Hur ska jag få ut mer prestanda från datorn?

Permalänk

Hur ska jag få ut mer prestanda från datorn?

Tjena tjena, dum som jag var köpte jag en färdigbyggd dator från media markt eftersom att jag inte kunde få tag på ett grafikkort at the time + att jag känner att kunskapen inte finns än för ett eget bygge. Sedan den va ny har jag haft ett problem som jag inte kan bli av med. I datorn sitter det ett rtx 3060ti vilket var det som lockade mig till köpet men blev snabbt besviken på prestandan och undrar nu om det är andra delar i datorn som behövs byta ut. Har planer om att bygga nytt och att behålla grafikkortet men just nu finns inte pengarna till det. Jag tror problemet ligger runt att jag aldrig kommer över 50% använding på varken grafik kort eller cpu, det känns liksom att datorn har mer att ge än 70 fps på warzone som ett exempel. Cs ligger runt 250 fps och tarkov 50-55 (vet att spelet inte är super optimerat). Om det exempelvis skulle va cpu som inte pallar, går det bra att byta ut saker i en färdigbyggd?

Min fråga är alltså vad som krävs för att pressa ut mer av datorn, mer specifikt mitt grafikkort. Det ända undantaget är forza hz5 där maxad grafik fick gpu att jobba 100% och 75 fps vilket jag är imponerad över med tanke på hur sjuka grafiker det är, varför jobbar den inte alltid så? Tacksam för alla svar!

Länk till dator och alla specifikationer: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Har du koll på minnena så dom går i 3200MHz?
Har du provat att installera om windows och sen installera dom senaste drivrutinerna till moderkort och grafikkort?
Hur varm blir din cpu när du spelar?
Allt jag vet om spelen du listar är att warzone är jävligt dåligt optimerat. Så fps säger mig inget om dom andra.
Men det får mig att ställa frågan, du har kopplat skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Då du har en Ryzen kan det vara på sin plats att fråga i AMDs forum här för möjlig optimering.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inget i datorn blir varmt, ska kolla upp så minnena kör som dom ska imorgon. Har googlat runt lite och misstänker att det faktiskt är min cpu som sviker och funderar på att köpa en ryzen 7 5800X istället. Tacksam för svar och ska som sagt kolla upp så minnena går som de ska! @SCORPIUS

Permalänk
Medlem

vet att Linus Tech Tips har kollat på färdiga datorer o konstaterat att fler av dem inte har strömbuget nog för att maxa modern hårdvara. Så möjligen så kan det vara värt att köpa ny låda, nytt moderkort o kanske ny cpu kylare... o beroende på hur stark PSU du har så kanske den oxo måste bytas. Under 550w känns inte safe i den datorn

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

vet att Linus Tech Tips har kollat på färdiga datorer o konstaterat att fler av dem inte har strömbuget nog för att maxa modern hårdvara. Så möjligen så kan det vara värt att köpa ny låda, nytt moderkort o kanske ny cpu kylare... o beroende på hur stark PSU du har så kanske den oxo måste bytas. Under 550w känns inte safe i den datorn

mvh Lazze

Svaret jag inte ville ha men som jag någonstans kände på mig skulle komma haha… planen blir väll att göra så i framtiden… Synd att de gör såhär när de vet vad de håller på med, men i slutet av dagen var de mitt eget fel att jag inte byggde från början. Tack för svaret min vän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab1337:

Svaret jag inte ville ha men som jag någonstans kände på mig skulle komma haha… planen blir väll att göra så i framtiden… Synd att de gör såhär när de vet vad de håller på med, men i slutet av dagen var de mitt eget fel att jag inte byggde från början. Tack för svaret min vän!

Nästa gång så skriver du här först och bygger sen

Kanske kan vara på sin plats att kolla vad du får för grejerna på marknaden här minus grafikkortet?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du installerat AMDs chipset drivrutiner eller samma via tillverkaren, så ska du få en AMD Ryzen Power Plan i energiinställningarna. Har man inte denna kan vissa appar och spel köras i halvfart. Något att börja med...

https://www.amd.com/en/support/apu/amd-ryzen-processors/amd-r...

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Nästa gång så skriver du här först och bygger sen

Kanske kan vara på sin plats att kolla vad du får för grejerna på marknaden här minus grafikkortet?

Ja jo, kommer definitivt ett inlägg från mig här när det blir dags för uppgraderingen. De resterande delar doneras till min polare som vägrar spendera pengar på sin dator och ännu inte upplevt 144 hz på cs Hahah

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Har du installerat AMDs chipset drivrutiner eller samma via tillverkaren, så ska du få en AMD Ryzen Power Plan i energiinställningarna. Har man inte denna kan vissa appar och spel köras i halvfart. Något att börja med...

Detta hade jag ingen aning om, ska definitivt kolla på det imorgon, tack!

Permalänk
Medlem

UserBenchmark brukar rekommenderas för att se om datorn presterar som den bör.
https://www.userbenchmark.com/

Resultatet av från prestandatestet kan ge en fingervisning på vad som inte presterar enligt specifikationerna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Inaktiv

Din PSU är bara 500W, enligt beskrivning på hemsidan för den datorn.
Din CPU har ett iGPU, har du kollat om det är verkligen 3060 TI som körs igång eller om det är iGPU?

Kolla det här med GPU först, om allt är som det ska vara då är det kanske din PSU som är problemet?

Ps! Glöm inte heller uppdatera drivrutiner till GPU också etc..

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Jag tror inte du förstår vilken ängel du är. Vilken skillnad chipset rutinerna gjorde, lite krångligt att hitta vilken socket jag hade på hp's skit grejer men jävlar vilken fps boost det blev. Jag kan nu tydligt också se att det är en bottleneck på cpu. tusen tusen tack!

Permalänk
Medlem

Varsågod. Det ska gå att klämma ut lite extra med överklocking på både CPU och minne, med det kräver lite youtube tittande eller läsande, om du vill få ut de sista 5-10% från riggen.

https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kebab1337:

Tjena tjena, dum som jag var köpte jag en färdigbyggd dator från media markt eftersom att jag inte kunde få tag på ett grafikkort at the time + att jag känner att kunskapen inte finns än för ett eget bygge. Sedan den va ny har jag haft ett problem som jag inte kan bli av med. I datorn sitter det ett rtx 3060ti vilket var det som lockade mig till köpet men blev snabbt besviken på prestandan och undrar nu om det är andra delar i datorn som behövs byta ut. Har planer om att bygga nytt och att behålla grafikkortet men just nu finns inte pengarna till det. Jag tror problemet ligger runt att jag aldrig kommer över 50% använding på varken grafik kort eller cpu, det känns liksom att datorn har mer att ge än 70 fps på warzone som ett exempel. Cs ligger runt 250 fps och tarkov 50-55 (vet att spelet inte är super optimerat). Om det exempelvis skulle va cpu som inte pallar, går det bra att byta ut saker i en färdigbyggd?

Min fråga är alltså vad som krävs för att pressa ut mer av datorn, mer specifikt mitt grafikkort. Det ända undantaget är forza hz5 där maxad grafik fick gpu att jobba 100% och 75 fps vilket jag är imponerad över med tanke på hur sjuka grafiker det är, varför jobbar den inte alltid så? Tacksam för alla svar!

Länk till dator och alla specifikationer: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

Processor är A och O i Warzone om man vill ha bra flyt. Osäker hur en 4700G presterar men är nog kanske inte världsbäst i Warzone.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla också att RAM-modulerna inte är satta i fel slots i moderkortet så att du verkligen får dual-channel. Sen är det ju så att CPU:n oftast är det som begränsar mest i competitive spel då det inte finns så mycket för GPU:n att göra iom den bara renderar 1 frame åt gången för att minska input-lag. Ifall du maxar grafiken går det dock att få upp GPU-användningen betydligt, men då blir oftast också prestandan bra mycket sämre.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Varsågod. Det ska gå att klämma ut lite extra med överklocking på både CPU och minne, med det kräver lite youtube tittande eller läsande, om du vill få ut de sista 5-10% från riggen.

https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Overclockade cpu till 4.2 gz, än så länge funkar det och hoppas bara inte jag gjort något fel nu haha.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Processor är A och O i Warzone om man vill ha bra flyt. Osäker hur en 4700G presterar men är nog kanske inte världsbäst i Warzone.

lyckats komma upp i 110-120 fps med high settings, vilket känns väldigt bra med tanke på att jag tidagare knappt pushade 60 med low settings

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Dubbelkolla också att RAM-modulerna inte är satta i fel slots i moderkortet så att du verkligen får dual-channel. Sen är det ju så att CPU:n oftast är det som begränsar mest i competitive spel då det inte finns så mycket för GPU:n att göra iom den bara renderar 1 frame åt gången för att minska input-lag. Ifall du maxar grafiken går det dock att få upp GPU-användningen betydligt, men då blir oftast också prestandan bra mycket sämre.

Ska ta en titt på det, tack!