Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Variable Refresh Rate är på gång till Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Variable Refresh Rate är på gång till Playstation 5

Sony bekräftar att Variable Refresh Rate blir tillgängligt för Playstation 5-ägare under de kommande månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur vet man om ens tv stöder detta?
Speciellt viktigt är det om man som mig funderar köpa en ny tv snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tror det är viktigt att kolla i tv-guiden, finns många serier och modeller som nämns med specifikt bra stöd för dessa spelfunktioner.

LGs OLED B1 och uppåt har stöd i alla fall, men finns många många andra med. Men inte ens alla i toppklassen har stöd, tror du får leta beroende vilken tv-typ du är ute efter

OT:
Jag kommer i håg när PS5 lanserades och detta lovades med en uppdatering, inte alls trodde jag att det skulle ta så här lång tid... måste ha varit mycket strul med funktionen eftersom det tagit så här länge

Permalänk
Medlem

Men vad är det för skillnad mellan VRR på PS5:an och FreeSync / FreeSync Ultimate som redan finns på PS5:an ?

*Oops fel av mig, PS5:an har inte haft FreeSync tydligen.

Visa signatur

6700K@4.6Ghz@1.365V, Noctua NH-D14, MSI Z170A M7, MSI GeForce 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det här gjorde att spelen flöt enormt vacket på CX:en med Series X:en -- numera känns konsollen dock lite gammal och tråkig, så... GRATTIS PLAYSTATION-ÄGARE! Gårdagens teknik, imorgon!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 3080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare har hemsidor med produktspecifikationer.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av skrubban:

Men vad är det för skillnad mellan VRR på PS5:an och FreeSync / FreeSync Ultimate som redan finns på PS5:an ?

PS5:an har väl ingen variabel uppdateringsfrekvens överhuvudtaget i dagsläget, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrubban:

Förenklat så är det ingen större praktisk skillnad. VRR = Variable Refresh Rate.
PS5 har dock i dagsläget inte någon form av Freesync aktiverad.

Permalänk
Medlem

Min Xbox one x har ju också vrr...

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Alla tillverkare har hemsidor med produktspecifikationer.

Och står det inte där så har alla tillverkare ett telefonnummer och mail för teknisk support. Och detta löser i princip alla frågor som ställs på hela forumet.

Det jag undrar är att eftersom man inte riktigt vet vilken tv man ska köpa så vill man enkelt filtrera bort dem utan detta stöd. Jag själv har några tvapparater jag väljer mellan, men jag kollar varje vecka efter om någon sänks mycket i pris. Och skulle en tv som uppfyller mina krav sjunka mycket i pris så blir det denna. Jag vet i förhand inte ens vilket märke det blir.

Detta är alltså något man väldigt snabbt vill kunna filtrera tvapparater på utan att granska specifikation på tillverkarens datablad som ej finns på butiken för varenda produkt man väljer mellan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

1440p stöd snart med kanske ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du redan har en relativt ny TV, läs produktspecifikationen på tillverkarnas hemsida för din, eller så kan du kolla specifikation på prisjakt för din produkt. Ett varningens finger är dock att det är lite si och så med implementationen och stödet för "HDMI 2.1" och vilka olika funktioner som de stödjer på vissa TVs så jag skulle googla lite också. TV guiden som publicerades på SWEC innan black friday är bra, kan dock kräva att man googlar lite då den inte är uppdaterad med senaste info om t.ex. Sonys TVs.

Viktigt att läsa recensioner och efterforska innan man köper någon ny TV.
Även om en TV stödjer VRR så verkar implementationen skilja sig åt mellan olika märken och modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrubban:

PS5 har ingen freesync

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är viktigt att kolla i tv-guiden, finns många serier och modeller som nämns med specifikt bra stöd för dessa spelfunktioner.

LGs OLED B1 och uppåt har stöd i alla fall, men finns många många andra med. Men inte ens alla i toppklassen har stöd, tror du får leta beroende vilken tv-typ du är ute efter

OT:
Jag kommer i håg när PS5 lanserades och detta lovades med en uppdatering, inte alls trodde jag att det skulle ta så här lång tid... måste ha varit mycket strul med funktionen eftersom det tagit så här länge

Det ryktas om att Sony hållit på vrr på ps5 för att deras bravia tv modeller inte haft vrr förrän nu

Permalänk
Medlem

Kul med VRR... Om man nu hade en TV som stödde det...

Permalänk
Medlem

Det är inprensivt endast Oled tv apparater som fungerar med VRR och HDR samtidigt. Majoriteten av LCD med HDR stänger av diming zones vid VRR, vilket gör att HDR inte fungerar längre.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Är detta då något bara för TV apparater med 120Hz?

Eller FPS kanske man ska säga,
Eftersom många TV tillverkare har olika mumbo jumbo benämningar om hundratals Hz hit, tusantals Hz dit men ändå inte kan visa mer än 60 FPS.

Permalänk
Medlem

Och står det inte där så har alla tillverkare ett telefonnummer och mail för teknisk support. Och detta löser i princip alla frågor som ställs på hela forumet.

Det jag undrar är att eftersom man inte riktigt vet vilken tv man ska köpa så vill man enkelt filtrera bort dem utan detta stöd. Jag själv har några tvapparater jag väljer mellan, men jag kollar varje vecka efter om någon sänks mycket i pris. Och skulle en tv som uppfyller mina krav sjunka mycket i pris så blir det denna. Jag vet i förhand inte ens vilket märke det blir.

Detta är alltså något man väldigt snabbt vill kunna filtrera tvapparater på utan att granska specifikation på tillverkarens datablad som ej finns på butiken för varenda produkt man väljer mellan.

Tror du kan glömma en sån filtrering över hela utbudet. Speciellt eftersom implementationen av VRR inte är helt bra överallt så du behöver nog t.o.m läsa tester på varje enskild produkt du ser bra pris på för att avgöra om du tycker den verkar ha en bra VRR eller ej.

Permalänk
Medlem

Sony är då extremt långsamma med sina uppdateringar och tjurskalliga.
Samma sak med xh900 serierna och dess uppdateringar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

En annan väldigt intressant effekt av VRR är ju att i framtiden så kan man ju släppa på de förutsatta Hz/FPS gränserna.
Ett spel skulle alltså kunna ha 45Hz/FPS(eller lite vad som helst) som mål istället för 30 och 60, vilket skapar mer dynamik.
Så tänk att man i delar där man går omkring lite slött så skulle spelet alltså ligga på 45Hz/FPS syncat och sedan kommer en actionscen som är mer FPS beroende upp och då sänker spelet detaljerna(vilket inte är så viktigt när saker går fort) och får istället i 85Hz/FPS.

Vi ser ju redan nu experiment på detta för TV som har 120Hz, Ratchet and Clank har ju 40FPS läge vilket är 1/3 av 120 vilket skapar bra kompabilitet. Med VRR går det ju som sagt att lägga vilket FPS som helst istället.

Skrivet av kaimor:

Min Xbox one x har ju också vrr...

Jag tror att de haft VRR sedan Xbox one S och framåt.
Lite störande när inte PS4 Pro fick stöd för det :/

LG C-serien? Bästa köpet jag gjort och väntade sjukt länge på en tv som var värt att uppgradera min förra TV ifrån.
Först så var det VRR stöd, men sedan kom OLED in i bilden och det går ju inte missa det heller idag, helt otroligt mycket bättre bild.

Men i år så verkar väl LG till slut få konkurrens...

Skrivet av HenrikM:

Det ryktas om att Sony hållit på vrr på ps5 för att deras bravia tv modeller inte haft vrr förrän nu

Något skumt verkar det varit i alla fall, tekniken har ju varit tillgänglig väldigt länge så det känns ju som de medvetet inte haft stöd för detta.

Permalänk
Testpilot

Själv sitter jag och väntar på att PS5:an ska få det både PS3 och PS4 hade vid lanseringen.. Teman.

Köpte PS4 Pro: God of War Edition när det begav sig, fick massa custom-saker som tema, menylåt och allehanda bakgrundsbilder. Utöver det kom en hel del PS4-spel med liknande saker, för att inte nämna det man kan ladda ner genom PlayStation-nätverket både gratis och betalt.

Fattar inte hur Sony tappade bollen på denna sak, speciellt då det är en otroligt efterfrågad funktion från gamla PS4-ägare. VRR kändes också som en självklarhet redan vid lanseringen av PS5, speciellt med tanke på att Xbox fick det redan till One X-modellen. Sony är verkligen sega med sina uppdateringar på alla fronter nu, inte bara konsollerna utan även TV-apparater och egentligen allt de säljer.

Visa signatur

R < R5 7600X | 32GB 6000MHz | XFX RX 6950 XT >

G < R7 2700X | 16GB 3200MHz | ROG RX 5700 XT >

B < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

Skrivet av danskung:

Det är inprensivt endast Oled tv apparater som fungerar med VRR och HDR samtidigt. Majoriteten av LCD med HDR stänger av diming zones vid VRR, vilket gör att HDR inte fungerar längre.

Sen måste du också tänka på hur stor VRR rangen är, det vill säga hur stort omfång hz kan ändras.

LG C1 kan gå ner till 20hz medans B1 endast kan gå ner till 40hz. Många samsung tv apparater har VRR range på 48-60hz trots att de är 120hz.

Lg C1 har 20-120hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är detta då något bara för TV apparater med 120Hz?

Eller FPS kanske man ska säga,
Eftersom många TV tillverkare har olika mumbo jumbo benämningar om hundratals Hz hit, tusantals Hz dit men ändå inte kan visa mer än 60 FPS.

Alla LG oled C serie sedan 2019 stödjer VRR och 120hz. En regel är att tv kostar 230kr/tum eller mer annars stödjer den inte detta eller ifall den gör det så funkar det inte som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

1440p stöd snart med kanske ?

Stackars konsolspelare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3600MHz @16
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sony börjar mer på något sätt den här generationen halka efter när det gäller moderna funktioner som Microsoft redan har.

1440p
Game Pass

för att nämna några.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.25GHz | 32GB RAM 3000MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Skrivet av danskung:

Alla LG oled C serie sedan 2019 stödjer VRR och 120hz. En regel är att tv kostar 230kr/tum eller mer annars stödjer den inte detta eller ifall den gör det så funkar det inte som det ska.

Min Samsung Q95T (och därmed även Q90T som är samma TV) har inga problem med HDR i kombination med VRR och har en range på 20-120Hz. Det är ju 2020 års modell så det vore ju dumt om dom senare modellerna var sämre.

Men det beror väl på i vilket segment man kollar kanske?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Vangen:

Sony börjar mer på något sätt den här generationen halka efter när det gäller moderna funktioner som Microsoft redan har.

1440p
Game Pass

för att nämna några.

Glöm inte Dolby Atmos! Förstår inte hur PS5 kan sakna det fortfarande.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Glöm inte Dolby Atmos! Förstår inte hur PS5 kan sakna det fortfarande.

Dolby Atmos kommer aldrig komma till Playstation 5. Sony har valt att inte betala avgifter till Dolby för Atmos och istället hittat på sin egna variant av det i och med "Tempest Engine" och dess 3D Audio.

Visa signatur

press nu1mlock