Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Imponerande pjäs, men det skulle vara min solklart dyraste ägodel så tror inte den blir min

Hoppas den tar bra bilder

Förstår att det är en kamera som inte passar många. Därav skrev jag inte ut modellen utan ville hellre fokusera på vad som var viktigt för mig.

Richo GR III som nämnts tidigare är en väldigt fin kamera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Förstår att det är en kamera som inte passar många. Därav skrev jag inte ut modellen utan ville hellre fokusera på vad som var viktigt för mig.

Richo GR III som nämnts tidigare är en väldigt fin kamera också.

Fullformat är ju dock riktigt ballt, dock ser jag inte själv poängen med att låsa objektivet mot att tjäna några millimeter. Väldig nisch-kamera helt klart

Trodde fler skulle säga Canons G-serie, men de kanske tappat i popularitet?

Permalänk
Medlem

Som svar på frågan i topic.
Nej det behlver du inte.
Mobilkameran fungerar bäst.

Vill påstå att det ör en felaktig bild blivade föräldrar har attt man ska idast dokumentera allt med en systemkamera. Men när det väl händer så åker mobilen fram

Bilder på barnen blir bäst spontant, ej i arrangerade eller att man sitter och passar med systemkameran

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så fick barn för ett litet tag sen, och här är min ärliga åsikt.

Jag har en iPhone X, bilderna är ok. Men frun tog bilder med sin nya iPhone 13 och de slog min oförväntat bra. De bilder hon tar är så pass bra att jag anser dem vara oersättliga. Att släpa på en kamera när man har den kvaliteten som iPhone 13 har är onödigt för att vara krass.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Jag har en systemkamera och tycker helt klart det är värt det. Bilderna blir helt enkelt bättre än med mobilen och känns mer speciella.
Mobilen fungerar ju dock som ett bra komplement de gångerna man är ute och går eller liknande.

Permalänk
Medlem

Numera har kameror i vanliga telefoner blivit så pass bra att man inte bör se systemkameror som ett krav för mer vardagligt fotande.

Det här är nog inte en varken heller fråga, utan att de kompletterar varandra. En systemkamera kan ge bättre bilder för mer formella sammanhang, men det är knappast något man kommer släppa med sig överallt även om man har en i sin ägo.

Permalänk

Kör med kameran

Stod i samma val o kval många år sedan.

Köpte en av de första HD video kamera, samt även en systemkapera.
Dessa ligger nu undanskuffade, kameran användes ett tag men videokameran var helt bortkastad, då filstorleken blev obskyr.

Tog några år men sedan upptäckte jag på en skolavslutning att "grannen" fick bättre bilder med telefonen än min systemkamera.

Så istället för att plöja ned i ett antal 1000 lappar på ny systemkamera bytte jag min telefon (iphone 5) mot en android med bättre kamera del.

Däremot har jag backup på minst två platser (SSD lagring).

Tömmer kameran ibland, skriver en mapp "från 2022-01-01 till 2022-04-05", nästa gång "från 2022-04-06 till XXXX.XX:XX"

Ser till att få detta till två HDD/SDD, Svärmor har den ena (säk kopieras bara ngn gång per år, molnet blir dyrt vis stora mängder)

Trevligt att ha dem i NAS eller inkopplad i routern så man kan streama till TV.

//G

Tilläggs info bara
Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Bildexpert

För att svara på TS fråga så är det värt det med en systemkamera om man har ett fotointresse, alternativt vill lära sig. Lär man sig hur exponering, ljussättning, skärpedjup, RAW, efterbearbetning med mera fungerar så kan man sikta på riktigt billiga alternativ och få resultat som med råge överträffar vad någon mobil är kapabel till.

Däremot kan man ju fråga sig om man tycker bildkvalitén är viktigare än innehållet. Jag har plåtat mycket på tillställningar med familjen och även om det ofta är uppskattat känner jag att det finns mycket roligare ting att plåta än mina syskon och deras familjer sett ur rent kreativa synpunkter och det hela känns rätt menlöst. Sedan passar rollen som fotograf mig rätt väl då jag sällan tar mycket utrymme i sociala sammanhang visserligen. Men när första frågan man får efter att man tackat ja till en inbjudan på bröllop är om man kan plåta känner jag… Nej. Fakk dat.

Nu har jag inga barn och det ger mig inget som helst tolkningaföreträde, men om inte avsikten finns att lära sig systemkameran rekommenderar jag hellre att bara hålla sig till det man själv känner sig bekväm med. Antagligen är det telefonen och det är inget fel med det. Är du ändå nyfiken kan du försöka låna eller hyra någon kamera som tilltalar för att se om det är något för dig.

Visa signatur
Permalänk

Iphone 13 Pro duger nog utmärkt i 99% av fallen.

Det viktigaste är att du ser till att det finns gott med ljus, planerar en fin bakgrund, kanske slår om till tele-linsen så att du får maximalt med bokeh (suddig bakgrund) samt att du slår på RAW-läget som göms i inställningarna. Då kommer du få en kanonbild som duger till det mesta, och har dessutom bra möjligheter för redigering i RAW sen.

Det enda som saknas är lite fler megapixlar om du har tänkt att skriva ut bilderna på ett stort plakat vid t.ex. studenten sen. Men i så fall så kan du kanske hyra en kamera eller låna en kamera någon dag av en fotointresserad vän.

Mobilkameror börjar äntligen kännas tillräcklig bra tycker jag och de kommer bara att bli bättre med åren (eller ja, mest den digitala efterbehandlingen mer än hårdvaran mest troligen).

Köp en sytemkamera enbart om du tycker det skulle vara kul och du orkar släpa med dig den. Annars kommer den bara ligga och samla damm

Permalänk
Medlem

Får väl anmäla avvikande åsikt här. Klart att en systemkamera tar otroligt mycket bättre bilder än vad någon mobilkamera är kapabel till, bara en sån sak som att man inte har ett vettigt objektiv till mobilen. Det är klart att mobilkameran "duger". Fotar själv bara med mobilen, men har helt enkelt inte intresset eller tiden till att ta bra bilder med systemkamera och att redigera och det är inte heller jätteviktigt för mig att bilderna blir superbra. Det är mest en minnesgrej.

Däremot tycker jag att den riktiga magin uppstår först när man går upp i sensorstorlek till fullformat och parar det med ett vettigt objektiv, och då är budgeten på 5-10k lite snålt tilltagen. Är man intresserad och tror att man kommer använda den tycker jag definitivt att det är en av de vettigare investeringarna man kan göra, kameran går att använda i många år och objektiven ännu längre.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Får väl anmäla avvikande åsikt här. Klart att en systemkamera tar otroligt mycket bättre bilder än vad någon mobilkamera är kapabel

Om den hanteras av någon som lagt ner tiden som krävs för att hantera den ordentligt, annars nej.

Permalänk
Inaktiv

Mobilen räcker om den har en skaplig kamera. Gör bara inte misstaget att lagra allt digitalt. Låt framkalla alla vettiga bilder. Har själv gått i den fällan och "nästan" förlorat mängder ovärderliga bilder, tills jag hittade backupen.

Permalänk

Tjena!

Tänkte bara dela min tanke.

Har själv en dotter på 3 år. En andra på väg nu och beräknas komma till midsommar.

Har själv både systemkamera och en iPhone 12 Pro Max.

Systemkamera åker oftast fram vid större händelser (Resa, födelsedagar osv)
Sjukt fina bilder helt klart, du har så mycket mer att göra med olika objektiv.

MEN
Kommer du att bära med dig den 90% av tiden? Förmodligen inte om du inte är redan bär runt på en kamera hela tiden.. (Fotograf, hobby fotograf, Content creator, youtuber eller vad det nu finns i dagens samhälle)

Mobilen följer i princip 95% med mig alltid eller i närheten av mig.

Som någon tidigare beskrev, barn är barn, saker händer snabbt. Det går snabbast att dra fram telefonen ur fickan och dra igång kamera funktionen än att du ska dra fram en kamera väska och sedan kameran.

Första året när barnet bara ligger mest eller när de inte kryper runt eller för all del springer runt som min gör nu, fungerar en systemkamera väl om du har den i närheten hela tiden.
För vår del ligger vår systemkamera mest nerpackad i en låda då dagens telefoner tar så sjukt bra bilder.

Du har en iphone 13 Pro som dessutom har större lins än 12, jag har jämfört med en tidigare och den tar sjukt fina bilder.

Jag tar hellre lite "sämre" kvalite på bilder och video vid ögonblicken än att missa det helt för det tog för långt tid att dra fram kameran.

Men båda fyller ju sina funktioner fast vid olika tillfällen.

Till slut vill jag säga grattis

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Cerb:

Om den hanteras av någon som lagt ner tiden som krävs för att hantera den ordentligt, annars nej.

Det krävs egentligen rätt lite rent tekniskt och handhavandemässigt för att överträffa en mobilkamera. Med så pass småskalig sensor och optik kommer det alltid finnas omfattande begränsningar som man slipper med en väldigt simpel systemkamera.

Däremot kanske det inte är skäl nog för att bära med sig kameran överallt och det hindrar heller ingen från att vara nöjd med att använda sin lur som telefon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har inga egna barn, men djur och systerson, kan säga att en bra mobilkamera där du kan ha kameran på snabb knapp på en fysisk knapp med förinställda inställningar. beroende på om du vill fota, fota bildserie eller video. för ögonblicket du vill fånga går så sjukt jävla snabbt över. ibland har jag själv undrat om man inte skall ha en GoPro i pannan hela dagarna för att verkligen få med roliga saker som spontant händer xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kameror i all ära. Men glöm inte bort att se ditt barn på riktigt, inte genom mobilskärmen eller sökaren på kameran.
Missförstå mig rätt. Foton och att fånga olika ögonblick är såklart naturligt att man vill göra, och ska göra. Det är fantastiskt att titta tillbaks på. Men inget slår att uppleva saker tillsammans med barnet.
När barnet har uppvisning på förskolan, spelar sin första match, osv...var inte den föräldern som står och stirrar i en telefon i porträttläge. Se barnet, och låt hen se att du ser, att du hejjar på, sjunger med osv. Snäpp ett par bilder, filma en snutt. Men glöm inte att vara närvarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kameror i all ära. Men glöm inte bort att se ditt barn på riktigt, inte genom mobilskärmen eller sökaren på kameran.
Missförstå mig rätt. Foton och att fånga olika ögonblick är såklart naturligt att man vill göra, och ska göra. Det är fantastiskt att titta tillbaks på. Men inget slår att uppleva saker tillsammans med barnet.
När barnet har uppvisning på förskolan, spelar sin första match, osv...var inte den föräldern som står och stirrar i en telefon i porträttläge. Se barnet, och låt hen se att du ser, att du hejjar på, sjunger med osv. Snäpp ett par bilder, filma en snutt. Men glöm inte att vara närvarande.

Hade precis det igår kväll, det kom en snöskur så vi gick ut trots lite sjukdom och åkte pulka. Då frågade jag om jag fick filma, barnet sa nej: vis ska åka tåg

Helt okej med mig, man kan filma liknande en annan gång

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag hade valt en Canon med detta objektiv, oerhört prisvärt och grymt för barn i mindre ljusstarka miljöer.
https://www.cyberphoto.se/objektiv/tele/samyang-50-1-2-as-umc...

Visste inte de gick få tag i objektiv med bländare 1,2 i den prisklassen, ingen autofokus men med det priset går det inte klaga på. Har kikat på sonys 50mm f1,2 gm för 25lax så samyang objektivet blir otroligt prisvärt i jämförelse.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem

Även om man "klarar sig" med en monilkamera och "den bästa kameran är den du har med dig" så hade jag, personligen, absolut köpt en "riktig" kamera.

Med stor sannolikhet en Sony 6xxx eller liknande som inte är gigantisk, inte svindyr men ändå gmr möjlighet att byta objektiv, tar riktigt bra bilder och är förhållandevis enkel att bära med dig.
Jag anar att det finns ett visst fotointresse som kan komma till sin rätt när du har ett objekt att fota de närmsta 20 åren... och även om du inte kommer sitta och redigera bilder de närmsta åren så kommer en tid när du kommer önska att bilderna du tog hade bättre kvalitet och förutsättningar att redigeras.
När det gäller det sistnämnda så talar jag av erfarenhet!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har använt både mobil, och systemkamera genom de 23 åren jag haft med barn.

Första åren var mobilkamrorna helt enkelt inte tillräckligt bra kvalitetsmässigt, och då var alternativet enbart systemkameran.
I dagsläget ser det annorlunda ut, mobilen tar ok bilder i vardagen.

Dock, som någon redan skrivit om, när barnen växer, leker, och senare sportar ville jag kunna krypa inpå dem utan att vara bland dem i deras lek/idrott på håll.

Skaffade en superzoom till min systemkamera (motsvarande 28-300) och tog korten från långt håll, för att inte störa dem i sin lek, inte smila upp etc. Mobilen används mest inomhus i vardagen.

Idag visar båda intresse för bilderna, på sig själva framför allt , men också för att kunna skapa själva, lånar ut kamerorna till dem när de har behov. Om de är villiga att ta sig tiden att lära sig är ingen gladare än jag, och vi använder bilderna på dem jag tog med både moblen och systemkameran, och jämför vad de kan göra med dagens mobiler.

Man måste ha ett intresse för lära sig fotografera för att använda systemkameror, annars är det bortkastat.

Permalänk
Inaktiv

Njut av stunderna istället, lägg bort kameran skulle jag säga. Har man kameran framme så missar man en stor del av stunderna. Dom bästa minnena sitter i huvudet osv.

Mina 2 ören som trebarnspappa.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att ta för många bilder, men hellre det än för få. Min systemkamera låter tydligt klick (spegel) så man får i bästa fall 1 spontan bild, sedan tittar alla mot kameran... Mobil har jag i näven så ofta att barnen ser på den som, tja, glasögon, den väcker 0 uppmärksamhet och man kan bränna av många ljudlösa kort varav något/några brukar bli bra.

Dock var det kul att fota barnets första roddtur i jollen med systemkamera, exempelvis. Det är en planerad händelse, men reaktioner och bilder blir spontana.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Yep, en spegellös t.ex. Canon EOS RP eller motsvarande, med 50mm nifty fifty eller 35mm fast eller något schsst zoomobjektiv, kommer ju kunna filma, ta med på resor, allmänt smart investering kan jag tycka..

Mycket bättre kvalitet autofokus osv, du kan filma, du kan ta foton som en mobil bara inte kan, du kan trycka ut bilderna och rama in dem, ha ett fint album, du kan investera i schyssta objektiv som koller hålla fram till nästa kamerahus i framtiden. Du kan ta upp fotografering som en hobby,

Inget säger ju att det måste vara ena eller andra, du kan ju lätt ha kvar mobilen men jag hade nästan garanterat köpt en systemkamera

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att du behöver, gärna bygga nytt hus och köpa en ny bil samtidigt
Generna som gör sig påminda