vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belsebull:

7000 kr i månaden har jag satt på mat till mig/mat och saker till katten/hämtmat (1-2 gånger i veckan)/snus.

Det som blir över av det åker in på mitt ”hobbykonto” och det brukar alltid bli en del över.

Vad äter du när du kommer upp i 230 kr/dygn? Det räcker ju till 2 "dagens" per dygn och pengar över till frukost, äter du snus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äter man enligt Livsmedelsverkets matsedel ska det kosta mellan ungefär 2800-3000 kr/mån. För någon i arbetsålder då.

Själv har jag nog ätit för allt mellan 1000 - 4000 kr/mån ensamt.

Två vuxna som äter hemma/tar med sig och två tonåringar som äter lunch i skolan ska alltså kosta 10000 kr/mån om man följer Livsmedelsverkets matsedel. Så ja, det är mycket du lägger men lyssna för den skull inte på de som klarar en familj på 5 på 4000 kr/mån.

Permalänk
Avstängd

1 person: siktar alltid på 1000 kr eller lägre.

Livin' the American Dream!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Två vuxna och en katt, vi ligger mellan 7-8k i månaden. Dock köper vi endast eko/närproducerat, då blir dyrt xD

Permalänk
Medlem

2 vuxna, 1 barn (1 år).
Storhandlar 1 gång i veckan (livsmedel, rengöring, toapapper etc) för mellan 1000:- och 1300:-. Inkluderar ej uteluncher vilket vi äter väldigt sällan.

17000 kr/mån låter otroligt högt för 2 vuxna och 2 barn.
Köper ni mycket fint kött så kan jag tänka mig att kostnaden drar iväg rejält?

Permalänk
Medlem

Snittet för bara mig för det jag handlat på Ica, Coop & Willys är ca 3000kr i månaden.
Detta inkluderar då snacks och läsk också men inte proteinshakes, proteinbars mm som får räknas med som mat.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

2 vuxna, 1 barn (3 år)
Handlar 1 gång i veckan med månadsbudget på 4000kr (exkl. frakt). Sen månadsbudget på 1000kr för hämtmat. Ungefär 5000 kr totalt i snitt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

5000 - 5500 / 2 personer (Visserligen studenter, men det är knappast så det snålas på maten...) exkl ~500 - 1000kr i "bra-å-ha" som toappaper, diskmedel etc.

Sambon är dock vegetarian så det blir inte mycket kött annat när jag känner mig sugen på något annat.
Vill man få ner kostnaderna och samtidigt testa nytt kan jag varmt rekommendera under tian , då det har gjort att vi börjat bryta av "standardrätterna" med lite nya saker, och därigenom sannolikt börjat sänka kostnaderna mot "vanligt". Bör fungera väldigt bra för barn också då många rätter är snabba och väldigt enkla att göra + stora möjligheter att lagra mycket hemma (bra för krisen )

Edit*
Värt att tillägga är ju att det köps rätt mycket frukt, grönsaker, färska kryddor och örter etc som är svindyrt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vi sätter in 4000kr till matkontot i månaden, sen utöver det är det runt 2000kr från ett annat kort jag har via jobbet. Inte räknat semestermånaden är vi iaf under 7000kr totalt inkl. toapapper etc med två vuxna och två barn i mellanstadiet. Barnen äter dock knappt hemma känns det som (Tydligen är skolmaten helt okej numera jmf med när jag var liten (Hörs klagomål om en äcklig fisk ibland, verkar vara ugnsbakad torsk som sööög redan då jag var liten.) och det var kräkvarning minst ett par gånger i veckan.

Frun får mat via jobbet då hon måste äta med barnen där, väldigt billigt, nästan olagligt billigt känns det som, 150kr i månaden...lol. Sen gör jag alltid matlådor hemma, som jag antingen fryser in eller tar med till jobbet dagen efter. Sen får vi även sallad på jobbet till medtagen lunch.

Permalänk
Medlem

Tycker 17kkr låter lite dyrt men inte extremt. Det beror till stor del på vad man äter. Vill man äta goda saker så kostar det. När jag var student kunde jag ju överleva 2 veckor på 50kr, tex koka ärtstoppa och äta med senap. Men vet inte om det är något att eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

17k låter VÄLDIGT högt. min bror som har 2 barn och fru samt 3 hundar och 4 katter landar på ungefär 8k i månaden. Alla tränar där också. barnen är i 10 års åldern.

Jag med flickvän och inga barn men 2 katter hanar på ca 4k för oss båda.

Är någon eller flera av er överviktiga? folk äter för mycket idag i våra rika länder överlag. barn och vuxen fetman stiger för var dag.

Kanske äter ni oxfilé varje dag med extra allt och köper enbart det dyraste ni hittar och inget annat? Är man ung kan man ofta slänga i sig rätt mycket utan synbar effekt. jag kunde fram tills ungefär 30 strecket dra mig min 10k kalorier om dagen flera gånger i veckan utan att gå upp. det som hände var att jag blev pigg och väldigt varm. idag blir jag trött och fet.

Jag har mer eller mindre halverat mina mat inköp nu när jag äter mindre och istället försöker gå ned lite. äter ett mål mat per dag och dricker enbart vatten. förlorar med lite träning ungefär ett halvt kilo i veckan.

ingen är överviktig, den med högst fett nivå är jag som ligger på drygt 20% dom andra tränar/tävlar på elitnivå.
vi äter inte jätte mycket kött, äter vi kött är det till 95% blandfärs i olika format. däremot köper vi nästan allt eco märkt.

Jag satte mig dock nu och började kolla hur ofta det springs i mattaffären och gissar att jag hittat varför vi har så jäkla hög mat räkning.
vi storhandlar på ica 1 gång i veckan men tydligen småhandlas det väldigt ofta på lokala coop, en månad hade vi 30!! besök på coop. ska ju kanske nämna att jag handlar aldrig, frugan har alltid velat göra det själv. Hmm ska nog föreslå att jag handlar en månad eller att vi försöker planera inköpen bättre för jag misstänker att kostnaden består av att det handlas extra saker som egentligen inte behövs var gång det springs i affären.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

4000kr/mån inkl. tvål, tvättmedel, schampo etc.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ingen är överviktig, den med högst fett nivå är jag som ligger på drygt 20% dom andra tränar/tävlar på elitnivå.
vi äter inte jätte mycket kött, äter vi kött är det till 95% blandfärs i olika format. däremot köper vi nästan allt eco märkt.

Jag satte mig dock nu och började kolla hur ofta det springs i mattaffären och gissar att jag hittat varför vi har så jäkla hög mat räkning.
vi storhandlar på ica 1 gång i veckan men tydligen småhandlas det väldigt ofta på lokala coop, en månad hade vi 30!! besök på coop. ska ju kanske nämna att jag handlar aldrig, frugan har alltid velat göra det själv. Hmm ska nog föreslå att jag handlar en månad eller att vi försöker planera inköpen bättre för jag misstänker att kostanden består av att det handlas extra saker som egentligen inte behövs var gång det springs i affären.

Om ni elitidrottar så kan ni ju i princip ta alla andras siffror, och sen dubblar ni dom. Åt sjuukt mycket då jag var yngre och tränade/matcher de flesta dagarna i veckan.

Permalänk

Ungefär 2500-3500 kronor för två personer på matvaror, beroende på hur mycket vi unnar oss och om behöver fylla på med varor som sällan tar slut. Handlar mestadels "standardmärken", med några billighetsmärken för saker som vi upplever inte gör någon skillnad. Det kan t.ex. vara buljongtärningar eller läskedryck om man köper det. Sen är vi ganska duktiga på att köpa det som finns på erbjudande. Har exempelvis inte köpt ost till ordinarie pris på tre år, utan köpt på oss 4-5 ostar när det är halva priset eftersom de vanligtvis har ganska många månaders hållbarhet. När man sedan ser att lagret börjar sina håller man utkik efter nya erbjudanden på ost. På så sätt kan kan t.ex. köpa "Familjefavoriter" för 39:90/kg. Köper också kött med kort datum och nedsatt pris för att sedan lägga det i frysen och ta fram inför tillagning, alternativt tillaga det direkt för ett storkok. Sen tillkommer det ungefär 1000 kronor för restaurangbesök och liknande. Överlag är det lite varierande. Om man t.ex. skall få besök och bjuda på mat vill man ju helst inte snåla så då tillkommer det ju genast några hundralappar på den månadskostnaden.

Men ja, jag är en sådan person som typ står och hänger på låset till mataffären klockan 07:00 en lördagsmorgon för att kunna frossa i kött och andra varor med röda 50%-lappar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad äter du när du kommer upp i 230 kr/dygn? Det räcker ju till 2 "dagens" per dygn och pengar över till frukost, äter du snus ?

Ligger nog inte så högt varje dag, men dricker inte kaffe så dricker någon Nocco varje dag och det är 40 kr minst där, då har vi 190 kr kvar, en dosa snus, så 160 kr kvar, katten snittar väl på 30 kr om dagen (han är kräsen), så 130 kr kvar.

Detta är 130 kr på mat/hygienartiklar till mig om dagen, jag har även den extrema turen att ha extrema problem med min mage så jag kan inte köpa och äta vad som helst, frukt och kött går bra och frukt är dyrt.

Permalänk

Ca 9000 för 2 vuxna, 2 barn i mellanstadieålder. Två i hushåll med celiaki och mjölkallergi gör att många produkter är lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Jag skulle nog säga att det inte är extremt för ett singelhushåll (per person) som inte är överdrivet sparsamt och som handlar i innerstadsbutiker e dyl, men för en familj så tyder det nog på att ni antingen handlar som ett singelhushåll*4 eller köper en del dyrare typer av mat. Normalt sett är det ju billigare per skaft, allt annat lika, med ett flerpersonshushåll än ett med bara en person. Sedan kan man förstås som en del i tråden att ha som sport att nästan inte lägga något alls på mat, men då är man knappast i mitten av normalfördelningskurvan, vilket förstås även gäller de som lägger 7000-8000 kr för en person.

Permalänk
Medlem

Ligger omkring 8000 per månad för två personer. Äter inte ute speciellt mycket men lagar det vi känner för utan att tänka så mycket på kostnaden.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Tycker 17kkr låter lite dyrt men inte extremt. Det beror till stor del på vad man äter. Vill man äta goda saker så kostar det. När jag var student kunde jag ju överleva 2 veckor på 50kr, tex koka ärtstoppa och äta med senap. Men vet inte om det är något att eftersträva.

+1 på den, vi har höga matkostnader, vi vet om det, vi skulle kunna dra ner till kanske hälften om det krisar men väljer att lägga pengar på mat.

Jag är egentligen mer förvånad hur många i tråden lyckas hålla sina matkostnader på så låga nivåer som ni gör, kudos till er om ni äter som ni vill! Vi gillar varierad mat och mycket grönsaker, det kostar på. Falukorv, halvfabrikat, processad mat undviker vi aktivt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lite svårt att se exakt vart pengarna går men ser ut som ca 4-5k/månad i köp hos mataffären (inkluderar hygienprodukter, plastfolie mm).

Två vuxna, vet att tjejen köper hämtmat på jobbet/varuautomaten. Jag shoppar en del matlådor hos jobbets matutbud som inte syns på kortet. Tar jag i så är det en tusenlapp till.

Så säg 6k/månad.

Inkluderar inte kattfoder/-sand, kaffe på stan, utemat eller hämtmat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vi är två vuxna och ett barn varannan vecka.
Snittar runt 6kkr/mån för matvaror och 5kkr/mån för utemat (luncher och en och annan pizza)

Vi försöker laga så det blir lite matlådor och så, men har rätt höga krav på matvarorna generellt. Dottern käkar stenbitsrom till frukost som om det vore kalles kaviar 😅

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Dottern käkar stenbitsrom till frukost som om det vore kalles kaviar 😅

Barn är roliga på det viset.
Min 3åriga dotter vill ofta ha parmesan på rostatbröd

Permalänk
Medlem

2000-2500kr/1pers/1hushåll ca. Jag för över 3000kr till mitt ICA-Kort som endast används för mat. Tanken är att om alla pengar är slut så finns de åtmintone ICA-kortet och har lite bättre koll på utgifterna. Eftersom jag för över mer pengar än jag använder blir de lite "buffert-konto" dessutom.

Utemat/hämtmat räknas inte in men det är så sällan jag käkar det nu för tiden.

Detta upplägg funkar för mig iaf.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en koll förra året vad jag spenderade baserat på transaktioner från bankkontot.

2 vuxna, två blöjbarn och sen 2 snart tonåriga barn varannan vecka;
Hemmamat (inkl blöjor, välling mm) 9000kr/mån
Utemat 1200 kr/mån (inga direkta jobbluncher i perioden då vi jobbat hemma under Corona)

Jag tror vi budgeterar 12000 varje månad.

Snittkostnaden varje gång jag är på ICA är 470 kr. Ja, vi är hyfsat dåliga på att storhandla utan njuter av att få springa på mataffären var eller varannan dag

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jag och sambon är studenter ett tag till så försöker ligga på 1500-2000 / mån per person, och det är inga problem alls om man lagar mat och inte köper massa skräp.
Kan till och med unna oss hämtmat någon gång i veckan samt lite snacks till helgen.

Permalänk
Avstängd

Drygt 3 000kr.

Bor ensam.

Permalänk
Medlem

Max 2000kr per månad för inköp, men det blir ändå ett par pizzor i veckan.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag är ganska lat av mig så handlar bara i lokalbutiken. Käkar mycket grönsaker och sällan kött. Äter ute någon dag i veckan för 85 kr men då blir det oftast det det enda jag äter den dagen. Blir ca 2000-2500 kr i månaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Som många sagt så verkar ni ligga ganska högt. Ett förslag baserat lite på något jag själv gjorde i 2 månader för att spara pengar.

Prata ihop dig med din partner först och bestäm er för att köra en månad där ni äter riktigt billigt (men bra). Beroende på hur medgörliga barnen är till idén så kan ni ju föreslå för dem att ni alla delar på pengarna ni sparar under testmånaden. Säg att ni får ner er kostnad till 9kkr den månaden(från 17kkr), det betyder att barnen får 2kkr var. Då är de nog villiga att testa lite nya recept i en månad eller så. Gör det extremt tydligt för barnen att detta är bara ett kul test, endast en månad och att ni inte behöver göra detta för att klara ekonomin. Gör det även tydligt att barnen, och ni själva, ska äta precis så mycket som ni brukar och inte snåla in på portioner eller dyl.

Under den månaden så ser ni över era normala rutiner och ser vad ni kan förändra för att komma ner i kostnad. Lär er lite nya recept. Finns massor med billig och bra mat som passar aktiva och hungriga människor. Efter testmånaden så får ni en bra överblick på vad ni äter som är dyrt och massor med lärdomar som ni kan ta med vidare efter testmånaden.

Jag gjorde detta testet själv för några månader sedan och hittade massor med nice nya recept som jag tycker om och som kostar hälften av det jag brukar äta. För mig blev ärtsoppa en sådan där rätt jag åt ibland, till något jag äter mycket mer regelbundet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tror vi försöker ligga på 8000 men ligger nog snarare på 10000.

Jag tycker spontant det är lite högt, men då köper vi en del ekologiskt, inte billigaste köttet/pålägget (men inte dyraste heller) etc.

2 vuxna, 3 barn, den minsta har slutat med "klämmisar" och annan barnmat nu så matkostnaderna för henne är nog på marginalen, även om det säkert går att mäta om man orkar.

Räknar in godis i ovanstående. Vi försöker skära ner där. Covid-19 kapade en del utemat, men det blir nog typ 4-5 hämtpizzor i månaden numera (varav jag står för 3).

Under Corona köpte vi mer mat online, den absoluta majoriteten. Redan innan uppskattar jag att vi köpte kanske 30% online som jag sedan hämtade från butik på väg hem från jobbet.
Det är lite dyrare att få hemlevererat än att handla i butik, å andra sidan sparar man bensinpengar och tid. Jag har aldrig varit en shoppingmänniska och har vant mig av att handla i butik, fy fan för storköp i butik. Men ska man minska matkostnaderna är det nog ändå det man bör göra, om man inte spontanköper en massa onödiga saker såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7