Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det som kommer att hända är att efter ett tag vill ingen köra ICE:n och kommer att byta den oxå...

Exakt... Vi har en diesel-SUV som står och rostar ihop. Frugan väntar tills jag kommit hem eller vid tillfälle när jag inte behöver elbilen, med att göra sina ärenden då.
Får bli en elbil som andrabil också framöver. Väntat lite på Teslas lilla, de ska komma med. Men den verkar skjutas fram hela tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Som jag har förstått det så ska bonusen baseras på bilens listpris hos handlaren. T.ex BMW i4 M50 har listpriset 725tkr, dvs ingen bonus-berättigande bilmodell om nu taket blir 700tkr. Sen vad bilen har för vinterdäck, extratutrustning m.m ska inte spela någon roll. Annars hade man ju kunnat pruta in bonusen, tagit en del på faktura vid sidan om osv. Förmånsbeskattning går t.ex på fastställda listpriser som skatteverket sammanställer för samtliga bilar så det är väl rimligt att anta att liknade görs för bonusen.

800tkr är betydligt mer välkommet då många vanliga premium elbilar tangerar precis 700tkr i listpris.

En möjlighet är ju att bilföretagen anpassar priserna så att de hamnar under gränsen. Inte för alla modeller eller så förstås men att sänka priset för ett lands skatteregler är ju inget ovanligt. Räknar man bort skatten är många bilar rejält mycket billigare i våra grannländer än här exempelvis, för att den höga skatten annars hade gjort de för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Som jag har förstått det så ska bonusen baseras på bilens listpris hos handlaren. T.ex BMW i4 M50 har listpriset 725tkr, dvs ingen bonus-berättigande bilmodell om nu taket blir 700tkr. Sen vad bilen har för vinterdäck, extratutrustning m.m ska inte spela någon roll. Annars hade man ju kunnat pruta in bonusen, tagit en del på faktura vid sidan om osv. Förmånsbeskattning går t.ex på fastställda listpriser som skatteverket sammanställer för samtliga bilar så det är väl rimligt att anta att liknade görs för bonusen.

800tkr är betydligt mer välkommet då många vanliga premium elbilar tangerar precis 700tkr i listpris.

Aha, så har jag inte fattat det faktiskt utan trott att det varit typiskt korkat över 700k är det kört.
Isf blir det intressant att se om BMW skruvar ner listpriset på M50 till 699 999:- och tar igen det på lite dyrare tillval tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En möjlighet är ju att bilföretagen anpassar priserna så att de hamnar under gränsen. Inte för alla modeller eller så förstås men att sänka priset för ett lands skatteregler är ju inget ovanligt. Räknar man bort skatten är många bilar rejält mycket billigare i våra grannländer än här exempelvis, för att den höga skatten annars hade gjort de för dyra.

Tror mer på prishöjningar, än prissänkningar, så som verkligheten ser ut just nu. Vet att många hoppas på den effekten som du nämner, men det är nog mer förhoppning än något annat.

Eventuellt att vissa tillverkare gör en "polestar" och tar fram en barskrapad budgetmodell, som saknar så mycket grundläggande funktioner att man inte vill ha den.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aha, så har jag inte fattat det faktiskt utan trott att det varit typiskt korkat över 700k är det kört.
Isf blir det intressant att se om BMW skruvar ner listpriset på M50 till 699 999:- och tar igen det på lite dyrare tillval tex.

Det är nog troligen kört för i år iaf, då förmånsbeskattning och andra beräkningar baseras på listpriser den 1/1 varje år. Men Transportstyrelsen har inte talat om hur de kommer beräkna listpriser.

Gällande att flytta saker från grundkonfig till dyrare tillval så tror jag inte det kommer fungera heller. Så naiva är inte myndigheterna. Precis som med förmånsvärden för förmånsbeskattning så kommer all extrautrustning troligen läggas på listpriset innan beräkning sker.

Men inget är bestämt, så är fortfarande oklart hur detta kommer beräknas och hanteras. Jag bara skriver hur jag mest troligen gissar att myndigheterna kommer beräkna saker, men i slutändan så vet man aldrig.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror mer på prishöjningar, än prissänkningar, så som verkligheten ser ut just nu. Vet att många hoppas på den effekten som du nämner, men det är nog mer förhoppning än något annat.

Eventuellt att vissa tillverkare gör en "polestar" och tar fram en barskrapad budgetmodell, som saknar så mycket grundläggande funktioner att man inte vill ha den.

Absolut så tror jag priserna kommer gå upp, men man har sett tidigare vad 7,5 x PBB gjorde för tjänstebilspriserna.
Nästan alla satte priser så det kom in under denna nivå. Hellre sälja fler bilar till en lite lägre marginal för en på så sätt totalt större vinst. Allt handlar om business case och hur de kan tjäna mest så klart, som allt annat, vilket borgar för att det kan bli priser satta beroende på var bonus malus nivåer ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut så tror jag priserna kommer gå upp, men man har sett tidigare vad 7,5 x PBB gjorde för tjänstebilspriserna.
Nästan alla satte priser så det kom in under denna nivå. Hellre sälja fler bilar till en lite lägre marginal för en på så sätt totalt större vinst. Allt handlar om business case och hur de kan tjäna mest så klart, som allt annat, vilket borgar för att det kan bli priser satta beroende på var bonus malus nivåer ligger.

Dessa blir ju ofta extremt trista och effektfattiga bilar som man knappt vill köra, och tror samma sak riskerar att hända här.

Detta kan dessutom ha dubbel effekt, just som du nämner vissa prisgränser för företags förmånsbilar till anställda. Alla elbilar klarar inte idag den gränsen som deras arbetsgivare satt upp, och de som idag klarar den kan ju riskera att halka över när miljöbonusen uteblir.

Tror vi kommer se en negativ påverkan för att välja elbilar som förmånsbilar med detta förslag (men å andra sidan så kommer höga bränslepriser driva på krav/önskan hos arbetstagare att få de elbilar de önskar).

Personligen tycker jag att det är ett illa konstruerat förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla förslag som skapar oklarhet är korkade.
Jag är sugen på en I4, gillade den då jag provkörde klart mer än alla teslor jag testat hittills men med leveranstid och ständigt förändrade regler är det klart bekvämare att sitta kvar med nuvarande bil.

Permalänk
Medlem

Blir förvånad över den acceptans som finns för priserna på elbilar. En halv miljon kronor för en liten familjebil är ju egentligen helt sjukt. Var inte länge sedan lyxbilar låg i den prisnivån. Om man ser till det ekonomiska så tar det väldigt lång tid att spara in på ett elbilsköp idag jämfört med att köra en bensinare, även om bensinen kostar 25kr/l.

Jag har svårt att se hur det kommer fungera på begagnatmarknaden för elbilar. Finns det någon form av inbytesplan för batterier? Bli stående med en dyrt inköpt elbil som behöver batteribyte kan ju bli katastrof känns det som. Eller finns det någon lösning för detta som jag missat?

Jag skulle gärna äga en elbil men tycker de känns så sjukt omotiverat när jag ser till de ekonomiska. Känns som man inte kan planera ett långt ägande utan måste byta inom ett visst antal år och då bara spä på med mer kostnader igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Blir förvånad över den acceptans som finns för priserna på elbilar. En halv miljon kronor för en liten familjebil är ju egentligen helt sjukt. Var inte länge sedan lyxbilar låg i den prisnivån. Om man ser till det ekonomiska så tar det väldigt lång tid att spara in på ett elbilsköp idag jämfört med att köra en bensinare, även om bensinen kostar 25kr/l.

Jag har svårt att se hur det kommer fungera på begagnatmarknaden för elbilar. Finns det någon form av inbytesplan för batterier? Bli stående med en dyrt inköpt elbil som behöver batteribyte kan ju bli katastrof känns det som. Eller finns det någon lösning för detta som jag missat?

Jag skulle gärna äga en elbil men tycker de känns så sjukt omotiverat när jag ser till de ekonomiska. Känns som man inte kan planera ett långt ägande utan måste byta inom ett visst antal år och då bara spä på med mer kostnader igen.

Det beror ju på vad man jämför med och vad man hade haft istället. Ha kvar en gammal begagnad fossilbil kan vara väldigt billigt, men skall man gå och köpa en splitterny bensin-/dieselbil så kan det ändå vara fördelaktigt att köpa elbil. Att gå och köpa en ny Volvo är inte speciellt billigt heller idag och kör man en del och kanske inte vill ha minsta motorn så jämför det sig bra med en elbil.

För mig hade de bensinbilar jag köpt kostat ungefär lika mycket i inköp och sedan hade det varit en hög skatt och bränsleåtgång på klart över litern per mil som tillkommit så då är det rätt så mycket billigare med elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Därför de flesta leasar istället för att köpa. Är det inte typ 80% av alla nyproducerade elbilar som leasas? Både privat och företag.

Men priset... elbilar är relativt ny teknik, vi har hög inflation nu, vi har komponentbrist och dessutom ett krig som kan eskalera.
Det va inte så länge sen ett flaggskepp-grafikkort kostade under 10k. Nu 20-25k. Inte länge sen soppan kostade 13-14kr, nu bra bit över 20kr. Bara att vänja sig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Här i Norge är det tvärtom då vi slipper mva på elbilar, och en del moms på hybrider. En V90 med totalt 409 hästar är mycket billigare än en V90 T6 på ren bensin med 300 hästar......
Så på vissa bilar faller det helt skevt ut. T6 är en ganska svårsåld bil med andra ord.
Kort sagt så får vi en elbil för 500,000 här när den skulle kostat 625,000. Dessutom 80% på bompasseringar, föredlaktiga parkeringar, möjlighet att köra i de fält som är ägnade åt buss och taxi osv. Just det med parkeringar och att köra i bussfilen gör jag bara inte. Så jävla tacky.
Hade bestämt mig för MY LR, men valet föll faktist på Polestar 2 som känns mer som en bil. Dessutom är Polestar 100,000 billigare. Cockpit är något trång, men jag får se det som en boost att gå ned några kilo

2022 är förövrigt det sista året vi får momsfritag på elbilar här. 2021 var planen, men regeringen ändrade det beslutet i sista momentet innan nyår.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det beror på.

Det är sant att batterier och elbilar med dagens låga volymer har svårt att konkurrera med fossilbilar (som tillverkas i 10x volymen) på enbart inköpspris. När väl volymen på tillverkning av elbilar globalt når samma volym som tillverkning av fossilbilar, så kommer också inköpspriset vara lika (eller bättre för elbilar).

Det är som vanligt mest en fråga om economics of scale. Höga volymer sänker produktionskostnader, och även utvecklingskostnaderna fördelas ut på fler tillverkade bilar.

Men i vissa fall så behöver det inte vara dyrare när nu räknar på TCO (total cost of ownership) för elbil och fossilbil. Så det kan verkligen löna sig att gör så om du skall köpa en ny bil.

Du får ju inte många nya roliga och körglada fossilbilar för under en halvmille heller. Lägg därtill att du har lägre värdeminskning för elbilar än för motsvarande fossilbilar. Sedan lägre skatt, läge drivmedelskostnader, lägre servicekostnader i många fall, etc.

När jag skulle skaffa en bil till min firma 2019 så var jag först inne på en BMW M3, men när jag testade en Tesla M3 så blev jag helt såld, och chansade på att våga ta steget till elbil. Något som jag inte ångrat. De är inte perfekta (har som sagt vissa utmaningar med tillverkningskvalitet kvar), men är ändå totalt sätt så nöjd att jag nu inne på min andra Tesla.

När jag räknar på det som förmånsbil så har det totalt blivit enorm mycket billigare för mig med en Tesla M3 jämfört med om jag gått på en BMW M3 (som var ursprungsplanen). Är verkligen supernöjd med att jag valde elbil i mitt fall, men alla får ju räkna på det vad som gäller för de.

En bra sajt jag kan tipsa om för att underlätta räknandet är https://teslakalkylen.se/ (trots namnet så har den data för att räkna på alla vanliga bilar på den svenska marknaden).

Så räkna lite på det, innan du avfärdar det helt.

Skrivet av Fetskaft:

Vad har du själv för plan att byta motor på din fossilbil? Har du någon inbytesplan för det när den börjar tappa effekt med åren pga. slitage och annat?

Du kan ju bli stående med en katastrof om din förbränningsmotorn på din dyrt inköpta fossilbil havererar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Bara jag som tycker denna bonus borde försvinna? Ärligt talat, hur många står och faller med den? Om jag köpte en elbil hade 70k förmodligen inte påverkat mig mycket alls i mitt beslut. Och pengarna tar slut varje år, och ska putsas in på nytt, och värre lär det blir med ännu fler sålda. Elbilar kommer säljas utan denna så... då anser jag inte att den behövs längre.

För mig spelar 70k roll.
Jag har mer än gärna 70k extra på mitt konto än att inte ha dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Prova räkna på totalkostnaden så ser du att skillnaden inte blir så stor som du tror.

Batterierna är designade för att hålla hela bilens livslängd, med en garanti att det får tappa max 30% på 8 år / 16000 mil (kan skilja lite mellan olika märken).
De tester som gjorts visar dock att batteriet i dom flesta fall tappar betydligt mindre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är detta som är frågan, jag vet inte om det finns tillräckligt med data snart för att avfärda detta problem om det ens var något från början ? Är det bara en skröna att batterierna måste bytas efter säg 7-8 år eller kommer de, som en del tillverkare hävdar, att räcka bilens livslängd säg 15 år ?
Om de garanterar 70% laddning efter 8 år och sedan så tappar de minimalt av vad jag läst till mig, så är det 30% kortare räckvidd på en begagnad elbil mot en ny, annars samma lika. Då ser jag inget problem med en begagnad marknad för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

För mig spelar 70k roll.
Jag har mer än gärna 70k extra på mitt konto än att inte ha dem.

Men då köper du otroligt gärna en begagnad bil för flera hundratusen kronor mindre än en ny bil, då har du ännu mer kvar på kontot eller? Eller gör du som de flesta och lånar i någon form för att köpa ny bil....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är detta som är frågan, jag vet inte om det finns tillräckligt med data snart för att avfärda detta problem om det ens var något från början ? Är det bara en skröna att batterierna måste bytas efter säg 7-8 år eller kommer de, som en del tillverkare hävdar, att räcka bilens livslängd säg 15 år ?
Om de garanterar 70% laddning efter 8 år och sedan så tappar de minimalt av vad jag läst till mig, så är det 30% kortare räckvidd på en begagnad elbil mot en ny, annars samma lika. Då ser jag inget problem med en begagnad marknad för dessa.

Är nog olika hos olika tillverkare och modeller, men de flesta köper ju in batterier från typ samma tillverkare. Är väl bara Tesla som har egen batteritillverkning eller?

Rent generellt så tappar de kapacitet i början och sedan planar det ut.

Teslas batterier på Model S/X har garantier på 8 år. Det finns sammanställningar av statestik på dessa bilar, då många taxibolag haft dessa och kört långt också. Där visar det att det är först efter 30000 mil, som det viker av under 90%.
Min S har gått 23000 mil nu och har strax över 90% kvar. Har samma som jag hade vid 9000 mil...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Såg den här bilden för ett par dagar sedan, som kanske gav mig en förklaring på varför jag har två favoriter i livet.

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Tror det kanske har ändrats nu men skatteverkets förmånsvärden är hejkonbäjkon emellanåt.
Vet att jag sneglade på model3 och performance modellen var mer än dubbelt upp i förmånsvärde jämfört med LR. Trots att grundpriset inte motsvarar det på långa vägar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Tror det kanske har ändrats nu men skatteverkets förmånsvärden är hejkonbäjkon emellanåt.
Vet att jag sneglade på model3 och performance modellen var mer än dubbelt upp i förmånsvärde jämfört med LR. Trots att grundpriset inte motsvarar det på långa vägar.

Det är tillvalen som drar upp förmångsvärdet rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är tillvalen som drar upp förmångsvärdet rejält.

När det var 40.000:- skillnad på Model 3 LR och Performance så var det dubbla förmånsvärdet på P. Antagligen pga den heter Performance..
Efter 1a Juli så ska det troligtvis åtgärdas. Samma med Y.

3 år sedan var en Model S LR på 4660:- förmånsvärde. 3 performance: 8606:-, skiljer 3-400tkr. i inköp pris.
Logic

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Men då köper du otroligt gärna en begagnad bil för flera hundratusen kronor mindre än en ny bil, då har du ännu mer kvar på kontot eller? Eller gör du som de flesta och lånar i någon form för att köpa ny bil....

Nu har jag bara köpt 2st Model 3 nya men där har begagnatmarknaden inte funnits mer eller mindre så det alternativet har inte funnits.
Och min första Model 3 körde jag i nästan 1 år och 3000mil och sålde den för nästan nypris.
Slutnotan hamnade på ca 12:- milen för mig inkl försäkring, el och skatt.

Och ja jag har lån på min bil, jag kan betala av den men pengarna på börsen och i solpaneler har varit en bättre investering än att betala runt 1% ränta på de lånade pengarna. Så just nu finns inget incitament att betala av mer än de 200k jag betalade up front.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

För det första blir det ju 2 helt olika bilar om man jämför den typen av bilar.
För det andra så missar många att en begagnad bil oftast har dyrare "driftskostnad" när man räknar in allt, man måste titta på totalkostnad över minst 1 år eller så länge man tänkt behålla bilen.

Tar man elbil som exempel så stämmer det att den är dyrare i inköp, men övriga kostnader kring bilen är oftast billigare och då framförallt "bränslet", lägg där till att om du köper elbilen ny får du en vacker slant tillbaka efter 6 månader.

Ny bil behöver inte alltid bli dyrare än en begagnad och är den dyrare så är det ofta inte stora skillnader.
Ex. jag hade en Tiguan II (bensin) uttagen 2016, i år bytte jag till en ny Audi Q3 PHEV och trotts Audin är dyrare blir totalkostnaden för mig samma (eller t.o.m lite billigare) än om jag skulle behållit Tiguanen, det Audin kostar mer i avbetalning tjänar jag in på bränsle (förutsatt att jag kör mycket på el), skatt och försäkring.

Summan av detta är att för ungefär samma kostnad har jag en 5 år nyare bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det som kommer att hända är att efter ett tag vill ingen köra ICE:n och kommer att byta den oxå...

Tillslut kanske, men ICE:n är ju till för när vi ska till fjälls eller få plats med 4-5-6-7 hundar. Finns inte direkt något bra alternativ där ännu, iaf inte om budgeten är begränsad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo självklart handlar det om att justera priser för basmodeller och kanske vad som ingår i dem, inte bara sänka dem (kraftigt), men det är ändå en prisjustering. Det sker ju hela tiden med tjänstebilar exempelvis, att de släpper en modell som kommer under någon specifik gräns och därmed går att köpa för företagen som har en regel på ett visst antal basbelopp eller så.

Skrivet av Trigger:

Förmånsvärde är något annat förstås. Poängen är ju att något "lyxigt" ska kosta mer, så har det varit så länge jag kan minnas i alla fall. En vanlig Volvo har rimligt förmånsvärde medan en "Ferrari" är väldigt dyr för det är något utöver det vanliga liksom. Om ditt företag betalar en Ferrari åt dig så handlar det inte om att du ska kunna ta dig till jobbet eller besöka kunder eller så, det behöver du inte en Ferrari för liksom, utan att du får en lyxig grej, alltså en förmån utöver det vanliga, och då kostar det mer.

Att gränsen går någonstans mellan LR och Performance kan man ju diskutera, men det är ju ändå rimligt att man någonstans säger att här är det inte en vanlig förmån utan en lyxförmån liksom.

Tesla hade ju en väldig fördel i början när det gällde förmånsvärden då de beräknades konstigt för elbilar. Tanken var ju att det skulle beräknas som för motsvarande fossilbil, minus en typ "klimatbonus". Vilket kanske funkar för E-Niro och Niro exempelvis men det blir ju svårt att säga vilken bil som motsvarar en Model S eller så. Såg man en Model S som en "Passat" så gav det ju ett värde men om man betraktade Performace som en säg "Audi A7" så gav ju det ett helt annat värde, och Tesla var ganska bra på att välja bra "motsvarande bilar".

Permalänk
Medlem

Inte helt elbilsrelaterat, men många nya elbilar är leasing, så kan vara värt att nämna här ändå (för er som leasar).

Familjesituation; vi åker till Filippinerna i en o en halvmånad ifrån mitten av maj. Vår nuvarande leasing går ut i Juli.
Vår nya EV6 var tänkt att komma i Juli.

Vi har nu fått veta att vår EV6 kommer antagligen i mitten av Maj.
Kontaktade Kia och sade att vi har en bokat utlandssemester och är tillbaka i slutet av Juni, de sade det var ok att vi kan hämta ut den när vi kommer hem.

Kontaktade därefter VW (nuvarande leasing) för att se om vi kan lämna igen bilen i förtid (typ dagen innan vi åker på semester).
Inga problem! blir en avgift för att bryta kontratet tidigare (kostnad ca 3000, vilket är 600 mindre än månadskostnaden för leasing + försäkring).

Var inne imorse och gjorde en förbesiktning på om något behöver fixas, enda jag gjorde innan var att göra en grundlig städning och extern tvätt. Det enda de hade att anmärka på var lastskador på bakrekofongaren (antagligen barnvagn). Kostnad för omlackning 3300 (om jag inte vill fixa det själv) + en övermilskostnad på 1000 kr (estimerad på nuvarande körning).

Måste säga jag ändå är positivt överaskad över leasingformen som ägande! totalt förutsägbar kostnad i 3 år, med en extra kostnad på ca 4300 i slutet.

Hoppas Kia är lika bra vid överlämnandet, men båda företagen har skött sig bra nu vid skiftet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...och Tesla var ganska bra på att välja bra "motsvarande bilar".

Inte Tesla (eller någon annan biltillverkare heller för den delen) som "väljer bra". Det är skatteverket som bestämmer vad motsvarande bil är. Säkert därför man ser över det nu och kommer ha belopp som dras av istället på inköpspriset innan förmånsvärdet beräknas.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Inte Tesla (eller någon annan biltillverkare heller för den delen) som "väljer bra". Det är skatteverket som bestämmer vad motsvarande bil är. Säkert därför man ser över det nu och kommer ha belopp som dras av istället på inköpspriset innan förmånsvärdet beräknas.

Ja ok, de hade tur med skatteverkets bedömning då, eller var bra på att få dem att välja modeller som gynnade deras värde. Oavsett så var det väldigt billigt att ha många av Teslas modeller som förmånsbil.

Men det är alltid svårt att bedöma förmånsvärde med schabloner om det inte finns någon "motsvarande modell" men fossildriven. Tanken med förmånsbil i grunden är ju att förmånsvärdet ska motsvara kostnaden för ägandet av samma bil, så om en viss bil hade kostat dig 5000 per månad privat så värderas förmånen att ha en sådan bil gratis vara värd 5000, och då räknas skatten på din lön som att den är 5000 över vad den egentligen är. Detta är inga konstigheter i mina ögon, om din arbetsgivare "bjuder" dig på en bil så borde det räknas som lön.

Problemet är ju att de vill promota elbilar, och tydligen räcker det inte med bonusen man får (som borde påverka månadskostnaden privat ganska mycket) utan de med tjänstebil behöver ytterligare incitament. Då blir det komplicerat, hur mycket ska vi med våra gemensamma pengar finansiera de med tjänstebils elbilar, finns det en gräns där vi kanske borde sluta med det? För privatbilister har man ju bedömt den gränsen till 700K i inköp från nästa år. Men för förmånsbilister kanske det borde vara en annan gräns, men samtidigt ser jag inte riktigt varför. Däremot kan man diskutera denna gräns förstås, men jag ser inte att gränsen när en privatköpare kommer över i lyxterritoriet ska skilja sig från när förmånstagaren gör det.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Ja ok, de hade tur med skatteverkets bedömning då, eller var bra på att få dem att välja modeller som gynnade deras värde. Oavsett så var det väldigt billigt att ha många av Teslas modeller som förmånsbil.

Men det är alltid svårt att bedöma förmånsvärde med schabloner om det inte finns någon "motsvarande modell" men fossildriven. Tanken med förmånsbil i grunden är ju att förmånsvärdet ska motsvara kostnaden för ägandet av samma bil, så om en viss bil hade kostat dig 5000 per månad privat så värderas förmånen att ha en sådan bil gratis vara värd 5000, och då räknas skatten på din lön som att den är 5000 över vad den egentligen är. Detta är inga konstigheter i mina ögon, om din arbetsgivare "bjuder" dig på en bil så borde det räknas som lön.

Problemet är ju att de vill promota elbilar, och tydligen räcker det inte med bonusen man får (som borde påverka månadskostnaden privat ganska mycket) utan de med tjänstebil behöver ytterligare incitament. Då blir det komplicerat, hur mycket ska vi med våra gemensamma pengar finansiera de med tjänstebils elbilar, finns det en gräns där vi kanske borde sluta med det? För privatbilister har man ju bedömt den gränsen till 700K i inköp från nästa år. Men för förmånsbilister kanske det borde vara en annan gräns, men samtidigt ser jag inte riktigt varför. Däremot kan man diskutera denna gräns förstås, men jag ser inte att gränsen när en privatköpare kommer över i lyxterritoriet ska skilja sig från när förmånstagaren gör det.

Lite där ligger väl pudelns kärna..
Det är ok med en hård gräns så länge det inte ”drabbar” minna egna intressen.

Visa signatur