Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Har inte kommit ut för att provköra modeller än men läser runt bland ett antal modeller. Tar gärna input från de som har någon av dem eller har provat någon. Är inte ute efter otrolig prestanda eller storlek men får inte bli för smått, har räknat bort bilar som Mini Cooper, Fiat 500 och liknande pga storlek. Vi är en liten familj som mest åker i stan och ibland rundturer inom länet, tänk ca 20 mil på vissa dagsturer. Blir ibland bilsemester på sommaren men vill inte basera bilval på 1-2 veckor per år. Har tänkt att leasa bil i detta läge för att eventuellt köpa vid nästa byte.

Följande modeller tittar jag på. Rangordnade efter intresse utan någon egentlig grundtanke utan baserat mest på känsla.
Cupra Born
Renault Megane e-tech
Peugeot E-2008
Volkswagen ID3
Peugeot E-208
Hyundai Kona electric

Tar gärna emot för- och nackdelar om respektive modell, och även om det är några skillnader på leasingavtalen mellan märken man måste veta om. Inte helt lätt detta.

Hyundai Kona hade nyss kampanj för 2995:-/mån för grundmodellen men med stora 64KwH batteriet, svårslaget enligt mig. Kampanjen är nog slut nu men jag fick svar från en återförsäljare att den förmodligen skulle komma tillbaka snart igen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hyundai Kona hade nyss kampanj för 2995:-/mån för grundmodellen men med stora 64KwH batteriet, svårslaget enligt mig. Kampanjen är nog slut nu men jag fick svar från en återförsäljare att den förmodligen skulle komma tillbaka snart igen.

Finns en handlare med annons nu på Kona 64 kwh essential för 2795 kr / mån och advanced för 3295 kr. Då är det 1000 mil /år och leasing i bara 12 månader. Hittar ingen info om det blir dyrare med 36 månader. Brukar det vara så? I min värld borde det bli billigare ju längre avtal man skriver men elbilar verkar vara lite speciellt. 😏
Får ringa handlaren och kolla.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Finns en handlare med annons nu på Kona 64 kwh essential för 2795 kr / mån och advanced för 3295 kr. Då är det 1000 mil /år och leasing i bara 12 månader. Hittar ingen info om det blir dyrare med 36 månader. Brukar det vara så? I min värld borde det bli billigare ju längre avtal man skriver men elbilar verkar vara lite speciellt. 😏
Får ringa handlaren och kolla.

Menade 2795kr/mån, skrev fel. Då är det samma kampanj de börjat med igen, riktigt bra kampanj. Nej det blir inte billigare med längre avtal för miljöbonusen drar ner kostnaden otroligt mycket mer ju kortare avtalet är. Motsvarar ju drygt 6000kr/månad på en 12 månadersavtal men bara 2000kr/månad över 36 månader. Bättre att teckna ett nytt avtal om 12 månader och då få en ny bil / ny årsmodell med förhoppningsvis förbättringar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja, miljöbilspremien verkar ha blivit ett sätt att subventionera kortsiktig leasing främst, sen tycker jag mig ha läst att bilarna går på export.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Menade 2795kr/mån, skrev fel. Då är det samma kampanj de börjat med igen, riktigt bra kampanj. Nej det blir inte billigare med längre avtal för miljöbonusen drar ner kostnaden otroligt mycket mer ju kortare avtalet är. Motsvarar ju drygt 6000kr/månad på en 12 månadersavtal men bara 2000kr/månad över 36 månader. Bättre att teckna ett nytt avtal om 12 månader och då få en ny bil / ny årsmodell med förhoppningsvis förbättringar.

Ringde och pratade med en säljare. Jag visste inte att hela miljöbonusen räknas av för den första leasingtagaren, oavsett längd på avtalet, men tydligen så är det ju så. 🙂
Funderar och funderar.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Ringde och pratade med en säljare. Jag visste inte att hela miljöbonusen räknas av för den första leasingtagaren, oavsett längd på avtalet, men tydligen så är det ju så. 🙂
Funderar och funderar.

Ja den betalas ju ut efter 6 månader drygt till leasingbolaget så inte så konstigt egentligen.

Om du inte har någon stark preferens för något annat märke/modell så är det inte så mycket att fundera över, inte ekonomiskt iaf. Den kostar ju 3995 i vanliga fall med stora batteriet. Trevlig bil för övrigt! Om än lite litet baggageutrymme för min del.

Inser att jag rekommenderat Hyundai Kona flera gånger i tråden, så för tydlighetens skull har jag inget öht med Hyundai att göra mer än att en i utökade familjen leasar just en Hyundai Kona och jag funderar själv på en som andrabil

För dem skulle ordinarie månadskostnaden vara över 10.000 utan miljöpremien 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja den betalas ju ut efter 6 månader drygt till leasingbolaget så inte så konstigt egentligen.

Om du inte har någon stark preferens för något annat märke/modell så är det inte så mycket att fundera över, inte ekonomiskt iaf. Den kostar ju 3995 i vanliga fall med stora batteriet. Trevlig bil för övrigt! Om än lite litet baggageutrymme för min del.

Inser att jag rekommenderat Hyundai Kona flera gånger i tråden, så för tydlighetens skull har jag inget öht med Hyundai att göra mer än att en i utökade familjen leasar just en Hyundai Kona och jag funderar själv på en som andrabil

För dem skulle ordinarie månadskostnaden vara över 10.000 utan miljöpremien 😆

För- och nackdelar med allt så klart. Bra månadskostnad i 12 månader och sedan vet man ju inte om det finns någon miljöbonus till nästa år vilket gör att nästa bil blir mycket dyrare. Så att få miljöbonusen på ett 36-månaders avtal kanske är bättre i längden, det går ju inte att veta än.

Måste bege mig ut och provköra lite olika bilar först också så jag vet hur de känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Efter mycket eftertanke och vägande fram och tillbaka är nog nuvarande revision av Model Y P inte för mig. Det är ett informerat beslut mer än ett känslomässigt sådant.

Har du provkört?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har inte kommit ut för att provköra modeller än men läser runt bland ett antal modeller. Tar gärna input från de som har någon av dem eller har provat någon. Är inte ute efter otrolig prestanda eller storlek men får inte bli för smått, har räknat bort bilar som Mini Cooper, Fiat 500 och liknande pga storlek. Vi är en liten familj som mest åker i stan och ibland rundturer inom länet, tänk ca 20 mil på vissa dagsturer. Blir ibland bilsemester på sommaren men vill inte basera bilval på 1-2 veckor per år. Har tänkt att leasa bil i detta läge för att eventuellt köpa vid nästa byte.

Följande modeller tittar jag på. Rangordnade efter intresse utan någon egentlig grundtanke utan baserat mest på känsla.
Cupra Born
Renault Megane e-tech
Peugeot E-2008
Volkswagen ID3
Peugeot E-208
Hyundai Kona electric

Tar gärna emot för- och nackdelar om respektive modell, och även om det är några skillnader på leasingavtalen mellan märken man måste veta om. Inte helt lätt detta.

Hade först tänkt att föreslå en Honda E som citybil, men den är ju i samma storleksklass och prisklass som Fiat 500 och Mini. så då går nog den kanske bort för er (även om fyradörrars).

Kanske även en Polestar 2 eller en Volvo XC40 i enklare 2WD-version borde vara intressant att överväga för er. Kommer ligga väldigt nära priserna av en hel del av de som du räknar upp ovan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

För- och nackdelar med allt så klart. Bra månadskostnad i 12 månader och sedan vet man ju inte om det finns någon miljöbonus till nästa år vilket gör att nästa bil blir mycket dyrare. Så att få miljöbonusen på ett 36-månaders avtal kanske är bättre i längden, det går ju inte att veta än.

Måste bege mig ut och provköra lite olika bilar först också så jag vet hur de känns.

Exakt. Är bra pris på Kona om man bara skall ha en bil i 12 månader. Är ju ett attraktivt val.

Sedan är frågan, som du påpekar riktigt, om man har behov för bil längre än 12 månader, så borde man kanske fundera lite mer långsiktigt än bara 12 månader. Tror priserna på elbilar kommer öka närmaste 1-2 åren, och miljöbonusen kommer nog bara att minska kraftigt, för att sedan försvinna helt.

Skall man någon gång köpa en elbil, så är nog läget just nu som allra bäst. Prishöjningar kommer komma, och troligen kan man sälja bilen om ett år för mer än vad man betalar idag.

Då blir kostnaden 0.-/månaden för ett helt år (kanske lite högre om höga räntekostnader för lån/finansiering, eller kanske tom. vinst i en en del andra fall om prisökningen är högre än räntekostnad).

Sedan återupprepar jag vad många av er andra sagt; förutom att läsa på nätet och se på YT, så måste man verkligen provköra bilarna för att se vad som passar en själv.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du provkört?

Inte än, men faktiskt på torsdag. Men det blir bara en LR. Återkommer då med egna intryck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade först tänkt att föreslå en Honda E som citybil, men den är ju i samma storleksklass och prisklass som Fiat 500 och Mini. så då går nog den kanske bort för er (även om fyradörrars).

Kanske även en Polestar 2 eller en Volvo XC40 i enklare 2WD-version borde vara intressant att överväga för er. Kommer ligga väldigt nära priserna av en hel del av de som du räknar upp ovan.

Tack för tipsen. Ska kolla lite mer.

En sak jag märkte på en gång med Polestar är att det tvärtemot Hyundai blir dyrare att leasa kortare tid. Så det verkar inte som att alla gör likadant med bonusen. En Polestar 2 blir 4391 kr/mån i 36 månader och 4637 kr/mån i 24 månader. Vore lättare om alla kunde göra likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Är bra pris på Kona om man bara skall ha en bil i 12 månader. Är ju ett attraktivt val.

Sedan är frågan, som du påpekar riktigt, om man har behov för bil längre än 12 månader, så borde man kanske fundera lite mer långsiktigt än bara 12 månader. Tror priserna på elbilar kommer öka närmaste 1-2 åren, och miljöbonusen kommer nog bara att minska kraftigt, för att sedan försvinna helt.

Skall man någon gång köpa en elbil, så är nog läget just nu som allra bäst. Prishöjningar kommer komma, och troligen kan man sälja bilen om ett år för mer än vad man betalar idag.

Då blir kostnaden 0.-/månaden för ett helt år (kanske lite högre om höga räntekostnader för lån/finansiering, eller kanske tom. vinst i en en del andra fall om prisökningen är högre än räntekostnad).

Sedan återupprepar jag vad många av er andra sagt; förutom att läsa på nätet och se på YT, så måste man verkligen provköra bilarna för att se vad som passar en själv.

Skit att jag valde leasa i 3 år nu då. Men känns ändå ok. Jag tror faktiskt tvärtom urvalet kommer bli mer.

Permalänk
Medlem

Spontan fundering kring det här med andrabil. Det finns ju ett helt segment med 4-dörrars ICE:er som kostar runt 150-170 kkr nya och som nästan är gratis i drift. Tänk er Toyota Aygo, Citroën C1 osv. Enkel konstruktion med få saker som kan gå sönder, små snåla motorer, däck i billiga dimensioner, låg skatt...kommer vi få ett liknande el-segment alls? Även de enklaste modellerna idag börjar ju runt 350', resan till 150 är lååååång...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Spontan fundering kring det här med andrabil. Det finns ju ett helt segment med 4-dörrars ICE:er som kostar runt 150-170 kkr nya och som nästan är gratis i drift. Tänk er Toyota Aygo, Citroën C1 osv. Enkel konstruktion med få saker som kan gå sönder, små snåla motorer, däck i billiga dimensioner, låg skatt...kommer vi få ett liknande el-segment alls? Även de enklaste modellerna idag börjar ju runt 350', resan till 150 är lååååång...

Vi hade ju citigo-e, e-up förut, tror de gör comeback i tyskland

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har inte kommit ut för att provköra modeller än men läser runt bland ett antal modeller. Tar gärna input från de som har någon av dem eller har provat någon. Är inte ute efter otrolig prestanda eller storlek men får inte bli för smått, har räknat bort bilar som Mini Cooper, Fiat 500 och liknande pga storlek. Vi är en liten familj som mest åker i stan och ibland rundturer inom länet, tänk ca 20 mil på vissa dagsturer. Blir ibland bilsemester på sommaren men vill inte basera bilval på 1-2 veckor per år. Har tänkt att leasa bil i detta läge för att eventuellt köpa vid nästa byte.

Följande modeller tittar jag på. Rangordnade efter intresse utan någon egentlig grundtanke utan baserat mest på känsla.
Cupra Born
Renault Megane e-tech
Peugeot E-2008
Volkswagen ID3
Peugeot E-208
Hyundai Kona electric

Tar gärna emot för- och nackdelar om respektive modell, och även om det är några skillnader på leasingavtalen mellan märken man måste veta om. Inte helt lätt detta.

Lite märklig jämförelse men...
Om du får samma pris på dessa bilar så är det alla dagar i veckan en Cupra eller ID3 som gäller. Wildcard för Megane då den är helt okänd för mig, men framhjulsdrift är en nackdel. Jag är inte särskilt förtjust i bilarna (inga alls...) från PSA.
Mycket från Hyundai/Kia är överskattat tycker jag. Märkliga designval, en massa blandningar mellan former och material. Ingen tydlig designstrategi. Och sedan verkar de ha en massa jobbiga buggar på sina nya modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Inte än, men faktiskt på torsdag. Men det blir bara en LR. Återkommer då med egna intryck.

Ok. Då förstår jag att du är tveksam till köp. Hade inte heller köpt en bil som jag inte provkört. Hade inte ens haft "fingret på knappen" då.

Vad är det som fått dig att avfärda bilen redan nu innan (som jag läste i ett annat inlägg)?

Har du provkört andra Teslor innan att jämföra med?

Tänk även på att MY LR (Kina) och MY P (Tyskland) är olika bilar och delvis olika konstruktioner.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Tack för tipsen. Ska kolla lite mer.

En sak jag märkte på en gång med Polestar är att det tvärtemot Hyundai blir dyrare att leasa kortare tid. Så det verkar inte som att alla gör likadant med bonusen. En Polestar 2 blir 4391 kr/mån i 36 månader och 4637 kr/mån i 24 månader. Vore lättare om alla kunde göra likadant.

Jo, misstänker att de andra försäljarna kör med bidrag, och sedan snabb export utanför Sverige när de fått bidragen.

Vad jag skulle gissa så behåller Volvo/Polestar elbilarna långsiktigt inom Sverige. Därav troligen skillnaden i affärsmodell/pris.

4391 kr/mån är inte dåligt pris för den bilen, även om den inte har lika lång räckvidd som Tesla, BMW, Hyundai, etc. Riktigt bra att kunna få på 36 månader också (det hade jag tagit som en fördel med tanke på leveransproblem, eskalerande inflation och framtida nertrappning av miljöbonus).

Skrivet av Alrik:

Skit att jag valde leasa i 3 år nu då. Men känns ändå ok. Jag tror faktiskt tvärtom urvalet kommer bli mer.

Tvärt om. Tror du kommer tjäna på att leasa i tre år istället för ett.

Ser inte att elbilar kommer bli billigare inom de allra närmaste 1-2 åren (även om de kommer bli billigare på lång sikt). Risken är att om du hyrt på enbart ett år, om ett år kommer stå utan bil på en marknad där alla elbilar gått upp i pris (oavsett om du köper eller leasar).

Du har nog troligen gjort ett mycket bra val genom att välja tre år.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Spontan fundering kring det här med andrabil. Det finns ju ett helt segment med 4-dörrars ICE:er som kostar runt 150-170 kkr nya och som nästan är gratis i drift. Tänk er Toyota Aygo, Citroën C1 osv. Enkel konstruktion med få saker som kan gå sönder, små snåla motorer, däck i billiga dimensioner, låg skatt...kommer vi få ett liknande el-segment alls? Även de enklaste modellerna idag börjar ju runt 350', resan till 150 är lååååång...

Förutom redan nämnda e-Up och liknande så har ju Dacia en modell på gång. Problemet är ju att batterierna fortfarande är så dyra att de blir en stor del av priset på en sådan här bil, och ändå är batterierna ofta väldigt små och räckvidden därmed kort.

Tänker man en fossilbil för runt 350K där plugin-hybriden av samma modell kanske kostar 400K, så borde en elbil av samma modell med ett mellanstort batteri kanske kosta 500K, så ett påslag på 150K för batterierna och elmotorn jämfört med en fossilmotor med allt den behöver. Det är ungefär så prisskillnaden ser ut för Niro och eNiro, Id3 och Golf, XC40 har lite större prisskillnad men det är ju Volvos billigaste modell och snålvarianten är rätt budget med tre cylindrar och så.

Tänker man då att Kia exempelvis bygger en elbilsvariant av Picanto eller Rio som ligger på sådär 140-180K så blir det antingen en dubbling av priset om man vill nå en "normal" räckvidd på runt 30-35 mil, eller kanske typ en ökning med någonstans runt 50% om man nöjer sig med ett klent batteri och en räckvidd på i teorin typ 14-18 mil. Och det är ju svårare att svälja den prisökningen för en så budgetbetonad bil liksom. Det är inte konstigt att det exempelvis finns en "V60" för 350K och en med fetare motor för 500K exempelvis, men det är inte riktigt rimligt att ha en Picanto för 140K och en för 290K utan att det är någon egentlig skillnad mer än drivningen liksom. Och det var ju typ där skillnaden hamnade för en e-Up och en vanlig Up. De sålde en del av dem visserligen men det var ju mycket till typ hemtjänsten och liknande, inte så mycket privatpersoner för de vill inte betala så mycket för en så budgetbetonad bil.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Förutom redan nämnda e-Up och liknande så har ju Dacia en modell på gång. Problemet är ju att batterierna fortfarande är så dyra att de blir en stor del av priset på en sådan här bil, och ändå är batterierna ofta väldigt små och räckvidden därmed kort.

Tänker man en fossilbil för runt 350K där plugin-hybriden av samma modell kanske kostar 400K, så borde en elbil av samma modell med ett mellanstort batteri kanske kosta 500K, så ett påslag på 150K för batterierna och elmotorn jämfört med en fossilmotor med allt den behöver. Det är ungefär så prisskillnaden ser ut för Niro och eNiro, Id3 och Golf, XC40 har lite större prisskillnad men det är ju Volvos billigaste modell och snålvarianten är rätt budget med tre cylindrar och så.

Tänker man då att Kia exempelvis bygger en elbilsvariant av Picanto eller Rio som ligger på sådär 140-180K så blir det antingen en dubbling av priset om man vill nå en "normal" räckvidd på runt 30-35 mil, eller kanske typ en ökning med någonstans runt 50% om man nöjer sig med ett klent batteri och en räckvidd på i teorin typ 14-18 mil. Och det är ju svårare att svälja den prisökningen för en så budgetbetonad bil liksom. Det är inte konstigt att det exempelvis finns en "V60" för 350K och en med fetare motor för 500K exempelvis, men det är inte riktigt rimligt att ha en Picanto för 140K och en för 290K utan att det är någon egentlig skillnad mer än drivningen liksom. Och det var ju typ där skillnaden hamnade för en e-Up och en vanlig Up. De sålde en del av dem visserligen men det var ju mycket till typ hemtjänsten och liknande, inte så mycket privatpersoner för de vill inte betala så mycket för en så budgetbetonad bil.

Fast dina siffror stämmer inte riktigt. Snittkostnaden för batterier var 1116kr/kWh för BEV i slutet av 2021. Det skulle innebära att ett 50 kWh batteri, vilket skulle vara helt okej i en mindre billigare bil och innebära en räckvidd om ca 30 mil, skulle kosta ca 56000 mer att tillverka. Ett 60kWh batteri kostar ca 67000 att tillverka och ett 90kWh batteri kostar ca 100.000 att tillverka. En elmotor är dessutom betydligt billigare att tillverka än en förbränningsmotor (några tiotusen jämfört med uppåt hundratusen, sist jag kollade). Sen måste ju biltillverkaren ta igen lite på priset för utvecklingskostnader såklart också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast dina siffror stämmer inte riktigt. Snittkostnaden för batterier var 1116kr/kWh för BEV i slutet av 2021. Det skulle innebära att ett 50 kWh batteri, vilket skulle vara helt okej i en mindre billigare bil och innebära en räckvidd om ca 30 mil, skulle kosta ca 56000 mer att tillverka. Ett 60kWh batteri kostar ca 67000 att tillverka och ett 90kWh batteri kostar ca 100.000 att tillverka. En elmotor är dessutom betydligt billigare att tillverka än en förbränningsmotor (några tiotusen jämfört med uppåt hundratusen, sist jag kollade).

Fast jag pratar om den faktiska prisskillnaden mellan en fossilbil och "motsvarande" elbil, inte den teoretiska skillnaden i kostnader för komponenterna. Priset beror på väldigt mycket mer än vad de enskilda delarna kostar. Exempelvis hur många exemplar man kan sprida ut utvecklingskostnaden över, och elbilar säljer fortfarande i allmänhet väldigt mycket mindre än fossilbilarna. Saker som minskade potentiella framtida intäkter från serviceavtal och liknande kan också spela in förstås.

Kostnaden för förbränningsmotorer kan knappast vara uppåt hundratusen i allmänhet heller då det finns hela bilar som knappt kostar mer än så. Men absolut är en elmotor billigare än en fossilmotor. Batteriet är dock rätt mycket dyrare än en bensintank.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fast jag pratar om den faktiska prisskillnaden mellan en fossilbil och "motsvarande" elbil, inte den teoretiska skillnaden i kostnader för komponenterna. Priset beror på väldigt mycket mer än vad de enskilda delarna kostar. Exempelvis hur många exemplar man kan sprida ut utvecklingskostnaden över, och elbilar säljer fortfarande i allmänhet väldigt mycket mindre än fossilbilarna. Saker som minskade potentiella framtida intäkter från serviceavtal och liknande kan också spela in förstås.

Kostnaden för förbränningsmotorer kan knappast vara uppåt hundratusen i allmänhet heller då det finns hela bilar som knappt kostar mer än så. Men absolut är en elmotor billigare än en fossilmotor. Batteriet är dock rätt mycket dyrare än en bensintank.

Nej du skriver vad de "borde" kosta. Konkurrens kommer göra att kostnadsskillnaden kommer krypa nedåt, så fungerar marknadskrafterna. Vilket var frågan du svarade på. Svaret är alltså snarare att prisskillnaden mellan BEV och ICE bilar kommer krypa nedåt mot vad kostnadsskillnaden är att tillverka den, speciellt när volymerna ökar som du är inne på, och konkurrensen ökar. Men att även med dagens volymer så finns det utrymme för att prisskillnaden borde vara betydligt mindre. Tillverkarna tar helt enkelt mer betalt för att de kan, och komponentbristen i världen hjälper knappast till med det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Väntar på en ID4 GTX, leverans skulle vara vecka 12, nu är det vecka 40 preliminärt. Suger lite extra när drivmedelspriserna är som dom är…

Någon som gjort några goa mods på en ID4?
Tänkte ”de-badge” bilen det första som händer och foliera VW emblemen fram och bak svarta då hela bilen för övrigt kommer vara helt svart.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som står och håller på knappen för att beställa nya Kia E-Niro? Verkar riktigt schysst och prisvärd, iaf enligt mig

Ps. Vilken app är bäst för reseplaneringen med elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Någon mer än jag som står och håller på knappen för att beställa nya Kia E-Niro? Verkar riktigt schysst och prisvärd, iaf enligt mig

Ps. Vilken app är bäst för reseplaneringen med elbil?

ABR. A Better Routeplanner.

https://abetterrouteplanner.com/

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Gasanläggning spärrades av efter läcka.

https://sverigesradio.se/artikel/stora-avsparrningar-efter-ga...

Citat:

Polisen spärrade av platsen runt en vätgastankstation i Mariestad efter en gasläcka vid lunchtid på fredagen.

Nu har räddningstjänsten börjat avveckla sig från platsen.

"Den här gasen kan bli en ganska explosiv blandning, men som tur var blev det aldrig någon antändning", säger Rasmus Frid som är räddningsledare.

Tur att vi i Sverige främst satsat på elbilar och inte på vätgasbilar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Körde precis från Södertälje till Uppsala (första sträckan som är längre än 30 minuter) med min 2022 E-niro. Förbrukningen landade på 17.4 kw/100km. Riktigt nöjd med förbrukningen på bilen måste jag säga .
Noterade även att jag precis kommit upp i 100 mil med den sedan uthämtning och snittförbrukningen ligger för närvarande på 18.3 / 100km. Blir intressant hur det är att semestra med elbil på sommaren.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrWhizeguy:

Körde precis från Södertälje till Uppsala (första sträckan som är längre än 30 minuter) med min 2022 E-niro. Förbrukningen landade på 17.4 kw/100km. Riktigt nöjd med förbrukningen på bilen måste jag säga .
Noterade även att jag precis kommit upp i 100 mil med den sedan uthämtning och snittförbrukningen ligger för närvarande på 18.3 / 100km. Blir intressant hur det är att semestra med elbil på sommaren.

Kul du är nöjd! Semestrade en del med e-Niro förra sommaren, och körde även långsträckor i vintras. Generaltipset för dig som ny elbilsägare är väl att ta det lugnt och tänka ett varv extra. Se till att svänga in på en snabbladdare före du verkligen måste så du har extra säkerhet i fall något inte fungerar, hitta på någon bra aktivitet att göra i laddpauserna och i allmänhet få laddstoppen till en del av resan. Till det, undersök möjligheten till destinationsladdning runt hotell och andra eventuella boenden ni ska ha - i många fall finns det.

Som tur är har ju våra e-Niro väldigt bra räckvidd, så det blir ingen vidare ångest av det om man bara är hyfsat med i matchen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej du skriver vad de "borde" kosta. Konkurrens kommer göra att kostnadsskillnaden kommer krypa nedåt, så fungerar marknadskrafterna. Vilket var frågan du svarade på. Svaret är alltså snarare att prisskillnaden mellan BEV och ICE bilar kommer krypa nedåt mot vad kostnadsskillnaden är att tillverka den, speciellt när volymerna ökar som du är inne på, och konkurrensen ökar. Men att även med dagens volymer så finns det utrymme för att prisskillnaden borde vara betydligt mindre. Tillverkarna tar helt enkelt mer betalt för att de kan, och komponentbristen i världen hjälper knappast till med det.

Vad de borde kosta om man hade byggt en idag är inte samma som vad de rimligen kommer att kosta när det finns många modeller och elbilar har en större marknadsandel. Men där är vi inte än på långa vägar. Därför kostar en Fiat 500 lite för mycket för att det ska vara ett bra val exempelvis, steget upp till en större och bättre bil är för litet.

Sen at biltillverkarna tar ut vad de kan är förstås sant, men det är inte så att elbilar har högre marginaler än andra bilar, snarare tvärtom. Id3 känns ju billig inuti för att de behövde snåla för att den inte skulle bli för dyr exempelvis. Hade de kunnat ha samma kvalitet som i en Golf utan att priset hade stuckit iväg så hade de ju haft det. Men priset på enskilda marknader varierar ju mycket också, en marknad med högre skatter på nybilspriset får lägre priser före skatt för att kompensera för detta i viss mån exempelvis, vilket skär in i marginalerna biltillverkarna har men ska man vara konkurrenskraftig på en sådan marknad så finns det inte så mycket annat att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul du är nöjd! Semestrade en del med e-Niro förra sommaren, och körde även långsträckor i vintras. Generaltipset för dig som ny elbilsägare är väl att ta det lugnt och tänka ett varv extra. Se till att svänga in på en snabbladdare före du verkligen måste så du har extra säkerhet i fall något inte fungerar, hitta på någon bra aktivitet att göra i laddpauserna och i allmänhet få laddstoppen till en del av resan. Till det, undersök möjligheten till destinationsladdning runt hotell och andra eventuella boenden ni ska ha - i många fall finns det.

Som tur är har ju våra e-Niro väldigt bra räckvidd, så det blir ingen vidare ångest av det om man bara är hyfsat med i matchen.

Tack för tipsen! Känns som man behöver vara bättre på planera vid längre resor helt klart! Destinationsladdning lär nog i många fall bli avgörande när det kommer till boenden, åtminstone skapligt närliggande.