden West på PS5an och kör det i Fidelity mode så visar FPS countern på TVn ändå 60fps när det egentligen ska vara 30fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fungerar FPS räknaren i Game Mode? Startar jag Horizon Forbidden West på PS5an och kör det i Fidelity mode så visar FPS countern på TVn ändå 60fps när det egentligen ska vara 30fps.

Den visar vilken hz skärmen kör i bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Hej!

Vad har ni experter för tankar kring prisutveckling? Jag har länge sneglat på C1 (innan det CX) men aldrig kommit till skott, väntat på rätt tillfälle och bla bla, varit feg med plånboken helt enkelt och rädd för inbränningar och annat.

Nu/idag ligger C1 65" på 16 000- 17000 och det känns som att det inte kommer sjunka mer men känns också jättedumt att köpa när C2 är så nära släpp (kommer ej köpa C2 utan isåfall slå till på en billigare C1), men risken är väl att C1 bara slutar tillverkas och fasas ut som CX?

Har ni ett råd att ge en velare? (Äger redan en Sony x900e 65, senaste köpet var en Philips ambilight 8000 serien så har svårt att rättfärdiga köpet utöver vill ps5-next gen hdmi/oled-filmkvalitén)

Köp bara. Du kommer inte ångra dig.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Hej!

Vad har ni experter för tankar kring prisutveckling? Jag har länge sneglat på C1 (innan det CX) men aldrig kommit till skott, väntat på rätt tillfälle och bla bla, varit feg med plånboken helt enkelt och rädd för inbränningar och annat.

Nu/idag ligger C1 65" på 16 000- 17000 och det känns som att det inte kommer sjunka mer men känns också jättedumt att köpa när C2 är så nära släpp (kommer ej köpa C2 utan isåfall slå till på en billigare C1), men risken är väl att C1 bara slutar tillverkas och fasas ut som CX?

Har ni ett råd att ge en velare? (Äger redan en Sony x900e 65, senaste köpet var en Philips ambilight 8000 serien så har svårt att rättfärdiga köpet utöver vill ps5-next gen hdmi/oled-filmkvalitén)

Hur snabbt vill du ha TVn? Jag har svårt att se 65C1 gå under 15', isåfall blir den nog snarare avvecklad som du skriver. Jag är själv en velare och tänker vänta ut 65C1 till sommaren, så fort den går under 15' så slår jag till.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Köp bara. Du kommer inte ångra dig.

Jag köpte rakt av, kommer vela för evigt annars. Nu är problem nr 2 att jag måste göra mig av med en av dom äldre pga platsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Hur snabbt vill du ha TVn? Jag har svårt att se 65C1 gå under 15', isåfall blir den nog snarare avvecklad som du skriver. Jag är själv en velare och tänker vänta ut 65C1 till sommaren, så fort den går under 15' så slår jag till.

Ja jag ville också vänta men prisutveckling på CX gick aldrig under 15k så tror att det är som folk säger, vi är på lägsta nivån nu, ge och ta 500 kr. Snart står det "inte längre tillgänglig" och så får vi en ny startsiffra på 26 000 för 65"

Jag köpte nu. Det är svettigt och nervöst, "behöver" ju verkligen inte en tv egentligen men vill ju ha oled, och hdmi 2.1 Kommer ha svårt att rättfärdiga köpet "har du köpt en ny tv IGEN?" men vafan, vi kanske sitter i bunkern om 6 månader, då hann jag iaf njuta lite innan.

Permalänk
Avstängd

Inte omöjligt att QD-OLED leder till lite priskrig, men det lär dröja

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Jag köpte rakt av, kommer vela för evigt annars. Nu är problem nr 2 att jag måste göra mig av med en av dom äldre pga platsbrist.

Bra val tror inte du kommer ångra dig. Har svårt att se att de kommer gå mycket lägre innan de fasas ut, men man kan ju aldrig veta. Jag velade länge innan jag tillslut slog till på en 55 tum B1 vid black Friday. Hade kunnat få den lite billigare om jag väntat längre, men ångrar inte en dag att jag slog till.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiQViQ:

Ja jag ville också vänta men prisutveckling på CX gick aldrig under 15k så tror att det är som folk säger, vi är på lägsta nivån nu, ge och ta 500 kr. Snart står det "inte längre tillgänglig" och så får vi en ny startsiffra på 26 000 för 65"

Jag köpte nu. Det är svettigt och nervöst, "behöver" ju verkligen inte en tv egentligen men vill ju ha oled, och hdmi 2.1 Kommer ha svårt att rättfärdiga köpet "har du köpt en ny tv IGEN?" men vafan, vi kanske sitter i bunkern om 6 månader, då hann jag iaf njuta lite innan.

Varifrån köpte du?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Den visar vilken hz skärmen kör i bara.

OK, tack för svaret.

Skrivet av Derix:

Varifrån köpte du?

65 tummaren går att få tag på hos Webbis för 15665 om man köper presentkort via Benify (5% rabatt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Typiskt att man kan köpa c1 77" för cirka 25 nu från LG.. Köpte c1 77" för 30 förra veckan hos netonnet.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Typiskt att man kan köpa c1 77" för cirka 25 nu från LG.. Köpte c1 77" för 30 förra veckan hos netonnet.

Lämna tillbaka den till NoN på öppet köp skulle jag ha gjort även om det är lite besvärligt. 5k är ändå ganska mycket pengar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Lämna tillbaka den till NoN på öppet köp skulle jag ha gjort även om det är lite besvärligt. 5k är ändå ganska mycket pengar

Tanken har slagit mig men fy fan vilket bök o få den in i lådan o köra tillbaka den 😅

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Tanken har slagit mig men fy fan vilket bök o få den in i lådan o köra tillbaka den 😅

Kan trösta dig med att den är slut i lager hos LG sedan igår eftermiddag.

Permalänk

Hur stänger man av den inbyggda chromecasten? Den stör ut min google chromecast så att jag inte kan casta från appar som inte finns i webos.

Edit. Har dragit ut nätverkskabeln från tvn och stängt av wifi. Ändå kan jag bara casta från de appar som stöds av webos via min androidtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Ja enligt han på Elgiganten så sa han ju att de får ta in tv:n, felsöka och försöka laga den, och kan dom inte laga den så får man en ny vara.
Så man får ju vänta likt förbannat på att eventuellt få en ny, och då trodde han att LG skulle vara snabbare på en eventuell reparation.
Så jag fattade som att det var första steget.

Du ska inte behöva gå igenom en reparation när du precis köpt tv’n. Som att jag skulle få en refurbished telefon när jag precis köpt en ny, då kan jag lika gärna köpa en refurbished från början för lägre kostnad.

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Tanken har slagit mig men fy fan vilket bök o få den in i lådan o köra tillbaka den 😅

Testa gå in i butik och fråga snällt. Vill du ändå ha samma TV är jag ganska säker personalen inte vill hantera en 77" i retur för att du ska köpa en ny likadan. Är det inom öppet köp och man frågar borde man få mellanskillnaden tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk

Jaha, nu ser man att TVn är rödaktig på vänstra sidan och blåaktig på högra sidan. Hur får man till detta så hela bilden är likadan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du ska inte behöva gå igenom en reparation när du precis köpt tv’n. Som att jag skulle få en refurbished telefon när jag precis köpt en ny, då kan jag lika gärna köpa en refurbished från början för lägre kostnad.

Det spelar ingen roll om man får ett fel efter några dagar eller i slutet av garantitiden, det är fort farande reparation som gäller. Surt att den gick sönder så snabbt men shit happens.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Jaha, nu ser man att TVn är rödaktig på vänstra sidan och blåaktig på högra sidan. Hur får man till detta så hela bilden är likadan?

Det är nog en effekt av betraktningsvinklar helt enkelt, testa kolla på längre avstånd

Det är väl ett känt kännetecken för evo-panelerna har jag för mig, men ska inte vara så illa att det stör

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Du ska inte behöva gå igenom en reparation när du precis köpt tv’n. Som att jag skulle få en refurbished telefon när jag precis köpt en ny, då kan jag lika gärna köpa en refurbished från början för lägre kostnad.

Skrivet av Coca:

Det spelar ingen roll om man får ett fel efter några dagar eller i slutet av garantitiden, det är fort farande reparation som gäller. Surt att den gick sönder så snabbt men shit happens.

Precis som Coca skriver, enligt Elgiganten så måste dom försöka laga tv:n och funkar inte det så får man en ny så då chansade jag på att LG löser det snabbare än Elgiganten.
Med det sagt så känns det ju jävligt drygt på en ny tv, men vad ska man göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Precis som Coca skriver, enligt Elgiganten så måste dom försöka laga tv:n och funkar inte det så får man en ny så då chansade jag på att LG löser det snabbare än Elgiganten.
Med det sagt så känns det ju jävligt drygt på en ny tv, men vad ska man göra.

Går ju inte att laga mer än att byta komponenten till en ny skulle jag tro, så ’refurbished’ eller ej så blir den som ny efter. Precis som när LG kommit hem till både emil och andra i tidigare trådar och bytt paneler och annat

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är nog en effekt av betraktningsvinklar helt enkelt, testa kolla på längre avstånd

Det är väl ett känt kännetecken för evo-panelerna har jag för mig, men ska inte vara så illa att det stör

Längre avstånd går inte, då måste jag riva väggar. Jag sitter ju rakt framför TVn och ser detta, sätter jag mig lite åt sidan är det ännu värre. Riktigt dåliga betraktningsvinklar.

Bilden i sig är ju inte dålig, det är bara att det ser annorlunda ut på sidorna vid kanterna mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Hur stänger man av den inbyggda chromecasten? Den stör ut min google chromecast så att jag inte kan casta från appar som inte finns i webos.

Edit. Har dragit ut nätverkskabeln från tvn och stängt av wifi. Ändå kan jag bara casta från de appar som stöds av webos via min androidtelefon.

Det är väl ingen LG *1 som har inbyggd chromecast, eller..?

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Det är väl ingen LG *1 som har inbyggd chromecast, eller..?

LG SmartShare menar jag ju såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

LG SmartShare menar jag ju såklart.

Får erkänna att jag inte testat den funktionen alls. Men vad är problemet, att google chromecasten inte alls dyker upp i menyn på telefonen, som ett alternativ, när du kopplar in den i tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Jaha, nu ser man att TVn är rödaktig på vänstra sidan och blåaktig på högra sidan. Hur får man till detta så hela bilden är likadan?

Skrivet av steffeskonditori:

Längre avstånd går inte, då måste jag riva väggar. Jag sitter ju rakt framför TVn och ser detta, sätter jag mig lite åt sidan är det ännu värre. Riktigt dåliga betraktningsvinklar.

Bilden i sig är ju inte dålig, det är bara att det ser annorlunda ut på sidorna vid kanterna mot varandra.

Tyvärr är det något som alla OLEDs lider mer eller mindre av. Vid extrema betrakningsvinklar kommer din teven upplevas mer röd/rosa eftersom alla 77" och uppåt har den nyare EVO-panelen. Den paneltypen verkar också lida av mer nyansskillnader över bilden även när man sitter precis framför teven (från vad jag har läst på bl.a avforums och avsforum).

Det kan bli bättre över tid, men nyansskillnader verkar inte ändras allt för mycket. Försök att få runt 100h på panelen så fort som möjligt, och är det inte bättre då kan du pröva med en manuell pixel refresh. Om det fortfarande inte är godtagbar bild för dig så får du reklamera.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V