Förstärkare, DAC, och phono preamp till ett par Argon ALTO 5 mk2

Permalänk

Förstärkare, DAC, och phono preamp till ett par Argon ALTO 5 mk2

Hej alla glada!

Jag har i dagsläget ett par Argon Alto 5 mk2 som jag skulle vilja ordna en förstärkare (och DAC) till så att jag kan lyssna både från min TV via toslink (det är enda ljudutgången som finns om jag förstått det rätt), samt från en vinylspelare. Det är också ett krav för mig att kunna styra volymen med fjärr, i alla fall från TV:n.
Vinylspelaren är en JVC L-A55, som har en MM pickup (?).

I dagsläget har jag en SANYO PLUS A35 förstärkare som klarar att driva högtalarna i den mån jag vill, men den är begagnad och fungerar bara när den vill...

Tanken är att min budget är 3k, jag kan sträcka mig över det om jag måste, men helst skall det vara så bra prestanda för priset som det går.

Först var min tanke att bara köpa en DAC och köra den in i förstärkaren, men i och med att förstärkaren är något bråkig tänkte jag istället skaffa en ny förstärkare.

Jag har letat runt massvis efter en mindre förstärkare som har både en phono prestage och toslink, men det verkar i princip vara omöjligt i min prisklass. Det jag har hittat som ligger strax över är Argon SA1, men dels tycker jag den är något dyr jämfört med högtalarna, och jag är osäker på vad jag skall göra ifall jag någon gång senare vill lägga till en subwoofer.

Just nu kikar jag på en phono preamp i form av "ART DJpre II" som verkar vara helt ok för priset, samt en förstärkare med DAC i form av "Loxjie A30".

Det bör fungera och landa på ca 2.5k.
Jag tänker också att denna lösningen vs ex SA1 ger lite mer flexibilitet, ex om jag vill skaffa en ny förstärkare i framtiden, då kan jag ta A30n till min dator och jag slipper oroa mig över preamp.
Självklart skulle det ju bli ännu mer flexibelt med en preamp, separat dac och separat förstärkare, men det finns så mycket alternativ att jag inte kan bestämma mig.

Vad tror ni: har jag tänkt någorlunda rätt, är det något jag missar, eller har ni några andra idéer?
Som ni kanske kunnat tyda mellan raderna är jag förvirrad, det här var mycket svårare än vad jag trodde.

TL;DR:
Jag vill driva ett par Argon ALTO 5 mk2, och jag vill kunna lyssna både från min tv och vinylspelare som behöver en phono amp.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knightogus:

Jag vill driva ett par Argon ALTO 5 mk2, och jag vill kunna lyssna både från min tv och vinylspelare som behöver en phono amp.

Då hade jag nog kollat på en begagnad hembioreceiver för det finns en del som har riaadelar och du behöver ju absolut inga funktioner för att hantera bild så det borde gå att hitta nått som ligger klart under din budget.
Här har du tex en Denon AVR-2802 för 500 kr, den har riia för MM pickuper.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_2802_149176.h...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då hade jag nog kollat på en begagnad hembioreceiver för det finns en del som har riaadelar och du behöver ju absolut inga funktioner för att hantera bild så det borde gå att hitta nått som ligger klart under din budget.
Här har du tex en Denon AVR-2802 för 500 kr, den har riia för MM pickuper.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_2802_149176.h...

Tack för tipset!
Tyvärr var just den där lite väl långt bort för mig för att hämta, så jag får tråla marknadsplatser och se om jag hittar något som passar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knightogus:

Tack för tipset!
Tyvärr var just den där lite väl långt bort för mig för att hämta, så jag får tråla marknadsplatser och se om jag hittar något som passar

Se den som ett exempel på vad som brukar gå att hitta på begmarknaden som uppfyller dina krav, att hålla kolla på alla lokala annonser och begbutiker är vettigt för äldre hembiomaskiner som saknar de senaste finesserna dumpas ofta billigt och de är många gånger väl så bra som att köpa nyare budgetprylar set till grundfunktionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk

Tack för tipset!
Har faktiskt kikat på ampster II, men den har inget riaa-steg...
Visste inte att den där fanns, och den hade varit kanon men då måste jag ändå fixa en ny förstärkare.

Tror ändå just nu att det är bäst med en beggad hembioreceiver, eller att köpa en separat phono preamp och någon chifi class-D förstärkare med inbyggd DAC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

Tack för tipset!
Har faktiskt kikat på ampster II, men den har inget riaa-steg...
Visste inte att den där fanns, och den hade varit kanon men då måste jag ändå fixa en ny förstärkare.

Är det denna du tittat på?
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tangent-ampster-bt-ii-mi...

Samma men utan riaa alltså?

Vad menar du med "ändå fixa en ny förstärkare"
Vad saknar du med dessa?

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Är det denna du tittat på?
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tangent-ampster-bt-ii-mi...

Samma men utan riaa alltså?

Vad menar du med "ändå fixa en ny förstärkare"
Vad saknar du med dessa?

Ja, precis.
Den som du länkar där tror jag klarar att driva högtalarna som jag har, de är på 4 ohm och passiva.
Grejen är dock att den inte har någon phono-preamp som jag behöver.
Jag vill kunna få ljud både från TVn via toslink samt ifrån min LP-spelare som inte har en inbyggd förstärkare för sin signal.

Så det hade varit perfekt om den du länkade tidigare, alltså preampster II, hade utgångar för passiva högtalare istället för aktiva.
Men iom att den endast hade RCA tror jag inte att jag kan koppla mina högtalare till den utan att köra igenom en till förstärkare, och då måste jag alltså ändå fixa en ny förstärkare.
Hade förstärkaren jag har fungerat någorlunda hade det varit en bra lösning men den lever sitt eget liv tyvärr...

Jag har inte så bra koll och det kanske inte är någon fara att koppla in passiva högtalare i RCA-kontakter på något vis, men jag har ingen aning om hur/om det skulle fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

Så det hade varit perfekt om den du länkade tidigare, alltså preampster II, hade utgångar för passiva högtalare istället för aktiva.

Helt rätt av dig.
Jag länkade lite snabbt där. Trodde det var bara riaa steget som skilde men så var det inte. Jag kollad aldrig på högtaler utgångarna.
Men tar du den första, som är bra och ett steg för en par hundra (som är väldigt mycket bättre en de inbyggde i utrusting under 10 000) så löser du det den vägen om du vill.

https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Behringer-PP...

Skillnaden mot en hembioreceiver är att dess är bygda för att låta bra på en begränsad budget.
En hembioreceiver är inte det men ger "mycket funktioner" men låter ofta i jämförelse rätt kast...

Permalänk

Fast är inte Argon Alto aktiva högtalare? aktiva behöver ingen förstärkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moondragon84:

Fast är inte Argon Alto aktiva högtalare? aktiva behöver ingen förstärkare.

Inte ALTO 5 mk2.
Dom kräver en förstärkare. En liten ,)
Dom har låg känslighet och ingen angiven effekttålighet. Jag antar att risken att spela sönder dom rätt stor redan vid 2x25 w.

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto5-mk2-kompakt-hogt...

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Till slut gav jag upp på att leta efter en hembioreceiver med fungerande fjärr i närheten, och landade på en Behringer PP400 och en Loxjie a30.
Måste säga att jag är riktigt nöjd med båda två, och sett till min övriga utrustning tycker jag de fungerar kanon.