Ansluta NAS med inaktuellt SMB1-protokoll?

Permalänk

Ansluta NAS med inaktuellt SMB1-protokoll?

Hallå!

Jag har precis gjort en ren installation av Windows 10 pro efter att min systemdisk kraschade häromdagen. I mitt nätverk har jag ett NAS (Zyxel NSA325v2).

Jag är inte så värst kunnig kring nätverk....under installationen av Windows får man frågan om man ska använda nätverket som ett privat eller offentligt (?) nätverk. Tror att i det senare fallet står det om man ska ansluta till sitt företags nätverk eller dyl. Jag valde privat och fildelning är aktivt.

Jag kan inte se NAS:et när jag bläddrar i nätverket. Installerade Zyxels NAS starter utlilty där jag bl.a. kan mappa diskarna i NASet. Utilityprogrammet hittar NASet men jag kan inte ansluta då Windows inte tillåter detta: du kan inte ansluta till filresursen efter den inte är säker. Resursen kräven det inaktuella SMB1_protokollet som är osäkert och kan riskerna att din dator angrips....

Jag lyckas inte hitta en ny firmware till NASet. Jag har sett att det går att aktivera SMB1-protokollet i Windows, men jag antar att man då utsätter sig för en säkerhetsrisk.

Finns det något jag kan göra för att komma åt mitt NAS eller behöver jag skaffa ett nyare?

Jag har tidigare kunnat välja "anslut nätverksenhet" i utforskaren, men nu syns inte NASet alls. Kan jag ha valt fel nätverksinställningar?

Tack

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Utforskaren: "\\<NAS-namn eller IP>\<Utdelad resurs" (Exempel: \\overthemoon-NAS\Filmer)

Det kan vara att vissa tjänster inte är aktiva eller att den är inställd på att visas för vissa användare (användarnamn$)

Permalänk
Medlem

SMB1 är inte ett problem såvida inte hela välden har access till till ditt LAN och det är ju rimligtvis inte fallet.
Vill påstå att du lugnt kan aktivera smb1 stödet tills/när du köper en ny nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

SMB1 är inte ett problem såvida inte hela välden har access till till ditt LAN och det är ju rimligtvis inte fallet.
Vill påstå att du lugnt kan aktivera smb1 stödet tills/när du köper en ny nas.

Vill ändå varna för säkerhetsriskerna. Om du eller någon annan klickar på en länk via dator eller mobil på samma nätverk till en sida som innehåller nån form av skadlig kod så kommer de troligen kunna komma åt hela din nas för att utöva ransomware attack.

Permalänk

Kollade på en laptop på samma nätverk och där kommer jag åt NASet. Låter Windows bara bli att aktivera SMB1-protokollet vid en ren installation? Tänker att det på en befintlig maskin borde ske via Windows update?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WU aktiverar absolut inte SMB1, det är inaktiverat och vill man aktivera det får man göra det själv. Jag gissar fortfarande på att vissa tjänster typ NLA inte är aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overthemoon:

Kollade på en laptop på samma nätverk och där kommer jag åt NASet. Låter Windows bara bli att aktivera SMB1-protokollet vid en ren installation? Tänker att det på en befintlig maskin borde ske via Windows update?

"In-place upgrades and Insider flights of Windows 10 Home and Windows 10 Pro do not automatically remove SMBv1 initially. Windows evaluate the usage of SMBv1 client and server, and if either of them is not used for 15 days in total (excluding the time during which the computer is off), Windows will automatically uninstall it.
In-place upgrades and Insider flights of the Windows 10 Enterprise, Windows 10 Education, and Windows 10 Pro for Workstations editions do not automatically remove SMBv1. An administrator must decide to uninstall SMBv1 in these managed environments.
Automatic removal of SMBv1 after 15 days is a one-time operation. If an administrator re-installs SMBv1, no further attempts will be made to uninstall it."

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-...

Men det är väl bara kolla om du har smb1 igång. Sen om du ska migrera till en ny nas så kan du självklart slå på det medans du migrerar