GTA V får ray tracing (reflektioner) till PS5 och Series X, inga nyheter om motsvarande till PC

Permalänk
Konsolpleb 🕹

GTA V får ray tracing (reflektioner) till PS5 och Series X, inga nyheter om motsvarande till PC

Känns lite omvända världen

Fast de kanske behöver en USP så att folk kan köpa spelet för hundrade gången?

(Ser att vissa anklagar reflektionerna för att vara screen space men i första passagen ser man tydligt hur ljuskällorna som reflekteras är helt utanför bild, däremot reflekteras inte allt som tex bilar - det är dock inte ett unheard of knep att tex inte reflektera NPCs i vissa hårt konsoloptimerade implementationer av RT så jag vet inte riktigt..)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt klart inte SSR. Att inte reflektera bilar och NPCer gör ju det hela rätt så onödigt kan jag tycka dock. De hade vunnit mer ögongodis på global illumination istället.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Ja, det är helt klart inte SSR. Att inte reflektera bilar och NPCer gör ju det hela rätt så onödigt kan jag tycka dock. De hade vunnit mer ögongodis på global illumination istället.

Väldigt oklart är det iaf vad som pågår.

Konsolerna får tre lägen:
Native 4K 60 fps
Native 4K med RT 30 fps
Uppskalat till 4K med RT 60 fps

Får väl se om det kommer en PC-patch närmsta tiden. Den borde ju ha lite mer heltäckande implementation då kan man tycka.

Men håller med att GI är nog den enskilda sak som ger mest bang for buck. De spel som gör det bra känns så himla förankrade och mer verkliga som helhet.
Men det kan också upplevas ganska subtilt speciellt i stillbilder. Så jag antar att en sak som håller tillbaka det är att det inte är lika eye popping som vissa andra effekter

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är lika mycket popups som förut.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Skiter i RT i det spelet, ge oss en DLC.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle vara mer texturer och detaljer som man fick från PS3->PS4, tex gräs, löv, växter, blommor och skräp på gatan.