EU röstar nej till förbud mot brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor. Samtidigt som energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Lite som att säga att företag eller sociala medier/streamingtjänster borde förbjudas. Vinsterna går till ett fåtal människor och energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Tyvärr är sweclockare fortfarande arga över dyra grafikkort och får tunnelseende.

Skrivet av traetaona:

Håller med om ett förbud men inte pga vinsterna. Jag tycker inte det är vinsterna som är problemet utan snarare att det är hål i huvudet att tillåta så energikrävande och noll-faktiskt-värdeskapande-för-mänskligheten processer att fortlöpa när elpriserna är som de är och sen ska staten gå in och ersätta folk för att elpriset är högt.

Vem bestämmer vad som är värdeskapande? Är Netflix mer värdeskapande för mänskligheten än decentraliserade, omanipulerbara nätverk för transaktioner och kontrakt av alla slag?

Jag gillar inte Facebook och det slukar energi att folk sitter där och tittar på katt-memes så därför måste det förbjudas!! Det finns inget värdeskapande för mänskligheten!! Är det värdeskapande att det står miljoner med speldatorer och Playstation och renderar ut Crysis? Är det mer värt än människors möjlighet till oberoende decentraliserade transaktioner?

Marknaden kommer trolla bort PoW av sig självt såsmåningom.

Skrivet av Lagerlöf:

Vad är värdet i whataboutism? ;D

Datorspel är ingen valuta. Extremt platt jämförelse.

De flesta "kryptovalutor" är inte att likställa med valuta. Ethereum är en PLATTFORM.
Så din kommentar om en extremt platt jämförelse är extremt platt tyvärr.

Om det är något som behövs här på Sweclockers så är det utbildning på krypto och blockchain. Kan rekommendera er alla att börja på följande länk så inser ni snart att det inte är enbart "en valuta".
https://ethereum.org/en/what-is-ethereum/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Poängen är att man kan mer eller mindre ta ditt inlägg och swap:a ordet 'krypto' med 'datorspel' (och vice versa), ingenting förändras. (Byt 'mineas med proof of work' till 'spelar')

Poängen - Nej, det kan man inte. Du vill kanske att det ska gå. Men nej. Vad är grejen med att nästan alla som supportar proof of work försöker whataboutisma sig genom hela diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Poängen - Nej, det kan man inte. Du vill kanske att det ska gå. Men nej.

För det används absolut inte någon energi eller råa naturresurser på att skapa hårdvara som enkom är till för att spola ut polygoner till just datorspel. Återigen, bara för att man gillar gaming betyder det inte att gaming är mer värdefullt än något annat eller slösar mindre än på energi och resurser något annat.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Poängen - Nej, det kan man inte. Du vill kanske att det ska gå. Men nej. Vad är grejen med att nästan alla som supportar proof of work försöker whataboutisma sig genom hela diskussionen?

Poängen är att vad en människa tycker är värdefullt tycker en annan är skit.
En människa som sitter i en diktatur någonstans tycker eventuellt att decentraliserade transaktioner är mer värt än datorspel.
En människa som sitter i sin fyra med guldpläterat badrum i Stockholm tycker eventuellt att TV-spel är viktigare.
En människa tycker om hästar och flyger de jorden runt för att hoppa över hinder. Värdefullt för mänskligheten?

Detta applicerar på ALLT. Det blir svårt att gå in och peta i det ena eller andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhakkaWhack:

För det används absolut inte någon energi eller råa naturresurser på att skapa hårdvara som enkom är till för att spola ut polygoner till just datorspel. Återigen, bara för att man gillar gaming betyder det inte att gaming är mer värdefullt än något annat eller slösar mindre än på energi och resurser något annat.

Jo. Det är mer värdefullt baserat på vad man får tillbaka. Om man bara ser på hårda värden så är det säkert lätt att se proof of stake som rimligt. Nu är det dock inte så lätt.

Man kan dra det hur långt som helst om man ska jämföra gaming med mining. Vi behöver inte heller fotboll, cykling, innebandy, hockey och alla andra hobbies... Eller?

Jo, vi behöver faktiskt allt detta om man tänker efter lite. Vi behöver aktivera oss, vi behöver hobbies för att må bra.

Vad vi inte behöver är ännu ett sätt att förbruka resurser på industriell nivå för att få tillbaka siffror och bokstäver i digital form, som främst gynnar girighet och rika människor under paraplyet utan tyg som säger "makten flyttas till individen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ingen aning, jag är varken för eller emot. Jag har inte nämnt proof-of-work specifik heller om du läser igenom vad jag skrivit. Nu råkar det hela (krypto) ha börjat med proof-of-work, så det råkar ha varit språngbrädan för kryptovalutor.

Jag ser argument med personliga värderingar och åsikter läggas fram som fakta. "Jag tycker datorspel är roligt, därför finns det ett värde. Jag förstår inte eller tycker inte om krypto, därför finns inget värde". Det omvända är sant för någon annan.

Det går att ha personliga åsikter åt vardera håll, men det är i mitt tycke hyckleri att vilja förbjuda krypto från ett energiperspektiv, samtidigt som man vill fortsätta kunna spela sina datorspel.

EDIT: For the sake of it:

Citat:

Vem har sagt att man _behöver_ krypto? Ingen. Det finns likväl ett värde i det på grund av de anledningar som nämnts. Det är helt enkelt en rimlighetsfaktor inblandad vad en del känner är rimligt att lägga naturens resurser på och inte.

Datorspel som spelas främjar främst människans girighet och slöseri på resurser. Inte svårt att se problematiken i det om man sticker ut huvudet från fönstret lite.

Det finns plats för datorspel i samhället, bara inte genom att spela med naturresurser. Hade allt spelats med grön el hade inte närheten lika många haft problem med det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jo. Det är mer värdefullt baserat på vad man får tillbaka.

Här kommer konceptet du/ni verkar ha svårt med: För dig.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Ingen aning, jag är varken för eller emot. Jag har inte nämnt proof-of-work specifik heller om du läser igenom vad jag skrivit. Nu råkar det hela (krypto) ha börjat med proof-of-work, så det råkar ha varit språngbrädan för kryptovalutor.

Jag ser argument med personliga värderingar och åsikter läggas fram som fakta. "Jag tycker datorspel är roligt, därför finns det ett värde. Jag förstår inte eller tycker inte om krypto, därför finns inget värde". Det omvända är sant för någon annan.

Det går att ha personliga åsikter åt vardera håll, men det är i mitt tycke hyckleri att vilja förbjuda krypto från ett energiperspektiv, samtidigt som man vill fortsätta kunna spela sina datorspel.

Ett sånt här ämne kan inte handla om så mycket annat än personliga värderingar och filosofiska diskussioner vad som är värt och inte.

Tycker inte att värderingar och åsikter här läggs fram som fakta. Det är åsikter och värderingar som kommer fram från faktan.

Skrivet av WhakkaWhack:

Här kommer konceptet du/ni verkar ha svårt med: För dig.

Nej, det har jag inte svårt med. Jag kan bara tala för mig själv, och det är det jag gjort oavsett hur du försöker tolka det. Man skulle ju kunna säga exakt samma sak till kryptominers och ogiltligförklara varenda diskussion för all framtid från alla håll. Varför ens diskutera det över huvud taget?

Det är värt att slösa på naturresurser för att utvinna kryptovalutor: för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja och ni båda har varsinn röst. 1-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ett sånt här ämne kan inte handla om så mycket annat än personliga värderingar och filosofiska diskussioner vad som är värt och inte.

Tycker inte att värderingar och åsikter här läggs fram som fakta. Det är åsikter och värderingar som kommer fram från faktan.
Nej, det har jag inte svårt med. Jag kan bara tala för mig själv, och det är det jag gjort oavsett hur du försöker tolka det. Man skulle ju kunna säga exakt samma sak till kryptominers och ogiltligförklara varenda diskussion för all framtid från alla håll. Varför ens diskutera det över huvud taget?

Då får du nog läsa igenom dina inlägg igen, det är en hel del som påstås.

Citat:

Nej, det kan man inte. Du vill kanske att det ska gå. Men nej.

Det är ingen åsikt, det är ett påstående. Om du menar att "Nej jag tycker inte att man kan det" så är det en helt annan femma, då bör du nog även skriva det för som det står så är det uttryckt som hård fakta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Då får du nog läsa igenom dina inlägg igen, det är en hel del som påstås.
Det är ingen åsikt, det är ett påstående. Om du menar att "Nej jag tycker inte att man kan det" så är det en helt annan femma, då bör du nog även skriva det för som det står så är det uttryckt som hård fakta.

Det är din tolkning av det, givetvis är det min åsikt att det inte går. Det är din åsikt att det går. Nu greppar du efter halmstrån och det lär inte leda till någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Helt korrekt. Skillnaden är dock att bara för att jag anser att det är värt, innebär inte att jag vill förbjuda saker jag inte anser är värt. För, med stor sannolikhet, ser andra ett värde i dom sakerna. Förbud är inte rätt lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är din tolkning av det, givetvis är det min åsikt att det inte går. Det är din åsikt att det går. Nu greppar du efter halmstrån och det lär inte leda till någonting.

Nej, det är basal språkkunskap.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhakkaWhack:

Helt korrekt. Skillnaden är dock att bara för att jag anser att det är värt, innebär inte att jag vill förbjuda saker jag inte anser är värt. För, med stor sannolikhet, ser andra ett värde i dom sakerna. Förbud är inte rätt lösning.

Det är ett fullt rimligt argument. Samtidigt så kan en del känna att det det går ut över dom för mycket eftersom vi alla delar på resurserna på planeten. Men man är åter tillbaka på sina egna värderingar där. Jag hoppas inte att förbud är den rätta lösningen, jag hoppas istället att kryptomarknaden kan reda ut resursslöseriet själva.

Tog bort OT som inte kommer leda till någonting
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Eller brist på läsförståelse?

Ja det kan det också vara.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tror inte förbud är rätt väg att gå. Finns mycket annat man i så fall också borde förbjuda då det inte tillför mänskligheten något men drar en massa energi och resurser, så det blir en väldig "slippery slope".

Problemet är heller inte folk som kör lite brytning för skojs skull utan dessa massiva datacenter i mindre nogräknade länder som får tag i grafikkort på tveksamma vägar.

Målet borde istället vara att göra kryptovalutor så värdelösa att ingen tycker det är värt kostnaden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lite som att säga att företag eller sociala medier/streamingtjänster borde förbjudas. Vinsterna går till ett fåtal människor och energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Som sagt bidrar ju sådana tjänster faktiskt med något dock, PoW krypto är ju bara meningslöst energislukande trams.

Skrivet av Massy:

Tyvärr är sweclockare fortfarande arga över dyra grafikkort och får tunnelseende.

Personligen har jag varit motståndare till krypto sedan långt innan priserna skjöt iväg, var väl runt 2013-14 när en klasskamrat i högskolan tipsade om att bryta BTC då jag hade ett 7970 som tydligen skulle vara rätt vasst på det.
Gjorde lite efterforskning när jag kom hem och min slutsats blev ungefär "wow, det här är ju helt jävla efterblivet"

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om du slutar basera din argumentation på subjektiva åsikter om att ditten eller datten, som just du inte begriper dig på, är värdelöst så ska du se att du slipper såna motargument. Man får så att säga de svar man förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Målet borde istället vara att göra kryptovalutor så värdelösa att ingen tycker det är värt kostnaden.

Det där var nog så nära "Svenska Modellen" som det går att komma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Som sagt bidrar ju sådana tjänster faktiskt med något dock, PoW krypto är ju bara meningslöst energislukande trams.

Vänligen definiera meningslöst energislukande trams och applicera detta på alla lager i samhället.

Det du/ni missar är att du/ni inte kan se någon mening med det. Det finns gott om användningsområden. En gammal grinig gubbe ser säkert lite mening med datorspel, touchskärmar i bilar etc etc.. "Det är meningslöst trams" säger han...

Det är inte som att man tar 1000 fat olja och bara eldar upp medan ingen ens tittar på.

Skrivet av Rixxz:

Personligen har jag varit motståndare till krypto sedan långt innan priserna skjöt iväg, var väl runt 2013-14 när en klasskamrat i högskolan tipsade om att bryta BTC då jag hade ett 7970 som tydligen skulle vara rätt vasst på det.
Gjorde lite efterforskning när jag kom hem och min slutsats blev ungefär "wow, det här är ju helt jävla efterblivet"

Det får man tycka. Personligen kan jag tycka att tekniken som sådan och mycket den kan användas till är genialiskt och långt mycket mer revolutionerande än mycket skräp vi i övrigt lägger resurser på.

Det går inte riktigt att jämföra Ethereum i dagens läge med BTC 2013 heller för den delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Normgivaren:

Om du slutar basera din argumentation på subjektiva åsikter om att ditten eller datten, som just du inte begriper dig på, är värdelöst så ska du se att du slipper såna motargument. Man får så att säga de svar man förtjänar.

Det blir dumt att skippa subjektiva åsikter i en diskussion om förbud, som man endast kan ta ställning till genom personliga värderingar. Så nej, det kommer jag aldrig att sluta med. Du kan strunta i att läsa det om det stör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

För det används absolut inte någon energi eller råa naturresurser på att skapa hårdvara som enkom är till för att spola ut polygoner till just datorspel.

Men det stämmer ju inte? Och även om det hade gjort det ser jag inte relevansen, du kan inte jämföra en glödlampa med ett lysrör bara för att båda råkar avge ljus

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det blir dumt att skippa subjektiva åsikter i en diskussion om förbud, som man endast kan ta ställning till genom personliga värderingar. ...

Jag hoppas att du bara trollar nu? Ett sådant beslut bör vara baserat på objektiv fakta primärt, inte personliga värderingar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Jag hoppas att du bara trollar nu? Ett sådant beslut bör vara baserat på objektiv fakta primärt, inte personliga värderingar.

Nej, det tycker inte jag. Det går inte att ta ett sådant beslut utan att blanda in värderingar. De som styr, har till exempel kommit fram till att det inte ska förbjudas och har såklart röstat utefter deras egna värderingar och åsikter så som de tolkat faktan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Men det stämmer ju inte? Och även om det hade gjort det ser jag inte relevansen, du kan inte jämföra en glödlampa med ett lysrör bara för att båda råkar avge ljus

Vad stämmer inte?

Jämförelsen handlar om att personer tenderar till att ursäkta energi och resursslöseri baserat på huruvida dom gillar vad det slösas på. Då spelar det ingen större roll vad man jämför.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har läst alla kommentarer nu men det är väl ganska enkelt i slutändan, använder ni dessa valutor till några köp över huvudtaget? Och om inte, vad fan håller vi på med?

Skrev även detta i en tidigare tråd men skriver det igen: Enda värdet kryptovalutor och NFTs har är att folk köper dem i hopp om att en annan idiot kommer värdera dem högre i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har läst alla kommentarer nu men det är väl ganska enkelt i slutändan, använder ni dessa valutor till några köp över huvudtaget? Och om inte, vad fan håller vi på med?

Skrev även detta i en tidigare tråd men skriver det igen: Enda värdet kryptovalutor och NFTs har är att folk köper dem i hopp om att en annan idiot kommer värdera dem högre i framtiden

Det går ju att applicera på så extremt många olika produkter och ämnen. Ska dom också förbjudas tänker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det blir dumt att skippa subjektiva åsikter i en diskussion om förbud, som man endast kan ta ställning till genom personliga värderingar. Så nej, det kommer jag aldrig att sluta med. Du kan strunta i att läsa det om det stör dig.

Ok, men då får du skylla dig själv om du får lika menlösa motargument.

Och om ens filosofiska djup är "x ska förbjudas för det tycker jag inte om" så kan man gott sluta delta i diskussioner. Men you do you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Normgivaren:

Ok, men då får du skylla dig själv om du får lika menlösa motargument.

Och om ens filosofiska djup är "x ska förbjudas för det tycker jag inte om" så kan man gott sluta delta i diskussioner. Men you do you.

Nu tycker jag iofs inte att det är superjobbigt att folk inte tycker som jag men absolut jag ska skylla mig själv. Nu är djupet lite mer än så, om du hade brytt dig om att faktiskt läsa (annars kan man gott sluta delta).

Det är snarare så att "X ska förbjudas pga Z, Y, som gör att jag inte tycker om det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det tycker inte jag. Det går inte att ta ett sådant beslut utan att blanda in värderingar. De som styr, har till exempel kommit fram till att det inte ska förbjudas och har såklart röstat utefter deras egna värderingar och åsikter så som de tolkat faktan.

Jag har inte heller påstått att ett sådant beslut bör tas utan att blanda in värderingar, det jag har påstått är att den primärt bör baseras på objektiv fakta. Det utesluter inte att värderingar kan vägas in.

Jag hänger inte med på ditt resonemang, du är emot det jag skriver men tycker att röstningen bör ske efter hur man har tolkat faktan? Jag tycker mig läsa att vi är relativt ense?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux