Äldre moderkort får stöd för Ryzen 5000-serien

Permalänk
Melding Plague

Äldre moderkort får stöd för Ryzen 5000-serien

Utvalda moderkort i 300-serien får stöd för nyare processorer. Samtidigt tas stöd för äldre processorer bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker detta är bra men varför var det så himla svårt att få till det vid lansering när de pratade om att klippa stödet bakåt med 300-serien helt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Något jag har funderat på är varför inte ALLA har en nödBios?
NödBios: En Bios som alltid finns där och gör så att det går att flasha en ny mainBios.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Antar att de har fått svårt att sälja dyra processorer nu när Alder Lake kommit ut. Lika bra att ge stöd åt gamla moderkort för att få så många som möjligt att stanna på AMDs plattform.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu jävlar är det lagerrensning på 7nm. Bättre zent än aldrig? Höhö!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker detta är bra men varför var det så himla svårt att få till det vid lansering när de pratade om att klippa stödet bakåt med 300-serien helt?

Vet en del som sitter på crosshair 6 brädor, dom kan ju crossflashas för att köra 5xxxx serien, tycker nästan dom borde få en beta bios av asus

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu jävlar är det lagerrensning på 7nm. Bättre zent än aldrig? Höhö!

Hehe fan det är lite sjukt att jag inte sett någon dra det skämtet förut. Kudos!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker detta är bra men varför var det så himla svårt att få till det vid lansering när de pratade om att klippa stödet bakåt med 300-serien helt?

Minst en av moderkortstillverkarna som börjar på A opponerade sig. 🙃

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till mitt Asus b350-strix ..?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Går detta att flasha in själv i bioset? Jag flashade in nya microcodes på ett socket 775 moderkort en gång för stt kunna köra en modifierad socket 771 cpu. Jag saknar även att stöd för pcie 4.0 försvann på mitt b450 moderkort i och med en optimerande bios cpu uppgradering.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det är bra, men det är synd att de först inte ens ville ge stöd för 400-serien, och absolut inte 300-serien, samt hittade på diverse ursäkter och lögner som vilken idiot som helst såg igenom. Men det är bra att communityt med oss "gaphalsar" och "gnällspikar" tillslut fick våra röster hörda

Dessutom är det i dagens samhälle av miljömedvetenhet inte särskilt fräscht att tvinga folk som sitter på "gamla" system att byta ut moderkort bara för att man vill ha en ny processor, så det har hela tiden funnits många anledningar till varför det här var ett beslut som många hoppades och trodde skulle komma.

Sen är det klart att minneskompatibilitet och sådant blivit mycket bättre på 400-serien och framåt, men man får hoppas att konsumenterna är medvetna om det och inte gnäller sönder det här beslutet så att AMD blir mer restriktiva i framtiden, och såklart att de lärt sig och uppmuntrar moderkortstillverkarna att välja EEPROM med större kapacitet på 600-serien och frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sålde jag mitt X370-moderkort från gigabyte? Får hem och leta i lådorna. Annars har man ju en billig dator man kan bygga ihop till pappa som ville uppgradera sin 12 år gamla jag byggde till honom sist. Om det kommer ett bios till mitt moderkort dvs. GA-AX370 Gaming K5 är ju ändå ett lite högre tier moderkort, så kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigabyte X370 Gaming K5 och en Ryzen 7 3800.
Men nej jag är nöjd med min CPU och känner inte det är värt att byta den.

Jaha, jag har likadant moderkort som @napahlm i posten ovan

Permalänk
Medlem

Hur går det ens till att flasha om bios utan dual-bios eller utan processor? Säg att man har en gammal Ryzen 1400 med B350 och jag vill uppgradera till en Ryzen 7 5800X3D, bios är inte stort nog att hantera alla processorer så det måste till en bios med selektivt processor stöd stöd.

Stoppar jag i nya processorn först så kommer den aldrig boota med gamla bios. Har jag äldre processorn och flashar, går hela flashningen genom och man byter till nya processorn för att boota?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Något jag har funderat på är varför inte ALLA har en nödBios?
NödBios: En Bios som alltid finns där och gör så att det går att flasha en ny mainBios.

Pengar. Moderkortet blir dyrare att designa och tillverka om man ska ha en "nödBios", och speciellt bland de billigare moderkorten
så är priset en viktig säljfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är det klart att minneskompatibilitet och sådant blivit mycket bättre på 400-serien och framåt, men man får hoppas att konsumenterna är medvetna om det och inte gnäller sönder det här beslutet så att AMD blir mer restriktiva i framtiden, och såklart att de lärt sig och uppmuntrar moderkortstillverkarna att välja EEPROM med större kapacitet på 600-serien och frammåt.

Minneskontrollern sitter dock i processorn så chipset spelar ingen större roll. Zen2 klarar ju 3600+ utan problem även på 300-serien medan ursprungliga Zen knappt klarade 3200 om man inte hade väldigt speciella RAM-kretsar. Det är väl i så fall T-topologi vs daisy chain som kan göra viss skillnad när det gäller att köra 4 moduler framförallt.

Sitter själv på en 3800X på X370 och skulle eventuellt kunna tänka mig att uppgradera, men det är inte säkert. Det är ju ändå en del pengar att lägga på en döende plattform, och det känns som Zen2 räcker gott fram till Zen4 kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Minneskontrollern sitter dock i processorn så chipset spelar ingen större roll. Zen2 klarar ju 3600+ utan problem även på 300-serien medan ursprungliga Zen knappt klarade 3200 om man inte hade väldigt speciella RAM-kretsar. Det är väl i så fall T-topologi vs daisy chain som kan göra viss skillnad när det gäller att köra 4 moduler framförallt.

Sitter själv på en 3800X på X370 och skulle eventuellt kunna tänka mig att uppgradera, men det är inte säkert. Det är ju ändå en del pengar att lägga på en döende plattform, och det känns som Zen2 räcker gott fram till Zen4 kommer.

Dels topologi men också tracing. Utan bra signalkvalitet är det svårt att komma högt även med bra IMC. Finns såklart även 300-brädor med T-topologi och bra traces, men det är mer av en blandad påse jämfört med 400-serien.

Min 3900X satt först i ett Asus X370 Prime pro och det var omöjligt att komma över 3200. Fick sedan ett crosshair VII Hero och kör 3800 CL16 stabilt. Så moderkortet kan I vissa fall begränsa väldigt kraftigt även om man fått en stark IMC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir det Rea på ryzen 5000 i samband med AM5 och mitt moderkort får stöd kan det hända att jag slår till. Men jag är hyfsat nöjd med min 3600x den flaskar lite i vissa lägen men jag klarar mig egentligen bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker detta är bra men varför var det så himla svårt att få till det vid lansering när de pratade om att klippa stödet bakåt med 300-serien helt?

Lite svårt att sälja nya moderkort om du inte behöver ett för din nya cpu.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Något jag har funderat på är varför inte ALLA har en nödBios?
NödBios: En Bios som alltid finns där och gör så att det går att flasha en ny mainBios.

Gigabyte klarar i alla fall av en grej på bra sätt. Deras Qflash+ borde ha varit standard på varenda moderbräda. En 8gb pinne i fat32 med en biosfil på som man byter namn på och vips så kan man flasha utan cpu, minne, grafikkort eller nånting. En sketen psu räcker.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Gigabyte klarar i alla fall av en grej på bra sätt. Deras Qflash+ borde ha varit standard på varenda moderbräda. En 8gb pinne i fat32 med en biosfil på som man byter namn på och vips så kan man flasha utan cpu, minne, grafikkort eller nånting. En sketen psu räcker.

Samma på min Asus bräda (b550-f gaming). Stoppa in usb i en specifik märkt port och håll in en knapp.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Hur går det ens till att flasha om bios utan dual-bios eller utan processor? Säg att man har en gammal Ryzen 1400 med B350 och jag vill uppgradera till en Ryzen 7 5800X3D, bios är inte stort nog att hantera alla processorer så det måste till en bios med selektivt processor stöd stöd.

Stoppar jag i nya processorn först så kommer den aldrig boota med gamla bios. Har jag äldre processorn och flashar, går hela flashningen genom och man byter till nya processorn för att boota?

Det andra. Flashar sen byter cpu
Sen har många moderkort så man kan flasha via usb utan cpu. Detta får man kolla upp innan om den har stöd för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

En sketen psu räcker.

Väldigt vad du vill prata om Gigabyte-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt vad du vill prata om Gigabyte-produkter.

Allra helst inte för att vara ärlig. Bränt mig två gånger nu

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Hoppas det kommer till mitt Asus b350-strix ..?

Jag hoppas detsamma vännen den där 5700x ser smaskig ut

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Asus! Kläm fram ett nytt bios för ROG STRIX B350-I GAMING.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Ska jag tolka grafen som att x370 inte kommer få stöd för 5000 serien med grafik? Blir osäker då det inte ens specar 4000-serien med grafik men det har mitt gigabyte x370 redan stöd för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min 3900X satt först i ett Asus X370 Prime pro och det var omöjligt att komma över 3200. Fick sedan ett crosshair VII Hero och kör 3800 CL16 stabilt. Så moderkortet kan I vissa fall begränsa väldigt kraftigt även om man fått en stark IMC.

Min 3800X klarar 3600 utan problem på Prime X370 Pro och skulle säkert gå att köra högre också om jag hade bättre RAM (har inte prövat att överklocka nuvarande RAM). När jag körde samma RAM och bräda med en 1800X kunde jag inte ens komma upp i 3200. Var tvungen att köra i 3133 för att få det stabilt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

När jag kikar efter bios till mitt moderkort, Gigabyte GA-AB350N (ITX), ser det ut som att det finns bios för 5600 och 5700x sedan december 2021. Kan det verkligen stämma att de släppt bios för processorer som inte avtäcks förrän typ 4 månader senare?

Hade inga stora förhoppningar men nu ser det ju ut som att jag kanske kommer kunna få en hyfsad uppgradering från min 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SergeantSwede:

När jag kikar efter bios till mitt moderkort, Gigabyte GA-AB350N (ITX), ser det ut som att det finns bios för 5600 och 5700x sedan december 2021. Kan det verkligen stämma att de släppt bios för processorer som inte avtäcks förrän typ 4 månader senare?

Hade inga stora förhoppningar men nu ser det ju ut som att jag kanske kommer kunna få en hyfsad uppgradering från min 1700X

De har säkert haft mjukvaran klar i 4 månader men har inte fått klartecken från AMD förrän nu, att släppa det. Fult att tjuvhålla på detta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.