Samsungs nya skärmar får inbyggd kamera och stöd för applikationer

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya skärmar får inbyggd kamera och stöd för applikationer

Med operativsystemet Tizen under huven är M8-serien nästan TV-apparater i 32-tumsformat, fast utan inbyggd mottagare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Huh, tycker jag känner igen denna designen och färgväl från någonstans... men jag vet inte var, och tror inte att det är sannolikt att man gjort såhär med vilje...

Permalänk
Snusfri

Skulle lätt ha den rosa, om den kommit i 40-43", med HDR och vrr och 120 Hz eller bättre samt såklart 2160p.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta påminner ju även apples studio display som kör a13 så fråga på det - introducerar inte all möjlighet till logik fördröjningar (både apple och samsung menar jag då)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hmm, det är inte fredag än...

Permalänk
Musikälskare

Applefierat snyggt imo!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag hade ett tag en Apple tv kopplad till en halv skärm. Tanken var att man kunde ha en separat dator för att visa media, jag tröttnade dock snabbt. För jobbigt att använda AppleTv meny, fjärrkontroll. Sedan kunde jag ej splitta min skärm som jag ville. Jag skulle vilja ha ca 33% till tvn, resten monitor.

Med de nya monitor kanske det finns något inbyggt? Och det jag egentligen vill ha är en chromecast. Så man leta upp det man vill kolla på genom datorn och sedan skickar det över till chromecasten som spelar det på på andra delen av skärmen.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Alltså, hade någon bara visat mig bilden framifrån utan någon kontext hade jag nog identifierat det som Apple först. Men jag gillar designen, även om storleken och övriga funktioner inte är superrelevanta för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle lätt ha den rosa, om den kommit i 40-43", med HDR och vrr och 120 Hz eller bättre samt såklart 2160p.

Jag hade också tagit den rosa om det var en helt annan skärm och inte var rosa

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på tangentborden än Apple-wannabe-skärmarna

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Går det koppla bort kameran ? eller är den alltid på vare sej man vill eller inte

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Apple släpper iMac i flera färger, Apple släpper skärm med inbyggd kamera, Apple slutar med 3.5mm uttag, Apple slutar med laddare i lådan, ...

Känns som att innovationen hos Samsung är lite begränsad bitvis, väldigt bra på att bli ’inspirerade’ i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag är emot trenden att allt ska kunna göra allt. Rysligt slöseri. För de som vill ha "appar" i sin skärm kan köpa en Android-sticka eller liknande.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fick det inte plats en full-size HDMI...? Måste dom krångla till det bara för att >:( Snygg design iaf, behövs mer färgglad hårdvara.

Permalänk
Medlem

65W är inte det lite fattigt som strömmatning för en "flipflop"?

Permalänk
Medlem

Och dom är tvungna att använda den ända porten någonsin som faktiskt är sämre än typ-b Micro....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tror Tim kokar av ilska nu.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Går det koppla bort kameran ? eller är den alltid på vare sej man vill eller inte

Tejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är mer nyfiken på tangentborden än Apple-wannabe-skärmarna

Det ser ut som Logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Går det koppla bort kameran ? eller är den alltid på vare sej man vill eller inte

Den går att plocka bort helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Och dom är tvungna att använda den ända porten någonsin som faktiskt är sämre än typ-b Micro....

Tror du tänker på mini HDMI. Micro HDMI är däremot helt ok imho.

Permalänk
Medlem

För låg upplösning.... Varför kommer det inga vettiga PC-skärmar med hög ppi?

Permalänk
Medlem

Den såg inte dumt ut men om man vill hänga den på väggen så gillar jag inte hur portarna är placerade, eller finns de tillräckligt med spelrum ändå tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Att de inkluderar appar etc. i en skärm är motsatsen till vad jag önskar. Det känns som att jag som sitter och väntar på enkla monitorer i TV skärms storlek med bra egenskaper får vänta förjäves..

Permalänk
Rekordmedlem

Som en Äplle studio display ? (världens sämsta surfplatta) som inte ens kan köra appar men den har fast anslutningkabel så man inte tappar bort den.
Undrar om det går att styra den via en fjärr eller från datorn för dagens användarfientliga menyer och reglage i monitorerna har passerat bäst före datum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan de inte lämna datorskärmar ifred från appar och annat "smart" !?
En datorskärm vill man ska vara enkel: den ska ta videosignalen och lägga upp den på skärmen: inget mer.
Har den en USB-hub så ska det vara en USB-hub, och inget mer - den sitter i skärmen bara för att det är bekvämt att ha den där. Likaså, har den en webkamera, så är det en webkamera, och inget mer.

Ska man behöva oroa sig för spyware, och annat dumt som den fått via Bluetooth? Ska man behöva installera säkerhetsuppdateringar på sin skärm i framtiden?

Inga konstigheter, tack! Gör om, gör rätt, Samsung!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Går det koppla bort kameran ? eller är den alltid på vare sej man vill eller inte

Läste någonstans att den är magnetisk. Så det borde gå att lyfta bort den?

https://arstechnica.com/gadgets/2022/03/samsungs-new-4k-smart...

Permalänk

Baksidan ser ut som den är gjord av kartong, men annars var dom väl ganska stiliga. Ingen vanlig HDMI eller DP är ett minus dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Läste någonstans att den är magnetisk. Så det borde gå att lyfta bort den?

https://arstechnica.com/gadgets/2022/03/samsungs-new-4k-smart...

Fast dom kallar den även trådlös...
Vilket den iofs är, men den måste ju vara kopplad direkt till skärmen för att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kan de inte lämna datorskärmar ifred från appar och annat "smart" !?
En datorskärm vill man ska vara enkel: den ska ta videosignalen och lägga upp den på skärmen: inget mer.
Har den en USB-hub så ska det vara en USB-hub, och inget mer - den sitter i skärmen bara för att det är bekvämt att ha den där. Likaså, har den en webkamera, så är det en webkamera, och inget mer.

Ska man behöva oroa sig för spyware, och annat dumt som den fått via Bluetooth? Ska man behöva installera säkerhetsuppdateringar på sin skärm i framtiden?

Inga konstigheter, tack! Gör om, gör rätt, Samsung!

Eller så kan man se det här som en smart TV som också går att använda till annat. Säkert perfekt för många som inte har riktigt samma krav på en skärm som dom flesta här. Tänker äldre som bara vill komma åt internet och kanske kunna köra lite videosamtal osv.
Dock inget för mig heller.