Doom från 1993 får stöd för ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Doom från 1993 får stöd för ray tracing

En driftig kodare ger Id Softwares 90-talsklassiker mer grafisk flärd via en egenknåpad grafikmotor med ray tracing via Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gammal klassiker Doom hur många av oss äldre har inte spelat Doom ??
Kanske dax att prova den igen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ballt! Spelade igenom Quake 2 igen med RTX det är imponerande. Så detta måste ju testas 😎

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant vilket djup många gamla spel får av förbättrad ljussättning.

Med det sagt så ser det ofta något fel ut när det är en efterkonstruktion. Tänkte sig designern att det golvet skulle vara glansigt? Att det skulle vara så kraftiga god rays och bloom? Att det skulle vara så starkt ljus eller den färgtemperaturen?

Som tekniskt experiment är det jättekul, men jag tror denna versionen av Doom skulle behöva jobbas mer på med ljusdesignen för att kännas "rätt" när man spelar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gammal klassiker Doom hur många av oss äldre har inte spelat Doom ??
Kanske dax att prova den igen

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Veckans förolämpning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar det med Voodoo 2 ?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Det kanske är en Chef som sminkat sig till Greta gris ?
Hände i Tibro https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/chefer-pa-socialforval...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Funkar det med Voodoo 2 ?

Det kanske är en Chef som sminkat sig till Greta gris ?
Hände i Tibro https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/chefer-pa-socialforval...

Jag vill fan veta vad som hände sedan. Fick arbetarna upprättelse? Förmodligen inte..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Är det här vad som kallas Grafik 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Är det här vad som kallas Grafik 2.0?

I de kretsarna är det troligtvis något i stil med "35.122.5b dx Pre-alpha Stable v2.51f Public"

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Veckans förolämpning?

Generation snöflinga?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon242437:

Jag vill fan veta vad som hände sedan. Fick arbetarna upprättelse? Förmodligen inte..

På sätt och vis, de fick nya chefer.
https://www.expressen.se/gt/chefer-slutar-efter-greta-skandal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ser häftigt ut, men det passar inte spelet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Hm, tror inte du förstår hur stort Doom var när det kom. I dagens ljus är det plågat av dåtidens begränsningar, men när det släpptes var det ett mästerverk.

Permalänk
Medlem

Tycker detta klippet är lite bättre:

Skaffade nyligen Doom 64 och Quake till Nintendo Switch. Löjligt bra tempo i de spelen

Permalänk
AKA AudioBamse

Oavsett hur nödvändigt eller inte detta "grafiklyft" är för själva spelet i sig, så är det ju ändå en kul / intressant grej och ger dessutom en större anledning att köra igenom spelet en runda till om man kanske ändå nån gång hade tänkt göra det. Sen hjälper det ju också till att pusha tekniken och utvecklingen framåt inom raytracing.

Hade varit kul om Half-Life 1 kunde få en raytracing version också.

Permalänk
Medlem

Måste vara första gången jag ser skillnad på RT on och off mer än att fps:en halveras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ballt! Spelade igenom Quake 2 igen med RTX det är imponerande. Så detta måste ju testas 😎

Har de fixat instabilitetsproblemen nu? Mitt kraschade på vissa banor av och till.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funkar det med Voodoo 2 ?

Det kanske är en Chef som sminkat sig till Greta gris ?
Hände i Tibro https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/chefer-pa-socialforval...

Tibro? Aldrig hört talas om byhålan. Fick gå in o kolla på Google Maps var det låg någonstans och såg av nyfikenhet att typ ALLA restauranger i Tibro har över 4.0 på Google Maps. Är det Sverige's mat-centrum eller har byns korvkioskar fått överbetyg?

Edit: Jag hittade Sibylla med 3.9 i betyg!

No offence till alla er som bor i Tibro!

Dold text
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AudioBase:

Oavsett hur nödvändigt eller inte detta "grafiklyft" är för själva spelet i sig, så är det ju ändå en kul / intressant grej och ger dessutom en större anledning att köra igenom spelet en runda till om man kanske ändå nån gång hade tänkt göra det. Sen hjälper det ju också till att pusha tekniken och utvecklingen framåt inom raytracing.

Hade varit kul om Half-Life 1 kunde få en raytracing version också.

Samma utvecklare arbetar på ray tracing i Half-Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Göra bacon än mer attraktivt? Låter lovande!
OnT: Kul när gamla spel får lite TLC. Kan vi få original unreal med raytracing också?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Hm, tror inte du förstår hur stort Doom var när det kom. I dagens ljus är det plågat av dåtidens begränsningar, men när det släpptes var det ett mästerverk.

Det var då det och det säger jag inget om. Jag imponeras av att en hobbykodare skriver en egen grafikmotor och implementerar raytracing men som spel är Doom ändå tråkigt och rätt enformigt spel med dagens mått mätt som lite ljussättning inte kan ändra på, eller tror du vi har en kioskvältare?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=SsteDE8h6jc

Samma utvecklare arbetar på ray tracing i Half-Life.

Min kropp och RTX 3080 är redo.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=SsteDE8h6jc

Samma utvecklare arbetar på ray tracing i Half-Life.

Det är nice, får hoppas att det blir något av det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var då det och det säger jag inget om. Jag imponeras av att en hobbykodare skriver en egen grafikmotor och implementerar raytracing men som spel är Doom ändå tråkigt och rätt enformigt spel med dagens mått mätt som lite ljussättning inte kan ändra på, eller tror du vi har en kioskvältare?

Raytracing i Doom är absolut en gimmick, men spelet är inte alls tråkigt eller särskilt enformigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ray tracing ger dessa gamla spel ett riktigt lyft. Både Doom och Half-life så riktigt trevliga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.

Även en gris kan ha en snygg själ, vilket även Doom har.

Så varför inte

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Videon avslutas med doom ray traced 1 april 2022?

Permalänk

Kul grej. Tror dock inte jag skulle köra igenom spelet igen även om jag hade ett rtx-kort. Det ser ut att bli väldigt rörigt eller snarare kladdigt med alla ljuseffekterna.

Half Life ser dock ut att kompletteras fint av ray-tracing.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toboraton:

Kul grej. Tror dock inte jag skulle köra igenom spelet igen även om jag hade ett rtx-kort. Det ser ut att bli väldigt rörigt eller snarare kladdigt med alla ljuseffekterna.

Half Life ser dock ut att kompletteras fint av ray-tracing.

Jag tycker främst att level design i äldre spel inte är så kul idag. Den i Duke Nukem t.ex. är rätt hemsk.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR