vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Avstängd

Ca 2000-2500kr / månad.
Har jag jobbat och tränat extremt mycket så kan det bli 4k

Tog bort min account till foodora för någon månad sedan, så lär inte bli närmare 4k så ofta längre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ensamstående, ligger på som högst cirka 3000 SEK i månaden. 500-1000kr går åt till takeaway eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag och frugan lägger nog 5000kr i månaden tillsammans på ICA (vilket inkluderar toapapper, deo, tvättmedel osv), lunch ute samt sporadiska restaurangbesök.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Jag tycker att det låter väldigt högt. Jag har levt på under en femhundring per månad när jag snålat, och det är bara några enstaka månader i livet som jag kommit över 4000 kr per månad (och då är det ofta för att jag köpt in dyra ingredienser för att bjuda andra på en fin middag).

Permalänk
Medlem

1 Slö jävel med blyarsle som bor ensam.
Och om vi talar om allt jag äter/dricker dvs godis/läsk/äta ute/osv.
Så hamnar det på runt 1200-1400 i månaden, om jag lyxar till det när jag känner mig rik så kan det krypa upp till 1600:- men det handlar om mindre än en gång per år.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Det låter alldeles för högt. Mitt hushåll har två vuxna och två barn. Vi har ett avsatt konto med där vi vardera sätter in 3000 varje månad för hushållsutgifter - vilket i princip enbart är mat. Vi vuxna äter en del skräpmat, men vi brukar ändå ha runt 1000:- kvar vid löning. Använder ni pengarna till hygienartiklar och liknande också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Använder ni pengarna till hygienartiklar och liknande också?

När jag kollade (pga. denna tråd) min matkostnad, då tittade jag bara i bank historiken över alla de ställen jag handlar mat, och kom fram till mellan 2500-3000,- då är snus, hygien och allt annat jag handlar i ICA/Coop inkluderat, så toapapper, tvättmedel, diskmedel etc. är med.

Bra du sade detta, jag hade inte riktig tänkt över det, men då visar det sig kanske att jag i verkligheten använder mkt. mindre pengar till mat, nåt att tänka på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

När jag kollade (pga. denna tråd) min matkostnad, då tittade jag bara i bank historiken över alla de ställen jag handlar mat, och kom fram till mellan 2500-3000,- då är snus, hygien och allt annat jag handlar i ICA/Coop inkluderat, så toapapper, tvättmedel, diskmedel etc. är med.

Bra du sade detta, jag hade inte riktig tänkt över det, men då visar det sig kanske att jag i verkligheten använder mkt. mindre pengar till mat, nåt att tänka på...

Använder man matbudgeten till lite gott och blandat så drar det lätt iväg, men 17,000 är alltså efter alla räkningar är betalade? Det är ändå oerhört högt även om man räknar med snus, hygienartiklar. Äter ni en del ute eller beställer hem? Jag hade haft svårt att komma upp i den summan om jag försökte men alla lever ju på sitt sätt så jag lägger ingen värdering i saken i sig

Permalänk
Medlem

Jösses... Ja, runt 4500:- som ensamstående, men då lagar jag samtliga mina mål mat med bra råvaror... Färska kryddor, väljer bra kött / fisk och mycket grönsaker osv... Oftast är det ju små-saker som bra kryddor som kostar, men 17k på FÖDA... Vojne vojne... Är det inte dags för antingen lyxfällan eller terapi?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Använder man matbudgeten till lite gott och blandat så drar det lätt iväg, men 17,000 är alltså efter alla räkningar är betalade?

Jag tror du blandar ihop användare nu. Det var väl aragon som hade 17 000 kr i matkostnader?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag tror du blandar ihop användare nu. Det var väl aragon som hade 17 000 kr i matkostnader?

Haha helt rätt, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jösses... Ja, runt 4500:- som ensamstående, men då lagar jag samtliga mina mål mat med bra råvaror... Färska kryddor, väljer bra kött / fisk och mycket grönsaker osv... Oftast är det ju små-saker som bra kryddor som kostar, men 17k på FÖDA... Vojne vojne... Är det inte dags för antingen lyxfällan eller terapi?

Fast 4500 var mycket för 1 person... för 4 personer blir det 18 000?

Så kanske trådskaparen gör som du, väljer bra råvaror och goa färska kryddor till hela familjen

Permalänk
Medlem

Nyydlar, 2,50 pakketet x 31 där har du summa

<3

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt i utgiftskollen och verkar ligga runt 3500-4000kr. Ensamstående men handlar alla mina livsmedel från en central ICA-butik, orkar inte ta mig iväg och storhandla. Skulle nog spara minst en tusenlapp i månaden om jag gjorde det.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Det låter alldeles för högt. Mitt hushåll har två vuxna och två barn. Vi har ett avsatt konto med där vi vardera sätter in 3000 varje månad för hushållsutgifter - vilket i princip enbart är mat. Vi vuxna äter en del skräpmat, men vi brukar ändå ha runt 1000:- kvar vid löning. Använder ni pengarna till hygienartiklar och liknande också?

Det är ni som äter i det snålare laget, som sagt (#19529590) om trådskaparen följer Livsmedelsverkets matsedel så ska det kosta 10000 kr. Vill man äta den mängd och typ av mat som är normal finns det alltså ingen anledning för trådskaparen att lägga sig på 5000 kr/m.

Givetvis kan man käka pasta varje dag om man måste och komma ner långt under din kostnad också, men då talar vi om att utveckla ätstörningar och hälsoproblem mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Fast 4500 var mycket för 1 person... för 4 personer blir det 18 000?

Så kanske trådskaparen gör som du, väljer bra råvaror och goa färska kryddor till hela familjen

Men många av ingredienserna / kryddorna är ju engångs-inköp, av de 4500:- så går ju säkert 50-60% att "återanvända" på övriga familjen, bara att man får köpa nya varannan månad istället för en gång i halvåret...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Ca 6-7000:- per månad. 2 vuxna, 2 barn.
Äter ute ibland på jobbet, inte inräknat i ovanstående.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ni som äter i det snålare laget, som sagt (#19529590) om trådskaparen följer Livsmedelsverkets matsedel så ska det kosta 10000 kr. Vill man äta den mängd och typ av mat som är normal finns det alltså ingen anledning för trådskaparen att lägga sig på 5000 kr/m.

Givetvis kan man käka pasta varje dag om man måste och komma ner långt under din kostnad också, men då talar vi om att utveckla ätstörningar och hälsoproblem mer eller mindre.

Men, herregud. Äter hen snålare än er? (eller enligt livsmedelsverket, det är väl rätt bra, för miljön etc...)
Är detta en skryttråd eller, fan tagga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ca 6-7000:- per månad. 2 vuxna, 2 barn.
Äter ute ibland på jobbet, inte inräknat i ovanstående.

6-7k låter klart rimlig eller inte;
vi borde bli bättre på "storhandla", basvaror som stampade tomater, frysta ärtor, pasta...det kommer man långt på.
Tråkigt? JakobAdam.

Permalänk
Medlem

Varierar lite från månad till månad: Vissa månader lägger vi runt 20k (2 pers med en dotter på 2 år) => toapapper, klämmisar, etc. ingår, men inte restaurangbesök. Andra månader blir det betydligt längre nånstans runt 10k kanske.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Men vad tusan? Fasiken vad vissa klarar av att leva billigt.
Ligger stadigt på ca 6000 i månaden som ensamstående med katt. Inkluderat hygienartiklar och liknande, men äter aldrig ute. Vart tar stålarna vägen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men, herregud. Äter hen snålare än er? (eller enligt livsmedelsverket, det är väl rätt bra, för miljön etc...)
Är detta en skryttråd eller, fan tagga ner.

Det är du som använder invektiv?

Själv har jag bara påtalat att det går att titta på lite mer objektivt där näringsinnehåll, matsedel/recept och priser redan har tittats på. Ska man ha lite perspektiv så kan man inte bara titta på någon som ligger över snittet mot någon som ligger under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Ligger stadigt på ca 6000 i månaden som ensamstående med katt. Inkluderat hygienartiklar och liknande, men äter aldrig ute. Vart tar stålarna vägen?

Katter är dyrt - Har inte räknat med det då våra två vägrar äta annat än Gourmet Gold eller skita i annan kattsand än något som kostar 300kr / 6kg

Mycket halvfabrikat?
Matlådor, käkar man mycket rester eller gör man mat för att bara äta den gången, portionsstorlekar etc.

Min beräkning ovan på ~5500kr innefattar enbart matkostnader för två personer mellan löning, och såldes har jag inte med allt annat.

Kan även tillägga att vi handlar mer eller mindre enbart på Ica Maxi, osäker på om de har högre eller lägre priser men jag lever i verkligheten att ex. Kvantum fortfarande är dyrast by far oavsett

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Oj, den kostnaden skulle jag inte ens komma upp i om jag åt ute två gånger om dagen varje dag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, den kostnaden skulle jag inte ens komma upp i om jag åt ute två gånger om dagen varje dag.

Är svårt att hitta vettiga restauranger som serverar en måltid för under 100 kr idag, det lyckas inte ens lunchrestaurangen på jobbet göra trots att jag är säker på att de subventioneras av företaget med lägre lokalhyra osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Är svårt att hitta vettiga restauranger som serverar en måltid för under 100 kr idag, det lyckas inte ens lunchrestaurangen på jobbet göra trots att jag är säker på att de subventioneras av företaget med lägre lokalhyra osv.

Jag vet åtminstone ett ställe som har väldigt bra mat och är osubventionerat för hundringen, nu är det ju lite svårt att äta där om man inte är i närheten men visst finns det riktigt bra kommersiell restaurangmat för 100kr.
http://www.restaurang-vaxthus-oskar.se/418280147

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet åtminstone ett ställe som har väldigt bra mat och är osubventionerat för hundringen, nu är det ju lite svårt att äta där om man inte är i närheten men visst finns det riktigt bra kommersiell restaurangmat för 100kr.
http://www.restaurang-vaxthus-oskar.se/418280147

Ja, men där kostade det 105 kr, poängen var som sagt att äta vettig mat på restaurang 2 gånger om dagen och inte komma upp i 6k/mån är väldigt svårt idag. Det stället du länkar är inte ens öppna på helgen eller kvällen så att äta lunch och middag alla dagar hade blivit svårt.

Sedan vet jag inte om jag hade kallat deras meny för vettig alla dagar heller...

Permalänk
Medlem

Vi ligger på i snitt 5000 kr/mån och då ingår två vuxna plus två katter.

Vi är dock självförsörjande på potatis, lök, vitlök, diverse kål, rotgrönsaker, ärtor mm. I tillägg så tomat, sallad, gurka, paprika, pepparfrukt etc under sommarhalvåret. Det håller nere matkostnaderna en hel del samt höjer kvaliteten ännu mer.

Dessutom mycket frukt och bär under sommarsäsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men där kostade det 105 kr, poängen var som sagt att äta vettig mat på restaurang 2 gånger om dagen och inte komma upp i 6k/mån är väldigt svårt idag. Det stället du länkar är inte ens öppna på helgen eller kvällen så att äta lunch och middag alla dagar hade blivit svårt.

Sedan vet jag inte om jag hade kallat deras meny för vettig alla dagar heller...

Och så låg det i Grästorp.. som bör vara billigare än stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo, det är dyrt på många ställen så därför käkar jag bara på lokalstället där man får mat och dryck för 85. Det blir 5100 på 30 dagar om man äter ute två gånger om dagen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB