Äldre Asus-routrar måltavla för virus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

När jag klickar på länken http://router.asus.com/ så får jag bara upp

"Webbplatsen kan inte nåsKontrollera om det finns ett stavfel i router.asus.com.
Om stavningen är rätt testar du att köra nätverksdiagnostik för Windows.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN"

Hur gör jag?

Pröva 192.168.1.1 i webbläsaren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

De säger att man mottaglig för masken om man har: RT-AC3200 firmware under 3.0.0.4.386.xxxx . Men när man kollar på Firmware download-sidan hos Asus så är: 3.0.0.4.382.52545 den nyaste för min RT-AC3200. Hur går detta ihop?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nyheter som dessa är varför jag älskar Sweclockers! <3

Hade varit helt bakom flötet annars och ens internetbaserade verksamhet hade kunna förstörts i ett nafs!

Jag har:
Router: "RT-AC55U"
Firmware: "3.0.0.4.382_51812-gfc187f1"

När jag klickar på firmware-ikonen och även går till Firmware Upgrade och klickar på "Check får jag:
"The router cannot connect to ASUS server to check for the firmware update. After reconnecting to the Internet, go back to this page and click Check to check for the latest firmware updates."

Här hittar jag: https://www.asus.com/SupportOnly/RTAC55U/HelpDesk_BIOS/

Den senaste jag kan plocka hem är: "Version 3.0.0.4.382.52236" från "2020/06/04" men den är ju nästan 2 år gammal snart.

ASUS lär väl ha slutat tagit fram nya firmwares-versioner åt AC55U?

Med tanke på att AC56U ligger med på listan, och det står "EOL" vilket betyder att den inte får support längre, så är det en rimlig slutsats, ja.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Pröva 192.168.1.1 i webbläsaren.

Nu kommer jag fram till en inlogg, men hur tar jag reda på mitt användarnamn och lösen? Det kommer inte jag ihåg. Vet inte om jag har kvar lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

De säger att man mottaglig för masken om man har: RT-AC3200 firmware under 3.0.0.4.386.xxxx . Men när man kollar på Firmware download-sidan hos Asus så är: 3.0.0.4.382.52545 den nyaste för min RT-AC3200. Hur går detta ihop?

Vilken lista läser du? Jag ser bara AC3100.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har kvar min dödsgamla RT-N56U. Den har senaste firmware och personligt lösenord. Det får vara bra så!

Jag med. Letade intensivt i listan efter den haha.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Nu kommer jag fram till en inlogg, men hur tar jag reda på mitt användarnamn och lösen? Det kommer inte jag ihåg. Vet inte om jag har kvar lådan.

"admin" brukar vara standard för användarnamn och har du inget lösenord så kanske det är "admin" som också är lösenord (jag tror det blir så om du nollställer routern med hjälp av en nål baktill den).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nån som lagt in senaste firmware på 68U?

Laddade precis hem senaste med 386 på slutet. Släpptes i Januari.

Tänker om nån testat, lite otaggad på att fiffla med detta ikväll en Lördag kväll. Sannolikheten att man blir av med internet ett par timmar finns väl liksom tänker jag...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Med tanke på att AC56U ligger med på listan, och det står "EOL" vilket betyder att den inte får support längre, så är det en rimlig slutsats, ja.

Fuck!

Har du någon aning/någon länk om hur man hittar alternativ firmware till ASUS routrar?

Så får jag testa mig själv fram. Om routern kraschar med random firmware så kan man nollställa den genom nål bak i den fysiska enheten?

Fan vad irriterande, för den hänger så nice på väggen tack vare att den har ett hål så den är upphängd på en inborrad skruv i lägenhetsväggen. Inga nya routrar verkar ha det tänket i sin design vad vitt jag ser. Och alla produktbilder visar aldrig undersidan av routrar... T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"admin" brukar vara standard för användarnamn och har du inget lösenord så kanske det är "admin" som också är lösenord (jag tror det blir så om du nollställer routern med hjälp av en nål baktill den).

admin x2 var det inte, ska se om jag har lådan nånstans, men annars finns en reset på då?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Men, hur kommer masken in från första början? Kan den alltså infektera routern även om man aldrig haft remote management på samt har ett vettigt lösenord till routern? Hur illa är det - jag har en AC66u och är ju annars nöjd och belåten med den. Är det lika bra att byta ändå?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag pensionerade min 87u för något år sedan, och redan då kändes den ju inte superfräsch ur ett mjukvaruperspektiv. Dock tråkigt, för hårdvarumässigt var den fortfarande rikttigt bra! På vissa sätt fungerade den bättre än den unifi jag ersatte den med.

Skrivet av KAD:

Det tycks finnas OpenWrt-stöd, senaste versionen. Installation via TFTP verkar det som, UART-access krävs. Men eftersom det sitter ett Broadcom-chip för WiFi kommer den delen inte fungera. Gör dig själv och världen en tjänst och sluta köp Broadcom. Som ren router verkar man dock kunna köra vidare, med fräsch mjukvara.

Här är listan över Asus-routrar som har mer eller mindre OpenWrt-stöd.

Det är väl tänkt att det ska bytas snart oavsett. Men det är svårt att motivera sig när den tuffar på och funkar. Visst, det är bara AC och det skulle vara fräsigt med AX, men har inte såpass snabb lina att det skulle göra någon praktisk nytta.

Men med tanke på vilken knepig konstruktion det är, att Quantenna-chippet delar bandbredd med första lanporten och allt det där, och att man får vara noga med kylningen för att det dör om det går över 70 grader och så så borde den egentligen aldrig ha släppts och jag borde aldrig köpt den, just för att både hård och mjukvaran är så knepig. Det har ju gjort att Merlin har droppat stöd för modellen långt tidigare än modeller som är bra mycket äldre men har vettigare hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har en gammal ASUS RT-N56U.

Men kör inte på ASUS original firmware för då står man ju där, rätt som det är, med Internetsladden i hårddisken...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

I "System log" -> "General Log" så hittar jag inget "ktest" när jag söker. Förvisso är loggen endast från och med 13:e mars i år till och med nu idag när jag uppdaterade manuellt till senaste firmware som ändå inte är tillräcklig.

Eller var menar sidorna att man skall söka efter "[ktest]"? I Task Manager?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Allexz:

Har lääääääääänge velat köpa en mini pfsense box just pga att jag inte litar på att hårdvarutillverkarna håller sina routrar säkra.

Dock rätt dyrt och priset som fått mig att skjuta upp det alla dessa år.

Inget att virtualisera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Vilken lista läser du? Jag ser bara AC3100.

Det stod ett par steg längre ner under AC3100. Du måste expandera listan i Sweclockers artikel för att se alla.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Fan vad irriterande, för den hänger så nice på väggen tack vare att den har ett hål så den är upphängd på en inborrad skruv i lägenhetsväggen. Inga nya routrar verkar ha det tänket i sin design vad vitt jag ser. Och alla produktbilder visar aldrig undersidan av routrar... T_T

Leta upp någon router som du tycker ser bra ut och googla på namnet och lägg till ordet pictures.
Exempelvis "Linksys MR9600 pictures".
Just den modellen kan väggmonteras såg jag.

Permalänk
Avstängd

Matnyttiga steg att följa för routrar med liknande funktioner om att begränsa vilka som kan ansluta till routern:
https://www.asus.com/support/FAQ/1039292

Följde dessa såsom att inaktivera massa saker samt tillämpa MAC-adressfiltrering för båda banden vilket såklart endast kommer irritera folk som kommer med nya bärbara enheter hela tiden att försöka ansluta till ens WiFi.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

AC86U fast jag har 3.0.0.4.386.44470 så borde vara safe.

För Cyclops Blink, ja. Men det har kommit två nyare firmware med
andra säkerhetsuppdateringar i båda, så det är ändå tid att
fixa en nyare firmware.

Permalänk
Medlem

Tar gärna förslag på bra prisvärd router med hög säkerhet. Wifi spelar ingen roll då det körs externt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av AplAy:

I "System log" -> "General Log" så hittar jag inget "ktest" när jag söker. Förvisso är loggen endast från och med 13:e mars i år till och med nu idag när jag uppdaterade manuellt till senaste firmware som ändå inte är tillräcklig.

Eller var menar sidorna att man skall söka efter "[ktest]"? I Task Manager?

Jag gissar på att aktivera och logga in via SSH och köra top. Fick inte fram nån "ktest"-process när jag gjorde det men jag har å andra sidan ändrat standardlogin och har inte fjärrstyrning aktiverat.

En annan detalj är att enligt listan så är alla RT-AC66U B1 med firmware under 3.0.0.4.386.xxxx i riskzonen. Versionsnumret gick från 3.0.0.4.385.20633 till 3.0.0.4.386.40558 i november 2020, efter det har bara siffrorna efter 386 ändrats. Så har man uppdaterat RT-AC66U B1 i november 2020 eller senare är man inte i riskzonen iallafall. Sen betyder ju inte det att det inte finns andra säkerhetshål...

Jag noterade också nu att de äntligen lagt till funktionen att automatiskt uppgradera firmware. Ingen aning om när de la till funktionen då jag inte hittar någon info i firmware-listan hos Asus, men jag kan inte minnas att den fanns för ca ett år sen.

Permalänk
Medlem

Vad gör det här viruset då? gör den inget så är det väll inget att bry sig om, lite som herpes om det aldrig "blommar" ut?

Har en AC87U som inte kan få kontakt med asus uppdaterings server, kanske för att den är EOL?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

pfSense/OPNsense på egen hårdvara.

Jag håller med, men....
Jag kör OPNsense. Men det är faktiskt inte snutet ur näsan att ha en dedikerad burk för brandvägg.
För gemene svensk så är inte det ett alternativ, även om det generellt är min rekommendation också.
Sen att operatörerna tvingar en att använda deras routerlösning för att kunna titta på tv gör oftast inte saken bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Jag gissar på att aktivera och logga in via SSH och köra top. Fick inte fram nån "ktest"-process när jag gjorde det men jag har å andra sidan ändrat standardlogin och har inte fjärrstyrning aktiverat.

En annan detalj är att enligt listan så är alla RT-AC66U B1 med firmware under 3.0.0.4.386.xxxx i riskzonen. Versionsnumret gick från 3.0.0.4.385.20633 till 3.0.0.4.386.40558 i november 2020, efter det har bara siffrorna efter 386 ändrats. Så har man uppdaterat RT-AC66U B1 i november 2020 eller senare är man inte i riskzonen iallafall. Sen betyder ju inte det att det inte finns andra säkerhetshål...

Jag noterade också nu att de äntligen lagt till funktionen att automatiskt uppgradera firmware. Ingen aning om när de la till funktionen då jag inte hittar någon info i firmware-listan hos Asus, men jag kan inte minnas att den fanns för ca ett år sen.

https://i.imgur.com/6Pp140L.png

Tillägg:

ps | grep ktest

Det borde vara lite tydligare i terminalen. Sorterar ut processer med namnet ktest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad gör det här viruset då? gör den inget så är det väll inget att bry sig om, lite som herpes om det aldrig "blommar" ut?

Har en AC87U som inte kan få kontakt med asus uppdaterings server, kanske för att den är EOL?

Fick sin senaste update 2021/05/18 med Version 3.0.0.4.382.52545.

Ladda ner och uppdatera manuellt om du inte har den:
https://www.asus.com/se/supportonly/RT-AC87U/HelpDesk_BIOS/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fick sin senaste update 2021/05/18 med Version 3.0.0.4.382.52545.

Ladda ner och uppdatera manuellt om du inte har den:
https://www.asus.com/se/supportonly/RT-AC87U/HelpDesk_BIOS/

Tack , tänkte precis ladda ned den men då dog sidan och ligger nere för underhåll men din länk fungerade konstigt nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

För den som inte har ont om pengar, inte kräver top-notch wi-fi (eller använder extern lösning) och inte har något emot en prenumerationsavgift efter ett år för att kunna nyttja alla funktioner utan begränsningar så kan jag rekommendera Vilfo.

Jag använder en själv men eftersom jag är en early adopter har jag ingen prenumerationsavgift och wi-fi funkar utmärkt i min tvåa på ca 60m2. Enda problemet med wi-fi för min del är att man måste välja mellan 2,4 eller 5GHz och jag har enheter som bara stöder det förstnämnda så...

Som synes på deras sida med prisinfo finns det några olika varianter, bl a för att köra på egen hårdvara, samt frågor och svar på vilka begränsningar som gäller om man väljer att köra utan prenumeration.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nevada:

Tar gärna förslag på bra prisvärd router med hög säkerhet. Wifi spelar ingen roll då det körs externt.

Säkerheten blir ju bara så hög som du ställer in det att vara.
Det är ju inte automatiskt några problem för att du har en av routrarna på listan.
Har du uppdaterat grejerna och ställt in på rätt sätt så är det inga problem, detta är något du bör göra oavsett hårdvara

Med det sagt så är ju en egen liten burk med pfsense eller liknande väldigt formbart efter ens behov.
Lite sugen på att testa själv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

pfSense/OPNsense på egen hårdvara.

Skrivet av Beltet:

Jag håller med, men....
Jag kör OPNsense. Men det är faktiskt inte snutet ur näsan att ha en dedikerad burk för brandvägg.
För gemene svensk så är inte det ett alternativ, även om det generellt är min rekommendation också.
Sen att operatörerna tvingar en att använda deras routerlösning för att kunna titta på tv gör oftast inte saken bättre...

Jag håller med. Den kategorin av lösning (dvs mjukvarulösning på egen hårdvara) är ju ur mitt perspektiv tydligt det bästa för den som är intresserad och bryr sig.

Men detta *borde* ju egentligen skötas bättre rent generellt, det borde inte vara ett problem i första läget.
Problemet är väl just att det inte hjälper att säga åt en ointresserad tillverkare utan ekonomiskt incitament att de borde sköta saker bättre.
Detta oavsett om det är en router, telefon eller vad det nu är; de vill sälja nya enheter, inte hålla fem år gamla dito uppdaterade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304