Permalänk
Medlem

Fick idag en beställning på PS5. Så vilka spel ska man börja med.
De giva.
God of War (ps4) inte spelat det. Hur gör jag, köper jag ps4 versionen och den uppdateras till ps5?
Last of Us 2, antar det inte finns någon ps5 upg. på dette?
it takes two med sambon.
Spiderman, Ska jag börja med spiderman remastered som kom till ps4? Eller direkt spiderman miles morales?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Fick idag en beställning på PS5. Så vilka spel ska man börja med.
De giva.
God of War (ps4) inte spelat det. Hur gör jag, köper jag ps4 versionen och den uppdateras till ps5?
Last of Us 2, antar det inte finns någon ps5 upg. på dette?
it takes two med sambon.
Spiderman, Ska jag börja med spiderman remastered som kom till ps4? Eller direkt spiderman miles morales?

Kanske kommer ihåg fel nu, men skaffar du ps plus så tror jag att du fick med god of war, någon ps5 välkommen bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Fick idag en beställning på PS5. Så vilka spel ska man börja med.
De giva.
God of War (ps4) inte spelat det. Hur gör jag, köper jag ps4 versionen och den uppdateras till ps5?
Last of Us 2, antar det inte finns någon ps5 upg. på dette?
it takes two med sambon.
Spiderman, Ska jag börja med spiderman remastered som kom till ps4? Eller direkt spiderman miles morales?

Mycket bra lista!

God of War - kör PS4-versionen, den uppdaterar och fungerar automagiskt mycket bättre på PS5 och lirar i 60 FPS och högre upplösning. Dessutom ”gratis” med PS Plus.
Last of Us 2 - samma sak gäller där. Det kom en 60 fps patch för ett tag sedan, så bara att uppdatera och köra.
It takes two - fantastiskt spel! Hoppas relationen överlever eventuella frustrationer
Spider-Man - börja definitivt med PS5-remastern av originalspelet. Miles Morales är en direkt uppföljare (och ganska kort i jämförelse)

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Folk är så dramatiska kring detta. Prata om rån? Att ha någonting andra vill betala för är inte att stjäla, eftersom du självmant ger dem pengar för att få åtkomst till en tjänst.

Tror du missade hela poängen. Personen som nämnde "rån" skrev ingenting om denna tjänst och det har ingenting med saken att göra.

Edit: Länken gällde visst dag 1-releaser av spel till nya tjänsten. Det som handlade om "rån" gällde snarare live service-spel. Games as a service, inte PS Plus.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Spiderman, Ska jag börja med spiderman remastered som kom till ps4? Eller direkt spiderman miles morales?

Första spelet först, utspelar sig innan Miles Morales. Viktig info bara, för att få PS5 versionen (60 fps, ray tracing osv) av första spelet måste du antingen köpa Miles Morales Ultimate Edition ELLER köpa Miles Morales Standard och sedan uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr i spelets huvudmeny. Ja, Sony har gjort saker onödigt komplicerade Bara så du inte köper PS4 versionen och märker i efterhand att de fortfarande är låst till slöa 30 fps.

Andra tips, kanske Uncharted 4 + Lost Legacy om du inte kört dem? De har nyligen fått PS5 uppgraderingar. Äger man något av spelen till PS4 kan man få bägge PS5 spelen för ca 105 spänn om jag minns rätt. Testa Days Gone med, man får det gratis om man har PS Plus precis som God of War. Fick en gratis 4k + 60 fps uppdatering när PS5 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Länken gällde visst dag 1-releaser av spel till nya tjänsten. Det som handlade om "rån" gällde snarare live service-spel. Games as a service, inte PS Plus.

Precis, Sony påpekade i intervjun att de tycker servicespel är vettigare än prenumerationer.
GT7 är senaste exemplet där Sony försöker sig på mikrotransaktioner och grinding men fick backa något.
Det tillför inte ett skit och har bara förstört spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Första spelet först, utspelar sig innan Miles Morales. Viktig info bara, för att få PS5 versionen (60 fps, ray tracing osv) av första spelet måste du antingen köpa Miles Morales Ultimate Edition ELLER köpa Miles Morales Standard och sedan uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr i spelets huvudmeny. Ja, Sony har gjort saker onödigt komplicerade Bara så du inte köper PS4 versionen och märker i efterhand att de fortfarande är låst till slöa 30 fps.

Andra tips, kanske Uncharted 4 + Lost Legacy om du inte kört dem? De har nyligen fått PS5 uppgraderingar. Äger man något av spelen till PS4 kan man få bägge PS5 spelen för ca 105 spänn om jag minns rätt. Testa Days Gone med, man får det gratis om man har PS Plus precis som God of War. Fick en gratis 4k + 60 fps uppdatering när PS5 kom.

Vänta kan du ta det där igen gällande spiderman? För att spela första spelet, så ska jag köpa miles morales ultimate edition? Då får jag båda spelen?

EDIT. Googlade och tror jag fattade rätt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Vänta kan du ta det där igen gällande spiderman? För att spela första spelet, så ska jag köpa miles morales ultimate edition? Då får jag båda spelen?

Precis! Man kan också spara lite ifall man köper standard och sen uppgraderar till Ultimate Edition för 210 kr.

Om du köper digitalt kostar det typ lika mycket oavsett vilken väg du tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Mycket bra lista!

God of War - kör PS4-versionen, den uppdaterar och fungerar automagiskt mycket bättre på PS5 och lirar i 60 FPS och högre upplösning. Dessutom ”gratis” med PS Plus.
Last of Us 2 - samma sak gäller där. Det kom en 60 fps patch för ett tag sedan, så bara att uppdatera och köra.
It takes two - fantastiskt spel! Hoppas relationen överlever eventuella frustrationer
Spider-Man - börja definitivt med PS5-remastern av originalspelet. Miles Morales är en direkt uppföljare (och ganska kort i jämförelse)

Glömde ett spel ju dying light 2. Men det vägrar jag spela solo, har lirat ettan co-op på PC, så mycket roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tror du missade hela poängen. Personen som nämnde "rån" skrev ingenting om denna tjänst och det har ingenting med saken att göra.

Edit: Länken gällde visst dag 1-releaser av spel till nya tjänsten. Det som handlade om "rån" gällde snarare live service-spel. Games as a service, inte PS Plus.

Oj, missade visst helheten. Men min poäng kvarstår: du tvingas inte betala för någonting. Du står inte under pistolhot av Sony att betala till dem för någonting du inte vill ha. Betalar du en tjuga för en bil i spelet är det väl för att du vill ha den, inte för att du blir rånad. Vill en inte ha liknande saker i spelbranschen är det enklaste att visa det med plånboken. Alltså att inte köpa saker. Så det jag skrev gäller ju för båda sakerna. Så I failed succesfully!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Oj, missade visst helheten. Men min poäng kvarstår: du tvingas inte betala för någonting. Du står inte under pistolhot av Sony att betala till dem för någonting du inte vill ha. Betalar du en tjuga för en bil i spelet är det väl för att du vill ha den, inte för att du blir rånad. Vill en inte ha liknande saker i spelbranschen är det enklaste att visa det med plånboken. Alltså att inte köpa saker. Så det jag skrev gäller ju för båda sakerna. Så I failed succesfully!

Det är inte riktigt så enkelt. Mikrotransaktioner är inte skapade för såna som du. Mikrotransaktioner är skapade för att utnyttja personer som är extra sårbara - t.ex. personer som har dåligt tålamod och har svårt att vänta tills dom har råd med in-game valutan.

När in-game rewards sänks något enormt just för att det ska bli svårare att ha råd med bilar så påverkar det dessutom alla spelare negativt. Att man sålde bilar för 20M men hade en maxgräns på hur mycket in-game valuta man fick ha på 20M visar tydligt att tanken är att man ska betala med riktiga pengar.

Mikrotransaktioner har absolut ingenting att göra i ett spel som Sony vill ha 840kr för digitalt. Ännu mer för deluxe- och andra utgåvor.

Att säga "det är bara att låta bli att köpa" gör folk som inte kan tänka sig in i andras situationer. Personer med spelmissbruk - dessa är målgruppen för bl.a. lootboxes. Barn som är lättpåverkade - dessa är målgruppen i gratisspel med t.ex. skins.

Barn som spelar spel med default-skins i gratisspel blir till och med mobbade i skolan just för att dom inte har köpt skins, så visst fasiken påverkar det många och det är sällan så enkelt som att "bara låta bli att köpa".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

PlayStation Plus spel April 2022:

➕ Hood: Outlaws & Legends
➕ SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated
➕ Slay the Spire

https://blog.playstation.com/2022/03/30/playstation-plus-game...

Ingen imponerande månad, igen...

Mer 'bra' nyheter, Persona 5 lämnar PS Plus Collection. Hämta senast 11 maj för att ha tillgång till spelet efter spelet lämnat kollektionen:

Permalänk
Medlem

Epilepsivarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Mer 'bra' nyheter, Persona 5 lämnar PS Plus Collection. Hämta senast 11 maj för att ha tillgång till spelet efter spelet lämnat kollektionen:

https://pbs.twimg.com/media/FPG58fQWQAoDsED?format=jpg&name=large

Usch, fy, blä och tvi! Förväntade mig snarare att de skulle lägga till spel till samlingen, inte ta bort...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vad finns det för spel som har coop multiplayer?
Är inte ute efter call of duty eller liknande spel.
Fungerar Sackboy över internet i coop?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Vad finns det för spel som har coop multiplayer?
Är inte ute efter call of duty eller liknande spel.
Fungerar Sackboy över internet i coop?

Tacksam för hjälp

Sackboy funkar utmärkt över internet, riktigt kul.
Kan varmt rekommendera Sniper Elite 4 (fick en PS5-patch nyligen) och kostar runt hundringen nu på nya rean. I slutet av maj så kommer Sniper Elite 5.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Ni som köpt playstation 5 nu i veckan

Ni som köpt denna vecka från tex, Amazon och Netonnet. Kan ni spela in hur era låter på hem skärmen, nyfiken om det fortfarande är Nidec fläkten.

Permalänk
Skrivet av Jimmiq:

Fick idag en beställning på PS5. Så vilka spel ska man börja med.
De giva.
God of War (ps4) inte spelat det. Hur gör jag, köper jag ps4 versionen och den uppdateras till ps5?
Last of Us 2, antar det inte finns någon ps5 upg. på dette?
it takes two med sambon.
Spiderman, Ska jag börja med spiderman remastered som kom till ps4? Eller direkt spiderman miles morales?

Glöm inte Demon's Souls. Alternativt Elden Ring även om det finns till PC också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Ni som köpt denna vecka från tex, Amazon och Netonnet. Kan ni spela in hur era låter på hem skärmen, nyfiken om det fortfarande är Nidec fläkten.

Den nya modellen med lättare kylning och ny skruv har fortfarande Nidec-fläkt, jag har nämligen den själv (köpt slutet av förra året). Kan säga att coilwhinen är högljuddare än fläkten när man lirar, men överlag är konsolen inte nämnvärt högljuddare än min PS4 slim, tror den är tystare faktiskt.

Lätena från konsolen kommer inte ivägen för mitt spelande och det är det viktigaste. Man köper den ju för spelen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Den nya modellen med lättare kylning och ny skruv har fortfarande Nidec-fläkt, jag har nämligen den själv (köpt slutet av förra året). Kan säga att coilwhinen är högljuddare än fläkten när man lirar, men överlag är konsolen inte nämnvärt högljuddare än min PS4 slim, tror den är tystare faktiskt.

Lätena från konsolen kommer inte ivägen för mitt spelande och det är det viktigaste. Man köper den ju för spelen.

Det är mer ”ufo” ljudet jag stör mig på, det hörs igenom coilwhinet för mig.

Jag är inte alls imponerad av Sony denna generation allt känns billigt förutom kontrollerna som känns robusta och välgjorda förutom drift och spring problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Det är mer ”ufo” ljudet jag stör mig på, det hörs igenom coilwhinet för mig.

Jag är inte alls imponerad av Sony denna generation allt känns billigt förutom kontrollerna som känns robusta och välgjorda förutom drift och spring problem.

Om man kunde välja bort ett av ljuden skulle jag köra coilwhinet, det ändrar ju frekvens och ljudnivå hela tiden. Fläktljudet kan man förtränga. Tycker också ljudet från fläkten påminner mer om en dieseldriven traktor än ett UFO, frekvensen är ju rätt låg.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PlayStation Plus spel April 2022:

➕ Hood: Outlaws & Legends
➕ SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated
➕ Slay the Spire

Ingen imponerande månad, igen...

Skaffade ett år PS+ för deras Playstation Essentials-samling när jag köpte min PS5 i augusti förra året. Och det var helt klart värt det för de spelen. Men sen dess har det inte varit en enda månad med bonusspel där jag känt att det skulle motiverat mig att behålla PS+. Finns i mina ögon noll värde i PS+ månad till månad om man inte måste ha det för multiplayer, och även där är jag som gammal PC-spelare fortfarande rätt bitter över att konsoltillverkare utnyttjar sina monopol för att ta betalt för något som annars är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sackboy funkar utmärkt över internet, riktigt kul.
Kan varmt rekommendera Sniper Elite 4 (fick en PS5-patch nyligen) och kostar runt hundringen nu på nya rean. I slutet av maj så kommer Sniper Elite 5.

Hur är Sackboy jämfört med little big planet? LBP gick ju ut i princip på att ha oändligt med banor gjorda av folk. Det var ju riktigt skoj. Är Sackboy samma sak?

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Den nya modellen med lättare kylning och ny skruv har fortfarande Nidec-fläkt, jag har nämligen den själv (köpt slutet av förra året). Kan säga att coilwhinen är högljuddare än fläkten när man lirar, men överlag är konsolen inte nämnvärt högljuddare än min PS4 slim, tror den är tystare faktiskt.

Lätena från konsolen kommer inte ivägen för mitt spelande och det är det viktigaste. Man köper den ju för spelen.

Är det här med coil whine något som präglar alla enheter? Jag har också den nya modellen men den är i princip helt knäpptyst vid spelande förutom när jag stoppar in en skiva. Kanske bara jag som har enormt tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrinkleberg:

Är det här med coil whine något som präglar alla enheter? Jag har också den nya modellen men den är i princip helt knäpptyst vid spelande förutom när jag stoppar in en skiva. Kanske bara jag som har enormt tur!

Har lyssnat på 3st olika PS5or, en med gamla kylaren och Nidec-fläkt och två med nya kylaren varav en med Nidec-fläkt. Alla hade coilwhine, men den utan Nidec-fläkt hördes coilwhine endast i PS5-spel på, men när den väl lät så lät den väldigt likt de andra två.

Skulle bli förvånad om det finns en PS5a där ute som inte har coilwhine. Men finns säkert de som ljudet är tystare på. Finns långa diskussioner om problemet här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Personligen ser jag inte ljudet som ett problem på min PS5a, men vore trevligt att slippa.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Hur är Sackboy jämfört med little big planet? LBP gick ju ut i princip på att ha oändligt med banor gjorda av folk. Det var ju riktigt skoj. Är Sackboy samma sak?

Saclboy är (vad jag vet hittills) bara banor dom gjort. Är rätt skoj spel, jag och min fyraåring brukar spela det tillsammans, blir dock lite svårare längre fram men hon försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Skaffade ett år PS+ för deras Playstation Essentials-samling när jag köpte min PS5 i augusti förra året. Och det var helt klart värt det för de spelen. Men sen dess har det inte varit en enda månad med bonusspel där jag känt att det skulle motiverat mig att behålla PS+. Finns i mina ögon noll värde i PS+ månad till månad om man inte måste ha det för multiplayer, och även där är jag som gammal PC-spelare fortfarande rätt bitter över att konsoltillverkare utnyttjar sina monopol för att ta betalt för något som annars är gratis.

Håller med. Mitt PS+ löper ut idag då det var ett år sedan jag fick PS5an.
Har ingen avsikt att fortsätta köpa PS+ löpande då det för mig bara ger möjlighet att köpa mer rabatterade spel.

Permalänk
Medlem

Ni som har spelat Horizon Forbidden West, är det bra?

Gillade dock 1an skarpt, men spelade det på PC, så är lite rädd att jag kommer att avsky kontrollerna till PS5an.

Har försökt att spela "fps" på konsol men blir aldrig vän med kontrollen. Vet att Horizon inte är något fps spel, men majoriteten utav 1an, spelade jag med pilbågen, antar att det är lite samma i 2an?

Så vågar man köpa det? Trots att man är totalt värdelöst på att sikta med en kontrol i handen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Ni som har spelat Horizon Forbidden West, är det bra?

Gillade dock 1an skarpt, men spelade det på PC, så är lite rädd att jag kommer att avsky kontrollerna till PS5an.

Har försökt att spela "fps" på konsol men blir aldrig vän med kontrollen. Vet att Horizon inte är något fps spel, men majoriteten utav 1an, spelade jag med pilbågen, antar att det är lite samma i 2an?

Så vågar man köpa det? Trots att man är totalt värdelöst på att sikta med en kontrol i handen?

Spelet börjar med vad jag skulle säga är som en post credits del, sen går det vidare i storyb, så gillade du ettan kommer du gilla 2an, har inte kört klart det än men blir definitivt tillbaks till det när jag 100% senaste kirby.

Läst att det ska finnas gyromöjligheter för sikte och för dem som använt det så har det blivit mycket lättare, inte testat just det själv men kan tänka mig det ger mer precision. Finns nya vapen med som kanske inte kräver att du plockar bort delar lika medvetet med grymt bra sikte, så tror du skulle ha kul med det. Om inte annat så har jag för mig du kan låsa upp flera slowdowneffekter så det ska finnas mer tid att sikta, fokuserade mer på melee iom det ändrade systemet, och har inte helt greppat det än men gött med lite fler val i den kategorin.