Undersökning: Hur bor en SweClockare?

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt i centrala GBG, 6:a om 151 kvm. Köpte under COVID när det var prishets på hus och inte lika hett med lägenheter så vi fick klara oss utan trädgård. Saknar inget men ser fram emot när vi kan flytta till mindre igen p.g.a. tiden det tar att städa.

Permalänk

Jag tog över, eller snarare jag "fick" farmor och farfars fastighet iom att de ville flytta till lägenhet på gamla dagar. Det är en fastighet på 6 rum och kök som ligger i en byhåla i Småland. Eller snarare utanför en byhåla i Småland.
På fastigheten ligger även en "gäststuga" på några rum och kök som jag erbjudit kommunen för flyktingar från Ukraina till våren. Gäststugan är väl inte direkt riktigt vinterbonad dvs isolerad för vinterbruk men funkar perfekt vår-, sommar- och höst. Men med isolering i tak, väggar och golv och nya fönster skulle den funka perfekt att bo i året runt.

Man måste ju ställe upp och hjälpa till när över 4 miljoner flyktingar är på drift i Europa.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag önskar att min 2a på 45m2 var större eller mer genomtänkt.
Sovrummet var byggd så att man från början inte fick plats med en 160/180 säng, Var tvungen att ta ut 1 av de 3 garderoberna som var förinstallerade för att få plats med min 180 säng, men på det så är det ett stort jävla badrum istället, Skulle kunna ha gjort sovrummet större och badrummet mindre.

Flytta på duschen och gör sovrummet djupare där sängen finns på bilden t.ex
https://i.imgur.com/jE0eosc.jpg

Ditt badrum ser ut att varar är ritat/byggt enligt gällande tillgänglighetsnormer. Skulle man ändrat planlösningen enligt dina önskemål hade inte kommunen godkänt ritningen. Men håller med om att sovrummet var i minsta laget för en så pass stor 2a.

Permalänk
Rekordmedlem

Mindre hus på landsbygden med ca 80m^2 boyta och har ett uthus.
Skulle vilja ha ett hus med ett riktigt stort rum typ minst 300m2 men hade inte tackat nej till mycket större men kanske inte över 1000m^2 och så en liten del på det med typ 20m^3 där man har ett badrum och kök så ett hus typ en riktigt stor etta hade varit drömmen. Helst kombinerat med ett riktigt stort uthus/verkstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Bor i ett mindre hus på landet vid en sjö med sambo och ett barn, katter och kaniner är väl ca 82-90m2. Sen har jag en gäststuga på 15m2 som numera är gamingstuga. Blir omänskligt varmt i den på sommaren med det svarta plåttaket. Så det gejmas en del nude med vidöppna fönster. Väldigt mysigt, känns som att gejma utomhus.

Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att bo i lägenhet igen. Det är en enorm frihet med hus. Saknar dock kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem

Mellanstort hus.

Permalänk
Medlem

Efter 6 års studier på annan ort så tog jag examen och flyttade hem till föräldrarna.

Nu köpt en lägenhet som renoveras några timmar i veckan under tiden man blir bortskämd hos föräldrarna

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Pyttelitet hus på 50kvm boyta med källare och lite ekonomibyggnader och gäststuga som är större än huset.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Mellanstort hus i Surahammar, kedjehus, garaget går ihop mot grannens hus osv.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

4:a i parhus, ca 110m2 plus tvättstuga, kylrum och bastu. Onödigt lyxigt kanske för en singelgubbe men ack så bekvämt. Ett rum är fyllt från golv till tack med hembryggar- cykel- och andra projektgrejor, ett rum agerar kontor, verkstad och gästrum. Detta rum är dock utrymt för tillfället och lite uppsnyggat ifall det behövs korttidsboende för ett par flyktingar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ca 150 m2 hus i en lite by i skaraborg tillsammans med fru och 1 barn. 3 sovrum, matsal, badrum, tvrum, kontor, tvättstuga, kök, och hall x2. Har tillräckligt med rum men tycker att matsalsrummet är litet samt tvättstugan. Skulle gärna bygga till ett rum som är matsalsrum och orangerie kombinerat och sedan kunna bygga ut tvättstugan i den gamla matseln samt en till toalett med dusch där.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Lantbruksfastighet strax utanför Umeå med västerbottensgård, extra boningshus, ladugård, uthus med mera.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Lgh på 54 kvm tillsammans med sambo i Stockholm city
Barn på g och vi båda vill flytta till hus inom två år då jag vill att barnet ska växa upp i hus som jag gjorde. Det är inte alls lika mysigt i stan...

Permalänk
Medlem

Just flyttat från hus (160m2) ca 15 km utanför stan till lägenhet (85m2) i centrum. Bästa beslutet på länge, nära till allt, några minuter promenad till jobbet och förskolan gör att jag säkert sparar en timme om dagen. Plus att både jag och frun fullständigt avskydde allt arbete med att ha hus. Som priserna hade utvecklats på villor blev det inte precis minus i plånboken heller…

Permalänk
Medlem

Fyra rum plus två badrum plus bastu i centrala Helsingfors, på 85kvm. Mellanstor lägenhet enligt flervalsfrågan, men ändå är det en av de största lägenheterna på ett par kvarter åtminstone. Ska man ha större så går priset upp klart över en miljon euro, så jag är väl rätt så nöjd.

Har fru och ett barn (snart 1,5 år).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Bostadsrätt på 100 kvm fördelat på 4 rum.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Parhus då? Varför blir vi alltid mobbade??

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett mellanstort hus men flera alternativ saknas: husvagn, husbil, källare, båt, flygterminal, koja i skogen...

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

damn. typ lika många i korridor som tält???

nåja. ett alternativ med "hos föräldrarna" känner jag hade behövts

annars, hade jag önskat mig ett litet hus med stort garage för pyssel. det blir efter studierna. det får bli bostadsrätt så länge, 50-60 kvadrat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Tält

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Just flyttat från hus (160m2) ca 15 km utanför stan till lägenhet (85m2) i centrum. Bästa beslutet på länge, nära till allt, några minuter promenad till jobbet och förskolan gör att jag säkert sparar en timme om dagen. Plus att både jag och frun fullständigt avskydde allt arbete med att ha hus. Som priserna hade utvecklats på villor blev det inte precis minus i plånboken heller…

jo, det passar väl inte alla. jag bor i studentkorridor med eget kök nu, 20 kvadrat. blir GALEN finns absolut inget man kan göra. vill kunna meka bilar, bygga tv möbler eller typ vad som helst. sjukt deprimerande

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Villa på landet i skåne, 120 kvm med 65kvm garage/verkstad.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av skanepiraten:

Villa på landet i skåne, 120 kvm med 65kvm garage/verkstad.

DRÖMMEN <3 65kvadrat önskade jag att man hade! jag står på uppfarten och pillar. visst, i mina föräldrars stuga finns det plats men det är ju inte så åtkomligt precis

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

3 rum+kök+toa 86 kvm ca 7400kr i hyra så något dyrt men inte överprisat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Började räkna rum, vet inte hur man räknar - Tror det är sex rum i huset. 4 sovrum, allrum, vardagsrum, kök. Ett attefall på det.

Fungerar väl med livssituationen med småttingar som inte är så små längre.

Permalänk
Medlem

Stort hus på 258m², stor tomt, garage/verkstad och skog runt, många rum och eget hobbyrum med ingång till bastu, två barn och fru, oavsett storlek kunde jag utan tvekan haft minst dubbelt så stort (samlar på retrodatorer, tycker om arkadspel etc) 😅
Älskar det, barnen älskar friheten med och det har vart guld under Corona. Jobbar i GBG så får nog av stad där 😅

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Bildexpert

Hyresrätt i radhuskomplex. 2 rok på ca 70m², med klädkammare som agerar förråd för gamla skärmar och annat kul.

Bodde hemma fram till januari förra året. Planen var att köpa bostadsrätt men när jag väl hade nog med pengar slog pandemin till vilket gjorde det svårt att få lån. Gav upp den idén efter några månader och lyckades av en slump få ett förstahandskontrakt i Stockholm. Rent ekonomiskt känns det inte så kul med hyresrätt men för mig som är van vid att bo i villa så skulle jag nog ha det väldigt svårt att trivas i ett vanligt lägenhetshus med spring i trappor och port. I dagsläget känns kompromissen ganska rimlig och jag är rätt nöjd med det.

Permalänk
Medlem

7 RoK på 171 (om jag minns rätt) kvm med dubbelgarage på ca 75kvm, allt byggt 2015.

Jag, sambon och 2 barn delar på detta utrymme som ligger 4 mil norr om Örebro.

Det vi betalde för huset får man väl knappt ett cykelgarage för i El Stockholmo gissar jag.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

På papperet är det en bostadsrätt med 4 rum på 120 kvadrat i parhus, men i praktiken är förrådet inrett så det blir en 5-rummare. Jag och frun sover i rummet utan fönster medans barnen får varsitt rum och sen har vi ett kontor. Funkar utmärkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Började räkna rum, vet inte hur man räknar - Tror det är sex rum i huset. 4 sovrum, allrum, vardagsrum, kök. Ett attefall på det.

Fungerar väl med livssituationen med småttingar som inte är så små längre.

Normalt är väl att alla sovrum/kontor samt vardagsrum räknas som rum
D.v.s. kök, hall, toalett går bort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT