Hur kopplar jag soundbar och tv till datorn med hdmi?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag soundbar och tv till datorn med hdmi?

Hej, jag ska köpa en soundbar till tvn, en Sonos Beam 2. Den stödjer dolby atmos som jag vill kunna använda och den har en hdmi earc-port för ljud. Som det är nu så är datorn kopplad till teven med hdmi och jag spelar upp ljudet genom tevens inbyggdahögtalare. Kan jag då bara koppla en hdmi-kabel från soundbaren till tevens arc/earc-port och få ljudet skickat från teven till soundbaren? Alltså att bilden och ljudet kommer från datorn via hdmi till teven och sen skickas ljudet vidare till soundbaren?

Behöver teven även stödja dolby atmos då den ska skicka vidare ljudsignalen? Om så är fallet kan jag koppla soundbaren direkt till datorn via hdmi istället? Mitt grafikkort har två hdmi och två displayport-utgångar. Kan jag då skicka ljudet via en hdmi-port till soundbaren och sen bilden via en displayport eller hdmi-kabel till teven? Grafikkortet är ett AMD 5700 xt

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte svara för just den där soundbaren men oftast finns det en hdmi in och en hdmi out på soundbar. Så jag har min dator kopplad i soundbaren via hdmi och sen hdmi från soundbaren till tvn och får på det viset både ljud och bild via soundbaren.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Skaffade nyligen en Sonos Arc och i mitt fall så tar "Arc" upp den eARC kompatibla hdmi porten i min TV och då ställde min TV om automatiskt till att använda Arc som ljudenhet istället för dom interna högtalarna. Sen kopplar jag in mina enheter i dom resterande portarna men TV kör fortfarande med Arc enheten som ljudenhet även om jag kör en enhet på en annan hdmi port, i mitt fall så är det en PS5 men det borde fungera likadant med en Dator.

Hoppas inte min förklaring blev för rörig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

Nu kan jag inte svara för just den där soundbaren men oftast finns det en hdmi in och en hdmi out på soundbar. Så jag har min dator kopplad i soundbaren via hdmi och sen hdmi från soundbaren till tvn och får på det viset både ljud och bild via soundbaren.

Tack för ditt svar Nu har jag googlat vidare och den lösningen verkar tyvärr inte fungera då jag inte har en riktigt tv med hdmi arc utan en gamingskärm. Soundbaren måste få en hdmi arc/earc-signal för att fugera över hmdi, och det kan endast ske i en tv som jag förstått det. Så allternativet verkar vara att köra med optiskt ljud istället

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack för ditt svar Nu har jag googlat vidare och den lösningen verkar tyvärr inte fungera då jag inte har en riktigt tv med hdmi arc utan en gamingskärm. Soundbaren måste få en hdmi arc/earc-signal för att fugera över hmdi, och det kan endast ske i en tv som jag förstått det. Så allternativet verkar vara att köra med optiskt ljud istället

Du får inget Dolby Atmos ljud via optiskt utan bara max 5.1. Dolby Atmos är minium 5.1.2, där 2:an är dom sk "Närvarohögtalarna". 1:an är subwoofern (kan på många A/V förstärkare/receivers kopplas in 2 subwoofers då blir det 5.2.2).

Edit: Finns även bl.a Dolby Atmos 7.1.4 A/V förstärkare/receivers.

Angående HDMI kablar å Dolby Atmos å eARC, så ska det vara certifierade Ultra High Speed kablar (vissa säger att det kan funka med ocertifierade Ultra High Speed HDMI kablar men det är lite try and buy.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.