Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Yrke: Technical Product Manager
Erfarenhet: Drygt 7 år i arbetslivet
Arbetsgivare: Medelstort bolag med utländska ägare
Plats: Värmland
Lön: 49000 kr
Förmåner: Pension enligt kollektivavtal, 4000 kr friskvård per år (80% av kostnaden, så behöver köpa för 5000 kr). Sex veckor semester, ingen övertidsersättning. Möjlighet att köpa aktier i bolaget till rabatterat pris.

Ny lön: 50200 kr, så upp 2,44% mot förra året. Tar det år 1, men givet inflationsnivå och allt annat så får det verkligen bli mer nästa år. Men fick högre ingångslön än jag bad om, och trivs väldigt bra! Ny VD har tillträtt också och som vill ändra lönerevisionssättet, återstår att se om det är bra eller dåligt.

Övriga ändringar är att det numer är 5000 kr friskvård/år, och inget krav på att man står för 20% själv.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör tankbil (diesel, bensin, hvo) fyra dagar i veckan på ett rullande två-veckors schema (mån-tor samt tis-fre) kl 05:00-16:00. Har en nettolön på 27.500 kr.

Permalänk
Medlem

Ny tjänst!
Yrke: Frontend-utvecklare
Erfarenhet: 0 år
Plats: Mellanstor stad
Utbildning: 2 månader bootcamp
Lön: 30k

Riktigt nöjd att ha fått en utvecklartjänst, wish me luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Ny tjänst!
Yrke: Frontend-utvecklare
Erfarenhet: 0 år
Plats: Mellanstor stad
Utbildning: 2 månader bootcamp
Lön: 30k

Riktigt nöjd att ha fått en utvecklartjänst, wish me luck

får man fråga vad du gjorde innan detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Ny tjänst!
Yrke: Frontend-utvecklare
Erfarenhet: 0 år
Plats: Mellanstor stad
Utbildning: 2 månader bootcamp
Lön: 30k

Riktigt nöjd att ha fått en utvecklartjänst, wish me luck

Vad är dina arbetsuppgifter? Får du vägledning av någon på företaget?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

får man fråga vad du gjorde innan detta?

Ett par år av IT-övervakning i en NOC/Drift.

Skrivet av futhark14:

Vad är dina arbetsuppgifter? Får du vägledning av någon på företaget?

Inte börjat än så kan inte uttala mig

Permalänk
Medlem

2017:

Skrivet av noyce:

Högskoleingenjör inom data.
Ingångslön på 31 500, avtalad höjning vid fast anställning.
Stockholm

2018:

Skrivet av noyce:

Gått upp till 35000 så är helt klart nöjd då jag är inne på mitt första riktiga jobbår.
Programmerar är vad jag gör på jobbet.

2022:
Ett par år senare är jag kvar på samma företag och ligger numera på 50000. Stabil löneökning genom åren och är väl generellt nöjd med lönen. Värdesätter arbetsplatsen och produkten jag jobbar med och har ännu inte hittat en annan arbetsgivare som har en produkt som intresserar mig mer. Därmed har väl de riktigt stora lönelyften uteblivit, men att t.ex. hoppa över till konsultsidan enbart pga en högre lön är uteslutet för mig i dagsläget

Rättade till stavfel
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noyce:

2017:
2018:
2022:
Ett par år senare är jag kvar på samma företag och ligger numera på 50000. Stabil löneökning genom åren och är väl generellt nöjd med lönen. Värdesätter arbetsplatsen och produkten jag jobbar och har ännu inte hittat en annan arbetsgivare som har en produkt som intresserar mig mer. Därmed har väl de riktigt stora lönelyften uteblivit, men att t.ex. hoppa över till konsultsidan enbart pga en högre lön är uteslutet för mig i dagsläget

Uppenbarligen uppskattar de dig. Bra ökning utan att byta jubb. Själv vare 2.3% förra året. 1.8% det här. Det är dags.. att byta. Uppenbarligen är jag en värdekass konsylt som ingen vill ha.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jaha, då var det dags för mitt andra utvecklings/lönesamtal under min 8år långa arbetskarriär. Tar gärna emot lite input angående min strategi!

Jobbat på bolaget i 8~ månader. Kontraktet säger System & IT-ansvarig, och jag anställdes under premisserna att hantera företagets IT-stack samt felsökning/vidareutveckling av vårat ERP system (tillsammans med konsult hjälp)

I slutändan har det blivit betydligt mycket mer.

Jag sköter allt nätverk, serverunderhåll, användarsupport, klientutrullning, skrivare etcetera. Dvs allt "IT-relaterat" + inköp samt ekonomin kring detta.

Utöver detta vidareutvecklar jag vårat ERP i den utsträckning min kompetens sträcker sig, samt felsöker detta. Enda området jag har någon typ av extern hjälp (eller intern för den delen)

Har även hand om larm, övervakning, telefoni samt onboarding/offboarding.

Totalt cirka 200 användare~, 10-12 lokationer och en omsättning på nånstans mellan 500-800MSEK. Tillverkande bolag inom industrin.

Jobbar cirka 5-10h övertid i veckan utan OB, ingen tvingar mig. Men ska jobbet hinnas med är det vad som krävs. Dessutom är det svårt att göra underhåll på diverse enheter under arbetstid. Har inget problem med detta, men vill såklart kompenseras för det.

Min tanke är att be om 10% löneökning + tjänstebil, med hänvisning till texten ovan. (firman står för kostnad av bil, service, däck, skatt, försäkring och bränsle inom tjänsten)

Låter det rimligt?

Utan att vara allt för insatt i IT-stack och allt vad det innebär så tycker jag att 10%+tjänstebil låter som en rimlig ökning med tanke på att du har fått extra arbetsbelastning samt även har upp emot 10 timmar i veckan OB, vilket då blir en veckas obetald arbete på en månad. Räkna vad det blir på ett år så ytterligare runt 135.000kr går du miste om.
Det är ju du som ger bort gratis arbetskraft egentligen, varför ska du drabbas för att arbetet inte går att utföra under den ordinarie arbetstiden? Då får de ju annars ändra så dina arbetstider funkar med arbetsuppgifterna. Inget konstigt med det.

Tycker du har ett bra grund & argument att börja på, dina arbetsuppgifter har ökat och du känner att en löneökning är på sin plats.
Kan ju argumentera för att de har en med kompetensen och som förstår systemen, behöver de ta in en annan som ska sköta det extra som du gör idag så kommer det kosta väldigt mycket mer för arbetsgivaren.
Dina 10% du begär är ju en del av den extra tiden/OB som de får betala för och då får alla extra arbetsuppgifter med på "köpet" som du nu gör idag + bilförmån för att göra dig nöjd så är då kanske inte så dumt i slutändan ändå, även fast det kan låta mycket för arbetsgivaren.

Idag är din årliga lön 540.000kr
Så med en 10% ökning landar det på 594.000kr + ev tjänstebil
Hade du fått betalt för enbart din OB hade din lön varit upp emot 675.000kr (förutsatt räknat 10h OB varje vecka)
Du kan räkna ut vad det kostar med en förmånsbil på transportstyrelsen så vet du lite mer huruvida det blir värt eller ej för dig.
https://www7.skatteverket.se/portal/bilformansberakning/

PS. Din tjänstepension minskar ju i samband med att du får en tjänstebil, så se till att investera den summan istället.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-el...

Citat:

"Tjänstepensionen som Beata går miste om hade dessutom varit ännu större om dessa tolv år hade varit tidigare i hennes karriär, och inte i slutet. Hade Beata haft förmånsbil mellan 30 och 42 års ålder hade hon minskat sin tjänstepension med över en halv miljon kronor."
"-Vill man ha förmånsbil tycker Dan Wallberg att man ska ta en diskussion med arbetsgivaren och kräva att premier till tjänstepensionen beräknas på lönen före bruttolöneavdraget, eftersom det på så sätt inte påverkar pensionen."

Lycka till med löneförhandlingen!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Yrkesområde: IT-säkerhet
Erfarenhet: 3 år (men hobbyist betydligt längre)
Ålder: 25
Plats: Stockholm
Utbildning: Högskoleingenjör i datateknik
Lön: 54 000 kr

Ingångslön 36 000 och jobbar kvar vid samma företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av DePromethium:

Yrkesområde: IT-säkerhet
Erfarenhet: 3 år (men hobbyist betydligt längre)
Ålder: 25
Plats: Stockholm
Utbildning: Högskoleingenjör i datateknik
Lön: 54 000 kr

Ingångslön 36 000 och jobbar kvar vid samma företag

Holy shit, blev du chef så fort?

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Cappe97:

Holy shit, blev du chef så fort?

Nä, men gått från junior -> intermediate -> senior i rollen (lite titel inflation, but I'll take it)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

PS. Din tjänstepension minskar ju i samband med att du får en tjänstebil, så se till att investera den summan istället.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-el...

En förmånsbil sänker inte avsättningen för din tjänstepension per definition. Detta gäller endast när folk accepterar den värdelösa varianten med ett bruttolöneavdrag, ofta med hänvisningen från företag att det skall vara kostnadsneutralt. Då är det helt rätt att det blir en ganska dyr historia i längden. Om man har en "riktig" förmånsbil så blir man endast förmånsbeskattad vilket inte minskar din bruttolön och därmed heller inte avsättningen för din tjänstepension.

En tjänstebil är något helt annat, i regel en bil som endast eller i mycket liten utsträckning används privat. I detta fallet blir man inte förmånsbeskattad och skall heller inte ha något bruttolöneavdrag då det är just ett tjänstefordon.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Utan att vara allt för insatt i IT-stack och allt vad det innebär så tycker jag att 10%+tjänstebil låter som en rimlig ökning med tanke på att du har fått extra arbetsbelastning samt även har upp emot 10 timmar i veckan OB, vilket då blir en veckas obetald arbete på en månad. Räkna vad det blir på ett år så ytterligare runt 135.000kr går du miste om.
Det är ju du som ger bort gratis arbetskraft egentligen, varför ska du drabbas för att arbetet inte går att utföra under den ordinarie arbetstiden? Då får de ju annars ändra så dina arbetstider funkar med arbetsuppgifterna. Inget konstigt med det.

Tycker du har ett bra grund & argument att börja på, dina arbetsuppgifter har ökat och du känner att en löneökning är på sin plats.
Kan ju argumentera för att de har en med kompetensen och som förstår systemen, behöver de ta in en annan som ska sköta det extra som du gör idag så kommer det kosta väldigt mycket mer för arbetsgivaren.
Dina 10% du begär är ju en del av den extra tiden/OB som de får betala för och då får alla extra arbetsuppgifter med på "köpet" som du nu gör idag + bilförmån för att göra dig nöjd så är då kanske inte så dumt i slutändan ändå, även fast det kan låta mycket för arbetsgivaren.

Idag är din årliga lön 540.000kr
Så med en 10% ökning landar det på 594.000kr + ev tjänstebil
Hade du fått betalt för enbart din OB hade din lön varit upp emot 675.000kr (förutsatt räknat 10h OB varje vecka)
Du kan räkna ut vad det kostar med en förmånsbil på transportstyrelsen så vet du lite mer huruvida det blir värt eller ej för dig.
https://www7.skatteverket.se/portal/bilformansberakning/

PS. Din tjänstepension minskar ju i samband med att du får en tjänstebil, så se till att investera den summan istället.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-el...
Lycka till med löneförhandlingen!

Stort tack för input!

Pushade hårt på övertids punkten samt firmans konsultkostnader på mina områden före vs efter man anställde mig.

Fick initialt lönehöjning upp till 48 000:-/mån. Min chef skulle ta mina önskemål vidare till VD:n. Om jag inte får någon tjänstebil så blir det mer cash istället.

Vet sedan tidigare att det är i princip omöjligt att få någon markant löneökning utan att byta arbetsplats, så oavsett om det slutar med 7%~ löneökning + tjänstebil eller högre lön så är jag rätt nöjd.

Återkommer med uppdatering när allt är klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draca:

Man blir lite deprimerad när man läser denna tråden och ser vad många av er har åstadkommit med era liv, men har man ingen energi, intelligens, eller kompetens att ändra sin egen situation så får man skylla sig själv

Yrke: Tekniker (Läs fabriksarbetare som trycker på F12)
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: Ingen relevant för yrket (Webbutveckling strökurser)
Lön: 21800 kr (ingen möjlighet till individuell löneförhandling)
Förmåner: 2000 kr/år friskvård, bonus på högst 20k om året (väldigt höga krav för att nå denna så det sker nästan aldrig)
Ålder: 35
Län: Småland

Skrivet av Draca:

Samma jobb/förmåner, lönen ökade med ca 900 kr till 22750 kr, så om ca 10 år till med samma utveckling når man medellön i Sverige

Från 22754kr till ny lön 23324kr, fast i samma företag, inget nytt vad det gäller förmåner, hög tid för karriärbyte.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Yrkesområde: IT-säkerhet
Erfarenhet: 5 år
Plats: Skåne
Utbildning: Yh 2år
Lön: 54 000 kr (snart mer när nya kontraktet blir påskrivet som senior)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Ny uppdatering: Samma tjänst fortfarande men ett snäpp högre i kompetensstegen som ger ytterligare 1500 kr i påslag. Ny lön landar på 37000 kr. Är faktiskt ganska nöjd med den lönen givet den erfarenhet (1/2 år) jag har, även om mycket vill ha mer. Såklart.

Uppdatering igen. Påbörjar ny roll på nytt företag i nästa vecka.

Yrke: Konsultchef. Kommer bygga upp grupp från start så antal jag är chef över kommer ökas pö om pö.
Plats: Stockholmsregionen
Lön: Grundlön på 41000 kr/mån + årsbonus som betalas ut beroende på hur väl KPI:er uppfyllts. 20% av uppfyllda KPI:er ger 20% av totalsumman för bonusen.
Övrigt: Erbjuds förmånsbil.

Haft nedan löneutveckling sedan jag började jobba. Tre första lönerna på samma företag.
2020 - 33000 kr
2021 - 35000 kr
2022 - 37000 kr
2022 - 41000 kr

Allt som allt är jag nöjd.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Uppdatering igen. Påbörjar ny roll på nytt företag i nästa vecka.

Yrke: Konsultchef. Kommer bygga upp grupp från start så antal jag är chef över kommer ökas pö om pö.
Plats: Stockholmsregionen
Lön: Grundlön på 41000 kr/mån + årsbonus som betalas ut beroende på hur väl KPI:er uppfyllts. 20% av uppfyllda KPI:er ger 20% av totalsumman för bonusen.
Övrigt: Erbjuds förmånsbil.

Haft nedan löneutveckling sedan jag började jobba. Tre första lönerna på samma företag.
2020 - 33000 kr
2021 - 35000 kr
2022 - 37000 kr
2022 - 41000 kr

Allt som allt är jag nöjd.

Vad är maximalt bonusutfall? Ungefär hur mycket av KPI:erna tror du att du kan uppfylla?

Permalänk
Medlem

Fick en mäktig ökning på 1,54% - Jobbar regionalt som verksamhetsutvecklare.

Gick in högt så 5 år av medioker löneutveckling ska gå bra iaf.

46200kr nu efter lönerevision.

För ett år sedan låg jag på 38' innan jag bytte jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Vad är maximalt bonusutfall? Ungefär hur mycket av KPI:erna tror du att du kan uppfylla?

Det ändras från år till år men är f.n
250 000 kr. Enligt utsago når de flesta mellan 30-70% men hur mycket jag kommer nå vet jag inte. Har ännu inte fått reda på varje exakt KPI. Nu första året lär det inte vara särskilt mycket, men säg mellan 40-50% framåt (för att va sådär lagom svensk och lägga sig mittemellan).

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spektra:

En förmånsbil sänker inte avsättningen för din tjänstepension per definition. Detta gäller endast när folk accepterar den värdelösa varianten med ett bruttolöneavdrag, ofta med hänvisningen från företag att det skall vara kostnadsneutralt.
...

Håller med i stort, men du "säger" tjänstepension: och jag "hör" allmän pension: och då instämmer jag: Tjänstepensionen bör (enligt hävd i min bransch) inte påverkas alls av tjänste-/förmåns- Bil/cykel/rullskida. (beroende på var du ligger mot "brytgränsen" såklart)

Reflektion: Kort sagt kan man väl säga att s.k. "förmånsbil" inte är speciellt förmånligt längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanLW:

Yrke: Upphandlare offentlig sektor
Stad: Mellanstor
Utbildning: kandidatexamen
Erfarenhet: 3+ år
Lön: 38 500 kr
Förmåner: inga direkt.

Fick 1 500 kronor i löneökning i år vilket jag är nöjd med. Gick från 37 000 kr till 38 500 kr.

Ny lön satt, samma arbetsgivare och löneökning med 2000 kr vilket jag är nöjd med.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Håller med i stort, men du "säger" tjänstepension: och jag "hör" allmän pension: och då instämmer jag: Tjänstepensionen bör (enligt hävd i min bransch) inte påverkas alls av tjänste-/förmåns- Bil/cykel/rullskida. (beroende på var du ligger mot "brytgränsen" såklart)

Reflektion: Kort sagt kan man väl säga att s.k. "förmånsbil" inte är speciellt förmånligt längre!

Det finns många termer, allmän pension har ett tak som går vid strax under 48.000kr/mån och givetvis tjänar inte alla över det. På tjänstepensionen däremot (som är reglerad i kollektivavtal) så går en brytpunkt vid ca 44.000kr/mån, understigande delar avsätts med 4,5% och överstigande delar med 30% av lönen.

Så väldigt förenklat med tjänstepensionen, om du tjänar 54.000kr/mån så sätts 44.000*4,5%=1.980kr + 1.000*30%=3.000kr totalt 4.980kr/mån till din tjänstepension.
Med ett bruttolöneavdrag på 6000kr/mån så landar din faktiska inkomst som man beräknar pensioner på (54.000-6.000) 48.000kr/mån, detta sänker alltså inte din lön under taket för allmän pension så den har du kvar som vanligt. Däremot sänker den avsättningen för din tjänstepension med 6.000kr*30%=1.800kr/mån.
Man kan då argumentera för att man annars betalat statlig skatt (20%) på dom där 6.000kr som bruttolöneavdraget avser, så skillnaden blir egentligen bara 1.800-1.200=600kr/mån. Men det blir lite att bita sig själv i svansen då dom 1.800kr/mån som annars hade gått till tjänstepensionen förhoppningsvis kommer växa ordentligt till dess att man skall gå i pension.

TL;DR En förmånsbil som enbart "kostar" i förmånsvärde har blivit sämre med åren, en förmånsbil som däremot innebär bruttolöneavdrag på lönen är en rent urusel ekonomisk affär. Men företaget gör en rejäl vinst då dom slipper betala sociala avgifter på förmånsvärdet.

/OT

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

En förmånsbil sänker inte avsättningen för din tjänstepension per definition. Detta gäller endast när folk accepterar den värdelösa varianten med ett bruttolöneavdrag, ofta med hänvisningen från företag att det skall vara kostnadsneutralt. Då är det helt rätt att det blir en ganska dyr historia i längden. Om man har en "riktig" förmånsbil så blir man endast förmånsbeskattad vilket inte minskar din bruttolön och därmed heller inte avsättningen för din tjänstepension.

En tjänstebil är något helt annat, i regel en bil som endast eller i mycket liten utsträckning används privat. I detta fallet blir man inte förmånsbeskattad och skall heller inte ha något bruttolöneavdrag då det är just ett tjänstefordon.

Bra förtydligande! Är själv inte jätte insatt i fördelar/nackdelar med tjänste/förmånsbil så lär sig något nyttigt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spektra:

Det finns många termer, allmän pension har ett tak som går vid strax under 48.000kr/mån och givetvis tjänar inte alla över det. På tjänstepensionen däremot (som är reglerad i kollektivavtal) så går en brytpunkt vid ca 44.000kr/mån, understigande delar avsätts med 4,5% och överstigande delar med 30% av lönen.

Så väldigt förenklat med tjänstepensionen, om du tjänar 54.000kr/mån så sätts 44.000*4,5%=1.980kr + 1.000*30%=3.000kr totalt 4.980kr/mån till din tjänstepension.
Med ett bruttolöneavdrag på 6000kr/mån så landar din faktiska inkomst som man beräknar pensioner på (54.000-6.000) 48.000kr/mån, detta sänker alltså inte din lön under taket för allmän pension så den har du kvar som vanligt. Däremot sänker den avsättningen för din tjänstepension med 6.000kr*30%=1.800kr/mån.
Man kan då argumentera för att man annars betalat statlig skatt (20%) på dom där 6.000kr som bruttolöneavdraget avser, så skillnaden blir egentligen bara 1.800-1.200=600kr/mån. Men det blir lite att bita sig själv i svansen då dom 1.800kr/mån som annars hade gått till tjänstepensionen förhoppningsvis kommer växa ordentligt till dess att man skall gå i pension.

TL;DR En förmånsbil som enbart "kostar" i förmånsvärde har blivit sämre med åren, en förmånsbil som däremot innebär bruttolöneavdrag på lönen är en rent urusel ekonomisk affär. Men företaget gör en rejäl vinst då dom slipper betala sociala avgifter på förmånsvärdet.

/OT

Jag må fatta långsamt: men tjänstepension baseras väl på "lön och förmåner"? i.e avdrag på lön påverkar inte inbetalningen? Å andra sidan har förmånsbilen även ett förmånsvärde (som ger positv påverkan på pensionsgrundande "lönen".
dvs ITPx-inbetalningen baseras på lön före avdrag?
Däremot påverkas den allmäna pensionen av avdrag? (så håll dig över brytpunkten?!)

Oavsett: s.k. "förmånsbil" är inte längre förmånligt IMO!

Permalänk
Medlem

Lyckades!!!

Jag hade en låg lön mot vad jag gör, med utbildning + kurser osv. Devops(ish).

Har legat på runt 30 rätt länge. Under lönesamtalet så hade jag med mig statistik osv. över liknande tjänster i STHLM samt diverse frågeställningar.

Dom insåg att jag låg fel, och har nu ca 37. Vilket jag tycker är ok tillsammans med 5 extra semesterdagar, samt mer i friskvård + högre pension.

Dessutom retroaktiv lön från December på nästa lön!

vad jag gör på engelska:
Keeping our "IT stack" running and alive. Including working with systems & tasks like:
- Handles different types of firewalls(routing, vpn, rules, port forwarding)
- Handles our Hyper-V and VMware esxi servers/hosts
- Deploying new Hypervisors, Esxi hosts or setting up new virtual machines(also physical servers)
- Handles our O365 Environment, Sharepoint, exchange etc.
- Active Directory on prem / Azure Active Directory
- Automatisation scripts with Powershell
- Helpdesk
- SQL to manage our databases / fix stuff
- Hyperconverged infrastructure (HCI). Maintaining & deploying(On Prem).
- Maintaining our servers(Windows and Linux)
- Experience with GIT and Github
- Troubleshooting of networks, physical and virtual
- The LAMP stack
- Basics like setting up domain controllers(on prem), dns, dhcp and other services.
- Subnetting
- Deploying docker containers

Tror dock jag borde ligga runt 40k + egentligen.
Får veckovis runt 3-4 erbjudanden på linkeddin om intervjuer, där folk vill ta en fika. . .

Trivs för bra för att orka gå till något annat företag. Hade jag inte fått löneökningen så hade jag nog sökt något annat.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Får inte lön för det "jobb" jag gör...
Får Bidrag.. 8h/dag var fjärde helg och Måndag kväll..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Lyckades!!!

Jag hade en låg lön mot vad jag gör, med utbildning + kurser osv. Devops(ish).

Har legat på runt 30 rätt länge. Under lönesamtalet så hade jag med mig statistik osv. över liknande tjänster i STHLM samt diverse frågeställningar.

Dom insåg att jag låg fel, och har nu ca 37. Vilket jag tycker är ok tillsammans med 5 extra semesterdagar, samt mer i friskvård + högre pension.

Dessutom retroaktiv lön från December på nästa lön!

vad jag gör på engelska:
Keeping our "IT stack" running and alive. Including working with systems & tasks like:
- Handles different types of firewalls(routing, vpn, rules, port forwarding)
- Handles our Hyper-V and VMware esxi servers/hosts
- Deploying new Hypervisors, Esxi hosts or setting up new virtual machines(also physical servers)
- Handles our O365 Environment, Sharepoint, exchange etc.
- Active Directory on prem / Azure Active Directory
- Automatisation scripts with Powershell
- Helpdesk
- SQL to manage our databases / fix stuff
- Hyperconverged infrastructure (HCI). Maintaining & deploying(On Prem).
- Maintaining our servers(Windows and Linux)
- Experience with GIT and Github
- Troubleshooting of networks, physical and virtual
- The LAMP stack
- Basics like setting up domain controllers(on prem), dns, dhcp and other services.
- Subnetting
- Deploying docker containers

Tror dock jag borde ligga runt 40k + egentligen.
Får veckovis runt 3-4 erbjudanden på linkeddin om intervjuer, där folk vill ta en fika. . .

Trivs för bra för att orka gå till något annat företag. Hade jag inte fått löneökningen så hade jag nog sökt något annat.

Svårt att svara exakt, men jag vet flera som får över 50 för liknande saker, men långt från alla får så högt

Var nöjd med ökningen, du får nog över 40 nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Uppenbarligen uppskattar de dig. Bra ökning utan att byta jubb. Själv vare 2.3% förra året. 1.8% det här. Det är dags.. att byta. Uppenbarligen är jag en värdekass konsylt som ingen vill ha.

1.8% detta år? Det är ju en skymf! Men min VD tittade på mig som jag vore intelligensbefriad när jag sa att 2.5% var en reallönesänkning i år. Nu gick jag med på 2.5% på grund av att jag fått bra tidigare år. Men det är fortfarande en reallönesänkning.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Lyckades!!!

Jag hade en låg lön mot vad jag gör, med utbildning + kurser osv. Devops(ish).

Har legat på runt 30 rätt länge. Under lönesamtalet så hade jag med mig statistik osv. över liknande tjänster i STHLM samt diverse frågeställningar.

Dom insåg att jag låg fel, och har nu ca 37. Vilket jag tycker är ok tillsammans med 5 extra semesterdagar, samt mer i friskvård + högre pension.

Dessutom retroaktiv lön från December på nästa lön!

vad jag gör på engelska:
Keeping our "IT stack" running and alive. Including working with systems & tasks like:
- Handles different types of firewalls(routing, vpn, rules, port forwarding)
- Handles our Hyper-V and VMware esxi servers/hosts
- Deploying new Hypervisors, Esxi hosts or setting up new virtual machines(also physical servers)
- Handles our O365 Environment, Sharepoint, exchange etc.
- Active Directory on prem / Azure Active Directory
- Automatisation scripts with Powershell
- Helpdesk
- SQL to manage our databases / fix stuff
- Hyperconverged infrastructure (HCI). Maintaining & deploying(On Prem).
- Maintaining our servers(Windows and Linux)
- Experience with GIT and Github
- Troubleshooting of networks, physical and virtual
- The LAMP stack
- Basics like setting up domain controllers(on prem), dns, dhcp and other services.
- Subnetting
- Deploying docker containers

Tror dock jag borde ligga runt 40k + egentligen.
Får veckovis runt 3-4 erbjudanden på linkeddin om intervjuer, där folk vill ta en fika. . .

Trivs för bra för att orka gå till något annat företag. Hade jag inte fått löneökningen så hade jag nog sökt något annat.

Om du har kunskaper inom allt som du listat så låter 37k i månaden väldigt underbetalt. Vad för typ av tjänster jämförde du med när du kollade upp lönestatistik?