Intel presenterar ny kontrollpanel för grafikkorten i Arc-familjen

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar ny kontrollpanel för grafikkorten i Arc-familjen

Med Intel Arc Control vill företaget erbjuda liknande funktionalitet som Geforce Experience, men utan något som helst inloggningskrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt, ser smidigt ut. Till skillnad från Geforce Experience som är rakt av fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Snyggt, ser smidigt ut. Till skillnad från Geforce Experience som är rakt av fult.

Geforce Experience, använder ens någon det?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut.
Hoppas de är också bra på spelande.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Geforce Experience, använder ens någon det?

Vet inte hur det fungerar riktigt men jag installerade det på sonens dator för att han enkelt ska kunna hantera inspelning med ShadowPlay genom snabbkommandon. Undertecknad vet inte riktigt om det går annars?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Exydia:

Geforce Experience, använder ens någon det?

Använder det endast till inspelning med Shadowplay. Är tämligen ointresserad av alla andra funktioner, så hade hellre sett att Nvidia integrerade den funktionaliteten i den vanliga drivrutinsinstallationen. Att man ska behöva ha ett konto för att använda GFE är så urbota korkat.

Permalänk
Medlem

Ska bli så gött med mer än två GPU-aktörer för "riktiga" GPU:er på PC-sidan (Apple gör ju bra GPU:er nu men dom räknas inte än för mig). Blir som på 90-talet och början av 2000-talet... nästan!

Jag får flashbacks nu när man börjar se artiklar och videos som fokuserar på grafikkorts bildkvalité igen också. Förr handlade det om hur GPU:erna faktiskt renderade scenerna, nu handlar det om upp-, upp-, ner-, ner-, vänster-, höger-, vänster-, höger-, B-, A-skalning iställlet!

Det är så mycket roligare än när det bara handlar om högsta FPS-värdena.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Geforce Experience, använder ens någon det?

Brukar ställa mig själv samma fråga när nya drivrutinerna ska installeras. Tydligen, fler än man tror, majoriteten, är nog svaret misstänker jag xD

Hade mitt 1080ti mellan 2018-2021 och såg noll. Nada. Zip. Zero. Vits med att ha skiten installerat. Fungerade hur bra som helst ändå under de åren.

Men jag är kapabel att justera och pilla med grafikinställningar efter mina egna preferenser inne i spelet och jag kan uppdatera drivrutiner på egen hand också...och jag känner inget behov av att spela in allt jag gör och ladda upp någonstans och jag känner absolut inget behov av att strömma det för hela omvärlden live och allt vad det nu är för funktioner Experience kommer med

Men för majoriteten är det nog bara smidigt att slippa pilla med sånt. Säkert därför Nvidias normala inställningar ser ut att vara tagna från början av 2000-talet. De som ska in i den menyn skiter i vilket. Och resten använder Geforce experience som ser klart fräsigare ut.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Att man ska behöva ha ett konto för att använda GFE är så urbota korkat.

Agreed. Personligen slutade jag installera hela det paketet så fort de började med det.
Men datainsamlingen är väl en guldgruva antar jag.

Men man blir glad att se att Intel kanske har bättre koll på vad som gillas och inte gillas hos deras (potentiella) kunder.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exydia:

Geforce Experience, använder ens någon det?

För att installera drivrutiner ja! Shadowplay var bra, men sen började det bugga ur totalt för mig. Spelar in fel skärm osv. Värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Geforce Experience, använder ens någon det?

Öppnar en gång, ställer in önskad kvalitet på NIS, glömmer sen att det finns.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser mycket bättre ut än Geforce Experience! Blir bara mer och mer sugen på att skaffa ett Arc.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ser helt grymt ut. Typisk Intel kvalite!
Som jag längtat efter Äkta konkurens. Endast Intel kan ge oss detta
Sagt av en som bara kör nVidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För att installera drivrutiner ja! Shadowplay var bra, men sen började det bugga ur totalt för mig. Spelar in fel skärm osv. Värdelöst.

Har du testat ange huvudskärm i windows egna bildskärmsinställningar? SP spelar endast in ifrån den, så vitt jag vet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag installerade geforce drivisar. Någon som vet om NVCleanstall fungerar fortfarande? så man slipper allt crap+inloggning osv.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Undrar om den blir tillgänglig på linux? Nvidia är ju inte speciellt uppdaterade på den fronten.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunderil:

Har du testat ange huvudskärm i windows egna bildskärmsinställningar? SP spelar endast in ifrån den, så vitt jag vet.

Japp. Har alltid haft den som huvudskärm, även testat att byta bort och tillbaka. Det enda som löser problemet är att koppla ur den ena skärmen och sen in igen. Då börjar rätt skärm filmas, men sen efter omstart är problemet tillbaka. Jag har gett upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vet inte hur det fungerar riktigt men jag installerade det på sonens dator för att han enkelt ska kunna hantera inspelning med ShadowPlay genom snabbkommandon. Undertecknad vet inte riktigt om det går annars?

Skrivet av JonasT:

Använder det endast till inspelning med Shadowplay. Är tämligen ointresserad av alla andra funktioner, så hade hellre sett att Nvidia integrerade den funktionaliteten i den vanliga drivrutinsinstallationen. Att man ska behöva ha ett konto för att använda GFE är så urbota korkat.

Ah, hade glömt Shadowplay.

Skrivet av Zemlan:

Brukar ställa mig själv samma fråga när nya drivrutinerna ska installeras. Tydligen, fler än man tror, majoriteten, är nog svaret misstänker jag xD

Hade mitt 1080ti mellan 2018-2021 och såg noll. Nada. Zip. Zero. Vits med att ha skiten installerat. Fungerade hur bra som helst ändå under de åren.

Men jag är kapabel att justera och pilla med grafikinställningar efter mina egna preferenser inne i spelet och jag kan uppdatera drivrutiner på egen hand också...och jag känner inget behov av att spela in allt jag gör och ladda upp någonstans och jag känner absolut inget behov av att strömma det för hela omvärlden live och allt vad det nu är för funktioner Experience kommer med

Men för majoriteten är det nog bara smidigt att slippa pilla med sånt. Säkert därför Nvidias normala inställningar ser ut att vara tagna från början av 2000-talet. De som ska in i den menyn skiter i vilket. Och resten använder Geforce experience som ser klart fräsigare ut.

Fair enough!

Skrivet av anon134512:

För att installera drivrutiner ja! Shadowplay var bra, men sen började det bugga ur totalt för mig. Spelar in fel skärm osv. Värdelöst.

Det gör man väl manuellt?

Skrivet av SCORPIUS:

Öppnar en gång, ställer in önskad kvalitet på NIS, glömmer sen att det finns.

Set and forget är rätta grejer! Vill du undvika bloat så finns NIS annars i Nvidia Control Panel.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Ryktas nu att de högpresterande korten inte släppts förrän Q3 t om så sent som Q4. De har problem med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, och får hoppas den fungerar bra också. Har dåliga erfarenheter av Intels grafikdrivare sedan alltid.

Skrivet av monoleg:

Var ett tag sedan jag installerade geforce drivisar. Någon som vet om NVCleanstall fungerar fortfarande? så man slipper allt crap+inloggning osv.

Ja, NVCleanstall fungerar 100% klockrent och blir bara bättre och bättre.

Jag installerar enbart och endast drivrutinerna, inget annat, och slår av all förbannad telemetri.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De har problem med drivrutinerna.

Haha, när har Intel någonsin INTE haft problem med sina drivrutiner (till Windows)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nästan en förutsättning

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ja, det där ser ju bra ut sådär vid en första anblick åtminstone.

Det som blir kritiskt är ju dock hur bra drivrutinerna är. Jag är knappast ensam om att se det som det allra största orosmolnet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonasT:

Använder det endast till inspelning med Shadowplay. Är tämligen ointresserad av alla andra funktioner, så hade hellre sett att Nvidia integrerade den funktionaliteten i den vanliga drivrutinsinstallationen. Att man ska behöva ha ett konto för att använda GFE är så urbota korkat.

Ännu bättre att de har two-factor authentication. Helskotta vad ledsen man skulle bli om någon knäckte lösenordet och kopierade ens automatiska spelinställningar alltså! Om man använde det dvs.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ah, hade glömt Shadowplay.
Fair enough!
Det gör man väl manuellt?
Set and forget är rätta grejer! Vill du undvika bloat så finns NIS annars i Nvidia Control Panel.

Japp, men inte inställningen för vilken upplösning som ska användas. Enbart skärpa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Snyggt, ser smidigt ut. Till skillnad från Geforce Experience som är rakt av fult.

Det ser exakt likadant ut sen det lanserades för typ 10 år sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Förstår inte varför det inte kan göras en generell som ser likadan ut oavsett tillverkare (IE borde ligga under bildskärmsinställningar), och visa inställningarna som just det kortet man har klarar, istället för att alla utvecklar en egen.
Linux(Unix)-tänk kanske, men har svårt för att alla hårdvaruenheter på windows ska ha en egen och alla ser olika ut, stör mig på det varje gång jag har olyckan att hjälpa någon installera windows.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi