Testpilot: Synology Diskstation DS720+ – trevlig men svårmotiverad

Permalänk
Medlem

SSD-cachen har Synology kör med ganska länge, men jag undrar om den gör någon nytta för mig när jag sitter i andra änden på en 1 GB-sladd och kopierar några filer till eller från NASen?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Står och stampar

Har haft min 720+ sedan i Julas utan att jag har konfigurerat klart den, var faktiskt krångligare än vad jag hade tänkt mig.
Nu har jag haft för mycket annat att tänka på så dagen kommer då jag skall lära mig allt.
3 grejer som jag redan tycker är konstigt:
1. SSD bara för Cache, min gamla hembyggda NAS har kört +10år nu med Operativet på SSD och den är snabb. Cachefunktionen verkar inte hjälpa mitt behov speciellt mycket vad jag förstår utan är mera för proffsanvändare. (visste jag iof innan köpet)
2. Uppstart är olidligt långsam
3. Survalliance Station tvingar HDDs att alltid vara "På", vilket är emot mina energiprinciper, kan tycka att en RAMdrivelösning borde finns för denna funktion.

Med tanke på alla positiva recensioner gällande mjukvaran så är jag ändå glad att jag inte valde något annat då jag har "fullt upp" att fatta Synologys lösningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har haft min 720+ sedan i Julas utan att jag har konfigurerat klart den, var faktiskt krångligare än vad jag hade tänkt mig.
Nu har jag haft för mycket annat att tänka på så dagen kommer då jag skall lära mig allt.
3 grejer som jag redan tycker är konstigt:
1. SSD bara för Cache, min gamla hembyggda NAS har kört +10år nu med Operativet på SSD och den är snabb. Cachefunktionen verkar inte hjälpa mitt behov speciellt mycket vad jag förstår utan är mera för proffsanvändare. (visste jag iof innan köpet)
2. Uppstart är olidligt långsam
3. Survalliance Station tvingar HDDs att alltid vara "På", vilket är emot mina energiprinciper, kan tycka att en RAMdrivelösning borde finns för denna funktion.

Med tanke på alla positiva recensioner gällande mjukvaran så är jag ändå glad att jag inte valde något annat då jag har "fullt upp" att fatta Synologys lösningar..

SSD cache hjälper framförallt till om man har filer som ofta anropas. För få användare som det i regel är hemma så hjälper det inte särskilt. RAM används t.ex. som skrivbuffert, det har jag satsat på.

Du kan för övrigt med några kommandon göra om din m.2 disk till en "vanlig" volym och använda som lagring till Surveilance Station. Jag har det i min men mer som en buffertdisk, har alla mina installerade appar på den samt alla Docker containers.
https://www.reddit.com/r/synology/comments/a7o44l/guide_use_n...

För min egen del så har jag mina diskar alltid på då vad jag vet så sliter av/på mer än "gångtid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

SSD-cachen har Synology kör med ganska länge, men jag undrar om den gör någon nytta för mig när jag sitter i andra änden på en 1 GB-sladd och kopierar några filer till eller från NASen?!

Jag håller med, SSD-cache på en sån här enhet tycker jag är en underlig prioritering..

Permalänk

Lite gammal produkt att testa 2022 kan jag tycka..? Bra grejer dock.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Lite gammal produkt att testa 2022 kan jag tycka..? Bra grejer dock.

Rykten går att 722+ eller vad den kommer heta snart kommer eller åtminstone var planerat att komma vid det här laget, men med komponentbrist/krig vem vet.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med primärminnet, är det verkligen 4GB som är max för utökning? Låter väldigt dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Hur är det egentligen med primärminnet, är det verkligen 4GB som är max för utökning? Låter väldigt dåligt...

Går att ha mer, ägde en DS220+ och uppgraderade med 8GB (+2GB integrerat). Fungerade utmärkt. Man kan läsa sig till mer info på diverse Synology forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Hur är det egentligen med primärminnet, är det verkligen 4GB som är max för utökning? Låter väldigt dåligt...

Jag har (haft) 2 Celeron-baserade Synology, båda tog 16Gb (2x8Gb) internminne (på en del maskiner måste man då öppna och ta ut den modulen som är installerad från fabrik).

Jag har också en Ryzen-baserad Synology och den accepterar glatt 64Gb trots att Synology säger max 32Gb.