Backblaze redovisar felfrekvens för SSD-enheter år 2021

Permalänk
Melding Plague

Backblaze redovisar felfrekvens för SSD-enheter år 2021

Den sammanlagda felfrekvensen för molnlagringsbolagets SSD-diskar fortsätter öka jämfört mot föregående år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om OCZ hade varit med, Vertex var ju inte direkt bra i dessa avseenden

Permalänk
Medlem

Min ena Kingston A400 480GB - SA400S37 har kastat in handduken.
Ca 2 år gammal, hade den som speldisk.

Medans min andra A400 rullar på än, och den är ca 3 år gammal

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Min ena Kingston A400 480GB - SA400S37 har kastat in handduken.
Ca 2 år gammal, hade den som speldisk.

Medans min andra A400 rullar på än, och den är ca 3 år gammal

Oj, måste varit ett måndagsex. Min Samsung Basic 840 rullade på i närmare 8 år tills jag sålde datorn i början av förra året. Blir inte förvånad om den rullar på lika länge till hos den nya ägaren då den inte visade några tecken på degradering.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Trevligt med test själv har jag aldrig varit med om en ssd som krashat har Fler crucial intel samsung men försöker köpa såna som är testade ett tag. Intel 320 disken går en idag men min brors dog i en bärbar trots senaste fw men min sitter inte i någon bärbar där strömavbrott kan göra den till 8mb stor.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vad är grundproblemet, om det nu finns ett enstaka specifikt, (gissar mer på att det är en kombination av flera) till att just en ssd fallerar? Ingenting ska, eller kan ju hålla en livstid obviously. Men inga rörliga delar kontra mekaniska borde ju tyda på att en ssd's ungefärliga livslånga borde vara långt över en mekanisk disk antar jag?
Så vad är det största problemet med enheter som fallerar: överhettning, felkonstruktion?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om att någon SSD kraschat ännu. Den äldsta som fortfarande är i drift är en Samsung 850 Evo 500 GB från 2015 med ~60 TBW.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av medbor:

Tänk om OCZ hade varit med, Vertex var ju inte direkt bra i dessa avseenden

OCZ revodrives tror jag bytte 2 i veckan när jag jobba.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skall man köpa Dell diskar nu då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, måste varit ett måndagsex. Min Samsung Basic 840 rullade på i närmare 8 år tills jag sålde datorn i början av förra året. Blir inte förvånad om den rullar på lika länge till hos den nya ägaren då den inte visade några tecken på degradering.

tror också det är ett måndags ex.
Första disken oavsett HDD eller SSD eller USB-minne som någonsin rasat för mig faktiskt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Min ena Kingston A400 480GB - SA400S37 har kastat in handduken.
Ca 2 år gammal, hade den som speldisk.

Medans min andra A400 rullar på än, och den är ca 3 år gammal

Borde ju gå att köra på garanti eller reklamera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde ju gå att köra på garanti eller reklamera den

ja precis.
ska kolla om det är värt det för ny disk kostar ju inte så värst mkt om ja ska ha samma.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Skall man köpa Dell diskar nu då?

Dell BOSS är ett raid-kort med plats för 2 st m.2 så man får en raid-1 boot-disk till server. Brukar vara SSD från Intel eller Samsung i dem.

Finns liknande lösningar från andra leverantörer men jag tror Dells variant funder att stoppa i icke-Dell server så kanske därför Backblaze använder de, eller så har de Dell-servrar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen sådana här siffror. Men ska man vara petig så känns det lite oseriöst att rapportera en AFR som baseras på bara några få enheter. De borde hålla inne sådana siffror ett tag tills de har ett bättre statistiskt underlag. Annars blir det ju liksom inte bättre vetenskap än forumtrådar där folk drar slutsatser efter om just deras egna hårddiskar har krashat eller inte.

Själv köpte jag två st Intel 128GB SSD och 50% av dem tvärdog efter ett år.

Permalänk
Medlem

En vanlig orsak till att diskar dör är plötsliga strömavbrott el att någon rycker ut strömkabeln vid drift.
Vissa äldre Intel-diskar (2.5") hade inbyggda kondensatorer för att skydda mot just detta. Borde det inte vara möjligt att implementera när dagens diskar tar allt mindre plats?

Jag arbetar i en stor organisation där vi har hyfsad koll på vad som felar osv. Rätt sällan SSD:er felar, även om det förekommer.
Fördelningen av märken är inte helt klar, verkar förekomma en del olika. Intel, Samsung, SK Hynix, WD, Lite-On, Kingston.
Men den disk som är överlägset vanligast när det gäller att fela är utan tvekan Intel.

En begränsning, kanske lite ovanlig sådan, som vi ibland måste ta hänsyn till vid dimensionerandet av kraftfulla beräkningsdatorer är hur mycket skrivning (TBW) diskarna tål. Har stött på verksamheter där de skrivit 1300 TB på ett år, då duger ju inte riktigt diskar med 600 TBW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Dell BOSS är ett raid-kort med plats för 2 st m.2 så man får en raid-1 boot-disk till server. Brukar vara SSD från Intel eller Samsung i dem.

Jaså, jag trodde det var dell diskar de testade inte raid kort.... ok. Tack för förtydligandet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt värdelöst att föra statistisk med så få datapunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backblaze:

A drive day denotes one drive in operation for one day. Therefore, one drive in operation for 2021 would have 365 drive days.

De verkar redovisa drifttiden i "Drive Days", vilket verkar vara 24 timmar, så även den med kortast livslängd (1267 Drive Days) är uppe på 30408 timmar drifttid vilket är ca 3½ år. Statistiken känns kanske lite halvt meningslös utan att veta några TBW-värden, men allt tyder ju på att det är en mycket låg felfrekvens på SSDs i allmänhet.

Elektroniska konsumentprylar kan nog generellt inte förväntas hålla mer än ca 3 år, så det är ju antagligen försvinnande få enheter som går sönder i någon typ av drift man kan förvänta sig hos en privatperson åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Helt värdelöst att föra statistisk med så få datapunkter.

Vänta tills du kommer ut i den riktiga världen där man ibland knappt kommer upp i double digits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad är grundproblemet, om det nu finns ett enstaka specifikt, (gissar mer på att det är en kombination av flera) till att just en ssd fallerar? Ingenting ska, eller kan ju hålla en livstid obviously. Men inga rörliga delar kontra mekaniska borde ju tyda på att en ssd's ungefärliga livslånga borde vara långt över en mekanisk disk antar jag?
Så vad är det största problemet med enheter som fallerar: överhettning, felkonstruktion?

Problemet heter kretskort, minnechip med väldigt många anslutningar inne i chippen mellan de olika chip-die i stacken och blyfritt lödtenn och antalet lödpunkter mellan kapsling och kretskort och räknas med en viss risk var och en och antalet cykler temperaturväxlingar som trycker och drar i lödpunkterna/bondningarna med utvidgning och krympningar, vilket förr eller senare blir lodsprickor.

SSD har fler anslutningar i sina kretsar - både på chipnivå mot kretskort och mellan die-lagren inne i kapseln än tex. kretsarna som styr en hårddisk - som istället har en mekanisk bit som kan ge fel.

Intressant att de båda teknikerna verka sluta med samma felstatistik - med DELL BOSS-diskar vet man inte om någon av den bakomliggande M.2 diskarna har någon problem då det med RAID-lösningen döljer om en av diskarna har havererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Problemet heter kretskort, minnechip med väldigt många anslutningar inne i chippen mellan de olika chip-die i stacken och blyfritt lödtenn och antalet lödpunkter mellan kapsling och kretskort och räknas med en viss risk var och en och antalet cykler temperaturväxlingar som trycker och drar i lödpunkterna/bondningarna med utvidgning och krympningar, vilket förr eller senare blir lodsprickor.

SSD har fler anslutningar i sina kretsar - både på chipnivå mot kretskort och mellan die-lagren inne i kapseln än tex. kretsarna som styr en hårddisk - som istället har en mekanisk bit som kan ge fel.

Intressant att de båda teknikerna verka sluta med samma felstatistik - med DELL BOSS-diskar vet man inte om någon av den bakomliggande M.2 diskarna har någon problem då det med RAID-lösningen döljer om en av diskarna har havererat.

Ah ok så det är det som är boven.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en SSD som lagt nert. Har förövrigt en 64GB Crucial som komplett hade reda på 2010 eller nått som tuffar på än. Va min första SSD

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Tänk om OCZ hade varit med, Vertex var ju inte direkt bra i dessa avseenden

Skrivet av tvelander:

OCZ revodrives tror jag bytte 2 i veckan när jag jobba.

OCZ – för dig som hatar din lagrade data.

Säger han som fortfarande använder en Vertex 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

OCZ – för dig som hatar din lagrade data.

Säger han som fortfarande använder en Vertex 3.

Du har väl nästan en av varje SSD som tillverkats?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonasT:

OCZ – för dig som hatar din lagrade data.

Säger han som fortfarande använder en Vertex 3.

Vertex 3 och 4a har ju OK kontroller och firmware men pratar vi vertex och vertex 2 och OCZ REVO DRIVES då jävlar snackar vi dåliga kontrollers, speciellt ocz revodrive 2x2 och x2
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=726109

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jaså, jag trodde det var dell diskar de testade inte raid kort.... ok. Tack för förtydligandet.

Kortet levereras från Dell med SSD-diskar som är märkta med Dell, men Dell tillverkar inga egna diskar utan köper in från Samsung, Intel, Micron, Kioxa. Dell hanterar även firmware till SSD:erna de levererar men jag är osäker på om de bara packeterar det de får från SSD-tillverkaren eller om de gör egna modifieringar.
Så, på sätt och vis är det ju ändå en SSD från Dell med inbyggd raid eftersom det är en egen produkt, även om själva SSD:erna kommer från andra tillverkare.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vertex 3 och 4a har ju OK kontroller och firmware men pratar vi vertex och vertex 2 och OCZ REVO DRIVES då jävlar snackar vi dåliga kontrollers, speciellt ocz revodrive 2x2 och x2
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=726109

Favoriten för många verkade vara kritiska firmwareuppdateringar som även wipade alla data på enheten. Personligen är jag glad att jag väntade med SSD till så sent som 2012, när jag köpte en 240 GB Intel 520, som används och fungerar fortfarande (om än inte i min ägo).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, måste varit ett måndagsex. Min Samsung Basic 840 rullade på i närmare 8 år tills jag sålde datorn i början av förra året. Blir inte förvånad om den rullar på lika länge till hos den nya ägaren då den inte visade några tecken på degradering.

Kan tillägga att disken vaknat till liv.
Men allt hackar och överföringen är som sirap 😅

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kan tillägga att disken vaknat till liv.
Men allt hackar och överföringen är som sirap 😅

Se till att långsamt få ut allt du kan från den

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se till att långsamt få ut allt du kan från den

var en ren speldisk så inget behövs plockas ut, men startade apex när den fungerade. helt ospelbart, så det va bara kassera den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |