Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Årets lönerevision avklarad. Hela 3% ökning, täcker ju nästan inflationen 😅

Du är 1,5% ifrån
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inf...

Dock är 3% mer än vad många får

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

56000kr brutto inkl bil.
Elingenjör/konsult

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem

Yrke: Teknisk konsult inom infrastrukturssektorn.
Lön: 40 000 kr
Erfarenhet: 3,5 år
Utbildning: Civilingenjör teknisk fysik och elektroteknik
Ålder: 27 år

Trivs generellt bra, men tycker lönen är något låg med tanke på mina arbetsuppgifter.

Fått erbjudanden från konkurrerande bolag och hade kunnat öka lönen med några tusenlappar om jag går över. Men väntar till efter lönerevisionen för att se om jag vill röra på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Är 20 år, tjänar 29 000 kr.
Jobbar som IT-tekniker (generalist) inom statlig verksamhet.
Ca 1.5 års erfarenhet.

28 semesterdagar, telefon osv.

Försenad revision äntligen klar.
Ny lön: 31 800 kr
Resten är som innan.
Revision om 6 månader igen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

Att få jobba nära sina bekanta och ha någon typ av stabil livsstil kan jag definitivt se tjusningen i även som konsult utomlands på olika projekt där inget egentligen är säkert och det ibland känns som om man "pausar" livet hemma.

Man kan nog säkert "stå ut" med att jobba obekvämt några år för att tjäna ihop lite extra pengar och riktigt satsa på sin karriär istället för att ha en stabil fast-anställning på ett lokalt företag hemma.

Jag förstår verkligen folk som valt att gå ner i lön alternativt behålla sitt arbete man trivs med även när man får bättre erbjudande.

Edit. Fick editera mitt inlägg eftersom många missförstog mig, kanske jag bara uttryckte mig dåligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Nästan så man blir lite sugen på en lönesänkning själv också när man läser all era inlägg. Att få jobba nära sina bekanta och ha någon typ av stabil livsstil kan jag definitivt se tjusningen i även som konsult utomlands på olika projekt där inget egentligen är säkert och det ibland känns som om man "pausar" livet där hemma.

Jag antar det finns en tid för allt och man kan nog säkert "stå ut" med att jobba obekvämt några år för att tjäna ihop lite extra pengar och riktigt satsa på sin karriär istället för att ha en stabil fast-anställning på ett lokalt företag hemma. Och jag säger inte att man då inte satsar på sin karriär men där finns ofta större begränsningar på ett lokalt företag än som konsult ute på ett stor projekt tror jag.

Edit. Jag menar altså inte att någon har en låg lön utan är jag är fascinerad av folk som valt att gå ner i lön alternativt behålla sitt arbete man trivs med även när man får bättre erbjudande (Bara så att ingen missförstår mig ).

Jag tror/hoppas jag missförstår dig?

Du begriper inte varför folk föredrar ett jobb de trivs med, som ger dem tillräcklig lön för att klara sig och som funkar med deras familjesituation jämfört med ett jobb som ger högre lön (och inte funkar med deras familjesituation och som de kanske inte trivs med?)

Var det din fråga/påstående?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Jag tror/hoppas jag missförstår dig?

Du begriper inte varför folk föredrar ett jobb de trivs med, som ger dem tillräcklig lön för att klara sig och som funkar med deras familjesituation jämfört med ett jobb som ger högre lön (och inte funkar med deras familjesituation och som de kanske inte trivs med?)

Var det din fråga/påstående?

Pengar är ju inte allt. Finns andra saker man värdesätter i livet. Speciellt om man har familj och barn. Det måste funka hemma, för vad är meningen annars med att dra in x-antal tusenlappar när partnern lämnar en för att situationen har blivit ohållbart hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Pengar är ju inte allt. Finns andra saker man värdesätter i livet. Speciellt om man har familj och barn. Det måste funka hemma, för vad är meningen annars med att dra in x-antal tusenlappar när partnern lämnar en för att situationen har blivit ohållbart hemma.

Jag tror minsann att det var min poäng

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Jag tror minsann att det var min poäng

Var mer ett inlägg att instämma med dig xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Jag tror/hoppas jag missförstår dig?

Du begriper inte varför folk föredrar ett jobb de trivs med, som ger dem tillräcklig lön för att klara sig och som funkar med deras familjesituation jämfört med ett jobb som ger högre lön (och inte funkar med deras familjesituation och som de kanske inte trivs med?)

Var det din fråga/påstående?

Du missförstod mig då fullständigt. Jag menar precis tvärtom, precis som jag skrev så fascineras jag av folk som gör det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du missförstod mig då fullständigt. Jag menar precis tvärtom, precis som jag skrev så fascineras jag av folk som gör det valet.

Vad är det som är 'fascinerande'? Att man har andra prioriteringar än pengar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korppi:

Att få jobba nära sina bekanta och ha någon typ av stabil livsstil kan jag definitivt se tjusningen i även som konsult utomlands på olika projekt där inget egentligen är säkert och det ibland känns som om man "pausar" livet hemma.

Man kan nog säkert "stå ut" med att jobba obekvämt några år för att tjäna ihop lite extra pengar och riktigt satsa på sin karriär istället för att ha en stabil fast-anställning på ett lokalt företag hemma.

Jag förstår verkligen folk som valt att gå ner i lön alternativt behålla sitt arbete man trivs med även när man får bättre erbjudande.

Edit. Fick editera mitt inlägg eftersom många missförstog mig, kanske jag bara uttryckte mig dåligt.

Skrivet av anon257891:

Jag tror/hoppas jag missförstår dig?

Du begriper inte varför folk föredrar ett jobb de trivs med, som ger dem tillräcklig lön för att klara sig och som funkar med deras familjesituation jämfört med ett jobb som ger högre lön (och inte funkar med deras familjesituation och som de kanske inte trivs med?)

Var det din fråga/påstående?

Skrivet av oatp1b1:

Vad är det som är 'fascinerande'? Att man har andra prioriteringar än pengar?

Citerade mig själv eftersom jag hamnade att redigera en del pga. Missförstånd. Det var altså ingen attack mot någon utan jag beundrar och förstår detta arbetsval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag tror/hoppas jag missförstår dig?

Du begriper inte varför folk föredrar ett jobb de trivs med, som ger dem tillräcklig lön för att klara sig och som funkar med deras familjesituation jämfört med ett jobb som ger högre lön (och inte funkar med deras familjesituation och som de kanske inte trivs med?)

Var det din fråga/påstående?

Skrivet av oatp1b1:

Vad är det som är 'fascinerande'? Att man har andra prioriteringar än pengar?

Handlar nog mer om att han fått en ny livsinsikt, en ny syn på livet och ett sällsamt tillfälle när hans hjärna till synes synkar med någon annan. Inte att han ser på oss andra som i ett zoo eller något utan att han ändrat synen på sig själv och sin egen situation via idéutbytet här i tråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

.... och det ibland känns som om man "pausar" livet hemma.

...Man kan nog säkert "stå ut" med att jobba obekvämt några år för att tjäna ihop lite extra pengar....

Just detta gör jag ibland. Pausa livet, och kör hårt som fan en kort period för att lyfta bra kapital.

Jag har förmånen att ibland ta skarpa uppdrag åt försvarsmakten. Och då betalar de riktigt bra, normalt är det kasst betalt som soldat. Men när man tjänstgör dygnet runt och 7 dygn i sträck blir det ändå rätt bra betalt.

I oktober i fjol körde jag 8 dagar och fick 22 689.66kr efter skatt.
I januari körde jag 2 veckor med en veckas paus i mellan och fick 38 663,03 efter skatt. (Har inte koll på bruttot för jag kollar bara inbetalningen på swedbank nu)
Samtidigt tog jag semester då jag har 6v semester, så jag har min vanliga heltidslön vid sidan av det.
Brukar ha ut runt 150k före skatt per år för div försvarsmaktsgig både som soldat i skarp tjänst och som instruktör.

Skall in nu i helgen som instruktör för lite extra. Och för att hålla Ivan på behörigt avstånd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Handlar nog mer om att han fått en ny livsinsikt, en ny syn på livet och ett sällsamt tillfälle när hans hjärna till synes synkar med någon annan. Inte att han ser på oss andra som i ett zoo eller något utan att han ändrat synen på sig själv och sin egen situation via idéutbytet här i tråden

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag har förmånen att ibland ta skarpa uppdrag åt försvarsmakten. Och då betalar de riktigt bra, normalt är det kasst betalt som soldat. Men när man tjänstgör dygnet runt och 7 dygn i sträck blir det ändå rätt bra betalt.

Brukar ha ut runt 150k före skatt per år för div försvarsmaktsgig både som soldat i skarp tjänst och som instruktör.

OT: Men vad är skarp tjänst som bara varar 7-8 dygn, utlandsinsatser brukar väl vara längre än så? Låter som du är Hamilton, ut och röjer lite fiendeagenter ur vägen och sen tillbaka till villa, volvo och vovven.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Men vad är skarp tjänst som bara varar 7-8 dygn, utlandsinsatser brukar väl vara längre än så? Låter som du är Hamilton, ut och röjer lite fiendeagenter ur vägen och sen tillbaka till villa, volvo och vovven.

Oftast bevakning, inrikes då!
Skarp så till vida att det inte är övning, utan att det är full utrustning och skarp ammunition, beredskap när man inte är på patrull etc.
Typ securitas med högre eldrkaft och bättre lön
Kan vara i samband med att utländska stadsbesök, eller i samband med större övningar när förstärkning behövs för yttre skydd.

Permalänk
Skrivet av jagharenhest:

Samma företag

Yrke: Machine Learning engineer/Algoritm utvecklare
Lön: 36200
Erfarenhet: ca 2år
Placering: Stockholm

Du borde verkligen titta efter andra jobb. Du borde kunna höja din lön med åtminstone 10 000.

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Du borde verkligen titta efter andra jobb. Du borde kunna höja din lön med åtminstone 10 000.

Tvek på 10k höjning, men jo, det börjar bli dags för ett nytt jobb. Det jag sysslar med är dock rätt nischat, CV/ML, så det finns inte så många jobb att välja mellan. De största arbetsgivarna är större svenska industriföretag e.g Scania, vilket knappt hade inneburit något lönelyft. Attraktivare tjänster kräver ofta att du doktorerat och har publicerats vid de hetare konferenserna, då kommer man inte jättelångt med en master och knappt två års erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av jagharenhest:

Tvek på 10k höjning, men jo, det börjar bli dags för ett nytt jobb. Det jag sysslar med är dock rätt nischat, CV/ML, så det finns inte så många jobb att välja mellan. De största arbetsgivarna är större svenska industriföretag e.g Scania, vilket knappt hade inneburit något lönelyft. Attraktivare tjänster kräver ofta att du doktorerat och har publicerats vid de hetare konferenserna, då kommer man inte jättelångt med en master och knappt två års erfarenhet.

Vad står CV för? Hur som helst. Jag hade 58 vid 2.5 års arbetslivserfarenhet, dock med annan arbetslivserfarenhet också. Inte helt relevant, men inte heller irrelevant.

Edit: Som data scientist med en master

Tillägg
Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Vad står CV för? Hur som helst. Jag hade 58 vid 2.5 års arbetslivserfarenhet, dock med annan arbetslivserfarenhet också. Inte helt relevant, men inte heller irrelevant.

Edit: Som data scientist med en master

Computer Vision. Oj, det var högt. Jobbade du inom finans då eller på något fräsigt techbolag?

Permalänk

Yrke: RPA Utvecklare (för mjukvara, inte industri)
Lön: 31 000 kr
Erfarenhet: jobbat 3 månader snart (första jobbet efter examen)
Utbildning: Kandidatexamen inom informatik
Ålder: 25 år

Trivs än så länge och planerar att fortsätta efter provanställningen

Permalänk
Skrivet av jagharenhest:

Computer Vision. Oj, det var högt. Jobbade du inom finans då eller på något fräsigt techbolag?

Jag har aldrig varit på några "häftiga" bolag. Den lönen fick jag på ett telekombolag. Så om du inte nödvändigtvis vill syssla med CV så kan du garanterat höja dig riktigt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jobbar som Service Manager och har 27k brutto innan övertid.

Dags för en uppdatering eftersom det var ett par år sedan och jag har bytt jobb/roll ett par gånger

Yrke: Knowledge Process Lead (ITIL)
Lön: 37 900 kr (efter årets revision) brutto
Erfarenhet: 4 år typ?
Utbildning: vanlig gymnasieskola
Ålder: 31 år

Innan förra årets försenade revision (tack COVID) så fick jag bara 32 000, och jag har legat på mina chefer är jag är underbetald i 1.5 år så nu efter två revisionen har jag kommit ifatt 18.5%.

Det lönar sig att tjata!

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Chosen:

56000kr brutto inkl bil.
Elingenjör/konsult

högskoleingenjör?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Försenad revision äntligen klar.
Ny lön: 31 800 kr
Resten är som innan.
Revision om 6 månader igen.

är inte så långt efter!
27k lön, 20 år, rpa utvecklare. 30 semesterdagar. fast dett var ju innan jag började studera i höstas. men ska sommarjobba juni-juli med samma lön igen. egentligen vill jag inte jobba där, och hade ett annat jobb på g med skiftgång (industri) vilket skulle ge betydligt mer men det tog så lång tid så hann få anställning på mitt gamla jobb igen innan de hann tacka ja

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

Yrke: RPA Utvecklare (för mjukvara, inte industri)
Lön: 31 000 kr
Erfarenhet: jobbat 3 månader snart (första jobbet efter examen)
Utbildning: Kandidatexamen inom informatik
Ålder: 25 år

Trivs än så länge och planerar att fortsätta efter provanställningen

nämen vad trevlig. någon som gör samma sak.

hade själv 27k direkt efter gymnasiet, i blueprism. rätt slappt lär jag säga. tycker dock du borde ha lite högre lön än så väl? kanske så att du har lite lägre nu i början pga inlärningsperiod?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Yrke: ML engineer
Ålder: 35-40
Arblivserf: 1 år. Livstid av nörderi.
Utb: Civ ing datalogi KTH
Lön: 53k

Större företag i stockholmsregionen

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

nämen vad trevlig. någon som gör samma sak.

hade själv 27k direkt efter gymnasiet, i blueprism. rätt slappt lär jag säga. tycker dock du borde ha lite högre lön än så väl? kanske så att du har lite lägre nu i början pga inlärningsperiod?

Ja, det känns som det är väldig nischat, men vi använder UiPath, men vill arbetar mer med .net, men jag har lite olika roller just nu för att lära känna organisationen bättre.

Angående lön, för mig är det inte jätteviktigt, utan jag prioriterar att få mer arbetserfarenhet än lönen. Men jag tror jag har lönrevision varje år, men lönen spelar inte jättestor roll än, men kanske senare

Vet inte hur min chef resonerade kring min lön, men det är i alla fall godkänt om jag följer Unionen

Permalänk

Jobbar som sprinklermöntör/servicemontör i norra Sverige. Plockar mellan 30-34 netto ink traktamente. Då är jag inte fullbetald heller! Så ca 4-5k till i månaden är att vänta! Riktigt bra jobb, har aldrig trivts så bra som jag gör nu! ÄLSKAR mitt jobb!!!!